Stránka 1 z 9

Avenger Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2017, 23:41
od Marcel Matuška
Minulý týden mi přišel stejnojmenný obtiskový aršík od DP Casper vydávaný v rámci série zapomenuté operace. Vytáhnul jsem z kitníku Corsaira F4U-1A od Tamiye, doobjednal jsem aktuální weekend edici Hellcata Mk.I od Eduardu a začínám tak další tematickou stavbu v měřítku 1/72, tentokrát věnovanou operaci Meridian. Protože je to poněkud rozsáhlejší téma, tedy pokud jde o množství modelů, nabízím to zároveň jako případný SIG 1/72 tady na Modelforu. Kdyby do toho tedy někdo chtěl jít se mnou a postavit v rámci tohoto tématu nějaký další stroj, zaslal bych mu příslušné obtisky z aršíku. Sám tak rozsáhlé téma s mým tempem a schopností dokončovat tyto tematické stavby určitě nedám a rád bych to tady rozšířil o další modely. Ještě bych si možná nechal Seafira a Ki-44, kterou mám v kitníku také, ale zbytek je zdarma k dispozici pro případnou SIG stavbu.

222-72023A.jpg

222-72023B.jpg

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2017, 10:27
od Marcel Matuška
Nejdříve trocha rešerše k Hellcatu. V obtiskovém aršíku je uveden Hellcat Mk.II JX758/5A, který je také zachycen na fotce v knize „Royal Navy Aces of WWII“ při pádu z HMS Indomitable. U popisu této fotky je v knize uvedeno, že jde o letoun CO Lt Cdr Shottena, který po akci Meridian I nárokoval 2 sestřely. Stejně označený stroj 5A prezentuje také Eduard v aktuální víkendové edici, ale jako Hellcat Mk.I s výrobním číslem FN427.

ww2memoir-Indomitable-WhiteingIm041.jpg

7437-b.png

Ze stránek US Navy and US Marine Corps BuNos-Third Series lze vypátrat toto:
Grumman F6F-3 Hellcat - 65969 (FN427) slid over side into sea while landing on HMS Indomitable, date unknown.
Grumman F6F-5 Hellcat - 71181 (JX758) failed to catch wire while landing on HMS Indomitable during night deck landing mission Feb 27, 1945, went through barrier and over port side into sea.

Z fotky při pádu z letadlové paluby ale vyplývá, že zcela evidentně nejde o noční přistání a podle výdutí na motorovém krytu to spíš vypadá na F6F-3. Navíc další Hellcat prezentovaný na aršíku (mylně také jako Mk.II) má výrobní číslo FN439. Čili varianta podle Eduardu mi pro stavbu stroje z operace Meridian připadá tak nějak pravděpodobnější.

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 15 kvě 2017, 20:04
od Marcel Matuška
A teď něco ke Corsairu. Budu stavět verzi Corsair Mk.II, JT427/TRH Majora R.C.Haye nebo JT410/T8_H Sub Lt D.J.Shepparda. V obou případech se podle sériového čísla jedná o Voughtem dodané ekvivalenty F4U-1A, takže pro britskou variantu bude třeba jen seříznout konce křídel.

Episode2_3_63.jpg

Episode2_3_15.jpg

rn32top.png
rn32top.png (169.77 KiB) Zobrazeno 17153 krát

Poněkud více jsem se do toho zamotal, když jsem začal pátrat, proč je na obtiskovém aršíku na horní plochy Corsairů doporučena Olive Drab místo Dark Slate Gray. Po přečtení podrobné diskuze k používání ANA ekvivalentů britských odstínů u amerických výrobců během druhé světové války http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ki-colors/ se nakonec kloním ke stejnému závěru, jako vydavatelé aršíku. Tedy jen záměna Olive Drab za Dark Slate Gray.

Další pátrání mne čekalo u barvy podvozkových šachet. Podle předpisů Interior Colours of US Aircraft, 1941-45 ze stránek IMPS http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... _part3.htm by pro britské ekvivalenty F4U-1A asi odpovídala varianta provedení podvozkových šachet a krytů ve stejném odstínu, jako mají spodní plochy. Další pravděpodobnou variantou je barva šachet v interiérové zelené a zbytek v barvě spodních ploch. Podařilo se mi najít fotky na záda otočeného Corsairu od 1836.NAS. Jestli jsou ale šachty v interiérové zelené, nebo jen zašpiněné ale v barvě spodních ploch, to na těch černobílých fotkách stejně nejde poznat.

Striker51.jpg

Striker52.jpg

Striker53.jpg

Re: Operace Meridian v 1/72

PříspěvekNapsal: 15 kvě 2017, 21:49
od Michal Šourek
Mrkni taky na ten bazmek na trupu pred cislem 8. Je to nejake prisavani vzduchu, je to i na druhe strane, ale myslim ne zrcadlove. Musim se kouknout.

M.

Re: Operace Meridian v 1/72

PříspěvekNapsal: 15 kvě 2017, 22:00
od L.Musil
Bude to zajímavé téma určitě. A líbí se mi jak do toho jdeš ;-) A k té fotce, teda chudák pajlot. To musela být hrůza to přežít a pak čekat jak se zbortí ten trup...

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 16 kvě 2017, 21:25
od Marcel Matuška
L.Musil píše:Bude to zajímavé téma určitě. A líbí se mi jak do toho jdeš ;-) A k té fotce, teda chudák pajlot. To musela být hrůza to přežít a pak čekat jak se zbortí ten trup...

No snad to nakonec přežil, i když na té prostřední fotce vypadá chudák pěkně zkrouceně :o

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 16 kvě 2017, 22:04
od Marcel Matuška
Michal Šourek píše:Mrkni taky na ten bazmek na trupu pred cislem 8. Je to nejake prisavani vzduchu, je to i na druhe strane, ale myslim ne zrcadlove. Musim se kouknout.M.

Tak to je velmi zajímavý postřeh a vůbec bych si toho nevšiml. Každopádně se tohle nasávání vyskytuje až od ekvivalentů F4U-1A, protože u ekvivalentů F4U-1 to není vidět.

15882.jpg

U všech pozdějších verzí se tyto otvory vyskytují tři - pravděpodobně dva nasávací a jeden společný výstupní. K čemu to ale sloužilo a zda tyto otvory spolu souvisí nemám absolutně tušení. Kdyby k tomu někdo něco dalšího věděl, budu vděčný za každou informaci.

Striker53.jpg

Tady je ten vstup vidět u Mk.IV z druhé strany.

corsair-117-capetown.jpg

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2017, 19:19
od Marcel Matuška
Toliko prozatím k podkladům a teď už něco ke stavbě. S ohledem na vysokou kvalitu obou stavebnic by to mělo být s minimem úprav a doplňků.

Kokpit Corsairu - před stínováno klasicky.

C100_9240.JPG

C100_9256.JPG

Přece jen drobné doplnění v šachtách.

C100_9232.JPG

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2017, 19:30
od Marcel Matuška
Kokpit Hellcatu - před stínováno celoplošně - chci vyzkoušet obě metody.

H100_9247.JPG

H100_9259.JPG

Hrubé onýtování trupu. Brousit, leštit a opravovat to budu až po slepení obou polovin.

H100_9237.JPG

H100_9246.JPG

P.S. Upravil jsem název tématu. Nikdo další se prozatím nepřihlásil a sám toho teď asi víc nedám :uff:

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2017, 15:46
od Marcel Matuška
Hotový kokpit u obou. Je vidět, že výsledná barva vyšla u každé z metod před stínování úplně jinak.

Hellcat
100_9284.JPG

100_9287.JPG

100_9285.JPG

Corsair
100_9277.JPG

Šachty jsem prozatím udělal interiérovou zelenou, ale nakonec je možná ještě přestříkám barvou spodku, uvidíme…
100_9281.JPG

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2017, 16:51
od klimeji
Tohle budu s radostí sledovat. Líbí se mi Tvůj přístup.

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2017, 17:20
od ujík
Pěkný, budu sledovat. Mně by se líbily ty obtisky na Ki-43-II, ale já mám hrozně dlouhé dodací lhůty na postavení modelu. :(

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 29 kvě 2017, 22:00
od Marcel Matuška
Děkuji za ohlasy všem, co tohle téma sledují.
Pokračujeme nýtováním. Je to foceno v hrubém stavu před konečným vyhlazením povrchu.
U Hellcata jsem nýtoval všechny díly před slepením a budu to opravovat, až budou křídla v kupě.

100_9302.JPG

Připravil jsem si kulomety, abych se po nabarvení nemusel zatěžovat s měřením hloubky zasunutí trubiček.

100_9308.JPG

U Corsaira jsem křídla nýtoval až po slepení, protože jinak to s ohledem na jejich tvar do W ani nešlo. Odvrtány výfuky a pro zaslepení výstupu vzduchu budu do vnitřní části centrovánu ještě přidávat destičku. Pro bezproblémové osazení samostatné části klapky je třeba na horní část křídla přidat pásek z destičky 0,2mm – okoukal jsem to ze starší ale naprosto dokonalé „rychlostavby“ Davida Bílka, která je pro stavbu Corsaira výborným vodítkem.

100_9313.JPG

100_9316.JPG

Nýtuju jen křídla, VOP a SOP. Po přečtení mnoha diskuzí na téma nýty vs bodové sváry zastávám názor, že bodové sváry by měly být na opotřebeném stroji znázorněny také. Abych se však mohl vyhnout znázornění hustě provedených bodových svárů na kulatém trupu, tak se budu tvářit, že bodové sváry prostě nejsou vidět.

100_9319.JPG

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 30 kvě 2017, 05:49
od klimeji
Marcel Matuška píše:.. tak se budu tvářit, že bodové sváry prostě nejsou vidět.

Tak to je zklamání :( Já se k "nýtování" dvaasedmy odhodlával dlouho, předlouho, ale nakonec jsem rád, že tam mám i nějaké ty bodové svary...

Re: Hellcat Mk.I a Corsair Mk.II, operace Meridian, 1/72

PříspěvekNapsal: 08 čer 2017, 22:06
od Marcel Matuška
klimeji píše:Tak to je zklamání :( Já se k "nýtování" dvaasedmy odhodlával dlouho, předlouho, ale nakonec jsem rád, že tam mám i nějaké ty bodové svary...

No jo, hold jsu měkkej...ale já bych to fakt asi nedal :)