http://www.roden.eu
Roden 1:144
Kat.č. 332
Lockheed C-5M Super Galaxy
Lockheed C-5 Galaxy patří mezi největší americká vojenská letadla která kdy byla postavená. První let se uskutečnil v roce 1962, celkem bylo postaveno 131 strojů různých variant, z nichž mnohé zůstávají ve vojenské službě. C-5 se účastnila každého významného konfliktu od konce 20.století. (např. Vietnamská válka, Yom Kippur 1973, první a druhá válka v zálivu, operace Trvalá svoboda v Afghánistánu 2001 a další) Mezi další operace patřily i humanitární mise v různých částech světa postižených rozsáhlými přírodními katastrofami. Do dnešního dne je C-5 jedním z největších letadel na světě spolu s bývalým sovětským AN-124 a AN-225. Je to největší přepravní letadlo ze všech typů leteckých sil USA. Verze C-5B byla ve výrobě od roku 1985 do roku 1989, celkem bylo postaveno 50 kusů. V roce 1998 byl zahájen program modernizace dřívějších modelových strojů, podle kterého bylo v letech 2006 až 2014 přestavěno 52 strojů C-5A, C-5B a C-5C na nejnovější model C-5M. Modernizace se týkala především motorů, které umožnili výrazně zlepšit všechny letové vlastnosti a také kompletní výměnu elektroniky, zdokonalení konstrukce trupu, podvozku a systémů podpory života. Program C-5M se v současné době prodlužuje do roku 2040 a udržuje v provozu jedno z hlavních Amerických transportních letadel na světě.
Výrobce přináší novou zmenšenou C-5 ve verzi C-5M Super Galaxy. Uvnitř rozměrné krabičky nalezneme celkem 15 rámečků včetně jednoho s transparentními díly a dvě samostatně přiložené poloviny trupu. Rytí na povrchu je přiměřené k měřítku, jen směrem k hřbetu a k spodní části letadla má tendenci se ztrácet, v těchto částech bude potřeba jeho obnovení. K tomu poslouží podklady, kterých je na internetu dostatečné množství včetně fotografii. Na povrchu hlavních dílů nalezneme lehkou "krupičku", kterou bude zapotřebí přebrousit. Otřepy modeláře potrápí jen na některých dílech, ale ostrým skalpelem je snadno začistíme. Propadlá místa nalezneme na vrchních polovinách křídel "nad konstrukcí" klapek. Klapky, lze přilepit ve vytažené poloze nebo je ponechat zatažené. Poloviny trupu jsou řešeny v "jednom" celku, musíme si dát jen pozor při manipulaci s nimi abychom nezavadily o antény. Antény jsou vylisovány na obou polovinách trupu a hrozí jejich případné poškození nebo ulomení. Kokpit je řešen ve stavebnici zjednodušeně, sedačkami a přístrojovou deskou včetně zadní přepážky. Do interiéru kokpitu nebude příliš vidět, díky tomu je toto řešení dostačující. Nákladový prostor není ve stavebnici ztvárněn a ani nelze otevřít nákladové dveře. Transparentní díly jsou krásně čiré především díl pro kokpit. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů. Obtisky jsou kvalitní a mají tenký krycí lak, na výběr máme pouze z jednoho zbarvení:
Lockheed C-5M Super Galaxy, s/n 86-0022, Air Mobility Command 60th AMW, 349th AWM, Travis Air Base, 2007.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: