Italové obdrželi 3 Bf.110 a to dost opotřebované. Přestože existuje poměrně mnoho fotek na tyto 110, není jisté který letoun zrovna na fotce je (s vyjímkou 235-5) a i ve věci taktických čísel nelze s jistotou nic tvrdit. Pokud budu vycházet z pro mne dostupných faktů, např. že byla korektně identifikována Bf.110 v Guidonii v létě 1942 a že barevná fotka na "zelenou" 110 je z jara 1943, vyšlo mi z toho toto:
Wnr:
964 dodán v 7/1942 (testován v Guidonii) celočerná kamo, bílý pruh na trupu na místě německého kříže. Původní kódy zamalovány jednotlivě - zřejme G9+?? což by ukazovalo na NJG1. Německé kříže na horních plochách, na spodních nikoliv. V době kdy 235 Sq dosáhla operačního statusu (přelom září/říjen 1942) nebyl letoun letuschopný.
1358 dodán v 7/1942 taktické číslo 235-5 v kamo RLM70/71, spodek RLM22. Německé kříže na horních plochách. Před letounem vyfocen kapitán Aramis Ammannato na jaře 1943. Bíly pruh zřejmě více vzadu. Fotograficky potvrzen není, ale jako standardní součást markingu lze více než předkládat že tam byl (zřejmě byl umístěn stejně jako na 1804).
1804 dodán v 8/1942 zřejmě celočerný letoun, zničen v únoru 1943. Kloním se k tomu, že se jedná o 235-6(8). Před tímto Bf.110 je vyfocen poručík Vincenzo Terlizzi v zimě 1942/1943. Pozice bíleho pruhu na trupu je oproti "964" více vzadu.
Při pátrání po taktických číslech 110 jsem využil faktu, že znám taktická čísla některých Do-217J1, které byly zařazeny k 235 Sq společně s Bf.110. Známá čísla Do-217 jsou 4 a 8. Proto je dost možné, že 110 nesly čísla 5, 6 a 7. Číslo 5 máme potvrzeno fotograficky. Bf.110 s číslem 7 má být uveden v záznamech (fotka neexistuje). Existuje fotka na Bf.110, kde je patrné číslo 6 nebo také 8. Pokud číslo 8 nesl Do-217, je pravděpodobnější, že to mohla být 6.
Ani u "nejépe" zdokumentovaného Bf.110 se nevyhneme odhadům. Existuje na něj barevná fotka, ale ta svým způsobem vnáší do celé problematiky více zmatku. Podoba zádní části trupu (za číslem 235-5) je rekonstrukce. Fotka tuto část nepostihuje. Existenci německých křížů na spodku křídla nelze vyvrátit, ale je možné, že tyto byla zatřeny (analogie na fotky dalších Bf.110)
Co se týká horních ploch, Eduard má na schématu kříže umnístěny na "fleku tmavší barvy", kteru v návodu identifikuje jako italskou Verde Oliva. Pokud pominu nelogičnost toho, proč by italové zamalovali kříž jejich barvou a pak ho obnovili, je to dáno přiloženou fotkou (jedinou mě dosud známou), ze které u Eduardu pravděpodobně "vyšli". Mám tu fotku o něco kvalitnější a méně ořízlou. Tam se to jeví, že kříž je umístěn na původní německé barvě, v tomto případě na RLM70. Jak už jsem uvedl výše, Bf.110 předané Italům byly značně olétané a tento stroj měl "za sebou" u LW nejméně 250 hodin. Jednotlivá barevná pole byla dost zašlá a tak se kamufláž může jevit "různorodě". Část původního něměckého markingu byla zatřena barvou Verde Oliva Scuro 2, jak je to patrné v oblasti žebříčku a pod číslem 5. Nelze si však nevšimnout, že pod číslem 235 je původní barva jakoby poškrábána. Je to v místě, kde byl obvykle umístěn trupový kříž. Podle itaských zdrojů ho "obrousili/oškrábali". Také jsme objevil názor, že došlo k zamalování barvou RLM02, což nedává smysl.
Na konec chci uvést existenci nejméně 3 fotek, na kterých je celočerný Bf.110 po dodání do Itálie. Část vrtulových kuželů je bílá a spodní kryty motorů jsou světlé, pravděpodobně žluté. Není jisté o který Bf.110 se jedná. Italské zdroje se kloní k tomu, že jde o původní podobu "964". Zde si dovolím pochybovat. Pozice pruhu na trupu (fotka není bůh vi jak kvalitní, ale světlejší část trupu je rozeznatelná) je více vzadu a odpovídá spíše "stodesítce", před kterou je vyfotografován poručík Terlizzi.
Samotnou otázkou je umístění bíleho pruhu na trupu. "964" ho má uprostřed zadní části trupu, což odpovídá zvyklostem RA. Další dvě 110 mají pruh blíže ocasním plochám. Takové umístění není obvyklé. V publikaci od REVI jsem viděl takto označený Bf.110 od německé jednotky ze středomoří. Mohlo by to pomoci zjistit původního uživatele.
Pokud má někdo nějaké další informace (např. o službe těchto Bf.110 u LW), nebo chce zde prezentovaný text něčím dopnit, případně rozporovat, rád si přečtu co na toto téma má.
Díky.
Naposledy upravil Mirek glock Říha dne 12 dub 2012, 09:56, celkově upraveno 1
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.