Stránka 1 z 7

Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 20 črc 2008, 12:42
od Mirek glock Říha
Mc 202 je z pohledu použitých kamufláží dosti zajimaví stroj. Do služby vstupoval na přelomu platnosti starého a nového systému schémat používaných RA, byl vyráběn více než dva roky ve třech různých továrnách. To vše přispělo k velké variabilitě kamufláží které Mc 202 "nosil". Dnes umisťuji první část věnovanou Mc 202 vyráběným továrnou AerMacchi. Těchto bylo cca 400 kusů.

První použité schéma (objevilo se na cca 40 strojích a to serie II a III) je schéma dle "starého MIMETICO předpisu" - tzv "rozkleplá vejce" (obrázek 1). Spodní plochy byly v barvě Grigio Mimetico (FS 36241), na vrchních byl základ v barvě Verde Mimetico 2 (FS 34109) na kterém byly fleky z barvy Giallo Mimetico 4 (FS 30266) a do nich (přes ně) fleky Brunno Mimetico (FS 30219 podle jiných zdrojů FS 30215) Provedení fleků (jejich překryv i tvary) nebylo jednotné a proto je dobré řídit se fotografií. Tyto stroje byly převážně dodány 9 stíhací skupině. Nejnižší výrobní číslo bylo 7709, nejvyšší mě známé 7744.

Cca v říjnu 1941 došlo ke změně na "metropolitní schéma (obrázek 2). Horní plochy v barvě Verde Oliva Scuro 2 (FS 34052) a spodní v Grigio Azzuro Chiaro 1 (FS 36307). Kolik bylo těchto strojů není jisté, ale zřejmě ne více než 30-40. Nejmenší známé
výrobní číslo je 7752 nejvyšší 7768. Letouny byly přiděleny 17 stíhací skupině. V té době ale začalo být stále jasnější, že těžiště bojových operací bude v Africe. Metropolitní schéma pro toto bojiště nevyhovovalo a proto bylo u jednotek upraveno (obrázek 3) variabilním nástřikem Nocciola Chiaro 4 (FS FS 30145) .

Výroba zareagovala cca od listopadu 1941, kdy byly zavedeny zelené fleky (VOS2) na hnědý (NC4) podklad (obrázek 4). První známá čísla jsou 7764 a 7767. To ukazuje na skutečnost, že letouny nebyly dokončovány dle výrobního čísla, případně také na možnost přestříkání dle továrního vzoru přímo u jednotek.

V únoru 1942 (stále v rámci serie III) bylo vyrobeno 30 ks Mc 202 v "inverzním provedení" - hnědé (NC4) fleky na zeleném (VOS2) základu (obrázek 5). Letouny sloužily u 9 (Afrika) a 155 skupiny (oblast Sicílie a Malty). Poté se vrátila výroba na standard z listopadu, ale fleky vypadaly spíše jako "malé nudle" - toto schéma obdrželo ne více než cca 10-15 strojů.

Poslední (a konečná) změna nastala v dubnu 1942, kdy byly místo fleků zavedeny kouřové obláčky (smoke-rings). Byly takto kamuflovány letouny VII, IX a XIII serie (obrázek 6). Schéma bylo používáno až do srpna 1943 (souběžně od listopadu 1942 i na Mc 205).

Na příkladu strojů serie III je dobře dokumentovaný vývoj kamufláží, ale i stav leteckého průmyslu v itálii. Serie čítající 140 kusů byla vyráběna více než 7 měsíců. Bylo to dáno výkonností průmyslu a nedostatkem motorů DB601, které byly nejdříve dováženy a poté v licenci vyráběny. Nedostatek motorů byl zůsoben výrobou Mc 202 v dalších továrnách a navíc se Mc 202 o DB601 "dělil" s Re 2001.

Příště popíšu kamufláže z továren Breda a SAI.

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 21 črc 2008, 18:13
od Mirek glock Říha
A nyní část druhá.

Nejméně Mc 202 bylo vyrobeno v továrně SAI. Celkem bylo objednány 3 serie po 50 strojích (IV, V a XIV). Jisté je pouze dodání serie IV a pravděpodobně 17 strojů serie V. Výroba začala v září 1942 a proto byl dodržen standard NC4 + fleky VOS2 na vrchních plochách, GAC1 na spodních. Narozdíl od strojů z AerMacchi byly fleky vetší a tvarově různorodější (obrázek 1), spíše připomínající poslední vzor z továrny Breda (o tom později).


