Stránka 1 z 1

Dreziny R a TK (1/35)

PříspěvekNapsal: 30 říj 2012, 10:27
od marty-ma
Již delší dobu doma škudlím trojici modelů polských předválečných (následně i kořistních) drezin, nesoucí označení R a TK. Čas od času do nich trochu hrábnu, ale předem předesílám, že nemám fotograficky zdokumentovamou celou stavbu.
Původně jsem si myslel, že bych popis stavebnic dal do recenzí na Modelwebu, ale vzhledem k tomu, že jsem si je koupil sám, bylo by asi dost hloupé v závěru článku děkovat za poskytnutou stavebnici sám sobě :roll: ...
Takže, pokud to snesete, vpustím následně nejdříve rezenze stavebnic z mého pohledu a pak přistoupím ke stavbě. A ještě jedno malé vysvětlení. Celkem se bude jednat o dva typy různých drezin, které v době nasazení však většinou jezdily společně. Proto budu přeskakovat z jednoho typu na druhý, ale celé posuzujte jako "operační celek".
Jen malé představení skutečného nasazení těchto prostředků. Před válkou měla polská armáda jednotky lehce pancéřovaných průzkumných a bojových drezín, které vykonávaly průzkumnou činnost před vlastním obrněným vlakem. Hlídkovaly a zajišťovaly bezpečnost na ose pohybu těchto vlaků. Kombinací prostředků se dalo docílit poměrně slušné palebné síly (je nutné si uvědomit, že tyto prostředky vznikaly na přelomu 20 a 30 let minulého století) a rychlé manévrovatelnosti. Průzkumné jednotky byly typově osazeny dvojicí lehkých drezín typu TK, které mezi sebou měly umístěnou drezínu typu R. Všechny prvky tohoto spojení se mohly po kolejích pohybovat vlastní silou. Malé drezíny TK využívaly pro pohyb pohon pásu malých tančíků TK, posléze verze TK-3 a nakonec TKS. Tančíky najížděly do speciálního kolejového rámu, částečně opancéřovaného. Zde byly aretovány a spuštěním na koleje se docílilo potřebné hnací síly od pásů pro vlastní pojezd. Podle podkladů bylo do začátku roku 1939 vyrobeno na 50 kusů těchto prostředků.
V soupravě s drezínou R mohl být pohon kombinovaný nebo jen přenechán na činnost motoru drezíny R. R-drezína byla podstatně větší a opět jí tvořil speciální pojezdový rám s koly pro jízdu po železničním svršku, do kterého najížděl malý tank Renault FT-17. Vývod od pohonné jednotky tanku se následně propojil s pohonem jedné pojezdové nápravy drezíny a celá sestava tak byla hnaná jen jedním motorem.

Polská pancéřovaná drezína TK - měřítko 1/35
Polská modelářská firma „5Star Models“ v zaštítění produkce Jadar-Model s.c. nabízí pro zájemce o pětatřícetinové ztvárnění kolejových prostředků několik zajímavých a poměrně netradičních vozidel. Jedná se o prostředky, které sloužily v polské armádě před započetím druhé světové války a některé byly následně využívané i v jednotkách Wehrmachtu, jako kořistní. Vedle internetového obchodu je možné stavebnice koupit i u Agama-model. Toto není reklama, ale konstatování skutečnosti, kde a jak pžípadní zájemci model seženou [-X .
Jedním z nich je i model polské pancéřované drezíny TK s katalogovým číslem 35014. Model v tvrdé kartonové krabici (25x18x5 cm) je pouze opatřen barevným přelepem s fotografií již hotového kitu.
Nespornou výhodou celé stavebnice je její kompaktnost, kdy výrobce nabízí ucelený model. A to jak pojezdové části po kolejovém svršku, tak kompletní sestavu malého tančíku typu TKS (ten je výrobkem polské modelářské firmy RPM).
V krabici nalezneme jak díly z polyuretanu, tak stříkané díly a pásy z měkčeného PVC. Model tančíku je vybaven i obtisky.
Pojezdový rám drezíny je vyroben z polyuretanu. Pro celou stavbu stačí výrobcem dodaných 15 dílů. K realističnosti přispívají i dva díly polyuretanového kolejového svršku, které jsou součástí stavebnice. Stavební návod je formátu A4, z jedné strany potištěný jednoduchou kresbou, která představuje umístění dílů. V návodu není uvedeno zbarvení (ani tvary kamuflážních polí, ani názvy nebo čísla barev).
Vlastní díly tančíku TKS jsou vyrobeny stříkanou technologií short-run. Malý průhledný sáček je doslova napěchovaný. Nalezneme zde pět licích rámečků ze středně šedého plastiku a dvojici pásů z měkčeného PVC. Vedle stavebního návodu, který je ve velikosti A5 a oboustranně potištěný je zde i obtiskový aršík s 20 obtisky, které představují možné kombinace označení několika vozidel. Návod představuje i dva bokorysy a jeden čelní pohled pro dvě rozdílná zbarvení z roku 1939.
Celkem jsem napočítal 137 plastikových dílu. Když si uvědomíme, že tančík je po slepení necelých 8 cm dlouhý a něco málo přes 5 cm široký, je to poměrně hodně. Na druhou stranu část dílů nepoužijeme, protože se jedná o další verze tančíku. To samé platí i o „rozčlánkování“ stříkaných pásů, které tvoří protiváhu nabízeným měkčeným pásům.
Výlisky odpovídají zvolené technologii výroby. Setkáme se zde jak s propadlinami, tak i otřepy, ale dle mého subjektivního pohledu je to na tak drobnou stavebnici zcela v mezích. Ani vtoky nepůsobí hrubým dojmem a celkem úspěšně se vyhýbají detailům, které mají být zachovány. Podle data na stavebním návodě byl tento model vyroben v roce 1996, ale i přes toto stáří působí velice čistě.
Podvozkové partie jsou detailně propracované, zde bude spíše problém v modelářových rukách, aby všechny díly pochytal, až budou vystřelovat z pinzety pro svoji titěrnost. Tančík nemá jakékoliv díly interiérů i když ve stavebnici je nabízen s otevřenými poklopy. Zato ve výzbroji a potažmo variantách nabízí kompletní škálu verzí.
Sehnat dostačující pohledy do útrob tančíku, případně i na jeho osazení na samotné drezíně by neměl být problém, stačí si zadat do vyhledávače a internet nabídne poměrně solidní škálu podkladů. Velice dobře jsou na toto téma zpracované polské stránky, kde se náš modelář, díky velké jazykové příbuznosti s polštinou, dozví i o organizaci jednotek a jejich nasazení. Snímky na stránkách přinesou i inspiraci nebo objasnění kamufláží.
Model je to opravdu zajímavý a nabízí i řadu možností jak ho realizovat (samostatně nebo jako poskládaný celek z několika modelů či jen jako diorámku s najíždějícím tančíkem atp.).
Tolik recenze obsah stavebnice, o úskalích stavby se dočtete při vlastním sestavování.

Re: Dreziny R a TK (1/35)

PříspěvekNapsal: 30 říj 2012, 10:38
od marty-ma
A teď druhá drezina - R...

Polská pancéřovaná drezína R - měřítko 1/35
Opět se jedná o produkt polské modelářské firmy „5Star Models“ v zaštítění produkce Jadar-Model s.c.. V této stavebnici nabízí pro zájemce o pětatřícetinové ztvárnění kolejových prostředků poměrně robustní železniční vůz určený k nesení lehkého tanku Renault FT-17. Jedná se o drážní vozidlo, které sloužilo v polské armádě před započetím druhé světové války a následně využívané i v jednotkách německých okupačních vojsk. Jak získat tento model bylo uvedeno v předešlém příspěvku.
Celý název stavebnice je „Polská pancéřovaná drezína R pro tank FT-17“ a nese katalogové číslo 35013. Model je umístěn v tvrdé kartonové krabici (21x13x5 cm) a na víku je pouze opatřen barevným přelepem s fotografií již hotového kitu.
Oproti malé drezíně TK není tento model vybaven tankem Renaut FT-17. Stavebnice obsahuje pouze samotné drážní vozidlo. To se skládá z 36 dílů z polyuretanu, dvou kovových dílů představující nárazníky a dvou dílů kolejového svršku (ty jsou také z polyuretanu). Polyuretanové díly jsou (alespoň ve stavebnici, kterou vlastním) opatřeny velkým množstvím nálitků a hlavně otřepů a blán.
Stavební návod je opět na jednu stránku formátu A4. Schéma je koncipováno do jednoho obrázku s trochu nepřehledně vedenými šipkami, které se poměrně hodně vzájemně kříží a „pletou“. Návod neobsahuje kamuflážní schéma. Součástí stavebnice nejsou obtisky – z dobových podkladů nejsou ani patrné. Jistou výhodou návodu je i vložený informační obrázek s vyznačenými rozměry, kam přijde na samotný tank FT-17 dolepit díl, znázorňující vývod hřídele od pohonné jednotky tanku.
Tato drezína byla ve skutečnosti právě poháněná výkonem tankového motoru. Hřídel, vystupující ze dna korby tanku v oblasti motorového úseku, navazoval na vloženou rozvodovku – umístěnou na rámu vagonu - a od ní poháněl kardanovým hřídelem kola přední nápravy drezíny. Vcelku zajímavé technické řešení, zvláště když uvážíme, že vůz drezíny měl i brzděná kola nepoháněné nápravy. V modelu je toto vše zachyceno, včetně táhel a vzduchojemu.
Tím by pohled do krabičky mohl skončit, ale asi se nenajde mnoho modelářů, kteří by nechali vagon neosazený samotným tankem. Proto následuje druhé „podívání se do krabičky“ a to na tank Renault FT-17, celým názvem výrobce Char Canon FT-17.
Pro drezínu R je doporučovaný model polského výrobce RPM s katalogovým číslem 35062. Je to stříkaný plastikový model technologií short run. Ve středně velké polotuhé krabici nalezneme celkem šest licích rámečků 343 dílů(!), dvoje gumové pásy a obtiskový aršík s 43 obtisky. Součástí je samozřejmě stavební návod, dvě přeložené stránky A4 potištěné ze všech stran. Dvacet jedna stavebních kroků nás provádí poměrně složitou stavbou, zejména v oblasti pojezdového ústrojí. Umístění dílů, i přes počáteční nutnou dávku chaosu, je posléze srozumitelné, ale vždy je dobré mít po ruce nějakou dobovou fotografii nebo snímek zrestaurovaného prostředku z nějakého muzea, protože díly v návodu jsou sem tam namalovány obráceně nebo jinak natočené. V modelu je znázorněn prostor řidiče s množstvím detailů a prostor věže se zaměřil pouze na ztvárnění závěru zbraně. Ostatní detaily je nutné si vyrobit samostatně. Díky stísněným prostorům tak malého modelu se jich tam zase až tak moc navíc nevejde. Ve stavebnici jsou nabídnuty všechny zbraňové alternativy, ale pro naši potřebu (konfigurace na drezíně R) je tam hlavní výzbroj 37 mm dělo Puteaux S.A.
Z přiloženého obtiskového aršíku se může podle výrobce udělat jedna z jedenácti nabízených alternativ zbarvení. Jsou zde zachyceny tanky jak z dob první světové války (rok 1918) až po rok 1944. A to v zastoupení jednotek francouzských, amerických, polských, finských, španělských a německých.
Výlisky jsou ze středně světlého šedého plastiku a jejich čistota kolísá od velice jemných a čistých dílů až po rámeček s notnou dávkou otřepů. Ale ten se ve stavebnici nacházel jen jeden a ještě s velkými díly.
Nezbývá než popřát případným zájemcům hodně trpělivosti při sestavování. Model je to opravdu – na takového prcka – velice složitý. V kombinaci s drezínou R ale vznikne hodně netradiční sloučení tanku a železničního vozidla.
Další podrobnosti, shodně jako u drezíny TK, nejsou problematické, stačí chvilka vyhledávání na internetu. To samé platí i o tanku TF-17, který je na několika místech detailně nafotografovaný z různých muzeí.

Re: Dreziny R a TK (1/35)

PříspěvekNapsal: 30 říj 2012, 10:42
od Peter DeSnek
Honzo, nebylo by to hloupe, ale redakce by podekovala tobe, za sdileni poznatku ... Jeste neni pozde na napravu.

