http://www.modelimex.cz
MiniArt 1:35
Kat.č. 41002
FL 282 V-16 Kolibri
Flettner Fl 282 Kolibri (Kolibřík) byl německý vrtulník s otevřeným kokpitem a dvěma prolínajícími se protiběžnými rotory. Jeho konstruktérem byl vrtulníkový průkopník Anton Flettner. První prototyp vzlétl v srpnu 1939, pokusy trvaly 125 hodin až do 21.11.1941. Stroj byl poháněný motorem BMW-Bramo Sh 14A, který byl umístěný uprostřed stroje za pilotem, dík tomu měl pilot vynikající výhled. Dva protiběžné rotory byly umístěné blízko sebe a jejich osy byly navzájem vykloněné o 45° do strany a 6° dopředu. Konstrukci trupu tvořily ocelové trubky, trup byl částečně potažen plátnem v zadní části a plechem ve střední části. Podvozek byl pevné konstrukce. Výroba probíhala v Berlíně Johannisthal a později v Bad Tölz. Fl 282 byl konstruován pro provoz na lodních palubách. Prototyp Fl 282 A V 6 GF+YF se intenzivně zkoušel u Kriegsmarine. Pro bezpečnější přistání na plošinu umístěnou na lodi především za zhoršených podmínek, bylo pod vrtulníkem umístěno desetimetrové lano, které bylo spuštěno při přistání. Následně ho dva muži zahákli do navijáku, a začali navíjet. Tato metodu můžeme vidět dodnes. Následovaly i další prototypy, některé z nich byly i dvojmístné, například V21. Zajímavý příběh je spojen s Fl 282 V 22. Dne 9.5.1945 se pilot Max Schmid rozhodl letět z Schwarzach/St. Veit s Fl 282 V 22 domů, do vesnice Wallern (asi 130 km jihovýchodně od Vídně) ke své manželce. Přistál u rodinné farmy a s pomocí své ženy ukryl stroj ve stodole. Let a přistání nezůstalo bez povšimnutí a Američané ho brzo přijeli zatknout. Se strojem odmítl odletět a jen pomohl s jeho rozebráním. Dodnes se zachovaly dva kořistní stroje v muzeích USA. Fl 282 B 1 V 15 (c/n 28368) v Cranfleld Institute of Technology. Fl 282 B 2 V 23 v United States Air Force Museum, Dayton, Ohio.
Novinka rozšiřuje řadu dříve vydaných stavebnic tohoto zajímavého stroje. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat krásnou malbu ukořistěného stroje. Uvnitř balení nalezneme osm rámečků ze světle-šedé hmoty, malou leptanou planžetu, manuál a obtiskový aršík. S většinou rámečků se mohl modelář setkat i u předešlých verzí, nový je rámeček Ab obsahující SOP. Stavebnice má vysokou úroveň detailů. Na otřepy na jednotlivých dílech nenarazíme, stopy po vyhazovačích jsou umístěny, tak aby je bylo možné snadno odstranit nebo nebyli po sestavení vidět. Mezi díly nalezneme i kompletní motorové soustrojí včetně reduktoru a hlav protiběžných vrtulí. Díky výklopným bočním panelům můžeme tento prostor nechat vyniknout. Při sestavování trubkové konstrukce je potřeba dát si pozor při vyštipování jednotlivých dílů z rámečku, aby nedošlo k jejich případnému poškození. Zdařilé je i naznačení plátěného potahu SOP, k danému měřítku je přiměřeně jemné. Planžeta s leptanými díly výrobce vložil do malé papírové obálky. Mezi díly nalezneme i poutací pásy, které jsou dobře viditelným detailem v plně otevřeném kokpitu. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku a rozdělené svastiky. Na výběr máme ze dvou různých zbarvení (nepodařilo se mi dohledat fotografie k těmto dvěma strojům):
1) FL 282 V-16 Kolibri. Germany, 1944/1945. (CJ+SJ)
2) FL 282 V-16 Kolibri. Flight Research Institute, Zhukovsky, Moscow Region, USSR 1948.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: