Stránka 1 z 2

Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte bře 04, 2014 9:37 am
od Pavel Klouček
Stavební dokumentace

Rozhodčí hodnotí model podle předložené dokumentace. Minimálním požadavkem je stavební návod (za předpokladu, že model nese zbarvení v návodu uvedené). Pro přestavby je vyžadován výkres alespoň přestavované části draku, pro novostavby musí být doložen výkres celkový, a to nejlépe v měřítku modelu. Základním smyslem přiložené dokumentace je doložit veškeré úpravy provedené na modelu nad rámec stavebnice. Zde je však třeba apelovat na soutěžící, aby se pokusili rozhodčímu předložit dokumentaci přehledně uspořádanou a s řádným popisem. V dnešní době není žádný problém přiložit okopírovanou stránku z knihy namísto celé publikace. Zcela ideálním stavem je, pokud soutěžící uspořádá dokumentaci v souladu s bodovacím systémem, tj. kapitoly stavební dokumentace odpovídají jednotlivým hodnoceným položkám. Případně lze vypsat provedené úpravy a připojit příslušné odkazy na jednotlivé stránky a fotky. Necháte-li tápat rozhodčího v několika knihách předložených bez slůvka vysvětlení, vždy hrozí zvýšené riziko, že narazí na fotky zcela jiné pasáže, než kterou jste na modelu dle dané knihy řešili a zjistí, že model v této pasáži neodpovídá. Obecně totiž platí pravidlo, že dojde-li k rozporu v dokumentaci (např. kreslené schéma zbarvení versus fotka), vždy má fotka vyšší váhu než kresba nebo stavebnice. Pokud nastane rozpor třeba mezi dvěma kreslenými schématy téhož stroje (častým příkladem je doplňkový aršík obtisků řešící stejný stroj jako původní stavebnice), je opět potřeba nenechat rozhodčího tápat. Stačí vyznačit které ze schémat je to platné, třeba ho barevně zvýraznit. Pokud má každé ze schémat svůj díl pravdy a model je realizován jako kompilace, je vždy potřeba napsat pár slov proč tomu tak je. Ne vždy je vše řádně podloženo, ne vždy má vše jednoznačný výklad, ale pokud podáte jasné a logické vysvětlení (např. „tu příď jsem udělal podle černobílé fotky žlutou, protože to byla barva této jednotky“, nebo „stroje šly z továrny v jednotném předepsaném schématu, proto jsem podle fotografie boku řešil označení konkrétního kusu a zbytek je řešen podle ostatních strojů nebo nákresu z předpisu“), lze téměř s jistotou předpokládat, že rozhodčí tento přístup akceptuje.

Pokud model nemá žádnou dokumentaci, může rozhodčí model po poradě se sportovním komisařem buď vyloučit z bodování, nebo musí postihnout to, že nelze porovnat shodu se vzorem. To znamená, že v položce I.1 Geometrie a obrysová správnost a v celé kategorii II. Detaily lze u každé z položek přidělit maximálně polovinu bodů, která připadá na „řemeslo“, tj. na zpracování, barvení, pracnost. Druhou polovinu bodů určenou na shodu s předlohou model ztratí, protože není podle čeho posoudit. U zbarvení je řemeslo a shoda se vzorem rozděleno do dvou položek, tj. model má nárok i na plný počet bodů v položce III.1 Provedení kamufláže, získá však nulu v položce III.2 Obrysová a věcná správnost kamufláže. V položce III.3 týkající se označení se body opět dělí na půl.

V minulosti byly body za předloženou dokumentaci součástí hodnocení modelů (tuším že celé dva), dnes možná tato položka chybí a z čistě psychologického hlediska by stálo za úvahu se k ní opět vrátit. Když si soutěžící bodovací systém přečte a položku stavební dokumentace v něm najde, mohl by se více zamyslet nad jejím zpracováním. Dnes je totiž situace v tomto směru silně neutěšená.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 7:20 am
od Jarek S.
Hmm zajimavé. Když jsem použil alternativní obtisk na věž wirbelvindu, do navodu u kamufláže připsal poznámku, že byl použit obtisk s jiným číslem, které na schématu není zakresleno, ale jen uvedeno číslem obtisku mi stejně byly body sníženy s poznámkou že číslo neodpovidá schématu.
U jiného modelu mi byla zase perzekuována kamufláž byť v návodu byla zatržená zvyrazňovačem poznámka výrobce, že tento stroj může být v bílé zimní kamufláži.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 9:53 am
od Pavel Klouček
Jarku může se stát, je to chyba rozhodčího, že přehlédl. K tomu účelu existuje možnost protestu (obvykle v době po vyhlášení výsledků cca 30 min) a při něm by měly být tvoje námitky zohledněny. Pokud bylo vše jak píšeš, jde jednoznačně o protest oprávněný a hodnocení by mělo být opraveno.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 11:24 am
od Ondřej Kabelka
Zajímavé je že v některých propozicích je zmínka o tom že protesty se nepřipouštějí. Ale nejde o soutěže Svazu.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 11:24 am
od Pavel Mazač
to Pavel Klouček - tento příspěvek by se vlastně hodil i do jiné části o bodovacích pravidlech, ale většinou se při stavbě vychází z nějaké dokumentace, tak to dám sem. V příloze je model a vedle srovnání skutečného typu letadla, aby byla chyba patrná. jde o vzpěry trup-křídlo, které jsou na modelu otočené a tím posunuté (navíc znepřístupňují přední kokpit). Je to model z bodovačky z Luže 2003, kdy se umístil na druhém místě (bez pár setin 90 bodů - což je na éro s pevným podvozkem velmi dobrý výsledek). Nevím, třeba tu chybu rozhodčí postihli. Jde spíš o to, zda bodovací pravidla vůbec dokáží takovou fatální chybu v konstrukci letadla správně ohodnotit. Na třetím místě se umístila Stuka s minimální ztrátou (s otevřeným motorem, kdy teda za motor a podvozek byly modely rovnocené v možnosti zisku bodů) . Ber to jako akademickou otázku, jak v takovém případě vůbec s body pracovat.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 11:53 am
od Martin Černý 'Černoch'
Akademicky zkusím odpověď i když nejsem Pavel. Pokud byla chytře poskládaná dokumentace tak ,že v ní nebyl důkaz o chybě modelu oproti skutečnosti - fotka, výkres kde by byla taková chyba vidět , tak rozhodčí nemohl takovou chybu postihnout. Ano, je to částečně švindl, ale tak už to chodí. Nebo to rozhodčí přehlédli . Asi koukali špatně do stavebního návodu, tam to muselo být vidět, nebo je to ve stavebním návodu také špatně zakresleno.
Rozumnej modelář nebude rozhodčím podsouvat takové podklady , které by upozornili na chyby modelu. :-D

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 2:15 pm
od Pavel Klouček
Na to můžu odpovědět nejen akademicky, na tu chybu rozhodčí přišli a soutěžící se o své minele dozvěděl až z bodovacího listu (a mlátil se pak do hlavy ještě dlouho a model pak opravil). Bodově postiženo to určitě bylo v položce obrysová správnost, nicméně zbylým zpracováním byl tak kvalitní, že to stačilo na tohle dobré umístění.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 4:25 pm
od Josef Maier
Nazdar Pavle,
u stavební dokumentace - návodu lze i u "renomovaných" firem (i českých :) ) zjistit nesrovnalosti v jednotlivých "výkresech" - pasážích návodu stavby.

Mám za to, že by tyto viditelné nesrovnalosti, chtělo nějak (bohužel neporadím jak přesně) v pravidlech eliminovat - to co uvádím přece není "nadstandardní" znalost.
Vím, že se teď prolínají různé části bodovacích pravidel SMČR.

Viz příloha: mělo či nemělo letadlo TP-39 výstřelné kanály na "čumáku" ????? 8-)
Z logiky (selského rozumu) to vyplývá, ale co když někdo se odkáže na tento jednotlivý obrázek z návodu t.j. základ stavební dokumentace ??

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: úte dub 01, 2014 7:11 pm
od Pavel Klouček
Co na to říct. První a nejpodstatnější věcí je, že vycházíme z předpokladu, že nejde o soutěž který soutěžící nejvíc a nejlépe "ojebe" rozhodčího. Vždy se předpokládá, že soutěžící se snažil dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. U podobné nesrovnalosti bych se asi jako rozhodčí ze všeho nejdřív pokusil ve stavební dokumentaci nalézt fotku nebo jiný hodnověrný podklad. Pokud by byl k dispozici jen ten stavební návod, tak bych se podíval, zda je jinak pouze jediný obrázek a zbylé všechny nákresy "hrajou spolu" a posuzoval to podle toho. Pokud by se střídala varianta ano a ne zcela náhodně, tak bych to nechal asi plavat a uznal to co je.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: stř dub 02, 2014 9:04 am
od zbynek.skopan
Josef Maier píše:Nazdar Pavle,
u stavební dokumentace - návodu lze i u "renomovaných" firem (i českých :) ) zjistit nesrovnalosti v jednotlivých "výkresech" - pasážích návodu stavby.

Mám za to, že by tyto viditelné nesrovnalosti, chtělo nějak (bohužel neporadím jak přesně) v pravidlech eliminovat - to co uvádím přece není "nadstandardní" znalost.
Vím, že se teď prolínají různé části bodovacích pravidel SMČR.

Viz příloha: mělo či nemělo letadlo TP-39 výstřelné kanály na "čumáku" ????? 8-)
Z logiky (selského rozumu) to vyplývá, ale co když někdo se odkáže na tento jednotlivý obrázek z návodu t.j. základ stavební dokumentace ??


No on už hlupák bude ten kdo půjde s cvičným modelem do sotuěže.. pokud nepodvěsí alespoň nádrž ztratí body

jinak já jsem za to dělit i běžné kategorie tak jako u líbí nelíbí...
např u 1/144 dělit minimálně na dopraváky a bojové (to je jako formule a tanky)

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: stř dub 02, 2014 9:35 am
od Ondřej Kabelka
zbynek.skopan píše:No on už hlupák bude ten kdo půjde s cvičným modelem do sotuěže.. pokud nepodvěsí alespoň nádrž ztratí body


Tady bych se radši nepouštěl do větších akcí protože spousta lidí si postaví model bez ambice na mistra republiky a dá si jej do bodovačky aby zjistil jak je na tom s ostatními...berte prosím v úvahu že nějaká část modelů na bodovačkách není stavěná primárně jako Top of the pops ale pro radost a na soutěži je protože si stavitel chtěl udělat hezký výlet za kamarády modeláři :) Takže to možná až takový hlupák nebude. 8-) :cool:

PS: někdy platí že radši nepodvěsit než podvěsit ale blbě :wink:

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: stř dub 02, 2014 10:09 am
od zbynek.skopan
tak to já se do větších akcí pustím
stačí letmý pohled do výsledků:

2010:
1. 226 Grumman F-14 A "Tomcat"
2. 361 Tupolev TU-154 M
3. 577 L 1049G SUPERCONSTELLATION (vojenská verze)
4. 504 F-22A
5. 424 BAC Lightning Mk 6

2011
1. 591 MDD/Northrop F/A 18 C "Hornet"
2. 832 Grumman F-14 D "Super Tomcat"
3. 333 de Havilland D.H.2
4. 803 North American F-86 "Sabre"

2012
1. 590 Grumman F-14 D "Super Tomcat"
2. 731 F-104 G STARFIGHTER
3. 177 MiG-21 SMT
4. 55 MDD A-4 F "Skyhawk"
5. 555 Hawker Hunter Mk.9

2013
1. 387 Supermarine Spitfire Mk.IX
2. 513 MiG 21 MF "Fishbed J"
3. 467 Grumman F-14 A "Black Tomcat"
4. 667 Messerschmitt Me 262 A "Schwalbe"

není 1 dopravák v jeho až posvátném měřítku trochu málo ???


Tedy když jsem psal pravidla na lodě tak jsem napsal aby byly extra Plachetnice, Lodě, ponorky

jinak byť se podle pravidel soutěží ale Webu je stále
http://www.ipmscze.cz/?page_id=104


jinak kdo nezaregistroval:
http://www.ipmscze.cz/?p=714

předsednictvo osloví kluby a na základě shromážděných podnětů připraví a zpracuje případné změny bodovacích pravidel a zveřejní je tak, aby mohla proběhnout odborná diskuze a následné schválení a implementace do bodovacích pravidel
*souhlasí se stálým zařazením kategorie „lodí“ včetně příslušných bodovacích pravidel do soutěží MČR žáků a dospělých, předsednictvo zajistí potřebná školení a dostatečný počet proškolených rozhodčích (čísla a přesné názvy jednotlivých kategorií budou doplněny a zveřejněny)
* samostatnou kategorii „vrtulníky“ nebude vyhlašovat, předsednictvo pouze zajistí potřebné proškolení příslušných rozhodčích tak, aby byla dostatečně zřejmá pravidla i výklad s tím, že nesmí docházet k žádné diskriminaci modelů vrtulníků vůči modelům letounů s pevným křídlem, současná pravidla jsou dostatečnou zárukou pro objektivní a spravedlivé hodnocení
* nominace rozhodčích na MČR žáků a dospělých bude v dostatečném předstihu zveřejněna tak, aby členské kluby mohly reagovat a vznášet případné připomínky či jiné návrhy ohledně nominace
* předsednictvo zajistí plnou funkčnost a aktuálnost webových stránek tak, aby bylo zřejmé, co se v daném okamžiku v sekci Plastikových modelářů děje. Vzhledem k existenci dvou webových stránek, je na zvážení předsednictva, kterou bude pravidelně aktualizovat (na druhou bude z té aktuální relevantně odkazováno). Z webových stránek SMČR zajistí odstranění veškerých neaktuálních dat
* součástí aktualizace webových stránek sekce bude průběžně doplňovaný kalendář modelářských soutěží a výstav a to, jak pořádaných členskými kluby SMČR, tak i ostatními s tím, že je důrazně požadována plná komunikační a informační součinnost členských klubů SMČR, i všech ostatních klubů, k zajištění potřebné aktuálnosti
* předsednictvo alespoň 2x ročně zpracuje a zveřejní stručný Zpravodaj s aktuálními informacemi o dění v sekci Plastikových modelářů, periodicita by měla korespondovat s daty konání jednotlivých MČR, tedy žáků a mládeže a dospělých
* předsednictvo v rámci svých možností zajistí postupné překlady pravidel a pokud možno i výkladu pravidel do hlavních evropských jazyků (trvající úkol z konference z r.2010), součinnost dobrovolníků z řad modelářů vítána
* Předsednictvo, v rámci svých možností na zahraničních soutěžích a setkáních s jednotlivými národními IPMS zajistí projednání a propagaci myšlenky celoevropské zastřešující organizace (např. dle vzoru, FAI, NAVIGA,….) s možností postupného souladu bodovacích pravidel tak, aby mohly v budoucnu vzniknout mezinárodní soutěže postavené na standardních a závazných bodovacích pravidlech směřujících k regulérní a oficiální soutěži na evropské nebo světové úrovni.( to posledí viz má hádka s p.Bártou)

Tedy už vzali na vědomí vrtulníky
tak si říkám kdy si všimnou rozdílů mezi spitfirem a Airbusem :-)˜

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: stř dub 02, 2014 10:17 am
od zbynek.skopan
ještě bych chtěl říci že první bodovačku na vrtulníky jsem pořádal já ve spolupráci s KLoM Valdice u Jičína již před více jak 4 lety v souvislosti s akcí RC vrtulníků.

Jinak platí kdo řve a bojuje tak se dočká..

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: stř dub 02, 2014 10:42 am
od Pavel Klouček
Zbyňku text máš krásně dlouhý, ale stejně jsem se v něm ztratil.

Za prvé - jak moc se podle tebe liší armádní Connie od civilního, že ho odmítáš brát mezi dopraváky? Takže dle mého dva na dva. A proč tak málo dopraváků? Protože podobně jako ve větších měřítkách čím větší kráva, tím víc práce s ní. Krom toho současný trend řešit veškeré prosklení u dopraváků obtiskem bodovačce taky moc nesvědčí.

Za druhé - nevím proč by byl dopravák diskriminovaný - pokud budeš argumentovat že v položce výzbroj/výstroj, tak to fakt ne. U dopraváku tam totiž patří komplet vnitřek trupu pro cestující nebo náklad, více a podrobněji bude v dalším díle o pravidlech. Záleží ale, jak se k tomu stavitel postaví (viz poznámka výše o obtiskových oknech).

Za třetí - kolik si myslíte že bude modelů v kategoriích, když to začneme ještě rozmělňovat? Před pár lety byl veliký křik ohledně nemožnosti umístit se nějak slušně s prvoválečným hadraplánem (vyznavači tohoto období nechť mi odpustí) a že by bylo dobré mít pro ně samostatnou kategorii. A jaká je současná situace? Ve dvaatřicetinách pravidelně chmelnice na bedně, u menších často taky. Vždy platí, že jde o několik faktorů - první je dán přístupem soutěžícího. Pokud mi jde vždy a jen o vítězství, musím tomu podřídit volbu modelu. Neznamená to ale, že s jednodušším typem velmi dobře postaveným a v souladu s dokumentací nelze uspět. Druhá věc je přístup rozhodčích - správný rozhodčí se musí vyvarovat antipatií k určitým obdobím a typům a hodnotit objektivně.

Za čtvrté - nepochopil jsem Zbyňku tvoji poznámku o tom, že svaz vzal na vědomí vrtulníky. Když si text přečteš ještě jednou, tak stanovisko na samostatnou kategorii vrtulníků bylo zamítavé. A proč? Protože není jediný důvod proč by měl být vrtulník diskriminován. Samozřejmě opět záleží na výběru typu, ale srovnání Mi-24 s Robinsonem je asi takové jako F-14 s Blaníkem, zatímco Mi-24 proti F-14 je naprosto rovnocenný soupeř, který nemá položku, kde by předem tratil.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 3. část - stavební dokumentace

PříspěvekNapsal: stř dub 02, 2014 10:59 am
od zbynek.skopan
add 3. nemyslím že by rozmělňování vedlo k méně modelům spíše naopak.... ono by to stačilo vyzkoušet ( např jako speciální kategorie v rámci MČR.. napadají mě např WWI letadla v nějaké kategorii, v jiné zase vrtulník.... když se to dá včas vědět tak to dle mého může vyjít...
add 4. kvitiji, že vrtulníky alespoň "berte alespoň v potaz" inu posun 1mm/4roky jinak platí když za věc někdo nebojuje hlava nehlava ( v mém provedení se všemi extrémy) ničeho nedosáhne... já si si vzal za své před lety, že dosáhnu pravidel na lodě... sice mě asi dost lidí nenávidí ( což v řadě případů beru i jako poctu) ale dnes jsou lodě jako vlastní kategorie, a jak vidno lidé začali lodě i ponorky stavět a soutěžit s nim
jinak si myslím že pravidla jsou natolik gumové že lze jich použít na cokoliv. je jiná věc a to je nediskriminovat typy které jsou specifické...a od toho jsou právě extra kategorie nebo třeba jen jen dotované speciálky...