Kolegové,
dlouho jsem zvažoval, jestli tuto stavbu mám zde v GALERII prezentovat a zda má vůbec alespoň nějakou šanci na, byť skromňoučké, uznání. Byl jsem si vědom, že mám za zády smečku modelářů- expertů na Mig 29, kteří se zde na MF prohání již od roku 2009 a na více jak 130 stranách předvádějí svoji sílu v erudovaných vědomostech a argumentech. Všechna čest! Bohužel nelze veškerá moudra a doporučení z různých důvodů uskutečnit- modelařina je v mnohém o kompromisech a limitech, všichni to dobře víme. Takže, má vůbec smysl stavět model ze stavebnice, když předem víme, že základ je již od výrobce více jak mizerný a třeba raději stavět povedenější model v jiném měřítku? Řešení to dozajista je, ale když stavíte výhradně již jen měřítko 1/32? Odpověď je ve skutečnosti prostá. Pokud jej chceš mít ve sbírce, musíš začít stavět. V době stavby se mi rýsovaly tři možnosti- cesty. 1. postavit model jen tak pro zábavu, z krabičky. 2. model upravit podle vlastních priorit, představ a možností. 3. totální přestavba draku od výrobce. Tuto třetí cestu jsem ihned zavrhl. Mám totiž před očima urputný boj jednoho modeláře na LARGE SCALE PLANES, který s touto stavebnicí zápasí již od roku 2012 a ještě dnes s tím není hotov. Pro mě by tato stavba končila sebevraždou. Proto, druhá cesta-zlatá střední. I tak mé mnohé plány postupem času vzaly za své a já boj s Migem totálně prohrál. Co jsem tedy upravoval. Kokpit jsem vyřezal, vybavil spoustou detailů, někde pomohl odložený plech od EDUARDU, znovu poskládal a vlepil na místo. Překryt kabiny je ve stavebnici pouhá skořepina jako u RC modelů. Vše, co vidíte na fotkách, je děláno vlastními silami. Přední podvozková šachta je taktéž odstraněna a za pomoci plastových destiček a profilů zhotovená od nuly. I šachty hlavního podvozku jsou přepracovány spolu s chybějící vnitřní stěnou vstupu vzduchu k motorům. Fotka není, musel bych mít endoskop s kamerou. Pak vše „odrátkováno“. Trupová nádrž upravena a doplněna o detaily. Dále jsem odřezal a ve vychýlené poloze umístil brzdy na křídle. Panely na modelu na několika místech upraveny. V této fázi práce mě opustily síly a na stavbu jsem rezignoval. V plánu jsem měl ještě úpravu motorů s pomocí ZACTOMODELS a opravu napojení výškovky k trupu. Model je v barvách Ázerbájdžánu, stříklý namíchanými barvami GUNZE C. Na sací vstup k motorům jsem ani nedával modrou 20, lítaly totiž jistou dobu pouze s označením na směrovce. Nejvíce fotek UB provedení je s číslem 33 a našel jsem i záběr s označením 10. Já jsem od počátku původně celou stavbu orientoval na konkrétního šedého maďara , protože jsem zde měl nejvíce detailních podkladů. Až v úplném závěru jsem svůj záměr přehodnotil. A nakonec jsem již neměl ani chuť odloupnout prodloužený periskop na kabině. Ázerbájdžán má krátký. S výzbrojí jsem si také příliš nelámal hlavu. S velkou pravděpodobností by tam neměly být ani cvičné R-27 /všichni víme asi proč/ . Ostatně, odstranit se dají vždy. Tož i tak může dopadnout počáteční nadšení, velké pracovní nasazení, ve finále pak bohužel mé vyhoření a závěrečné selhání. Pro mě, u takovéto stavebnice, platí známé lidové rčení, že z ho … bič neupleteš! V současné době přichází na trh Mig - 29 UB v 1/32 od TRUMPETERU. Věřím, že bude mnohem lepší než od REVELLU. Tato moje stavba je již v podstatě historická. V každém případě Vám všem budu vděčný, když si opět najdete chvilinku času a něco napíšete.
Díky!