Největším dodavetelem Mc 202 byla továrna Breda, jejíž linku opustilo do kapitulace více než 500 strojů. Přestože s výrobou se u Bredy začalo v červenci 1941, není mi známo, že by jakýkoliv stroj nesl kamufláže typu "rozkleplá vejce" nebo metropolitní schéma.

První pouštní schéma od Bredy je podobné posledním Mc 202 od AerMacchi ze serie III (malé hadovité flíčky zelené VOS2 na podkladu NC4) viz obrázek 2. Spíše je to ale naopak, serie I od Bredy byla kompletována o několik měsícíů dříve než se tato kamufláž objevila u strojů z AerMacchi. Jak je od sebe rozpoznat, snadno :wink: . Všechny stroje od Bredy měli jeden nezaměnitelný znak. Bylo to protažení spodní kamuflážní barvy výše na boky. Zvlášte patrné to je na motorovém krytu a u VOP. Také boční strany chladiče byly v barvě spodku (u strojů SAI a AerMacchi byly kamuflovany vrchním schématem). Toto uspořádání si Breda podržela po celou dobu výroby.

EDIT 19.4.2020. No tak jedna věc neplatí. I továrna Breda vyrobila několik C.202 v metropolitní kamufláži. Už to vím nějakou dobu, ale nenapsal jsem to sem. Ono se to těžko poznává, pokud není vidět MM. Znám to 7863 což byl pátý vyrobený kus z první výrobní série.

Od serie VI se opět změnil tvar fleků VOS2 (obrázek 3) Podobné tvary byly použity i na stroje serie VIII. Tyto byly dodány např. jednotkám působícím na východní frontě (obrázek 4). Serie X si podržela stejné schéma stejně tak část strojů serie XI.

Cca v květnu 1943 došlo k další změně schématu. Schéma připomíná stroje SAI, ale hustota fleků VOS2 je mnohem vyšší, až budí zdání jednolitého zeleného povrchu (skoro jako metropolitní schéma) viz obrázek 5. Schéma se týkalo posledních strojů XI a XII serie (z nichž některé přebírali až němci) . Bylo to dán0 tím, že se již nepředpokládalo bojové nasazení v Africe. Takové stroje jsou patrné i na fotkách továrny Breda z roku 1944 nebo u strojů chorvatského legionu.

Po kapitulaci v září se objevilo několik Mc 202v kamufláži dle "vlnového či pásového" schématu (viź kapitola věnovaná Mc 205). Tyto byly dodávány cvičným jednotkám LW. Mohlo se jednat o repasované stroje (např výrobní číslo 7916, 9697) ale i o poslední stroje serie XII. Toto schéma používal Breda patrně na jaře 1944 a není vyloučené, že se mohlo jednat i nové stroje (zřejme serie XV). Dle plánů měla Breda dodávat cca 20 strojů měsíčně. Bombardování továrny na konci dubna 1944 však ukončilo výrobu.

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 22 črc 2008, 08:48
od Mirek glock Říha
A jëště malé PS na závěr.
Už v předešlém textu jsem se zmínil, že docházelo k různým polním úpravám na kamufláži. Ať z důvodu oprav nebo přizpůsobení camo podmínkám (nejdříve v Africe, pak v Evropě). Také je faktem, že ještě v roce 1943 však lze u bojových jednotek spatřit Mc 202 v původní "vajíčkové" kamufláži (obrázek1). A mám i foto z roku 1944 kde je Mc 202 od cvičné jednotku ANR v metropolitní kamufláži (letoun je hodně tmavý). Dále jsou dokumentovány stroje z továrny Breda, která měla křídla vyráběná u AerMacchi (obrázek 2). Několik příkladů úprav kamufláží uvádím na závěr. Jeden z nich "vznikl" kombinací polních úprav a dodáním dílů z jiného stroje (obrázek 3). Další přidám větších ploch VOS2 na původní camo. Jako poslední je Mc 202 CoBAF (obrázek 5), úprava vznikla jednak zamalováním původních znaků jednak přidáním zelené na horní plochy.

