Stránka 1 z 2

Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 07 dub 2023, 13:41
od Marcel Matuška
Když vyšla v roce 2022 nová “Dora” od IBG, pořídil jsem si hned první edici Fw 190D-9 Cottbus (Early Production) a naplánoval jsem si stavbu v duelu s Eduardím Spitfirem IXe. Zvolený duel by měl ztvárnit nechvalně známý souboj III./JG54 se Spitfiry a Typhoony od 2.TAF, který se odehrál 29.12.1944 a díky vysokým ztrátám na německé straně se do historie této jednotky zapsal jako “Černý pátek”. Před zahájením vlastní stavby bude následovat krátké povídání o tom, co se onoho dne vlastně odehrálo.
70123(1)_z1.jpg

72531.jpg

Re: Spitfire IXe vs Fw-190D “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 bře 2024, 17:08
od Marcel Matuška
Zároveň s probíhající stavbou Bf-109G-5 od III./JG.54 jsem si vzpomněl, že jsem tu před delší dobou ohlásil stavbu duelu Spitfire IXe vs Fw-190D. S téměř ročním zpožděním tedy navazuji nejprve s historickým úvodem a vlastní stavba bude následovat.

Černý pátek pro III./JG54
29.12.1944 byla německou protivzdušnou obranou od ranních hodin detekována zvýšená aktivita britských Spitfirů a Typhoonů od 2.TAF v oblasti severně od města Münster. Velitelství 3. Jagddivision proto nařídilo start stíhačům od III./JG54, ale z nepochopitelných důvodů požadovalo vzlet jednotlivých Staffel v přibližně hodinových intervalech, namísto hromadného nasazení celé Gruppe. Vydaný letový rozkaz pro nasazené jednotky navíc vyžadoval operovat nad cílovou oblastí v maximální výšce do 2.000m, což bylo v kombinaci s jasnou početní přehavou nepřátelského letectva zaručeným návodem na katastrofu. A k té také došlo.

Nejprve to schytala 11.Staffel spolu se štábní letkou vedenou Hauptmannem Robertem Weissem. Po příletu do cílové oblasti napadli němečtí piloti skupinu Typhoonů Mk.Ib od 439.Sqn RCAF a 168.Sqn RAF, ale vzápětí museli sami čelit překvapivému útoku Spitfirů Mk.IX od norské 331.Sqn, které hlídkovaly nad oblastí v letové hladině okolo 5.000m. Během vypuknuvšího souboje přišly Stab a 11.Staffel o 6 pilotů, včetně samotného Roberta Weisse a jeden pilot utrpěl zranění.

Další startovala 12.Staffel pod vedením zkušeného Oblt. Hanse Dortenmanna. Ten si z předchozí rádiové komunikace udělal jasný obrázek o situaci na bojišti a navzdory hrozbě válečného soudu za nedodržení rozkazu přivedl svou jednotku nad cílový prostor ve výšce okolo 5.500m. Díky tomu svedla 12.Staffel vyrovnaný souboj se Spitfiry od 401.Sqn RCAF, přičemž nárokovala tři sestřely při ztrátě jednoho vlastního pilota a jednoho zraněného.

Fw-190D-9, Dortenmann, Red 1.jpg
Fw-190D-9 budu stavět v kamufláži Hanse Dortenmanna. Je známo, že jeho červená 1 prošla několika barevnými úpravami, nicméně tato podoba by měla odpovídat uvedenému období konce roku 1944.

Nejhůře ale dopadla 9.Staffel, která vzlétla v určeném hodinovém intervalu jako poslední. Jednotce velel Oblt Heilmann, který se na rozdíl od Dortenmanna, čelícího po návratu hrozbě válečného soudu, striktně držel nařízené nízké letové hladiny. Krátce po příletu do cílové oblasti byly jejich Fw-190D-9 napadeny z převýšení Spitfiry Mk.IX od 411.Sqn RCAF a během krátké chvíle šlo k zemi 6 strojů i s piloty, kteří byli následně prohlášeni za mrtvé.

Během “Černého pátku” přišla III./JG54 o 13 pilotů a 2 byli zraněni, přičemž si nárokovala sestřelení 6 Spitfirů a 2 Typhoonů. Celkové ztráty letounů čítaly na německé straně 16 Fw-190D-9, což byla polovina aktuálního množství bojeschopných strojů III./JG54. Je až s podivem, že se tato jednotka dokázala již o pouhé tři dny později aktivně zapojit do masové operace “Bodenplatte”, při které však utrpěla další ztráty při dosažení minimálního dopadu na síly protivníka, ostatně jako celá Luftwaffe. To už je ale jiný příběh.

Spitfire IXe, RR201, DB-G.jpg
Spojence bude v této tematické stavbě zastupovat Spitfire IXe v kamufláži od 411.Sqn RCAF. Tento konkrétní stroj pilotoval F/Lt R.J.Audet, který v popsaných soubojích dne 29.12.1944 nárokoval 5 nepřátelských sestřelů a dosáhl tak magického titulu "Ace in a day".

Re: Spitfire IXe vs Fw-190D “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 bře 2024, 19:52
od Olda Homola
Máš chybičku v dataci, Marceli (1945 ), má být 44 :wink:
Je bych k tomu doplnil, že v případě 411.sq a Audeta zvlášť, je zmíněná akce považována za debut nových gyro-zaměřovačů GSS Mk.II :wink:

Re: Spitfire IXe vs Fw-190D “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 bře 2024, 20:05
od Marcel Matuška
Děkuji za doplnění informací ohledně zaměřovačů, Oldo ;-I
Datum v textu opraveno.

Re: Spitfire IXe vs Fw-190D “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 23 bře 2024, 20:19
od Olda Homola
Rádo se stalo :wink:
Budu se zaujetím sledovat!

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 07 dub 2024, 11:09
od Marcel Matuška
Tak teď už konečně něco ke stavbě - mám hotový kokpit Dory. Pro účely nafocení postupu jsem si vyhrál s barvičkami, ale po slepení z toho moc vidět nebude. Kromě dílů z krabičky jsem použil 3D výfuky a pásy od Eduardu. Ještě by to určitě sneslo nějaké ty hadičky a drátky, ale mně už to tak asi stačí.
20240405_110635.jpg

20240406_175816.jpg

20240406_175829.jpg

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 07 dub 2024, 20:07
od Krechi
Moc hezké téma! Nezapomeň u Spitfira RR201 DB-G dát na levou stranu krytu nádrže bílý nápis Sweet Sue V. Tenhle konkrétní Spit má krásnou historii. Ačkoliv byl RR201 od prosince 44 do začátku dubna 45 osobním letounem F/Lt J.J. Boyla, nezískal s ním žádný ze svých 6 sestřelů (všech šest na jiných Spitech, na RR201 měl 2 zničené na zemi), naopak když si jej půjčil F/Lt "Dick" Audet, dosáhl s ním většinu ze svých 11 setřelů, včetně Me 262...

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 08 dub 2024, 14:50
od Marcel Matuška
Děkuji za komentář a další doplnění informací. Nicméně, nápis "Sweet Sue V" na levé straně palivové nádrže asi dávat nebudu. Nedovolím si s jistotou tvrdit, že tam ten nápis byl nebo nebyl a je to přinejmenším diskutabilní, takže pro mě tím pádem zbytečná komplikace navíc.

Když už jsi ale toto téma nakousnul, tak on ten Spitfire IX RR201 nejen že má zajímavou historii, ale zároveň je kolem něho poměrně dost chaosu. Pro dokreslení uvádím níže pár protichůdných informací k provedení jeho markingu.

1. Všechny mně dostupné prameny se shodují na tom, že pilot F/Lt R.J.Audet pilotoval onoho dne 29.12.1944 Spitfire IX výrobního čísla RR201. Problém ale je, že neexistuje fotka, na které by byl tento stroj zachycen tak, aby bylo vidět výrobní číslo a zároveň kódové označení. Tedy alespoň já jsem žádnou takovou nenašel. Sám Audet je zachycen v kabině Spitfiru na této fotce, z které ale z hlediska markingu není patrné vůbec nic.

Lt Dick Audet.jpg

2. Při první letmé rešerši Spitfire IX RR201 na internetu vyskočí tahle fotka. Na ní je patrný nápis "Sweet Sue V" na levé straně palivové nádrže, ale není vidět sériové číslo, ani určující kódové písmeno stroje a popis fotky mluví o označení DB_R.

RR201DBR.jpg

3. Naproti tomu, v publikaci "Aviation Elite Units - No 126 Wing RCAF" od Osprey publishing je v ilustrované části stroj RR201 vyobrazen s kódem DB_G a bez nápisu na palivové nádrži. Dle autorů publikace se nápis "Sweet Sue V" vyskytoval u stroje se sérovým číslem MK686, který měl kódové označení DB_R.

Spitfire IXe, RR201, DB-G.jpg

Spitfire IXe MK686.jpg

4. Zároveň je ve stejné publikaci také fotka dalšího stroje DB_R, tentokrát s viditelným sériovým číslem ??620. Popis mluví o tom, že tento stroj sloužil u 411.Sqn od 9.9.1944 do 5.4.1945, ale sériové číslo je uvedeno PL320.

Spitfire IXe PL620.jpg

5. Další stroj s označením DB_R má být na pozadí této fotky. Tentokrát to má být opět stroj RR201 již se zatřeným pruhem sky a černým vrtulovým kuželem.

Spitfire-LFIX-RCAF-411Sqn-DBL-John-J-Boyle-ML686-Dec-1944-01.jpg

6. Obtiskový aršík "2nd TAF Spitfires" od DK Decals obsahuje marking pro stroj RR201 s kódovým označením BD_G i s nápisem "Sweet Sue". Kamufláž je však z období roku 1945, tedy se zatřeným pruhem sky a černým vrtulovým kuželem.

DK Decals 2TAF.jpg

7. A ještě jeden aršík, tentokrát je Spitfire RR201 s kódovým označením DB_G bez nápisu "Sweet Sue" a bez barevných úprav z roku 1945.

victory_32_spitfire-aoe-2.jpg

Takže asi tak. Podoba stroje RR201 bude podle mne vždy tak trochu "what if", ať si člověk zvolí kteroukoliv variantu.

A u té dortemannovy Dory je to dost podobné, alespoň pokud jde o odstíny vrchních kamuflážních barev. I tady na MF jsou zastánci klasického schématu 1944 RLM74/75/76, zatímco jiní budou do roztrhání těla tvrdit, že jeho Dora s výrobní číslem 210003 měla již z továrny nátěr v kombinaci se zelenou RLM75/83/76. Já osobně volím verzi se zelenou, protože mi to takto víc líbí, ale rozhodně nebudu nikomu tvrdit, že to ve skutečnosti nemohlo být jinak.

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 08 dub 2024, 15:50
od Jakub Vilingr
Marcel Matuška píše:Tak teď už konečně něco ke stavbě - mám hotový kokpit Dory. Pro účely nafocení postupu jsem si vyhrál s barvičkami, ale po slepení z toho moc vidět nebude. Kromě dílů z krabičky jsem použil 3D výfuky a pásy od Eduardu. Ještě by to určitě sneslo nějaké ty hadičky a drátky, ale mně už to tak asi stačí.


