Stránka 4 z 9

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 16:59
od 66misos
standaslechta píše:...Nemůžu najít třetí bar. schéma Old Kovozávodů, bylo zeleno/hnědý s červeným bíle lemovaným bleskem na motoru bílá 17.

Obrázek
Presne ten som mal vtedy postaveny, pekny tmavohendo-zeleny.

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 17:04
od MartinP
Mě šlo jenom o to jestli by si mohl Massimo opravit, že je to fotka z roku 1966 z Prahy, je na ni zrestaurovaná Lavočka a má shora zelenou a hnědou tak jak se tenkrát myslelo, že to za války bylo.
Zhruba před deseti lety vycházel v L a K a myslím taky v Aerohobby seriál o exponátech z muzea ve Kbelích a jeden nebo dva díly byly věnované i La-7. Myslím, že tam byla vzpomínka M. Balouse který se podíle na restaurování Lavočky a snad tam byla i zmínka o původním čísle atd... Nemáte ty články někdo po ruce? Byly tam i články o muzejní Il-2, Jaku-17, a zajímavé informace o původních kamuflážích zjištěné pri jejich restaurování v 21.století. Např. Jak -17 už má zase správnou šedou kamufláž a dvoubarevný černý a červený lem trupového čísla. Snad se dozvíme časem i zajímavé informace např. o lemu čísla naši Lavočky.

A ještě jedna odbočka k zelené a hnědé, minulý rok vyšla v Modeláři série článků o Pe-2 v čs. letectvu a píšou tam, že někteří ruští badatelé znova začínají tvrdit, že ze schématu zeleno-hnědo-šedého se na konci války vypuštěla šedá...a byli by jsme zase u zeleno-hnědé jako před padesáti lety...

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 17:29
od messer
66misos píše:Michal, dik za pripomienku. Uz je to opravene. :wink:
Vitane su aj dalsie upozornenia na chyby a navrhy na vylepsenie/opravy profilov.
66misos

No mě sa nezdají u massima mašiny 32 giap 3giad, resp. bílé vrtulové kužele a provedení bílých pruhů na ocase, to bude asi jiná jednotka..

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 19:25
od 66misos
MartinP píše:Mě šlo jenom o to jestli by si mohl Massimo opravit, že je to fotka z roku 1966 z Prahy, je na ni zrestaurovaná Lavočka a má shora zelenou a hnědou tak jak se tenkrát myslelo, že to za války bylo.
...Např. Jak -17 už má zase správnou šedou kamufláž a dvoubarevný černý a červený lem trupového čísla. Snad se dozvíme časem i zajímavé informace např. o lemu čísla naši Lavočky...

Massimovi napisem, rozhodne vita vsetky vecne pripomienky a profily podla nich opravuje.
Ked hovorime o modrom leme trupovych cisiel ako o standardne, tak hovorime vylucne o Lavockach. Na Jaky ani ziadne ine lietadla toto tvrdenie neplati.

MartinP píše:...A ještě jedna odbočka k zelené a hnědé, minulý rok vyšla v Modeláři série článků o Pe-2 v čs. letectvu a píšou tam, že někteří ruští badatelé znova začínají tvrdit, že ze schématu zeleno-hnědo-šedého se na konci války vypuštěla šedá...a byli by jsme zase u zeleno-hnědé jako před padesáti lety...

Platny standard NKAP 1943 stale platil, ale z roznych dovodov hlavne Tu-2 (napr. http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/tu-2/misos/white6/white6.htm) a Pe-2 (http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/pe2/pe2camo/pe2camo.htm) dostavali ku koncu vojny pri generalkach pomerne velke svetle plochy, s najvacsou pravdepodobnostou svetlohnede. Neviem, ci islo o zjednodusenie, alebo sa to viac podobalo na suche stepne plane alebo co. Nedostatkom farby to asi nebolo. V tom case uz mali vojenskeho materialu dost, vojensku vyrobu aj L-L dodavky pomaly znizovali. Postatne ale je, ze ta hneda bola svetla ("kava s mliekom"), nie tmava.
Ale na druhej strane sa napr. aj na Tu-2, Pe-2, ale aj Il-2 skusala sedo-seda "stihackova" kamuflaz http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il2-camo/il2i/il2i.html

messer píše:...No mě sa nezdají u massima mašiny 32 giap 3giad, resp. bílé vrtulové kužele a provedení bílých pruhů na ocase, to bude asi jiná jednotka...

Dam Massimovi vediet, uvidime.

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 20:15
od standaslechta
Martin P. Číslo na trupu u Lavoček bylo poslední dvě(někdy tři) čísla čísla výrobního (jestli to bylo i u Jaků nevím) Takže původní číslo Kbelské La-7 bylo 60(n.r.45210860 ) a nezdráhám se říct že modře lemované.

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 21:32
od messer
standaslechta píše:Martin P. Číslo na trupu u Lavoček bylo poslední dvě(někdy tři) čísla čísla výrobního (jestli to bylo i u Jaků nevím) Takže původní číslo Kbelské La-7 bylo 60(n.r.45210860 ) a nezdráhám se říct že modře lemované.

Docela by mě zajímalo, na základě čeho se tak soudí? Existují nějaké důkazy, jako napsané výrobní číslo v inventáři NTM, nalezené výrobní číslo na draku nebo cokoliv jiného?

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 02 bře 2017, 22:46
od MartinP
Já nemám problém s modrým lemem u Lavoček, o Jaku-17 jsem psal jako o příkladu co se dá zjistit při odborném restaurování, něco takového http://www.vhu.cz/renovace-proudoveho-l ... ev-jak-17/ bych si rád přečetl i o kbelské La- 7, a klidně i podrobnější protokol.
Těm rekonstrukcím Tu-2 s hnědýma vrškama moc nevěřím, ale to už jsem psal v tématu na Tůčka a je to moje věc...

