koristny V-172
robert.vančata píše:Stroj V-105 se v několika ohledech vymyká běžným strojům Tainan ku:
1. nemá diagonální pruh
2. má sloupek radiostanice, přestože žádný jiný stroj T.K. jej nemá (ani velitelské stroje, natož stroj bez označení funkce, tedy wingman)
3. je to model 11, čemuž odpovídají výfukové svody do 4. klapky (delší prosklení kabiny bohužel není zřetelné kvůli odlesku)
4. provedení V-105 vypadá víc od ruky a není patrný červený lem.
5. je rozšířené povědomí, že stroje T.K. měly demontované přistávací háky. V-105 hák má. Neberu to jako to argument, jen na vysvětlení,
proč mne tak nezajímavý V-105 zaujal. Dnes si myslím, že stroje T.K. byly normálně vybaveny háky.
Tyto nesrovnalosti jsem si nijak nevysvětloval až do doby, než jsem si přečetl (ale už nevím kde), že se jednalo o stroj, který na Akagi
sloužil v době před válkou a jeho úkolem mělo být ověření způsobilosti Zera ke službě na letadlových lodích. Jednalo se prý o přestavěný
model 11 doplněný hákem a možná i sklopnými konci křídla. V té době stroje z Akagi nesly na ocase V-... (např. Soryu VII-...)
Možná těch testovacích strojů bylo víc, protože mám ještě fotku early Zera s hranatým ústím kanonu a oválným vstupem odvětrání
kabiny na palubě Hiryu a velmi známá je fotka Zera mod. 11 s označením 142 (nebo Yo-142) také s hákem a sklopenými konci křídla.
Je velmi logické, že výrobě ryze palubního mod.21 předcházely zkoušky upravených mod.11, aby se vychytaly mouchy.
Vím, ve většině zdrojů, zejména japonských, je V-105 přisuzován Tainan ku (něky dokonce upřesněno Febr. 1942),ale popiska v
jednom Gakenu také udává Akagi a touto teorií mi vše logicky zapadá. Nejsem za experta, jen interpretuju méně známou teorii
někoho jiného, takže je na každém jaký závěr si z toho vezme.
A navíc je to jedno
Zpět na Japonské letectvo - WWII
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků