Stránka 1 z 14

Sd.Kfz. 184 Ferdinand/Elefant - historie,fotky,odkazy

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 07:46
od Arhad
Zdravím všechny,

na základě hlasování v tématu Jagdtiger , které samozřejmě nekončí :o , jsem se rozhodl založit další vlákno a to na tohoto trochu opomíjeného krasavce . Podle mne je na Ferdinanda/Elefanta mraky fotek, www stránek, publikací a článků a tak by se zde mohlo sejít více přispěvovatelů ... :wink:

........na tohodle krasavce má každý něco :-D :-D :-D :-D

No a aby se neřeklo - je tu hned 1.fotka z mého archívu a použiju reakci Adama Červenky:
..." to by mne zajímalo, kolik polopásů tam bylo zapřaženejch ...... " :-D :-D :-D :-D


Jinak je to fotka z německé e-bay a ještě nebyla prodána :

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 09:35
od Arhad
....zde je sice nekvalitní fotka, ale možná odpověď pro Adama :grin:

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 09:55
od Myro
A maly dodatok k predchadzajucim dvom fotkam:

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 09:59
od David Šolc
Podle mého názoru bezkonkurenční stránka na vraky Ferdinandů v kurském oblouku: http://grayknight.narod.ru/Ferds_Kursk_ ... rsk_43.htm :P :P

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 11:38
od David Šolc
Něco málo fotek z železniční přepravy těchto drobečků:

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 11:42
od David Šolc
Opravy a údržba v polních podmínkách:

foto

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 16:36
od wiking
něco málo

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 16:38
od Jan Pavlik
Dobrý...zajímavé foto na Bussinga...to potěší.

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2007, 17:34
od KING TIGER
přeprava a výroba

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2007, 08:46
od Arhad
David-Binky píše:Podle mého názoru bezkonkurenční stránka na vraky Ferdinandů v kurském oblouku: http://grayknight.narod.ru/Ferds_Kursk_ ... rsk_43.htm :P :P


...divím se, že nikdo z Vás nekomentoval tuto stránku ? sice ji znám, ale na fotky Ferdinandů od Kurska je bezkonkurenčně nejlepší ;-I

...a zde pro milovníky historie jména velitelů některých strojů od Kurska http://www.feldgrau.net/phpBB2/viewtopic.php?t=18553

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2007, 08:58
od Karelka
e-bay

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2007, 20:16
od David Šolc
1. rota 653. s.Pz.Jg.Abt v Itálii (1944)

