Stanley-cz píše: Kdyby byla forma hur prikurtovana v lise, tak je spis ta hrana strzena od toho, jak se forma pohne.. Tohle mame v praci kazdou chvilku...
Tím bych se ani nechlubil.
Stanley-cz píše:Ty byle l8nky bych nerekl ze je licovanim
Já jsem ale v příspěvku nehovořil o lícování formy ve smyslu přesazení a o tom že není forma na lise správně nebo málo upnuta
To je naprosto něco jiného.Asi jsem nedostatečně vysvětlil či byl špatně pochopen.
Hovořil jsem o málo "utaženém" - zmáčklém lise - stroji,ne o špatně přišroubované formě
A pokud děláte v práci běžně se špatně upnutou formou která se proti sobě hýbe a strhává hranu(je vedena přesně čepy-sloupky ) tak to teda potěš
ovšem má lisovna to není
Tahle bílá linka nemůže být přesně na hraně z prostého důvodu, je přesně tam kde je, nyní se pokusím ,snad ještě lépe, vysvětlit.
Když se do formy vstříkne tavenina , což je proces poměrně rychlý v řádu sekundy (pak je dotlak a chlazení, nazaměňovat se zdvihem) ,tak se z našeho pohledu celý povrch výlisku (vnější,vnitřní i lepící hrana např u trupu) zchladí a ztuhne stykem s povrchem formy která je chlazena-ohřáta na příslušnou - vyzkoušenou teplotu s ohledem hlavně na drobné díly.
V tomto okamžiku máme taveninu všude ,ovšem musí se dotlakovat aby se eliminovalo, pokud to jde,propadání atd. vzniklé při chladnutí - smršťování.
Takže
povrch již nemáme plastický - je ztuhlý/polotuhý, ale
jádro kudy tavenina proudí zůstane v tom okamžiku stále ještě plastické a
tekuté (ještě se nic neděje bílá linka tam není),začne se tlakovat/dotlakovávat - doplňovat jádrem taveninu.
Při tomhle se to stane,lis (ne forma!) který není v tom okamžiku nastaven na příslušnou hodnotu síly sevření ve vztahu k teplotě taveniny vstřikovacímu tlaku,dotlaku atd. prostě trochu povolí.
Projeví se to přesně tak jak je tady na fotce,v tom okamžiku ještě plastické -
tekuté jádro jakoby natáhne (a proto zbělá) již ztuhlý povrch (většinou vnější) některých částí výlisku ve směru rozjezdu formy - co lis dovolí. Tavenina v jádru výlisku lehce přemůže sevření lisu,ovšem ne natolik aby se probourala ztuhlou stěnou a šla do blány- otřepu kterou zná každý.
Přesně učebnicovým příkladem jsou tady ty fotky. Nádherné bílé "fousy" táhnoucí se od vtoku/brány těsně za hranou (nemůže být na hraně ,ta je v tom okamžiku již ztuhlá).
Na malých dílech jako knipl, podvozek to nemá cenu ani hledat tam to není. Bude to na větších dílech typu trup, křídla které mají silnější stěnu a déle tekuté jádro v kombinaci s větší plochou.
Dokonce bych neřekl že je to vyloženě chyba obsluhy lisu , je to prostě určitá fáze při ladění a rozjíždění nově nasazené (i staré a běhané) formy.
Skutečně stačí přidat 00nic na sevření formy a nic,žádná bílá linka tam není.
Také neříkám že je to vyloženě špatný zmetkový kus,od toho je výstupní kontrola, což já nejsem, ani to nechci nijak komentovat.Na věc se dívám pouze z MÉHO technického pohledu.
Jen bych trochu předpokládal nepatrně a pro modeláře i nepodstatný tvarový rozdíl ve smyslu "nafouknutí" o 00mic
(do vlastní kapsy si lhát nebudu
).
Jinak se naprosto nic neděje.
Minulým i tímto příspěvkem jsem se snažil pouze dle mého, vysvětlit poměrně zajímavou věc, která není tak častá a na výliscích většinou není, tudíž se jedná vlastně o vzácnější zajímavější - jeden z prvních kusů určité větší sér..
Na světlém PS (např stařičké Kovozávody) si toho ani nikdo nevšimne.
Model - výlisky jsem si pochopitelně i já na E-D prohlédl,jsou velmi hezké , stojí za tím neskutečné mn. dobře odvedené práce, takže gratulace
Nyní jsem si odnesl čtvrtkovou 109
,příští rok možná 190
.