Kategorie MBT se objevila až na přelomu 60/70 tých let 20. století. Do té doby byly pořád ještě kategorie lehký - střední - těžký tank. Ona kategorie MBT (Main Battle Tank - hlavní bojový tank) v sobě slučuje pohyblivost středních tanků, ochranu (pancéřování) těžkých tanků a střeleckou sílu na pomezí obou kategorií,ale spíš se blíží těm těžkým.
Co se týče Panthera...... Když se obnovovala v tehdejším Západním Německu (BRD) armáda,tak veteráni z války,kteří se toho účastnili chtěli,aby se obnovila výroba Pantherů,samosebou s modernizací (nezapomínat na infrazaměřovače - nabídl bych specialistům azyl a občanství za pomoc při vývoji).... místo toho koupili od amíků tanky M-47/48 Patton. Jako Panther paráda,ale já osobně (ze zpětného pohledu ) bych to viděl spíš na Panther II s věží Schmallturm a kanonem 8,8cm KwK 43 (tuším),který byl v Tigerech II.
Takže být to na mě,využíval bych tanky,přivezené z odboje ( T-34,T-34-85,Cromwell) s tím,že co nejrychleji nějak stlouct dokupy co nejvíc Pantherů (pro překlenovací období) a hlavně makat na vývoji a vychytání chyb z Panther II,případně strojů z Entwicklungsprogram (E-10/25/50/75).
No a ze shromážděných pozůstatků po Panzerwaffe a zdrojů od spojenců dát dokopy dva - tři prapory těžkých tanků (Tiger,Tiger II,IS-2).....
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Měl bych takový dotaz na zdejší především znalce tankové techniky a její konstrukce. Ve hře World of tanks je vyhlášena soutěž, ve které je za úkol navrhnout tank, pro evropský server na kterém hraji je to konkrétně nějaký tank jakoby z dílny Ferdinanda Porscheho. Rád bych se soutěže zúčastnil, nicméně v konstrukci tanků se úplně nevyznám a proto bych ho rád zkonzultoval.
Můj předběžný návrh tanku vypadá takto
Dle mého návrhu začal profesor s jeho projektováním někdy v roce 1942, jako odpověď na tanky T34/76 s cílem později nahradit tanky Pz IV. Nejde mi úplně o to jestli je tento krok reálný nebo ne, ale aby ten tank byl co možná nejreálněji funkční. Co se týče nějakých přibližných technických údajů, délka korby zhruba 6,8 metrů, výška včetně velitelovi věžičky 2,9 metrů, šířka i s blatníky zhruba 3,6 metrů. Výzbroj bych viděl stejnou jako měl Pz IV. a to sice KwK 40 L/43, později L/48, poté jeden kulomet Mg 34 v korbě a ještě bych dal jeden kulomet větší ráže do věže koaxiálně s kanonem. Motor bych viděl nějaký zhruba s výkonem 350 koní, hmotnost okolo 25-30 tun. Síla pancéřování zhruba okolo 70 mm korba a 80 věž maximálně. Posádka 5 mužů. Vymýšlím k němu i historii nasazení a dalšího vývoje, produkci bych mj. také rád umístil do Škodovky.
O těch jeho pokusech pohánět tanky s pomocí elektromotoru jsem něco málo četl, ale výsledky to zrovna nějaké světoborné nemělo. Myslíte, že by to v tehdejší době (výroba řekněme od půlky roku 1943 a dál) bylo možné použít tak aby měl pohon dobrou spolehlivost pro bojové podmínky?
Tak ona koncepce pohonu vozidel kombinovaným tepelno-elektrickým pohonem zas tak nová nebyla ani v té době - poprvé s tím přišli myslím Tesla a Westinghouse ve 20.letech - ale jde spíš o nutnost to důkladně odzkoušet a odladit a je dost spekulativní jak rychle by se jim to dařilo v případě válečné potřeby.Druhým problémem je značná závislost tohoto typu pohonu na vysoce čistých barevných kovech (měď na vinutí dynama a motorů, etc.) což je opět ve válečné situaci spíše přítěž.Nicméně nemyslím že by to z technického hlediska měl být až takový problém.
Ferdinand Porsche byl, jak známo, z Trutnova nebo tam někde, tudíž měl rakousko-uherské občanství. A jeho nejstarší známá práce - pokud se týče zbraní - je pohonný systém moždíře Škoda ráže 305 mm, jedné z nejlepších dělostřeleckých zbraní WW I. To nebylo jenom dělo, ale celý systém včetně náklaďáků, které to vozily. A tu byly právě Porscheho konstrukce a měly benzíno-elektrický pohon. Právě díky tomuto na svou dobu revolučnímu řešení byly velice mobilní a např. Italům na sočské frontě se nepodařilo v letech 1915-17 ani jednu třistapětku zničit nebo ukořistit - před případným ohrožením stačily včas ujet.
No,na tak je potřeba spousta "deficitních materiálů".....kvalitní legované oceli a tak....
Hlavní problém německých tanků byly motory (nedostatek hliníku na ně) a převodovky (vysocekvalitní oceli).
Jinak stran výzbroje: pokud to má být střední tak,tak taková,jakou jsi napsal,jen kulomety v trupu i ve věži MG-34. Velkorážné němci jaksi neměli. Pokud by to měl být těžký tank,tak použij stejné kulomety,jen kanon dej "8,8cm KwK 36",případně přidej třetí MG-34 na velitelskou věžičku (proti letadlům).
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Jako protiletadlovou zbraň (a případně protipěchotní) na věž bych dal klidně MG 42, kvůli větší kadenci, na oběžný kruh a se schránou na pás - šedesátinábojové bubny by pro tohle použití byly poněkud nepraktické. Ťuky ťuk.. Pantíku.. Myslíš na mě s těmi díly? Věž, kulomet a knipl..
Ad kulomety: v roce 1943 se tuším u jednotek MG-42 ještě nevyskytovaly.....až někdy od roku 1944 mámpocit...i když ne jistotu.....a ty MG-34 neslo na věžičce spousta Pantherů a Tigerů...
Ad"ťuky ťuk": myslím na Tebe,jen jsem poněkud nestíhal.....
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Moje idea je ta, že půjde o jednoduchý, spolehlivý, střední tank produkovatelný ve velkém množství. Taková německá verze T34/76. Samozřejmě, že je to všechno v rámci možností, koneckonců ten tank neni navrhovanej aby vyhrál válku, spíš aby se němcům svým způsobem vyplatilo ho vyrábět a třeba s ním tu Pz IV nahradit.
Přemýšlel jsem, že by se v nějaké pozdějí modernizaci do toho dal stejný kanón jako měl Pnather, případně věž Schmallturm, ale nevím jak by se na podvozek vešla, stejně jako s tím 8,8 cm Kwk 36, protože ta věž se mi zdá docela malá a já bych rád měl i slušné pracovní podmínky pro osádku a i dobré pancéřování.