v rozestavěno je téma od ujika na Piaggio P.108 viz viewtopic.php?f=57&t=55872.
Brzo také vyjde článěk na modelwebu. Možná se někdo podiví, že i italové měli něco jako B-17 a to mne vede k napsání několika slov.
Zmínka o B-17 nebyla samoúčelná. P.108 byla americkým strojem ovlivněna jako Re-2000 byl ovlivněn P-35. Inženýr Giovanni Casiraghi se vrátil na konci 30-tých let ze "zkušené" v USA a navázal na projekt P.50. P.50 i P.108 byla soukromá aktivita Piaggia. P.108B vznikl ještě před tím, než vedení Regia Aerounatica vyhlásilo soutěž na letoun této kategorie (bombardér a průzkumník velkého doletu) . Soutěž v roce 1939 sice vyhrály jiné projekty, ale protože realizace se předpokládla až na roky 42/43 stal se vítězem typ P.108B. Prototyp byl vlastně prvním seriovým stroje (MM.22001) a zalétávaní započlo v listopadu 1939. Bohužel letoun této kategorie byl pro italský průmysl, vývojáře, piloty, ale nakonec i vedení letectva skutečný oříšek, nebo problém chcete-li. Za rok a půl (v létě 1941) byl typ připraven k předání první jednotce a to 274 Sq BGR.
Během vývoje vedení RA naplánovalo vytvořit jednu! skupinu a dvou letkách (tedy 12-16) strojů a proto zadala výrobu 24 kusů P.108B. I záměry/operační úkoly se plánovaly za pochodu. Někteří z budoucích pilotů a členů posádek byli na stáži u KG.40 v Bordeaux, včetně syna duceho - Bruna Mussoliniho. Především on byl zastáncem nasazení P.108 po vzoru kolegů u KG.40. Skutečnost byla však jiná. Nakonec byla ustavena pouze jedna letka - 274Sq s Brunem jako velitelem. První P.108B jednotka obdržela 19.7.1941. Bohužel již 8.8.1941 došlo k nehodě stroje MM.22003. Zahynuli 3 členové posádky včetně Bruna a stroj byl odepsán. Přeškolování a výcvik se protáhl na další rok (i díky pomalým dodávkám strojů z výroby a neujasněnosti v koncepci - plánovalo se nasazení jako torpedového nosiče) a tak první akce proběhla až 28.6.1942. Akce (noční bombardování) pokračovaly další rok a čtvrt a existenci jednotky ukončila kapitulace Itálie v září 1943. Ze 24 vyrobených P.108B se údajně "dožilo" kapitulace 8 nebo 9 strojů. Ze všech mě dostupných zdrojů jsem však schopen potvrdit 4(5) přeživších čtyřmotoráků.
A teďněco modelářského.
Ve skvrnité kamo byly vyrobeny pouze první 4 stroje (22001-22004). Od 5 dodaného kusu byla kamufláž Verde Oliva Scuro2 pro horní a Grigio Azzuro Chiaro 1 pro spodní plochy (ta byla časem zamalována černou barvou). První dva stroje byly vybaveny slabším motorem Piaagio P.XI místo standardních P.XII. U druhé série byla vypuštěna přední střelecká věž, přemístěny a změněny výfuky (na ježatý typ) a na tento standard byly upraveny všechny přeživší stroje z první série.
A připojuji nějaké fotografie
Naposledy upravil Mirek glock Říha dne 25 kvě 2017, 11:54, celkově upraveno 1
Ptejte se na co chcete, já na co chci odpovím.