Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

i-16 v detailech

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

i-16 v detailech

Příspěvekod Kokodan » 24 říj 2016, 11:24

Zdravím všechny místní znalce a prosím tímto o radu.

Jakožto v podstatě začátečník stavím I-16 typ 10 od eduarda a mám hromadu dotazů, které se doufám takto uceleně ještě nikde nevyskytly a nebudu proto ukamenován.

Týká se to především nesrovnalostí mezi samotným modelem, fotografiemi na netu - převážně zde , a dosti nespolehlivých zdrojů v podobě her il-2 a war thunder.

Rozepíši to v podobě postřehů a fotografií a budu rád, když mi je někdo potvrdí, vyvrátí:

1) Na fotografiích se to těžko hledá, ale mám pocit, že skrze "kužel" na ocase prochází trubka do VOP, která hýbe s výškovkou. To se pojí s poměrně velkou dírou v tomto kuželu. Na žádném modelu jsem to ale neviděl, i když je to dle mého podstatný, do očí bijící detail.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

2) Na koncích křídel a na špičce tohoto "kuželu" by se měla nacházet poziční světla prakticky ve všech verzích i-16, co jsem viděl.

3) VOP a SOP mají přes "panty" jakési obdélníkové krytky. Dosud mi není jasné, jestli jsou připevněny k pohyblivé části, nebo k pevné části. Logika mi říká, že se budou hýbat spolu s plochami, ale fotografie ukazují svěšenou výškovku s plechy trčícími vodorovně. Možná je to ale jen ruská kvalitní práce...
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

4) Eduard má poměrně svérázný design podvozkových šachet, který jsem nikde jinde neviděl... především jakousi úhlopříčku a díru na lanko vytahování podvozku mimo střed šachty. Bylo to závislé na typu? Sám se přikláním k hladkému povrchu s dírou na lanko uprostřed. Přičemž díru kryla manžeta (plátěná, kožená, gumová?)... O počtu okýnek vedoucích do tohoto prostoru se ani neodvažuji spekulovat....

5) U typu 10 se již vyskytují přistávací klapky. Co mi není jasné, je jejich spřažení s křidélky. Jestli to chápu správně, tak při vysunutých klapkách se lehce potlačily i obě křidélka. Není mi ale jasné, jestli se tak dělo u všech typů, které klapky měly. S tím se pojí to, že nemám nejmenší tušení o detailech týkajících se vnitřku klapek

6) Pod větrným štítkem se nacházejí vedle díry pro přilepení mířidel dva kroužky. Nikde v návodu není zmínka o tom, že by se měly vyvrtat... To ve skutečnosti byly díry, které umožňovaly jakýsi průchod světla, aby bylo v kokpitu trochu vidět, že? Dále mi není jasné, jestli byly zaskleny i u typů, které neměli zasunovací kabinu a díry tedy byly kryty celou dobu větrným štítkem.

7) Kryt nad kulomety v trupu v podobě dvou kuželů je přinýtovaný, nebo vytvarovaný do okolního plechu? V příloze mám zakroužkované tyto "kužely". Některé modely a zdroje v podobě her mají tyto kryty onýtované. Já bych se přikláněl k prostému "vytvarování" těchto krytů z okolního plechu.
i16-12.jpg
první


8) Další příloha se týká kapkovitých otvorů pod výfuky. Krom horních otvorů jsou všechny již vytvarované v modelu a není je nutné lepit. Mě se však zdá, že tyto krytky mají spáru a jediné realistické jsou ty horní lepené...
i-16tupe24b.jpg
druhy


9) Otvory pro chlazení motoru mají u modelu poměrně silnou stěnu, kterou sem nikoho neviděl ztenčovat... U některých i-16 v simulátoru IL-2 je dokonce tato silnější stěna vymodelována. Z fotek je ale patrné, že je to prostě tenký plech...
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

10) Jakékoliv nýtovaní není z žádných fotek (možná pro jejich nízkou kvalitu) patrné. Na dřevěných částech je to logické, ale i motorový kryt na fotografiích má naprosto nepozorovatelné nýtování - proto mi přijde nelogické ho jakkoliv modelovat.

