Stránka 3 z 6

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 08 bře 2024, 20:13
od Michal Dub
Sleduji, skoro mě láká vytáhnout že skříně můj rozestavěný Temelín.

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 10 bře 2024, 13:01
od HALOGEN
Fiasko s nádržemi lze vyřešit dvěma způsoby:

  • buď podvěšením bomb, podle knížky mohl nosit Lightning 250, 500 nebo 1000 lb, ale nějak nejsem schopen identifikovat jakou bombu má představovat díl ze stavebnice - víte někdo více?
  • nebo brutálním masakrem žiletkovou pilkou :idea: nádrž Novo jsem oblepil páskem vyříznutým z kelímku, přidám vyrubané plechové víčko a závěsník odříznutý z nádrže Academy

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 10 bře 2024, 13:32
od Lubomír Tomík
Bodré podoledne... (:)
Bomby by som nedával...fuj, je to predsa len "Blesk",maximálne bazooky, alebo rakety, ale to až u
od L-ka tuším.
Držím palec...dobrá stavba.

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 10 bře 2024, 13:42
od HALOGEN
Lubomír Tomík píše:Bomby by som nedával...

Na mnou vybraný "Les Vin les Femmes et les Chansons" mám 2 fotografie, jednu s nádržemi (In Action) jednu s bombami (Osprey), takže lze oboje (:)
Lubomír Tomík píše: alebo rakety, ale to až od L-ka tuším.

Správně, závěsník "christmas tree" byl standardem až od verze L nicméně byl často demontován. Bývá vidět na verzi M, která ovšem vychází z L

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 10 bře 2024, 14:56
od Lubomír Tomík
...som nevedel akú konkrétnu mašinu, tak len obecné pripomienky z hlavy. Rakety bývali hlavne samostatne, nemusel byť ten stromček. Omrkni ešte trebars aerodynmické brzdy, reflektory a bla bla, ale máš to asi zmáknuté. U tej predlohy je známy seriál takže verzia sa dá určiť.

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 12 bře 2024, 14:59
od HALOGEN
Po slepení trupů s křídlem je nutné zatmelit spáru kterou jsem vyznačil červenou linkou. (- respektive všechny čtyři spáry - )
Pasování je vcelku OK

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 13 bře 2024, 07:50
od HALOGEN
Udržet geometrii nečiní žádný problém.
V šachtách jsem dodělal detaily: nějaké drátky a trubku vedení chladící kapaliny

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 13 bře 2024, 09:02
od Robert Blaschke
Sledujem a obdivujem. =D>

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 13 bře 2024, 10:13
od cencul.sk
Tiež sa pridám k obdivovateľom.. Veľmi totiž oceňujem modelárov, ktorý si vyberú komplikovanejšiu cestu svojej stavby, a ešte si dajú aj námahu svoju stavbu precízne zdokumentovať pre ostatných, ktorý sú nastavený tak-nejak rovnako

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 13 bře 2024, 10:19
od DOSKOČIL MICHAL
proč jsi nepoužil plechy od Edy na šachty, kde jsou i boky šachet atd ? Korekční set na ty vstupy k mezichladičům nikdo asi nedělá ?

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 13 bře 2024, 11:01
od Marián Čašník
Má to uvedené na začiatku tohto vlákna.

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 14 bře 2024, 10:46
od HALOGEN
No... Jsem vděčný za každý příspěvek, ale...
Chápu, že dnešní doba je povrchní a zkratkovitě rychlá, přesto mojí ambicí bylo napsat "vědecky" pojaté praktické téma, které ovšem vyžaduje jistou pozornost při jeho četbě...
Každý svůj příspěvek po sobě 2x čtu než ho odešlu a snažím se vyvarovat chyb což se mi v případě přídavných nádrží nepodařilo - a díky za upozornění kterého se mi dostalo.

DOSKOČIL MICHAL píše:proč jsi nepoužil plechy od Edy na šachty, kde jsou i boky šachet atd ?

Plechy Eduard jsou konstruované pro původní (špatné) šachty ze stavebnice. Dám-li do špatného dílu hezké plechy, dobrý díl z něj neudělám. Použít se proto nedají. Viz první stránka tématu jak upozornil Marián.

Protože se blížím k barvení, připravuji si pojednání o zbarvení podvozkových šachet, takže se máte na co těšit (:)
Doplňuji linky a rychlošrouby na obou motorech a všimnul jsem si další spáry určené pro tmel - viz obrázek. Ještě si musím pohrát se spárou mezi křídlem a kryty motoru.

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 15 bře 2024, 08:46
od HALOGEN
Včera jsem sliboval pojednání o zbarvení podvozkových šachet, pojďme se na to spolu podívat.
Dnes to bude bez obrázků, zato hutnější text. Berte to prosím jako hypotézu nikoliv jako dogma!