22. ledna 1944 došlo k vylodění amerických jednotek VI. sboru 5. armády u Anzia v rámci operace Shingle. Německé velení muselo okamžitě reagovat a začalo do oblasti přisunovat všechny dostupné jednotky. Mezi německými jednotkami, které mířily k předmostí u Anzia byla i 1. rota 653. s.Pz.Jg.Abt.( velitel Oblt. Hellmut Ulbricht ) . Do Itálie bylo vysláno celkem 11 Elefantů, 1 Bergetiger(P), 2 Munitionpanzery III a nakonec tahače Famo. Jednotka byla transportována po železnici přes Neusield, Salzburg, Innsbrück, Brennerský průsmyk, Bolzano, Trento, Boloňu do Florencie. 22. února dorazila jednotka do Říma. První shromaždiště bylo v oblasti Castlo Grandolfo. Elefanty byly připojeny do sestavy 508. praporu těžkých tanků (velitel major Hudel)a byl ještě podporován 216. oddílem Brümmbarů. Celá tato jednotka byla 27.února 1944 podřízena Fallschirm- Panzer Division „Hermann Göring“. A nakonec všechny jednotky útočící na předmostí Anzio-Nettuno, byly podřízeny pod LXXI. Panzer Korps. Ihned po vylodění německé velení plánovalo útoky na předmostí, ale pro nasazení těžkých tanků a stíhačů tanků, velení vybralo nevhodný a obtížný terén.
Prvním prostorem kde byly Elefanty nasazeny bylo Portino Marsches. Němci se museli držet silnic aby nezapadli do měkké půdy. 1. března 1944 Elefant [123 (a)] pod velením Uffz. Wernera Kühla (zabit v této akci a posmrtně povíšen na Fw.) zapadl do bahna. Všechny pokusy o jeho vyproštění selhaly. Dalšího Elefanta [131 (b)] rota ztratila následující den, když najel na německou minu, velitelem tohoto stroje byl Obfw. Gustav Koss. I zde pokusy o vyproštění ztroskotaly a proto byl podniknut noční pokus o jeho vyhození do vzduchu, který osobně vedl velitel roty.
Po ztrátě dvou strojů byla rota přesunuta do zálohy v prostoru Cisterna-Velleri. 12.května 1944 se podařilo dvou samohybkám zničit 14 Shermanů. 24. května 1944 (operace Diadem) podnikly spojenci novou ofenzívu za účelem prolomit obklíčení předmostí. 25. května 1944 se spojencům podařilo prorazit z předmostí. Spojenci prý měli utrpět během této operace těžké ztráty na technice např. 1. obrněná divize gen. Ernieho Harmona měla ztratit za jediný den 116 tanků a samohybných děl. Devět přeživších Elefantů během této spojenecké ofenzívy zajišťovalo obranu hlavní silnice Via Appia do Říma. Osádce Lt. Grupeho se podařilo zničit 4 Shermany, ale došlo ke ztrátě Elefanta Fw. Rosse [1xx (c)], který posádka opustila. Další Elefant byl opuštěn po požáru motoru nedaleko Cisterny [1xx (d)]. Mezi 5. a 10. červnem 1944 došlo ke ztrátě dalších dvou vozidel, které si na vrub připsalo spojenecké letectvo [1xx (e)],[1xx (f)]. 7. června 1944 nevydržel váhu Elefanta Lt. Grupeho [1xx (g)] most v Orvietu. Opět bylo velmi obtížné ho vyprostit a proto byl vyhozen do vzduchu. Další Elefant [124 (h)] byl vyhozen do vzduchu vlastní osádkou u Soriana nedaleko Viterba .
21. června 1944 má jednotka poslední 3 bojeschopné stroje. Z 1. roty 653. s.Pz.Jg.Abt. se na krátkou dobu stává Kampfgruppe Ulbricht aa je zařazena do Panzerkompanie Hintz. 26. června 1944 přišel rozkaz stáhnout zbývající Elefanty z fronty do St. Pölten v Rakousku. Jejich trasa vedla přes Sienu, San Casciano, Imprunete, Florencii a Boloňu do Piadeny, kde se 3 Elefanty a 1 Bergetiger(P) nevagónovaly. Tímto skončilo bojové vystoupení Elefantů na italském bojišti.

Prameny: HPM 7/2002, Gun Power Ferdinand/Elefant vol.2, Militaria Ferdinand/Elefant 187

Podařilo se mi najít fotografie na 7 opuštěných vozidel z celkového počtu 8 zničených. Fotografie se doufám nepřekrývají a není v tam žádné vozidlo zdvojeno.




Asi nejlepší by bylo u všech vozidel zavést tuto tabulku, ale to bych udělal, až by se mi sešlo více informací.

Věžové číslo:
Velitel:
Fotografie (ano/ne):
Datum zničení(ukořistění):
Místo zničení(ukořistění):




Věžová čísla strojů nasazených v Itálii:

101
102 – dnes v Aberdeenu
111
112
113
114
121
122
123
124
131


Kdo bude mít bližší informace tak může poslat SZ a já je opravím nebo doplním.

Tak jsem našel i schéma, které jsme měl celou dobu na očích a podle něho se s identifikací dá hnedka hýbat. :)

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2007, 20:19
od David Šolc
Označení v textu: [123 (a)]
Věžové číslo: 123
Velitel: Fw. Werner Kühl
Fotografie (ano/ne): ano
Příčina zničení: zničen němci pro nemožnost vyproštění
Datum zničení(ukořistění): 1. března 1944
Místo zničení(ukořistění): Portino Marches

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2007, 20:20
od David Šolc
Označení v textu: [131(b)]
Věžové číslo: 131
Velitel: Fw. Gustav Koss
Fotografie (ano/ne): ano
Příčina zničení: najel na německou minu
Datum zničení(ukořistění): 2. března 1944
Místo zničení(ukořistění): Portino Marches

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2007, 20:21
od David Šolc
Označení v textu: ???
Věžové číslo: 113
Velitel: Stfw. Junker?
Fotografie (ano/ne): ano
Příčina zničení: s největší pravděpodobností zničen minou?
Datum zničení(ukořistění): ???
Místo zničení(ukořistění): ???