11) Model má poměrně výraznou spáru ve spoji křídla k trupu. Z fotek jsem ale žádnou spáru nevyčetl.. Vím, fotky jsou nekvalitní, ale pokud na nich není vidět ani nepatrný náznak spáry, nevidím důvod přiznávat ho stejně výrazně jako přechody různých panelů - vytmelení se mi jeví jako lepší varianta.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

12) V další příloze jsem zakroužkoval jistý "výstupek" nad křidélky, který je u modelu přehnaně zvýrazněný... K čemu sloužil? Dále jsem zvýraznil trčící krytky u výškovky a absenci jakékoliv dělící čáry na křídlo - trup. Naopak je patrná neuvěřitelně široká spára mezi plechy kryjícími motor a trupem. Dále je na kuželu na ocase vidět, že spára je pouze jedna. Tedy ta, která se na modelu vytvoří přilepením kuželu k trupu je nežádoucí.

i16-1943.jpg
treti


Zde je taky vidět absence jakékoliv spáry a detail krytek trupových kulometů, které jsou výrazně nezarovnané s povrchem. V Il-2 i war thunder jsou dokonale zarovnané, což je dle mého nesmysl... Dále jsou vidět ty výše zmíněné kužely, pokračující z krytek a to, jak se zdají být stejným kusem plechu, jako okolní kryt.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

13) Při zaslouženém odpočinku měly stroje zavřený chladič? Přijde mi to logické, alespoň trochu to zabrání vniknutí nečistot.

14) Byly při tom postávání na zemi lana ovládající podvozek napnutá, nebo prověšená? Předpokládám, že podvozek byl předpružený a povolováním lana se začal vytahovat. To by při vytahování mohlo vést k tomu, že pilot pro sichr ještě párkrát otočil páčkou a tím prověsil lano.

Dále bych chtěl požádat, jestli by někdo neměl detaily křidélek. Především jejich tvar ve spoji u křídla. Model má spáry na horní i dolní polovině naprosto v rovině. Po odříznutí vznikne dokonale vertikální rovná plocha. Což se mi moc nezdá :D Předpokládám, že na hraně křidélka byla zaoblená hrana a v křídle naopak zaoblená rýha. Doufám, že jsem se vyjádřil dobře.

Jakékoliv další postřehy uvítám s otevřenou náručí. Doufám že si na začátečníka moc nevyskakuji a že jsem tímto nikoho neurazil.
Uživatelský avatar
Kokodan
 
Příspěvky: 21
Registrován: 31 srp 2016, 09:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Pavel Klouček » 24 říj 2016, 13:02

Nevím proč bys někoho měl urážet, naopak lidi ocení, že se zcela věcně a inteligentně ptáš na konkrétní problémy, než abys něco bezmyšlenkovitě přebíral. Zkusil jsem něco málo sepsat a přidám pár obrázků. Odpověď máš pod každým tvým bodem (tam kde jsem věděl).

1) Na fotografiích se to těžko hledá, ale mám pocit, že skrze "kužel" na ocase prochází trubka do VOP, která hýbe s výškovkou. To se pojí s poměrně velkou dírou v tomto kuželu. Na žádném modelu jsem to ale neviděl, i když je to dle mého podstatný, do očí bijící detail.

To není trubka do VOP, ale fyzicky její osa (je to kulatá trubka). Kužel na konci trupu je pouze plechový aerodynamický kryt a má proto výřezy pro osu VOP i SOP tak, aby se nechal směrem vzad stáhnout.



2) Na koncích křídel a na špičce tohoto "kuželu" by se měla nacházet poziční světla prakticky ve všech verzích i-16, co jsem viděl.

Ano

3) VOP a SOP mají přes "panty" jakési obdélníkové krytky. Dosud mi není jasné, jestli jsou připevněny k pohyblivé části, nebo k pevné části. Logika mi říká, že se budou hýbat spolu s plochami, ale fotografie ukazují svěšenou výškovku s plechy trčícími vodorovně. Možná je to ale jen ruská kvalitní práce...

Ty krytky jsou připevněny k pevné části, ale na pantu, aby uhýbaly a stále kryly závěs.

4) Eduard má poměrně svérázný design podvozkových šachet, který jsem nikde jinde neviděl... především jakousi úhlopříčku a díru na lanko vytahování podvozku mimo střed šachty. Bylo to závislé na typu? Sám se přikláním k hladkému povrchu s dírou na lanko uprostřed. Přičemž díru kryla manžeta (plátěná, kožená, gumová?)... O počtu okýnek vedoucích do tohoto prostoru se ani neodvažuji spekulovat....

Manžeta u lanka by dělala jen problémy, za letu je otvor krytý zataženým podvozkem. Okénko je do každé šachty jedno oválné do pilotní kabiny a pak průhled do křídla.

5) U typu 10 se již vyskytují přistávací klapky. Co mi není jasné, je jejich spřažení s křidélky. Jestli to chápu správně, tak při vysunutých klapkách se lehce potlačily i obě křidélka. Není mi ale jasné, jestli se tak dělo u všech typů, které klapky měly. S tím se pojí to, že nemám nejmenší tušení o detailech týkajících se vnitřku klapek

Tohle je nějaká teorie, která mi uniká. U klasických konstrukcí se křidélka a klapky nijak nespřahovaly.

6) Pod větrným štítkem se nacházejí vedle díry pro přilepení mířidel dva kroužky. Nikde v návodu není zmínka o tom, že by se měly vyvrtat... To ve skutečnosti byly díry, které umožňovaly jakýsi průchod světla, aby bylo v kokpitu trochu vidět, že? Dále mi není jasné, jestli byly zaskleny i u typů, které neměli zasunovací kabinu a díry tedy byly kryty celou dobu větrným štítkem.

Ano byla to dvě kulatá okénka (zasklená) přivádějící světlo na přístrojovou desku

7) Kryt nad kulomety v trupu v podobě dvou kuželů je přinýtovaný, nebo vytvarovaný do okolního plechu? V příloze mám zakroužkované tyto "kužely". Některé modely a zdroje v podobě her mají tyto kryty onýtované. Já bych se přikláněl k prostému "vytvarování" těchto krytů z okolního plechu.

Tohle netuším, možné je obojí.

8) Další příloha se týká kapkovitých otvorů pod výfuky. Krom horních otvorů jsou všechny již vytvarované v modelu a není je nutné lepit. Mě se však zdá, že tyto krytky mají spáru a jediné realistické jsou ty horní lepené...

Spára se nekoná, je to čistě zalícované do krytu, ale s poměrně ostrou hranou



9) Otvory pro chlazení motoru mají u modelu poměrně silnou stěnu, kterou sem nikoho neviděl ztenčovat... U některých i-16 v simulátoru IL-2 je dokonce tato silnější stěna vymodelována. Z fotek je ale patrné, že je to prostě tenký plech...
Je to tenký plech a za ním je druhý, který pootáčením ty otvory zavírá


10) Jakékoliv nýtovaní není z žádných fotek (možná pro jejich nízkou kvalitu) patrné. Na dřevěných částech je to logické, ale i motorový kryt na fotografiích má naprosto nepozorovatelné nýtování - proto mi přijde nelogické ho jakkoliv modelovat.
Stačí se lépe dívat, třeba na té finské dvoumístné jsou některé nýtové řady na motorovém krytu patrné i z téhle fotky

11) Model má poměrně výraznou spáru ve spoji křídla k trupu. Z fotek jsem ale žádnou spáru nevyčetl.. Vím, fotky jsou nekvalitní, ale pokud na nich není vidět ani nepatrný náznak spáry, nevidím důvod přiznávat ho stejně výrazně jako přechody různých panelů - vytmelení se mi jeví jako lepší varianta.
Spára se opravdu nekoná, centroplán byl součástí trupu a snímaly se pouze vnější kusy křídel vně šachet.