:wink: :wink: :wink:

Re: Dreziny R a TK (1/35)

PříspěvekNapsal: 01 lis 2012, 20:34
od marty-ma
U sestavy drezíny R je jeden zádrhel. Stavěl jsem si jí pro svoji "potěchu" aniž bych to fotograficky dokumentoval. Sice jsem nějaké foto pořídil, ale ve svém důkladném archívním systému je nemohu dohledat ... [-o< [-o< [-o< .
Proto bude muset stačit konstatování, že to šlo postavit - tím myslím jen rezinové díly drážního vozidla - s několika doplňky vlastní produkce jako jsou panty skříňky, navíc nějaká táhla a rozvody od vzduchojemu a oprava nebo náhrada šroubů, které se snaží vytvořit větší dojem plastičnosti. Z fotek, kde je již celek sesazen a nastříkán v základním rozložení barev, je patrné - hlavně na spodní straně vozu - jak jsem se snažil seštelovat pistoli a to celkem neúspěšně...

Re: Dreziny R a TK (1/35)

PříspěvekNapsal: 01 lis 2012, 20:38
od marty-ma
No, sám jsem zvědavý, jak se mě to stříkání podaří zaretušovat do přijatelné podoby "ošoupaného a opotřebovaného" prostředku. Pokud to nepude, tak se to přestříkne znovu cele. A na tom blesku ta rezavá vychází podstatně rezavější něž bylo myšleno a než vypadá na denním světle.

Re: Dreziny R a TK (1/35)

PříspěvekNapsal: 30 lis 2012, 11:33
od marty-ma
Následující řádky budou věnované stavbě tančíku FT-17, protože bez něj se drezina R neobejde. Aby nedošlo k nějaké chybné představě, že celé dny nic nedělám a jen stavím modely, tak jsou následující fotky "sumářem" za několik dní (týdnů), kdy po pár hodinách vždy do něčeho hrábnu a něco došudlím. Ale včera jsem musel aspoň chvilku stavět "klasický" model, abych si odfrknul od řezání pseudo-plastu na tom šíleném monstru s názvem DORA :o :o :o ...
Fotky znázorňují sestavu podvozkových partií. Jak bylo již napsáno v recenzi stavebnice o pár příspěvků výše nebo zde:http://modelweb.modelforum.cz/index.php/2012/11/14/135-polske-pancerove-dreziny-tk-a-r-od-5star-models/ je to malá stavebnice, ale oplývající mrakem drobných dílů, jejichž titěrnost mě dostává do kolen. A to nejen v přeneseném slova smyslu, ale i reálně, protože tolik prostocviků jsem v poslední době nenadělal jako při hledání těchto titěrností, když mě opakovaně padaly do koberce. Škoda, že už nejsou spartakiády, byl bych dokonale připraven :D .
Takže, vedle drobností je na modelu také zajímavé to, že skoro každý licí rámeček je z jiného chemického složení, protože některé díly jsou "skoro" gumové a dostat z nich otřepy je mazec, jiné díly se jen při troše zamračeného pohledu rozsypou přímo v licím rámečku (je to vidět na fotce pojezdové skupiny, kdy se celý spodní rám ve tvaru obdélníka rozložil na hromadu úlomků).
Nevím, má-li někdo z bojovkářů s tímto modelem nějaké své zkušenosti, ale byl jsem velice mile překvapen, že i ty nejdrobnější díly do sebe velice solidně pasovaly, dosedaly bez nutnosti větších zásahů na vyhražená místa - mnoho i těch nejmenších součástek - je opatřeno osazením a výřezy, která dobře aretují sestavený detail. Připočteme-li k tomu i velice jemné a pravidelné rytí a solidní detaily odlité na povrchu, je to fakt pěkný model.
Sestava pojezdů je jasná a "šponování" pásů a předního napínacího kola proběhne až bude vše sestaveno a natřeno. Jen jsem zvědav jak ty gumové pásy budou ochotné kopírovat tvar a následně držet v potřebné poloze. Už mě napadla kacířská myšlenka, že je rozstříhám po článcích a pak nalepím, ale to nechám až na závěr.
A ještě jedna fotka na konec tohoto příspěvku, první díly sestavy prostoru řidiče. Původně jsem to chtěl celé zavřít, ale nějak mě to nedalo a těch pár drobností se tam dá celkem dobře doplnit, zvláště, když v základu stavebnice jsou hlavní ovládací prvky již vylisované.