Nejdříve si shrňme distupné informace v literatuře:
  1. Walk Around na více místech tvrdí, že předpisová barva šachet byla Zinc Chromate Yellow, tedy žlutá (ZCY)
  2. IPMS Stockholm na www stránkách svého času uveřejnil pěkný článek o zbarvení vnitřních ploch amerických letadel, k Lightningu měl pouze poznámku, že šachty kamuflovaných P-38 byly šedé Neutral Grey (NG)
  3. Aj Press ve své třídílné monografii uvádí, že po přechodu ze standardní kamufláže OD/NG na stříbrný NMF, upustilo se i od barvení šachet a tyto zůstávaly v barvě kovu
A co na to barevné fotografie?
Dobovou barevnou fotografii podvozkových šachet jsem neobjevil a současné fotografie muzeálních letadel nepovažuji za průkazné, neboť po válce prošly P-38 různými civilními markingy včetně změny barvev šachet.
Zejména Walkaround je v tomto velmi zavádějící se svými fotografiemi současných muzeálních šachet.
Vycházel jsem z dobových fotografií na kterých bývá často vidět přední podvozková noha a otevřený kryt přední šachty zevnitř.

Pomohou nám černobílé fotografie?
Můžeme se pokusit porovnat kontrast podvozkové nohy, disku kola a zbarvení spodních ploch, případně je-li vidět kryt šachty zevnitř. Je to ale hádání z křišťálové koule.

A výsledek?
  1. Pokud nějaký předpis na zbarvení šachet žlutou barvou ZCY existoval, pak ho u Lockheedů úspěšně ignorovali. Prokázat barvu ZCY se mi na dobových snímcích nepodařilo.
  2. Tvrzení o šedých šachtách kamuflovaných strojů je správné pouze částečně, neboť existují snímky časných sérií s šachtami stříbrnými (zřejmě bez nátěru)
  3. Tvrzení o stříbrných šachtách u pozdějších sérií letadel v barvě kovu je správné též jen částečně, protože existují snímky kovových Lightningů se šedýma podvozkovýma nohama (předopkládám že šachty byly zde též šedé)
Pokusil jsem se udělat přehled, kde uvedu pravděpodobné zbarvení šachet podle výrobních sérií
  • Early: tj XP, YP, P-38, D a možná i E stříbrná barva kovu
  • British: model P-322 v britské kamufláži má spodní plochy světle šedé a na více fotografiích se zdá, že šachty,podvozkové nohy i disky kol jsou stejné tj světle šedé
  • Mid: někdy v průběhu výroby verze F (možná G?) došlo ke změně nástřiku a šachty začaly být barveny stejně jako spodní plochy, tj šedé NG. Týká se verzí G,H,J a dost možná i L-1 Část strojů byla již v barvě kovu, přesto měla šachty šedé
  • Late: Je pravděpodobné, že upuštění od barvení podvozkových šachet NG chvíli trvalo a první Lightningy v barvě kovu ještě měly šedé šachty, stříbrnou v šachtách bych očekával skoro s jistotou až od verze L-5, také M a odvozené fotoprůzkumné F-5
Na některých černobílých fotografiích se zdá, že ačkoliv by šachty měly být šedé, jsou podvozkové nohy a disky kol stříbrné (méně časté), nebo šedá podvozková noha a stříbrné disky kol (daleko častější).

Závěr: stavíte-li dobový stroj který není britský, máte v podstatě na výběr mezi šedou NG a stříbrnou. Jiná barva šachet v daném období není prokázaná.
Mimochodem, před časem jsem zde stavěl průzkumnou F-5E a nemaje tehdy jiných podkladů než Walkaround, udělal jsem šachty předpisové tj žluté, což je chyba. Ale přestříkávat už to nebudu, kdo chce, téma si tu najde :-)

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 15 bře 2024, 19:51
od Martin Novák
Dobrý elaborát. Dospěl jsem k podobným závěrům. Asi bych se držel schématu barva nohy= barva šachty= barva krytu zevnitř. V prvním stříbrném období bych viděl všechno nastříkané hliníkovou barvou. Všechno až po verze F a G. U verze H došlo k několika konstrukčním změnám na podvozku a krytech a myslím , že při té příležitosti začíná i to šedé období. Netvrdím, že to úplně souvisí ale každopádně fotky od H-1 ukazují šedé nohy. A to asi až do L-1? Pak se vrací hliníková barva na nohy a vnitřky krytů. Šachty bych viděl na NMF, maximálně zalakovaný čirým lakem a nevyloučil bych některé detaily v ZCY. u té NG bych se řídil spodními plochami nebo obdobím. Pokud si vzpomínám používaly se za války dva odstíny, ten první znatelně tmavší. (Nechce se mi to hledat) Zatímco na Háčkách a některých J jsou nohy opravdu tmavé, později je člověk na vážkách, jestli jde o NG nebo hliník.

Re: P-38J-25 Lightning Academy 1:72

PříspěvekNapsal: 19 bře 2024, 10:02
od HALOGEN
V mezičase jsem dodělal nádrže, takže se budu moct chlubit, že na mém modelu jsou nádrže Novo - a kdo z vás to má? :-D