Stránka 1 z 1

modra a seda na stihackach 1943-45

PříspěvekNapsal: 13 dub 2015, 16:36
od 66misos
Standardna setlomodra AMT-7 na spodne plochy drevenych a zmiesanych konstrukcii (La, Jak) bola svetla syto modra, bez nadychu zelenkavej.
Na horne plochy drevenych a zmiesanych konstrukcii bola pouzivana tmava seda AMT-12, v standarde skoro cierna a modroseda AMT-11.
Boli samozrejme odchylky, ale to boli odchylky. Moznu inspiraciu na zakladne odtiene farieb sa najdu tu http://www.mig3.sovietwarplanes.com/colors/color-table.html

Podla direktivy n°2389/0133 z 3. jula 1943 bolitvary kamuflaznych poli na jednomotorovych stihackach nasledovne:
Obrázek

Samozrejme nie len monitor, ale aj farebne okolie skresluju subjektivny dojem z odietna farby. Ale aspon v hrubych ramcoch sa o tom da hovorit.
Ja tvrdim, ze tie farby boli tmave, nie svetle. Lietadlo mali zamaskovat, nie demaskovat. Toto su obrazky Jak-3 francuzskej jednotky N-N, tj. sice ine lietadlo, ale farby rovnake:
Pohlad pri interierovom osvetleni (a s bleskom):
Obrázek Obrázek
A foto pri dennom osvetleni:
Obrázek
Na fotkach vyssie su originalne farby. Zamerne sem nedavam fotky rekonstruovanych lietadiel kamuflovanych sucasnymi farbami.

Samozrejme, variabilita farieb existovala, farby vyrobene v roznom case a v roznych zavodoch sa mohli lisit od predpisanej vzorky. Nakoniec, stava sa to aj dnes.
Francuzska letka N-N po prilete na Le Bourget v 1945:
Obrázek
Je tu vsak vidno, ze na vsetkych lietadlach sa snazili dodrzat standardnu schemu, lisilo sa to len v individualnom pristupe konkretneho maliara-natieraca-striekaca.

Na tejto jednej fotke (nie dvoch roznych fotkach) porovnaj:
Obrázek
- "svetlu" sedu pred a za kabinou. Rovnaky uhol nasvietenia a pritom ta v predu je kus svetlejsia,
- tmavost sedej na (cervenej) hviezde so skoro neviditelnym lemom na cisle,
- svetlejsiu sedu (modru) spicku vrtuloveho kuzela s tmavsim (cervenym) lemom.

Nakoniec, aj na tejto foto Avie:
Obrázek
je v cs. znaku (na smerovke) modra svetlejsia ako cervena.

Re: modra a seda na stihackach 1943-45

PříspěvekNapsal: 13 dub 2015, 16:39
od 66misos
arthur1966 píše:A takto to dopadlo...možno to nie je úplne kóšer, ale z toho mála podkladov to lepšie nešlo.
Obrázek

Re: modra a seda na stihackach 1943-45

PříspěvekNapsal: 14 dub 2015, 13:08
od 66misos
So zosvetlovanim to netreba moc neprehanat. Na rozdiel od vseobecneho povedomia tie ruske farby boli pomerne tmave. AMT-12 bola velmi tmava seda, skoro ako vyblednuta cierna. A AMT-11 mala pomerne daleko k svetlej sedej. 1:1 tomu najviac zodpovedaju AKANy.
Obrázek

Plochy boli striekane, resp. malovane podla vzoru NKAP z roku 1943, ktory definoval rovne rozhrania: http://sovietwarplanes.com/board/index.php?topic=1151.msg8993#msg8993
Obrázek
a presne podla tohto predpisu bol kamuflovany aj vyrobny etalon La-7:
Obrázek
Samozrejme pri rucnom striekani sa to zlahka zaoblilo a rozostrilo, ale v standarde to rozhodne neboli nejake vlnovky. O opravach priamo u jednotiek nehovorim. Pokial fotka predlohy (nie kresba v navode stavebnice) jasne neukazuje nieco ine,je lepsie pouzit vzor NKAP.

