Tento díl bude věnován 2 strojům, a to:
#131 SS-Oberscharführera Jürgena Brandta
#133 SS-Oberscharführera Wernera Wendta
a to z jednoho prostého důvodu, během 18-25.prosince 1944 utvořily "smečku", která operovala společně
Přechod přes Stavelot 18.12.1944 okolo 15:00 hodiny se nezdařil: stroj č.105 byl "zaparkován" a neschopen dalších bojových akcí a jedině stroj č.104 následoval KG Peiper až do La Gleize .
Stroj č. 131 Oberscharführera Jürgena Brandta byl v blízkosti mostu poškozen náletem a stroj zablokoval cestu pro ostatní stroje 1.roty.Po nějakém čase #131 přejela na druhou stanu do Stavelotu, ale potřebovala opravu pásu.S tímto strojem zůstal stroj č.133 a spolu s rotou výsadkářů posádky přenocovaly v nepřátelském městě.Ano nepřátelském-"špize" KG Peiper byla již v La Gleize, Knittel se svou skupinou postupoval za ní a byl západně od Stavelotu a jižně od La Gleize. Stavelot a jeho obrana se stala dýkou v zádech KG Peiper, která odšmikla KG od posil, dělostřelectva a tolik důležitého benzínu.
Nazpět k hlavním aktérům-č.131 a 133, posádky obou strojů opravily ráno v úterý 19.12.1944 pásy u č.131 a přesunuly se na Knittelovo velitelství v Moulin Marechal ,SZ od Stavelotu.Protože Knittel mezitím dostal rozkaz obsadit Stavelot ,byly okamžitě zařazeny do sestavy k útoku
na město od západu.Během odpoledních bojů na přístupech do Stavelotu americké jednotky hlásily vyřazení celkem 5 Tigerů , ale počítám, že došlo maximálně k několika zásahům těchto kolosů, které byly nadále operační.Na druhou stranu osádky ani neprojevily zájem bojovat-dle vzpomínek útočící pěchoty SS ani jednou nevystřelily a pro zaminové cesty se obrátily zpět.
Během následujících dní oba stroje bránily úsek mezi Stavelotem a Trois Ponts bez větších bojových akcí až do 22.prosince,který se stal osudným právě stroji č. 133 Oberscharführera Wernera Wendta - stroj dostal zásah od Shermana či M-10 (v některých pramenech poškozen leteckým náletem) .Radista byl zabit a stroj neschopen jízdy byl odstaven u mostu u Petit Spai.
Během večera 24.12.1944 přišel ústup a tady začíná jedna malá záhada, protože poblíž Knittelova velitelství měly být 4 Tigery- odstavená 008,zničená 133, a stroj.131, který spolu s dalším Kingtigerem , jehož číslo či jméno velitele není známo, ustoupil přes Wanne do německých pozic.
Na stroj č.131 není bohužel žádná fotka, na vrak č.133 něco málo.
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
nežli horizonty....."