12) V další příloze jsem zakroužkoval jistý "výstupek" nad křidélky, který je u modelu přehnaně zvýrazněný... K čemu sloužil? Dále jsem zvýraznil trčící krytky u výškovky a absenci jakékoliv dělící čáry na křídlo - trup. Naopak je patrná neuvěřitelně široká spára mezi plechy kryjícími motor a trupem. Dále je na kuželu na ocase vidět, že spára je pouze jedna. Tedy ta, která se na modelu vytvoří přilepením kuželu k trupu je nežádoucí.
Výstupek nad křidélky je táhlo, které křidélko ovládá a přes něj je plechový aerodynamický kryt. Spára mezi motorovým krytem a trupem není spára mezi panely, ale prostor, kudy uniká vzduch proudící skrz motorový kryt. Kdybys tu spáru ucpal, tak by motor nechladil.

Zde je taky vidět absence jakékoliv spáry a detail krytek trupových kulometů, které jsou výrazně nezarovnané s povrchem. V Il-2 i war thunder jsou dokonale zarovnané, což je dle mého nesmysl... Dále jsou vidět ty výše zmíněné kužely, pokračující z krytek a to, jak se zdají být stejným kusem plechu, jako okolní kryt.


13) Při zaslouženém odpočinku měly stroje zavřený chladič? Přijde mi to logické, alespoň trochu to zabrání vniknutí nečistot.
Jaký chladič máš na mysli? Motor je chlazený vzduchem. Poloha klapek přístupu vzduchu k válcům podle mě zůstala jak to pilotovi vypadlo z ruky. Zakrývání se nastavovalo při startu podle teploty.


14) Byly při tom postávání na zemi lana ovládající podvozek napnutá, nebo prověšená? Předpokládám, že podvozek byl předpružený a povolováním lana se začal vytahovat. To by při vytahování mohlo vést k tomu, že pilot pro sichr ještě párkrát otočil páčkou a tím prověsil lano.

Lana se většinou jeví mírně povolená, už kvůli tomu, aby podvozky bezpečně zapadly do zámků.

Dále bych chtěl požádat, jestli by někdo neměl detaily křidélek. Především jejich tvar ve spoji u křídla. Model má spáry na horní i dolní polovině naprosto v rovině. Po odříznutí vznikne dokonale vertikální rovná plocha. Což se mi moc nezdá Předpokládám, že na hraně křidélka byla zaoblená hrana a v křídle naopak zaoblená rýha. Doufám, že jsem se vyjádřil dobře.

Předpokládáš zcela správně, kulatá hrana křidélka, viz výkres a fotky.

Jakékoliv další postřehy uvítám s otevřenou náručí. Doufám že si na začátečníka moc nevyskakuji a že jsem tímto nikoho neurazil.
Přílohy
01.jpg
02.jpg
I16-1.GIF
O-1117053550-jSABvlEs.jpg
šachta.jpg
vf_i-16_10.JPG
vf_i-16_12.JPG
vf_i-16_22.JPG
vf_i-16_26.JPG
vf_i-16_49.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Egerman » 24 říj 2016, 13:58

Pavel Klouček píše:5) U typu 10 se již vyskytují přistávací klapky. Co mi není jasné, je jejich spřažení s křidélky. Jestli to chápu správně, tak při vysunutých klapkách se lehce potlačily i obě křidélka. Není mi ale jasné, jestli se tak dělo u všech typů, které klapky měly. S tím se pojí to, že nemám nejmenší tušení o detailech týkajících se vnitřku klapek

Tohle je nějaká teorie, která mi uniká. U klasických konstrukcí se křidélka a klapky nijak nespřahovaly.