Fw 190 D a Ta 152 měly obvykle vnitřní prostory motorových krytů a podvozkových šachet v barvě duralového plechu, prostě bez nátěru, nikoli v RLM 02

50170957992_39faf016b9_b.jpg
Zde je to například dobře vidět nad krytem nad MG 131

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 08 dub 2024, 22:44
od Marcel Matuška
Děkuji za upozornění, Jakube. Vím, že máš Luftwaffe nastudovanou, ale zrovna tady bych si dovolil nesouhlasit :wink: U ranných sérií Fw-190D-9 byly vnitřní prostory motorových krytů a podvozkových šachet v RLM02, takže na tom mém modelu by to mělo být takto v pořádku. Dortenmannova Dora, kterou stavím, byla se sériovým číslem 210003 v pořadí třetí sériový kus (a první bojově nasazený, protože stroje 001 a 002 nešly k bojovým jednotkám).

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 09 dub 2024, 04:45
od Jakub Vilingr
Dory se začaly vyrábět od srpna 1944, kdy už platil předpis o nepoužívání barev do podvozkových šachet a dalších vnitřních prostorách, jako jsou motorové kryty. Motorové kryty byly už mnohem dříve bez nátěru, jen s přetřenými žebry a nýtovými řadami. Díky teplotám tam nebylo potřeba řešit povrchovou úpravu. Jinak chápu a sleduji.

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 09 dub 2024, 19:21
od Olda Homola
A aby toho nebylo málo, tak Osprey "Late Mark Spitfire Aces"
uvádí tuto podobu RR201

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 09 dub 2024, 19:41
od Vici
Správnou variantu zná Krechi. Z toho se dá vyvodit že DK to mají dle posledních informací

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 10 dub 2024, 14:49
od Krechi
Ano, vše co jsi zde vypsal, jsou všeobecně známé informace a v drtivé většině špatně prezentované a popsané.

Třeba MK686 je ve skutečnosti DB-L (máš ji na fotografii kde je špatně označená jako ML686) a Boyle ji letěl jedinkrát a shodou okolností na ni sestřelil Me262.

"Sveet Sue V" je skutečně RR201 která byla kódovaná DB-G od svého počátku příchodu k No. 411 sqdn koncem prosince 1944 až do doby ukončení služby J.J. Boyla u 411 sqdn 4. dubna 1945. RR201 byla poté přemístěna k letce "B" a překódována na DB-R (známá fotografie v hangáru) To, že je RR201 "Sweet Sue V" popisuje sám Boyle v knize Spitfire Canadian vol.1 strana 127 (...na ten let si Dick vypůjčil můj letoun "Sweet Sue V" a já na něj byl tak hrdý...) a samotný Boylův LogBook potvrzuje písmeno G.

Na tohle téma jsem dělal hodně podrobný výzkum a řešil jsem ho s několika kanadskými historiky. Finální verze je v obtisku "2nd TAF Spitfires" DK Decals a jedná se o verzi z 23. ledna 1945 kdy na něm Audet sestřelil Me262. Z 29. prosince 1944 bude mít samozřejmě sky kužel, sky pruh před VOP a na spodní straně trupu invazní pruhy.

Nic z toho Ti nenutím, je to Tvůj model a volba zbarvení je čistě jak to vidíš ty :-) Každopádně se budu těšit na finální výsledek, určirtě to bude skvělé ať už si tam nápis dáš, nebo ne :-)

Re: Fw-190D vs Spitfire IXe “III./JG54 Black Friday”, 1/72

PříspěvekNapsal: 10 dub 2024, 19:25
od Marcel Matuška
Děkuji, Michale, že jsi do toho vnesl více světla. Chystal jsem se Ti napsat na SZ, jestli k tomu nemáš více informací a odkud jsi čerpal. Předběhl jsi mne tím, že jsi odpověď na mou hypotetickou otázku dal přímo do vlákna, což je dobře, protože je to tím pádem přístupné i všem ostatním. Pro mne to znamená, že si kvůli tomu nápisu "Sweet Sue V" zřejmě koupím i ten obtiskový aršík od DK Decals, když už jsi se jeho přípravě tak věnoval :wink: