Stránka 1 z 1

BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 14:12
od novis
Založíme si tady taky chlíveček
Základ tvoří korba Mardra od Revellu a věž a droboť BVP-2 od Zvezdy

Re: BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 17:22
od TomCZ
Co to je ? :)

Re: BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 18:29
od Zdenek Bluenavel
TomCZ píše:Co to je ? :)

To jsme řešili už na patláku, jde o pokus o zvýšení bojové hodnoty BVP Marder, docela divočina...
Když se záhy po zasazení vozidel Marder 1A3 německého Bundeswehru do operace ISAF ukázalo, že stávající zbraňový systém ráže 20 mm je (slušně řečeno) v podmínkách Afghánistánu neúčinný, obrátili se němečtí "pancéřoví granátníci" v rámci "inoffizielle waffenbrüderschaft" na naše vojáky, u nichž tak trochu smutně obdivovali naše BVP-2... Bohužel, byli si dobře vědomi toho, že ta, která po sjednocení zdědili po NVA NDR, poněkud neprozíravě nabídli spojencům v NATO a zbylá prodali do armyshopů... a že tedy (i když by moc chtěli) nemají, kde brát.
Naši vojáci, kteří jsou (stále ještě) proslulí neuvěřitelnou schopností improvizace v poli, dokázali díky dodávce náhradních dílů z republiky (NSE se tentokrát opravdu předvedlo v dobrém světle) doslova "na koleně rozchodit", opravit a zprovoznit jednu věž z BMP-2, přivezenou "z vrakoviště za plotem" základny. S nemalým úsilím (a odpovídající spotřebou plynu a plátků pilek na železo) ji dokázali namontovat na podvozek Marderu 1A3 německého kontingentu ISAF, který dokázali němečtí kolegové "propašovat pod hlídkami Tálibů" pomalu přes půlku Afghánistánu.
Největší problémy činil poměrně zásadní rozdíl průměrů ozubeného věnce původní a nové věže a zásahy do konstrukce stropu věže si vynutily změnu obrysu krytu motoru a také přesun některých agregátů na motorové přepážce, která musela "poněkud ustoupit" koši věže...
Tímto způsobem vzniklo vozidlo v německé nomenklatuře označené jako Marder 1A3 MAT30Mk (modifiziert aufbau-turm mit 30 mm maschinenkanone), pro něž naši kluci spontánně začali používat "jméno" Kuna 2... a bez zaváhání ho ještě před zahájením zkoušek opatřili našimi rozpoznávacími znaky (jak řekl jeden ze zbrojířů, kteří měli lví podíl na vzniku vozidla) "aby ty kluci německý viděli, co umí zlatý český ručičky"...

Třítýdenní zkoušky "Kuny 2" v průběhu operační činnosti (search operace Keser 4, 5 a 6 a navazující akce Tlačenka 2) prokázaly, že "třicítka 2A42" není pouhým "klepadlem na koberce", za které byl považován německý 20 mm kanón a že Tálibové, v okamžiku, kdy slyšeli trhavý rachot krátkých dávek mnohem účinnější "třicítky" "Kuny 2", berou strachy do zaječích a to nejen proto, že naši a němečtí "PSYOPS" rozšířili informaci, že náboje v pásech naši zbrojíři mažou vepřovým sádlem... a iniciativně pracují na projektu neletální munice (30 mm C/BBS čili Canister, Boar Bristles Stuffed) pro 2A42 s náplní kančích štětin.
Na základě výsledků zkoušek byly (po bezprostřední intervenci spolkového ministra obrany) přímo od výrobce letecky dodány a v prostoru operace přestavěny další (tentokrát již jen podvozky) typu Marder 1A3 na verzi MAT30Mk.
GECON ISAF nebyl schopen zajistit dostatečně rychle přecvičení střelců a velitelů na novou techniku (proslýchá se však, že německý NSE zřejmě nechtěl řešit složité otázky logistiky zvláště v oblasti zásobování střelivem), kdežto u našeho kontingentu k přeškolení řidičů přistoupili přesně v duchu hesla "jestli na to máme předpis, tak to zvládnem za tři dny" a proto byla do sestavy našeho kontingentu zařazena celá "zesílená četa" s celkem sedmi vozidly "Kuna 2" (Marder 1A3 MAT30Mk) se šesti vozidly mechanizovaných družstev a jedním vozidlem velitelským s rozšířenou spojovací výbavou a blíže neurčenými TPPz.

Vozidla "zesílené čety" nesla v prostoru operace obvyklou kamufláž a kromě českých a spojeneckých rozpoznávacích znaků na obvyklých místech také trojmístná čísla v intervalu mimo pořadí taktických čísel zasazené jednotky. Příslušnost vozidel k "zesílené četě" určoval grafický symbol ve tvaru romboidu (kosočtverce), který byl zvolen přesně v duchu konstatování jednoho z našich řidičů, který na základě čerstvých zkušeností z přeškolení prohlásil, že "ta ku..a je tak těžká, že ani plavat nebude..."
Vozidla "Kuna 2" byla spolu s našimi BVP-2 používána ke střežení základny a, vzhledem ke zvýšené odolnosti podvozku (ve srovnání s našimi BVP-2 měly "Kuny" doslova silnější kůži), byla zařazena do stálé hotovosti jako "QRT, heavy element, expeditionary" a zúčastnila se úspěšně podzimní, zimní, jarní, velikonoční a prázdninové ofenziy sil ISAF proti bandám Tálibů v "Zelené zóně" i daleko mimo ni.

Re: BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 19:24
od TomCZ
Díky, to jsem nevěděl [-o<
Jsou někde nějaké fotky ?

Tvl, já jsem ale blbec :grin:

Re: BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 19:54
od kragh
Ehm, koukni na podpis stavitele modelu :wink: :)

Re: BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 19:57
od TomCZ
kragh píše:Ehm, koukni na podpis stavitele modelu :wink: :)


Už mi to došlo :)

Re: BVP Kuna 2

PříspěvekNapsal: 09 říj 2014, 20:15
od Zdenek Bluenavel
Co se křeníte, teď jsem mluvil s novisem, Franta prý říkal, že Pepa napíše Honzovi, aby mu poslal tu fotku od Tondy z mobilu. Venca jí taky viděl, je to sice focený fakt jenom ve vycházejícím slunci a písečnej bouři..., ale ta naše kokarda je vidět docela jasně...