Stránka 1 z 3

Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2011, 19:56
od Mirek glock Říha
Ahoj,

v rozestavěno je téma od ujika na Piaggio P.108 viz viewtopic.php?f=57&t=55872.
Brzo také vyjde článěk na modelwebu. Možná se někdo podiví, že i italové měli něco jako B-17 a to mne vede k napsání několika slov.

Zmínka o B-17 nebyla samoúčelná. P.108 byla americkým strojem ovlivněna jako Re-2000 byl ovlivněn P-35. Inženýr Giovanni Casiraghi se vrátil na konci 30-tých let ze "zkušené" v USA a navázal na projekt P.50. P.50 i P.108 byla soukromá aktivita Piaggia. P.108B vznikl ještě před tím, než vedení Regia Aerounatica vyhlásilo soutěž na letoun této kategorie (bombardér a průzkumník velkého doletu) . Soutěž v roce 1939 sice vyhrály jiné projekty, ale protože realizace se předpokládla až na roky 42/43 stal se vítězem typ P.108B. Prototyp byl vlastně prvním seriovým stroje (MM.22001) a zalétávaní započlo v listopadu 1939. Bohužel letoun této kategorie byl pro italský průmysl, vývojáře, piloty, ale nakonec i vedení letectva skutečný oříšek, nebo problém chcete-li. Za rok a půl (v létě 1941) byl typ připraven k předání první jednotce a to 274 Sq BGR.

Během vývoje vedení RA naplánovalo vytvořit jednu! skupinu a dvou letkách (tedy 12-16) strojů a proto zadala výrobu 24 kusů P.108B. I záměry/operační úkoly se plánovaly za pochodu. Někteří z budoucích pilotů a členů posádek byli na stáži u KG.40 v Bordeaux, včetně syna duceho - Bruna Mussoliniho. Především on byl zastáncem nasazení P.108 po vzoru kolegů u KG.40. Skutečnost byla však jiná. Nakonec byla ustavena pouze jedna letka - 274Sq s Brunem jako velitelem. První P.108B jednotka obdržela 19.7.1941. Bohužel již 8.8.1941 došlo k nehodě stroje MM.22003. Zahynuli 3 členové posádky včetně Bruna a stroj byl odepsán. Přeškolování a výcvik se protáhl na další rok (i díky pomalým dodávkám strojů z výroby a neujasněnosti v koncepci - plánovalo se nasazení jako torpedového nosiče) a tak první akce proběhla až 28.6.1942. Akce (noční bombardování) pokračovaly další rok a čtvrt a existenci jednotky ukončila kapitulace Itálie v září 1943. Ze 24 vyrobených P.108B se údajně "dožilo" kapitulace 8 nebo 9 strojů. Ze všech mě dostupných zdrojů jsem však schopen potvrdit 4(5) přeživších čtyřmotoráků.


A teďněco modelářského.
Ve skvrnité kamo byly vyrobeny pouze první 4 stroje (22001-22004). Od 5 dodaného kusu byla kamufláž Verde Oliva Scuro2 pro horní a Grigio Azzuro Chiaro 1 pro spodní plochy (ta byla časem zamalována černou barvou). První dva stroje byly vybaveny slabším motorem Piaagio P.XI místo standardních P.XII. U druhé série byla vypuštěna přední střelecká věž, přemístěny a změněny výfuky (na ježatý typ) a na tento standard byly upraveny všechny přeživší stroje z první série.

A připojuji nějaké fotografie

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2011, 19:58
od Mirek glock Říha
a ještě nějaká fota

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 19 kvě 2011, 20:00
od Mirek glock Říha
a jako poslední dávám tabulku ztrát ale nejen jich 8-)

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2011, 23:01
od KLERENC
Mirek glock Říha: nemohl bys přidat něco na transportní verze, na tu jsem neviděl ani článek v časopise, natož monografii. Viděl jsem nějaký fotky z luftwaffe, ale neznám ani jednotku, ani místo, kde působily.

