Stránka 1 z 1

Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 12 led 2012, 12:34
od MACHR TOM
Obrněná drezína Tatra T 18
Československá republika ve 20. letech 20. století zaostávala z hlediska vyzbrojení armády obrněnou technikou za většinou evropských států. Přesto se u nás vyráběly zajímavé bojové stroje, jako je například obrněná drezína Tatra T 18.
Roku 1925 si polská armáda objednala v kopřivnické automobilce a vagónce Tatra sérii obrněných drezín. Tatrovka využila při konstrukci drezíny nákladní motorový železniční vozík T 14, který mimochodem vyráběla až do roku 1968. Prvních šest drezín bylo předáno polskému zákazníkovi v srpnu 1926. Následně objednali Poláci ještě devět podvozků a pancéřové karoserie dodali vlastní.
U nás pouze jedna
Československá armáda převzala pouze jeden zkušební kus, přestože měla několik obrněných vlaků. Řada důstojníků a vojáků měla navíc praxi při použití této techniky v rámci ČS legií v Rusku. Drezína byla dobře tvarovaná z hlediska odolnosti proti střelám. Výzbroj tvořily dva těžké kulomety vz. 24 ráže 7,92 mm v otočné věžičce, kterou ovládal velitel vozidla. Jako technickou zajímavost lze uvést mechanický manipulační systém, který s pomocí dvou krátkých kolejnic umožňoval přemístění drezíny z trati. Nevýhodou byla relativně malá rychlost. Dva řidiči v přední a zadní části drezíny umožňovali rychlou změnu kontrolované jízdy vpřed i vzad.
Konec drezín
Po okupaci Československa převzaly drezínu německé ozbrojené síly a zařadily ji k jednomu obrněnému vlaku. Údajně poté působila na východní frontě. Polské drezíny se zúčastnily obrany proti německé armádě. Část jich byla zničena v bojích a zbytek zničily osádky před kapitulací nebo odchodem do zahraničí, aby je nemohli použít Němci. Polské drezíny měly buď celoplošnou šedozelenou kamufláž, nebo kamufláž tvořenou nepravidelnými, zaoblenými poli hnědé, zelené a okrové barvy. Česká drezína byla v německých službách opatřena celoplošným šedým nátěrem odstínu Feldgrau a na lomech horní části čelního pancíře označena trámovými kříži. Obrněná drezína Tatra nebyla vyrobena ve velkých počtech. Má však zajímavou historii a je dokladem schopností konstruktérů a výrobců československé republiky.
Hlavní technická data

Délka 3550 mm
Šířka 1750 mm
Výška 2100 mm
Bojová hmotnost 5270 kg
Max. rychlost 50 km/h
Akční rádius 700 km
Osádka 3 (velitel a dva řidiči)
Výkon motoru Tatra T 14/OHV 8,82 kW
http://abc.blesk.cz/clanek/casopis-abc/ ... -t-18.html

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 12 led 2012, 12:37
od MACHR TOM
Polské

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 12 led 2012, 12:39
od MACHR TOM
a další

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 12 led 2012, 12:42
od MACHR TOM
Německé a polské

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 12 led 2012, 12:44
od MACHR TOM
barvy

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 12 led 2012, 12:46
od MACHR TOM
:D

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 27 úno 2016, 08:30
od vrog
Není to někde dostupné i jako model?

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 27 úno 2016, 11:13
od Marder
Zajímal si se již zde: viewtopic.php?f=664&t=95956&hilit=tatra. ale nepíšeš o měřítku. Třeba v 1:48 viz příloha nebo v 1:87 Hauler.

Re: Obrněná drezína Tatra T18

PříspěvekNapsal: 06 úno 2024, 17:24
od MACHR TOM
Po dlouhé době jsem objevil německou Tatru a československý obrněný vlak v Norsku.