Dovolil bych si doplnit: U I-16 opravdu při vysunutých přistávacích klapkách byly dolu svěšená i křidélka. Netroufnu si tvrdit o kolik stupňů, ale vím, že se to řešilo v šerém dávnověku v simulátoru IL-2 a údajně to bylo historicky správně. V každém případě je to jediný případ o kterém vím, kdy u letadla jsou křidélka ve stejné poloze vzhledem ke křídlu mimo "neutrální" polohy.
„Problém současného světa je, že hlupáci jsou si skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností,“ nositel Nobelovy ceny Bertrand Russell.
Uživatelský avatar
Egerman
 
Příspěvky: 975
Registrován: 09 kvě 2008, 15:44
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod jfb » 24 říj 2016, 14:09

9) větrací otvory jsou sice plech a to co zakrývá také, ale pokud uděláš otvory plně otevřené, lze akceptovat tloušťku krytu v modelu, jelikož tam je ještě jeden tlustší prstenec, nevím co to je, ale na walkaroundech to vygooglíš.
Jaroslav Brümmer
Praha
jfb
 
Příspěvky: 1253
Registrován: 28 led 2006, 13:30
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Kokodan » 24 říj 2016, 15:00

Děkuji za všechno skvělé info a fotografie :D
Uživatelský avatar
Kokodan
 
Příspěvky: 21
Registrován: 31 srp 2016, 09:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Pavel Klouček » 24 říj 2016, 15:16

Tak jsem se zatím dočetl, že u verze bez klapek křidélka fungovala v obou rolích. Zavedením přistávacích klapek bych to viděl za oddělené řešení, ale těžko říct, co Rus všechno dokáže vymyslet.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Kokodan » 24 říj 2016, 15:32

Dle simulátoru il-2 se hýbou klapky i křidélka, což samozřejmě nelze brát za fakt.

Měl by někdo informace o tom, jak vypadalo místo na trupu, ke kterému přiléhala vnitřní strana klapek?
Uživatelský avatar
Kokodan
 
Příspěvky: 21
Registrován: 31 srp 2016, 09:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Kokodan » 24 říj 2016, 20:07

Chápu dobře, že takto rozpůlená křidélka měly všechny typy s kratšími křidélky a přistávacími klapkami? To sloužilo jako trim?

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

EDIT: Když na ty křidélka koukám, tak mám chuť zbrousit to, co je na nich vymodelováno od eduarda, vymaskovat to tak, aby byly vidět jen ty pásky, pod kterými je konstrukce, natřít leptajícím lepidlem a lehce to rožkrabat třeba párátkem. Zdá se mi to jako mnohem hezčí varianta už jen kvůli tomu, že eduardí křidélka naznačují jakési prověšení látky... Na fotkách mi ale přijde krásně našponovaná. Z dálky bych řekl, že křidélko má absolutně hladký povrch.
Uživatelský avatar
Kokodan
 
Příspěvky: 21
Registrován: 31 srp 2016, 09:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod Kokodan » 25 říj 2016, 13:22

Ještě bych se pro jistotu zeptal... Je dobrá cesta znázorňovat konstrukci křidélek vymaskováním a přestříkáním surfem 500? Předpokládám že 1200 bude dost málo, že?
Uživatelský avatar
Kokodan
 
Příspěvky: 21
Registrován: 31 srp 2016, 09:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: i-16 v detailech

Příspěvekod jfb » 25 říj 2016, 14:09

Kokodan píše:Ještě bych se pro jistotu zeptal... Je dobrá cesta znázorňovat konstrukci křidélek vymaskováním a přestříkáním surfem 500? Předpokládám že 1200 bude dost málo, že?


Na znázornění povrchových detailů 500 minimálně, i tak to chce hodně vrstev, 1200 by to byly celkem galeje.
Jaroslav Brümmer
Praha
jfb
 
Příspěvky: 1253
Registrován: 28 led 2006, 13:30
Bydliště: Praha
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: paragan, Víťa Výmola a 12 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY