Tak jsem objevil toto téma . A dám pár postřehů - TT řada lidí bere jako socialistický přežitek, ale co tu popisuje že neni už takový výběr a staré modely už dávno neplatí !!! Dobře si udělal s těmi TT . Dnes už se situace změnila a od roku 2005 se TT stále výce rozvíjí. Máš spoustu nových výrobců jako je KUEHN jež podle mně mne k oživení tohoto měřítka hodně udělal a rozhoupal i jiné výrobce i Tilliga s odpočinku, dále firmy Kres , Piko a Roco dělá hodně modelů a ted i BREJLOVCE !!!!! A na ENko se Roco vykašlalo a dalo ho pod svoji firmu Fleischmann. Podívejte se na například na http://www.kuehn-modell.de/ PS a taková německá BR103 je užasná
Co to je za ptákovinu, socialistický přežitek ? Snad když chci postavit něco většího, třeba "tornádo" nebo soupravu metra 81-71, tak to nebudu dělat 1:87, ale v 1:120, aby se mi to alespoň někam vešlo. Je to úplně to samé jako u letadel, techniky, aut..................................! A když buduji funkční kolejiště, tak se také dívám na rozměry. Jestli takovéto názory kolují mezi "železničnímy" modeláři, tak u mě tato modelářská komunita o kousíček klesla.
Je tu jedno podstatné specifikum. Rozhodnutí pro konkrétní měřítko znamená v železničním modelářství VELMI závažné rozhodnutí s dalekosáhlými důsledky, protože budování kolejiště je práce na léta a modelář do kolejiště a vozového parku nastrká bez mrknutí oka klidně 100 000 Kč. Málokdo tudíž dělá to, že by stavěl ve více měřítkách (samozřejmě s výjimkou těch, které modelařina živí a tudíž jim ty modely stejně nezůstanou doma), takže to V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ není "úplně to samé jako u letadel, techniky, aut". Navíc, pokud se třeba někdo rozhodne pro změnu měřítka, znamená to začít se vším úplně od píky, přičemž na prodeji starého kolejiště a vozidel prodělá takových 30-50 % pořizovací ceny. To si každý dvakrát rozmyslí, takže obavy, zda-li je to které měřítko "perspektivní" jsou naprosto oprávněné a to, že TT je nejen v USA a dalších zámořských zemích, ale dokonce i ve větší části Evropy naprosto neznámý pojem samozřejmě může vyvolávat obavy. Osobně vím hned o několika železničních modelářích, kteří v poslední době přešli od TT k N, právě pro větší výběr a možnosti a z obavy, že TT je výhledově neperspektivní měřítko.
Ale to je přeci samozřejmé že když buduji kolejiště, tak je důležité si zvolit měřítko, protože potom se to už změnit nedá. Kolejiště nebuduji, takže se nemusím držet jednoho měřítka, ale využívat všech. Tak jako u letadel, techniky, aut............... .