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 06:33
od Discus pilot
P-108 mix

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 06:36
od Discus pilot
+

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 06:40
od Discus pilot
+

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 06:44
od Discus pilot
+

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 06:46
od Discus pilot
+

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 07:03
od Mirek glock Říha
To KLERENC

Něco málo sem našel.

Tranpostní verze byli dvě P.108C a P.108T. Obě vznikli na požadavek(1940) civilních orgánů (C jako přetlakovaná verze pro 32 a T jako "normální" pro 70 pasažérů).

Nakonec P.108C nesla 56 vojáků. RA obdržela před kapitulací pouze jeden letoun MM.24676 (vlastně prototyp MM.496).
Němci ukořostili stroje MM.24676, 24677, 24678 a nechali dokončit 24679 a 24680. 24681 asi dokončen nikdy nebyl.

P.108 T poprvé vzlétl 7.9.1942 (MM.24673). Němce stroj zaujal a přelétli ho k testům do Rechlinu. I T-čko bylo do kapitulace dodáno RA pouze jedno a to do 248 Sq (MM.24668). Výroba dala ještě stroje 24669, 246670, 24671 a 24672. Stroje čísel 24667, 24974 a 24675 se zřejmě již nepodařilo dokončit.

Všech jedenáct P.108 C i T sloužilo u Luftwaffe, která je využívala dost aktivně díky přepravní kapacitě, která byla nesrovantelně větší než u jiných strojů. Dokonce Luftwaffe údajně používala jeden stroj P.108B, ale jak a jaké MM to bylo netuším (mohl to být stroj MM.22603 který byl po kapitulaci opravován v továrně a ještě 13.12.1943 je záznam o přeletu). P.108 sloužily u TransportStaffel5 a následně u TransportGruppe4. Známe jsou kódy jednotky TS5 a to J4+AH, J4+BH, J4+EH, J4+FH, J4+GH, J4+HH, J4+KH, J4+OH, J4+PH a J4+QH). Od TG4 je znám stroj G6+FY. V době evakuace z Krymu P.108 nosily i 100 raněněých vojáků na palubě. Na konci války byli 4 stroje na letišti Mnichov.

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2011, 10:35
od Mirek glock Říha
a mala modelářská douška ke transportním P.108 nakonec..existuje konverze určená pro model SH od firmy Cunarmodel

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 22 kvě 2011, 23:38
od KLERENC
díky moc, já sem měl jen čtyřmotorová letadla od Němečka a tam je toho žalostně málo. O konverzní sadě na model jsem nevěděl, ale radši si počkám na hotovej model, zatím mám co stavět.
To, co mám nejčastěji na fotkách, je asi verze T se silnějším trupem, ale nevím, možná byly stejně silný. Výkresy nemám, jenom tuším, že křídlo je asi stejný. Transportní verze určitě nemá kulomety na křídle, ale to nepostihuje ani ta sada.

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 23 kvě 2011, 12:41
od Mirek glock Říha
na P.108 doporucuju wiki ...(italska, anglicka)
tady to je celkem slusne zpracovani (i kdyz ne bez chyb..)

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=235 ... 5e2780dec8

a dobrej podklad je sesit Ali D Italia tusim ze cislo 15...pak vyslo neco tak ruzne po casopisech ale Ali je asi nejucelenejsi...

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 24 kvě 2011, 07:57
od milan petr
p1082kz.jpg

Re: Piaggio P.108

PříspěvekNapsal: 18 črc 2013, 12:31
od milan petr
Zdroj: e-bay

Piaggio P.108 prototype.jpg
Piaggio P.108 prototype


PIAGGIO P.108 ITALY.jpg
PIAGGIO P.108 ITALY


1941 Pisa aero Piaggio P.108 morte Bruno MUSSOLINI foto.jpg
1941 Pisa aero Piaggio P.108 morte Bruno MUSSOLINI


1939 WWII aero bombardiere Piaggio P.108, pezzi Vespa.jpg
1939 WWII aero bombardiere Piaggio P.108, pezzi Vespa?