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 03 bře 2017, 08:05
od standaslechta
messer píše:
standaslechta píše:Martin P. Číslo na trupu u Lavoček bylo poslední dvě(někdy tři) čísla čísla výrobního (jestli to bylo i u Jaků nevím) Takže původní číslo Kbelské La-7 bylo 60(n.r.45210860 ) a nezdráhám se říct že modře lemované.

Docela by mě zajímalo, na základě čeho se tak soudí? Existují nějaké důkazy, jako napsané výrobní číslo v inventáři NTM, nalezené výrobní číslo na draku nebo cokoliv jiného?

Měl jsem to česky,tedy něco podobného i s fotkou jěště z NTM. A teď nevím kam jsem to zahrabal. :wink: Tak aspoň takhle
https://abpic.co.uk/pictures/view/1256912

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 03 bře 2017, 14:41
od messer
Díky za odpovědi, ale bohužel to nepovažuji za důkaz. Zkusím napsat p.Plavcovi do NTM, zda k tomu něco nemají, ale pochybuji. Je totiž na pováženou, že pamětníci uvadějí, že při restaurovaní Lavočky byla údajně odhalena sedmička a vrchni část dalšího čísla 3 nebo 7, na zakladě toho bylo rozhodnuto namalovat 77(takové číslo však na našich Lavočkách nebylo). Taky výrobní číslo motoru 82132260 (zjištění M. Věštčíka) neodpovídá mašině No. 45210860, ale 45210712 (stav červen 1945). Samozřejmě, že motor mohl být do r. 1949 v rámci nějaké revize vyměněn, ale chtělo by to nějaký archivní doklad, nebo najít se.no. draku přímo na mašině. Ostatně Kbelská Lavočka by si už zasloužila nějakou generálku, nechystá se něco?

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 03 bře 2017, 15:17
od 66misos
Vdaka za zaujimave info.
v susednom vlakne o Cs. povojnovom letectve http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=51&t=109915 som dal dotaz ohladom farieb cs. Lavociek - co za farby, resp. ake odtiene to boli?
Len tam to nejako moc rychlo zapada, tak som to dal pre istotu aj sem, tu je to navstevovane castejsie. Viete, prosim, niekto odpoved? Dakujem.

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 03 bře 2017, 15:51
od standaslechta
messer píše:Díky za odpovědi, ale bohužel to nepovažuji za důkaz. Zkusím napsat p.Plavcovi do NTM, zda k tomu něco nemají, ale pochybuji. Je totiž na pováženou, že pamětníci uvadějí, že při restaurovaní Lavočky byla údajně odhalena sedmička a vrchni část dalšího čísla 3 nebo 7, na zakladě toho bylo rozhodnuto namalovat 77(takové číslo však na našich Lavočkách nebylo). Taky výrobní číslo motoru 82132260 (zjištění M. Věštčíka) neodpovídá mašině No. 45210860, ale 45210712 (stav červen 1945). Samozřejmě, že motor mohl být do r. 1949 v rámci nějaké revize vyměněn, ale chtělo by to nějaký archivní doklad, nebo najít se.no. draku přímo na mašině. Ostatně Kbelská Lavočka by si už zasloužila nějakou generálku, nechystá se něco?

Ajaj nic není tak jednoduché jak se zdá ale díky za rozšíření obzorů. A to že potřebuje generálku o to žádná( NTM patří pod ministerstvo kultůry?). Samozřejmě válečnou kamo a nějaký reálný trupový číslo, věřím že by se pod vrstvami barev našlo (i ten lem viz Jak-17).

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 04 bře 2017, 23:12
od Jindřich Rosa
Takže pánové,
MartinP byl na velmi dobré stopě, když zde vzpomínal seriál v časopisu Letectví a kosmonautika o muzejních letounech. V čísle 2004/10 byl článek o La-7 a jsou v něm obsaženy opravdu zajímavé údaje. Vypisovat to vše by byla fuška, takže jsem to oskenoval (přičemž nemám originál časopisu/článku, ale pouze "xerox" kopii).

Nejzajímavější fakta:
- letoun nemá nikde výrobní štítek
- při odstraňování nátěru bylo však nalezeno na poválečném zbarvení na kýlovce typové a evidenční označení ve tvaru "S 97 - 860". Proto by to měla být "60".
- současně ale byla nalezena dvě velké trupová číslice "7"...
- lavočka byla skutečně krátce pouze zelená a takto byla i vyfotografována. Po dvou měsících byla doplněna hnědá pole.
- v závěru je pak vyjádřeno stanovisko, že po 40 letech by měla být znovu provedena důkladná rekonstrukce včetně "hloubkového" průzkumu původního zbarvení. ... Článek byl napsán před 12,5 lety... ach jo.

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 05 bře 2017, 09:38
od MartinP
Zajímavé informace. Taky by se mi líbilo kdyby Lavočku zrestaurovali, nemůže to váznou na tom, že je v majetku NTM a do Kbel je jen zapůjčená?

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 05 bře 2017, 15:21
od Egerman
Myslím, že na vlastnictví to váznout může. Čistě pragmaticky bych asi nerestauroval něco u čeho by reálně hrozilo, že si to pak vlastník odveze a vystaví ve své hale. Lavočku jsem viděl naživo naposled před víc jak deseti roky a tenkrát nevypadala vůbec dobře.

Re: Lavočkin La-7

PříspěvekNapsal: 06 bře 2017, 15:35
od standaslechta
Myslím že NTM patří pod Min.kultury a Kbely pod MO. No především bych to viděl tak že Lavočka je především majetkem státu. Takže by za její stav měla dostat pojeb obě muzea tak i ministerstva.