Včera jsem sliboval pojednání o zbarvení podvozkových šachet, pojďme se na to spolu podívat.
Dnes to bude bez obrázků, zato hutnější text. Berte to prosím jako hypotézu nikoliv jako dogma!
Nejdříve si shrňme distupné informace v literatuře:
- Walk Around na více místech tvrdí, že předpisová barva šachet byla Zinc Chromate Yellow, tedy žlutá (ZCY)
- IPMS Stockholm na www stránkách svého času uveřejnil pěkný článek o zbarvení vnitřních ploch amerických letadel, k Lightningu měl pouze poznámku, že šachty kamuflovaných P-38 byly šedé Neutral Grey (NG)
- Aj Press ve své třídílné monografii uvádí, že po přechodu ze standardní kamufláže OD/NG na stříbrný NMF, upustilo se i od barvení šachet a tyto zůstávaly v barvě kovu
A co na to barevné fotografie?
Dobovou barevnou fotografii podvozkových šachet jsem neobjevil a současné fotografie muzeálních letadel nepovažuji za průkazné, neboť po válce prošly P-38 různými civilními markingy včetně změny barvev šachet.
Zejména Walkaround je v tomto velmi zavádějící se svými fotografiemi současných muzeálních šachet.
Vycházel jsem z dobových fotografií na kterých bývá často vidět přední podvozková noha a otevřený kryt přední šachty zevnitř.
Pomohou nám černobílé fotografie?
Můžeme se pokusit porovnat kontrast podvozkové nohy, disku kola a zbarvení spodních ploch, případně je-li vidět kryt šachty zevnitř. Je to ale hádání z křišťálové koule.
A výsledek?
- Pokud nějaký předpis na zbarvení šachet žlutou barvou ZCY existoval, pak ho u Lockheedů úspěšně ignorovali. Prokázat barvu ZCY se mi na dobových snímcích nepodařilo.
- Tvrzení o šedých šachtách kamuflovaných strojů je správné pouze částečně, neboť existují snímky časných sérií s šachtami stříbrnými (zřejmě bez nátěru)
- Tvrzení o stříbrných šachtách u pozdějších sérií letadel v barvě kovu je správné též jen částečně, protože existují snímky kovových Lightningů se šedýma podvozkovýma nohama (předopkládám že šachty byly zde též šedé)
Pokusil jsem se udělat přehled, kde uvedu pravděpodobné zbarvení šachet podle výrobních sérií
- Early: tj XP, YP, P-38, D a možná i E stříbrná barva kovu
- British: model P-322 v britské kamufláži má spodní plochy světle šedé a na více fotografiích se zdá, že šachty,podvozkové nohy i disky kol jsou stejné tj světle šedé
- Mid: někdy v průběhu výroby verze F (možná G?) došlo ke změně nástřiku a šachty začaly být barveny stejně jako spodní plochy, tj šedé NG. Týká se verzí G,H,J a dost možná i L-1 Část strojů byla již v barvě kovu, přesto měla šachty šedé
- Late: Je pravděpodobné, že upuštění od barvení podvozkových šachet NG chvíli trvalo a první Lightningy v barvě kovu ještě měly šedé šachty, stříbrnou v šachtách bych očekával skoro s jistotou až od verze L-5, také M a odvozené fotoprůzkumné F-5
Na některých černobílých fotografiích se zdá, že ačkoliv by šachty měly být šedé, jsou podvozkové nohy a disky kol stříbrné (méně časté), nebo šedá podvozková noha a stříbrné disky kol (daleko častější).
Závěr: stavíte-li dobový stroj který není britský, máte v podstatě na výběr mezi šedou NG a stříbrnou. Jiná barva šachet v daném období není prokázaná.
Mimochodem, před časem jsem zde stavěl průzkumnou F-5E a nemaje tehdy jiných podkladů než Walkaround, udělal jsem šachty předpisové tj žluté, což je chyba. Ale přestříkávat už to nebudu, kdo chce, téma si tu najde