Stránka 1 z 1

Strana 222

PříspěvekNapsal: 21 čer 2012, 18:35
od vidar
Nie som odborník na sovietsku techniku a preto by som sa chcel spýtať, či je naozaj jediný rozdiel medzi tankami T-54 a T-55 chýbajúca skrinka na blatníku a absencia dvoch privarených madiel na boku veže, tak ako je to ilustrované na tejto strane. Ďakujem.

Re: Strana 222

PříspěvekNapsal: 21 čer 2012, 19:42
od Jirka Látal
Pokud máš na mysli jen vizuální podobu na rychlé rozlišení, dá se to tak říct. Zadní bedna na levém blatníku u T-55 sloužila pro střelecké infra-světlomety LUNA a jejich náhradní díly pro použití v noci. LUNA-1 byla spřažená s kanonem a "malá" LUNA na velitelské věžičce, pokud byl demontovány, byly uloženy právě v té bedně, jinak tam byly náhradní žárovky a infra-filtry. Tyto světlomety T-54 neměl. Také byly podle jednotlivých sérií i odlišné tvary velitelské věžičky a poklopů. T-55A měl ještě za LUNA-bednou ještě menší bedýnku s příslušenstvím k hydraulickým posilovačům a díky protiatomové ochraně spočívající v dalším obložení interiéru, snižujícím propustnost radioaktivního záření do prostoru osádky, jiný tvar řidičského příklopu. Čs. úprava T-54 "Modesta" byla modernizací na standard T-55A.
Technicky těch rozdílů bylo daleko víc, i když některé součástky vypadaly na pohled stejně, nešly mezi jednotlivými typy zaměnit. T-54 měl třeba o 320 litrů menší zásobu paliva, takže na pancíři korby před věží chybí jedna krytky od vstupu nádrže, neměl vyhřívanou olejovou nádrž, neměl kompresor, takže startování pomocí stlačeného vzduchu bylo, na rozdíl od T-55, jako nouzová, či pomocná varianta. To je jen velmi zjednodušený a zestručnělý přehled některých odlišností. Někde, (mám dojem, že v jednom z čísel Modeláře), je to rozebráno podrobně. Lišily se i stroje původní sovětské od mašin vyrobených licenčně v Martině

Re: Strana 222

PříspěvekNapsal: 22 čer 2012, 12:11
od vidar
Vďaka Jirko, včera som prebehol knihu T-54 a T-55 od Ospreyu a tam Steven Zaloga tvrdí, že najjednoduchšie sa T-54 a T-55 mimo iného rozlíši podľa absenie vetráku na pravom strope veže. Je to pravda?

Re: Strana 222

PříspěvekNapsal: 22 čer 2012, 14:01
od Jirka Látal
Přiznám se, v T-54 se moc nevyznám, jezdil jsem s ní pár jízd, stejně jako s "Modestou" na PŠ v Martině a v Kežmarku ji měl přidělenou kolega spolubojovník a tak jsem v ní seděl jen když jsem ho střídal v hotovosti a tehdy mne moc nenapadlo ji z modelářského hlediska nějak zkoumat. Tehdy pro mne byly důležité informace, že nemá "hada" v olejové nádrži, který by při zimních startech předehřál olej, schránkové nádrže a že ji musím startovat elektrikou a pokud se vyfouká vzduch, musím demontovat flašky a nechat je naplnit externím kompresorem. Díky absenci kompresoru jsem se nemusel starat o vypouštění kondenzátu
Jinak, jak jsem psal, bylo tam těch rozdílů požehnaně, jiný systém napínání pásů (T-55 měl také jiný než potom T-55A), jiná radiostanice, jiné poklopy, ten ventilátor pro odsávání zplodin z věže, LUNA-bednu... Pro mne jako řidiče bylo důležité, že údržba byla stejná nebo velmi podobná, stejné normy pro náplně, stejný systém řazení a jeho seřízení, stejné zapojení baterií, většina stejných kontrolních míst, stejné provozní limity, jako byla hloubka brodění, kolmá překážka, světlost podvozku, sklon svahu, šířka překonávaného zákopu apod. Už je to skoro třicet let, takže se blbě loví v paměti. Při výuce techniky jsme byly školeni vlastně pouze na T-55A a s rozdíly jednotlivých verzí jsme nebyli zatěžováni, ty nám zkrátka řekl mazák, kterému jsme byli přiděleni jako "opice" k provedení údržby po jízdách, bylo-li potřeba něco jiného než jsme se na "Áčku" učili, a potom jsme většinu zjistili až při přebírání "svého" tanku u útvaru