AMT farby boli (napriek "M" v nazve) pololeskle, rozhodne nie tvrdo matne. A ku koncu vojny bolo dost casu na neustale cistenie lietadiel, hlavne lietadiel velitelov a rozhych x-nasobnych hrdinov. Nejake vazne olejove cmuhy mohli byt maximalne hned po pristatii. Samozrejme inak to bolo na zaciatku vojny.
Obrázek

Re: modra a seda na stihackach 1943-45

PříspěvekNapsal: 14 dub 2015, 13:43
od Lonestar
66misos píše:- "svetlu" sedu pred a za kabinou. Rovnaky uhol nasvietenia a pritom ta v predu je kus svetlejsia,

"vpredu" (= před kabinou) je plech, zatímco vzadu (= za kabinou) je dřevo (bakelizovaná překližka) - na kov se používala barva jiného složení než na dřevo/plátno
a teď jen taková úvaha - i když to byly "papírově" stejné odstíny, mohly se s časem chovat rozdílně (odolnost povětrnostním vlivům atd. atp.)
obecně AMT odstíny neměly moc velkou trvanlivost a měly sklony ke křídovatění...

Re: modra a seda na stihackach 1943-45

PříspěvekNapsal: 14 dub 2015, 15:07
od 66misos
Vo vseobecnosti mas pravdu, ALE v pripade zmiesanych konstrukcii (Kov+platno/drevo) sa pouzivala AMT farba s tym, ze na kov musela byt najskor nanesena zltohneda zakladovka ALG-1. To sa tyka minimalne Lavociek aj Jakov.

Ako pises, AMT farba po case "kriedovala", tj. bola matnejsia a svetlesia. Dobre je to vidno napr. tu:
Obrázek
Je to sice kolorovane, ale "svetlost" je zachovana.
Neosetrovany zadok je matny svetly, zato "osetrovany", tj. mastnou handrou utierany predok po zhodeni a nahodeni krytov je leskly a tmavy.

V pripade La-5FN "39" vyssie je to prave naopak (svetlejsi je predok), kvoli comu a zaroven kvoli nestandardnym plocham AMT-12 na predku si myslim, ze ta Lavocka bola aspon ciastocne premalovana v polnych podmienkach po nejakej oprave/revizii.

Re: modra a seda na stihackach 1943-45

PříspěvekNapsal: 17 zář 2016, 14:07
od 66misos
Nazvy stihackovych farieb pouzitych podla NKAP 1943:
AMT-7 Modra
AMT-11 Modroseda
AMT-12 Tmava seda
O svetlych odtienoch moc nepisu. A ze pojem "svetly" poznali, o tom by mohol svedcit nazov "svetlohnedá" AMT-1 :wink:
Pre zaujimavost, (podla ruskych zdrojov) v case nudze nahradu modrosedej AMT-11 riesili miesanim ciernej a modrej AMT-7 v pomere 1:1.

O tom, ze vyrobit jeden presny odtien je velmi tazke hlavne vo vojnovych podmienkach, vedeli aj v ZSSR. Preto odtien konkretnej kamuflaznej farby bol dany krajnymi hodnotami intervalu (povedzme svetlost/tmavost, odtien).

Priklad pre modru AMT-7 na spodne plochy:
Obrázek

Priklad pre nestihackovu svetlohnedu AMT-1 a A-21m, pouzivanu napr. na Il-2:
Obrázek

Bohuzial, pre odtiene sedej sa mi nepodarilo najst podobne obrazky. Ze existovali, o tom svedci predpis pre sedomodru AMT-11 (nieco medzi farbami 820 a 823), resp. pre tmavosedu AMT-12 (nieco medzi farbami 824 a 827). Za pozornost stoja susedne hranicne odtieme 823 a 824, co vo vysledku pri troche olietania mohlo dat dve takmer nerozlisitelne kamuflazne farby.
Viac na http://sovietwarplanes.com/board/index.php?topic=1699.0

Vzorkovnik farieb AKAN:
Obrázek
Aj ked fotografie a monitory skresluju, odtiene modrej a svetlohnedej zodpovedaju etalonom naozaj dobre.

Dnes pri nepomerne sirsom vybere farieb plati to, odznelo v prispevku http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=97&t=100952&start=45#p1918727 "...každý si může vybrat, co mu vyhovuje. Mám-li citovat jeden český film: "záleží na vkusu každého soudruha"."
Rekonstruovany Jak-3 podla doporuceni E. Pilawskewho http://legendaryaircraft.hellobit.hu/for_sale/yak_3_white_100/ je skor demaskovany:
Obrázek Obrázek

Tento ma tiez zaujimavo ponate kamuflazne farby http://www.e1.ru/news/spool/news_id-428727-section_id-17.html
Obrázek

IMHO, kusy po rekonstrukcii treba brat s rezervou.