Stránka 1 z 1

24.9.1918 – Ruský zlatý poklad opouští Kazaň

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 08:26
od Hellboy
Britské a francouzské jednotky těsně spolupracují při bojích u St. Quentin, a i přes silný německý odpor se jim daří čistit tuto oblast. Největší německý odpor se soustředí k Salency (Noyon) a Gricourtu, ale i tam se daří německé jednotky vytlačovat z jejich pozic. Po několika denních bojích se tak spojenecké jednotky nalézají dva kilometry od St. Quentinu.

Francouzi obsazují Francilly-Selency a Dallon a blízí se k Giffecourtu.

Zlepšení počasí přináší zvýšenou intenzitu leteckých bojů. RAF ztrácí v ten toden 14 a Aviation Militaire 2 letadla. Celkové ztráty na pilotech a létajícím personálu činí 26 mužů.

Srbské, francouzské a britské jednotky postupují společně po obou stranách řeky Vardar. V postupu jsou i srbské jednotky u makedonského horského sedla Francilly-Selency a Francouzi u Prilepu.

Egyptský expediční sbor generála Allenbyho se dostává k železniční trati Hejaz. Tam se setkává s Arabskými protitureckými silami a společně se obrací k severu a vytlačují Turecké síly od Ma'an. Zajímají 40 000 nepřátel a ukořisťují velké množství munice a výzbroje, včetně 265 děl.

Je ustavena Prozatímní Všeruská vláda, tvořená pětičlenným direktoriem. Sídlem této vlády se stal Omsk. Nová vláda chce navázat na práci Prozatímní vlády, která byla v listopadu 1917 svržena bolševickou revolucí. Jedno z prvních rozhodnuté nové vlády se týká zlatého carského pokladu. Je rozhodnuto o jeho převezení do Čeljabinska, kde se nachází i hlavní vojenský štáb. V obavě o zneužití zlatého pokladu, v politickém hašteření o moc v rámci vzniku všeruské vlády, požádala naléhavě samarská vláda československou stranu, jako spolehlivého spojence k němuž měla úctu a důvěru, o vojenskou ochranu zlatého
pokladu. Čechoslováci tehdy nakonec vyhověli žádosti ruské strany a byly vyčleněny československé jednotky na ochranu vlaků (zlatý poklad byl totiž mezitím ruskou stranou přeložen pro převoz po železnici do několika vlaků) se zlatým pokladem. Ti souhlasí s tím, že legionáři budou zajišťovat vnější stráž vlaků. Vagóny vlaků jsou zapečetěny a hlídány a spravovány nadále úředníky nejen ruské Státní banky (ti se zlatým pokladem cestovali již z Kazaně), ale i samarské vlády.


Za pomoc děkujeme Ing. Josefu Žákovi.