Stránka 1 z 1

Bodovací pravidla SMČR - 13. část - Výzbroj a výstroj

PříspěvekNapsal: 03 črc 2014, 13:27
od Pavel Klouček
II.5 Výzbroj a výstroj

Dostáváme se k nejpestřejší podpoložce sekce detaily. Velmi zjednodušeně lze říci, že sem patří veškeré detaily, které nebyly dosud hodnoceny v předchozích čtyřech položkách. Je zde ale opět několik výjimek a zvláštností, které je třeba zmínit. Jako již tradičně, je zde i několik léta tradovaných a hluboko zakořeněných omylů. Pokud vám bude někdo tvrdit, že body v této položce se dělí na 50% pro výstroj a 50% pro výzbroj, tak ho rovnou pošlete do háje, nebo přinejmenším zopakovat si pravidla. I zcela nevyzbrojený letoun či vozidlo může získat plný počet bodů v této položce.

Podívejme se nejprve na letadla. Zcela logicky sem patří veškerá výzbroj, tj. jak palné zbraně, tak podvěšená výzbroj (bomby, rakety, raketnice atd.) a to včetně jejich závěsníků a příslušenství. Hodnotíme kvalitu zpracování, tj. detailnost provedení, navrtané hlavně, mířidla atd. Patří sem samozřejmě i další nesené vybavení, jako přídavné nádrže, kontejnery, radary atd. Dále veškeré osvětlení (majáky, poziční světla, opět hodnotíme i provedení, tj. zda jsou skutečně průhledné nebo jen nabarvené, znázornění žárovek atd.), radiovybavení (antény) a ostatní příslušenství, jako nástavce pro tankování za letu, stupačky atd. Dále sem řadíme, ačkoli to logice konstrukce neodpovídá, také veškerá výztužná lana, typická zejména pro víceplošné stroje. Proč právě zde? Inu věc je prostá, stavitelé takzvaných „chmelnic“ zejména z období první světové války se cítili diskriminováni v této položce, protože typicky stíhačka z 1.SV má svůj jeden kulomet (pravda někdy i dva), občas jednu stupačku a konec, žádná světla, antény, podvěsy, nic. Takže ačkoli v ostatních bodovaných položkách byly tyto modely srovnatelné s typy z nejrůznějších období, v sekci výzbroje a výstroje značně tratily. Bylo tedy navrženo přiřadit sem právě lanový výztužný systém, který je u většiny těchto strojů bohatý a jeho modelové ztvárnění je náročnou disciplínou (napínáky, rozpěry, dvojitá lana atd.) a dorovnat tak handicap těchto modelů. Sice trochu proti logice, ale vcelku spravedlivé, nemyslíte? Další takovou speciálností je hodnocení nákladového prostoru či prostoru pro cestující u dopravních a transportních letadel. Jak už jsem uváděl v sekci o prostorech osádky, vše co se nalézá u transportních strojů za kabinou pilotů či navigátorů už patří v hodnocení právě sem do položky výzbroj a výstroj. Opět tak vzniká šance pro srovnání handicapu např. transportního stroje s otevřenou rampou a podvěšené F-16. Sami zvažte, co je pracnější modelově ztvárnit.

Vím, že se teď pouštím na tenký led, ale nedá mi uvést jeden velmi komplikovaný příklad pro hodnocení, před pár lety poměrně dost diskutovaný, který má k sekci výzbroje a výstroje velmi blízko. Jak lze správně ohodnotit takový Mistel (kdyby někdo netušil co je Mistel, dole je obrázek)? No můj názor je asi takový – u cvičného stroje, kdy jak řídící letoun, tak bombardér pod ním byly řízeny osádkou a vykonávaly lety jako jeden celek lze pohlížet na tuto soupravu jako na jeden stroj a hodnotím tak vše (tj. jako stroj s více prostory osádky, více pohonnými jednotkami, geometrii jednotlivých strojů i celku atd.). U stroje bojového, kdy bombardér sloužil v podstatě jen jako nesená či řízená nálož s vlastním pohonem lze na celý bombardér pohlížet právě jako na výzbroj, nelze však říct, že ho ohodnotím jen v této položce a konec. Samozřejmě že geometrii a čistotu můžeme posoudit na celém modelu, křivě či nečistě slepený bombardér je v podstatě totéž co křivě nalepená či nezatmelená přídavná nádrž, jen toho prostoru na chyby je na něm násobně víc. Stejně dobře mohu ohodnotit motory, které pomáhaly soupravě odstartovat a letět a dostávají se tak na pozici jakýchsi pomocných či startovacích pohonných jednotek a zcela legitimně je zařadíme do sekce pohonných jednotek. Do sekce podvozků můžeme zařadit podvozky obou strojů, protože jeden sloužil pro start (podobně jako třeba odhazovatelný vozík) a druhý pro přistání. Co trochu zamotá rozhodčímu hlavu je hodnocení zbarvení a označení. Jak jsme uvedli již v úvodu sekce o detailech, zbarvení detailů včetně patiny je hodnoceno spolu s jejich provedením v příslušných sekcích, lze tak polemizovat o tom, zda hodnotit zbarvení jen stíhačky (která je v tomto případě oním soutěžním modelem) nebo celku. Zde asi záleží na dohodě hodnotící komise.

A nyní trochu pozemní techniky. Zde je nabídka hodnocených věcí ještě mnohem pestřejší. Samozřejmě sem opět řadíme výzbroj s výjimkou závěrů zbraní nalézajících se v uzavřeném bojovém prostoru (typicky např. ve věži tanku), které již byly hodnoceny v sekci prostory osádky. Dále hodnotíme veškeré osvětlení, stupačky, madla, stěrače, antény, houkačky, směrové šipky, přídavné nádrže, schránky a bedny na cokoli a všechnu ostatní „droboť“ na povrchu. Dále také veškeré speciální nástavby (jeřáby, bagry, startovací agregáty, pojízdné dílny atd.), veškerý vezený náklad, lavice, náhradní kola atd. Výčet by zabral snad celou stranu a je asi zbytečný. Zaměřme se tedy opět na několik zvláštností. Logicky sem patří i veškerá vlečená výzbroj a výstroj, tedy kanóny, vleky apod. Tento vlečený či tažený objekt by však měl být buď připojen nebo připojitelný k modelu, tj. pokud mám např. na podložce dělostřelecký tahač a kanón znázorněný v palebném postavení, není už kanón součástí hodnoceného modelu. Další velmi kuriózní věcí je hodnocení modelu vezeného na vagónu či podvalníku. Samozřejmě jako soutěžní model musí být přihlášen vezený stroj (v případě, že soutěžním modelem je tahač, tak podvalník včetně vezeného stroje tvoří výstroj). Je-li tedy vezený stroj oním hodnoceným, tak přepravní prostředek lze opět hodnotit jako výstroj. To zní sice jako zaručený fígl pro získání bodů, ale posuďte sami, jestli by se vám kvůli nějakým dvěma bodům chtělo stavět celý vagón nebo podvalník. Černou můrou rozhodčích je pak hodnocení výstroje u vozidel závodních okruhových. U takové Formule 1 lze nalézt alespoň brzdové světlo a zrcátka, ale u moderního závodního motocyklu vám můžu popřát jen hodně štěstí. Věřte že pokusů proběhlo už řada a na 90% můžete předpokládat, že z výstroje nenajdete vůbec nic.