Také se často řeší problém křídelních kulometů 7,7 mm u Mc 202. Dle všech dostupných informací byly tyto montovány cca od května 1942 (VII serie Macchi) ale není mnoho fotek na křídlo kde jsou vidět (mám několik fotek strojů IX a XII serie). Také mám fotku letounu zřejmě serie III (metropolitní schéma) s kulomety v křídle (od cvičné jednotky). Kulomety byli nejspíše zpětně dodány. To podporuje mou teorii, že zástavba pro 7,7 kulomety byla možná i u Mc 202 prvních serií, což by ukazovalo na existenci příslušných krycích panelů na křídle...

A to je asi konec :lol:

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 23 črc 2008, 10:55
od Mirek glock Říha
A ještě jedno malé PS. Dostal se mi do ruky časopis Aerofan číslo 76 z března 2001. Je tam "stejný" článek (IJ/AJ) a stejná schémata.
Podle toho jsem neudělal v tom svém žádnou zásadní chybu. Nadhodnotil jsem počet Mc 202 sereie III v "metropolitnim" schématu.
Bylo jich "nových z výroby" pouze 19 a to čísel 7746-7763 a 7768 (pokusný kus, zůstal v továrně). Podobně bylo pouze 8 strojů sereie III (poslední vyrobené 7851- 7858) v camo s fleky "hádky". :D Kdo to chce mít z první ruky může si ho sehnat....

Mirek

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 13 dub 2009, 15:48
od Zdeněk Fabík
Nechci zakládat nové téma a můj dotaz je blízko původnímu:

Chci zbouchat něco rychle k potěše ducha (mého, ne zdejšího moderátora Ducha :grin: ) a napadla mne myšlenka: M.C. 202 1/72 Hasegawa.
Nemám na to žádné podklady krom In action a ani v podstatě jiné nechci, ale nechci též spáchat nějakou botu u zbarvení, v plánku jsou uvedeny tyto barvy:

- kokpit, šachty podvozku a jeho kryty v zelené C312/H312 (šedozelená pro izraelský Kfir)
- spodní plochy C20/H67 (což je RLM 65)
- horní plochy písková C19/H66 (RLM 79) a kouřové obláčky C23/H73 (zelená RAF)

Všechno jsou odstíny GSI Mr. Color/Mr. Aqueuous Hobby. Lze toto, prosím, použít?

Díky předem za reakce! [-o<

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 13 dub 2009, 18:24
od Mirek glock Říha
Zdeněk Fabík píše:Nechci zakládat nové téma a můj dotaz je blízko původnímu:

Chci zbouchat něco rychle k potěše ducha (mého, ne zdejšího moderátora Ducha :grin: ) a napadla mne myšlenka: M.C. 202 1/72 Hasegawa.
Nemám na to žádné podklady krom In action a ani v podstatě jiné nechci, ale nechci též spáchat nějakou botu u zbarvení, v plánku jsou uvedeny tyto barvy:

- kokpit, šachty podvozku a jeho kryty v zelené C312/H312 (šedozelená pro izraelský Kfir)
- spodní plochy C20/H67 (což je RLM 65)
- horní plochy písková C19/H66 (RLM 79) a kouřové obláčky C23/H73 (zelená RAF)

Všechno jsou odstíny GSI Mr. Color/Mr. Aqueuous Hobby. Lze toto, prosím, použít?

Díky předem za reakce! [-o<


Tak ta zelena 312 jen do kokpitu sachta tak leda u rannych stroju ale to neni pripad "kourove" kamo. Sachty jako spodek v tomhle pripade. Spodek je GAC1 coz je H324 nebo stejne Cko, vrchni NC4 micham z H310 a 79 v pomeru 2,5 ku 1 a oblacky z C38 a C18 2 ku 1. Do H312 namichej trochu svtele sede treba te 324 aby vypadal jako starsi...To co ma ma hawa v navodu je blbe...

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 14 dub 2009, 15:56
od Zdeněk Fabík
glock píše:Tak ta zelena 312 jen do kokpitu sachta tak leda u rannych stroju ale to neni pripad "kourove" kamo. Sachty jako spodek v tomhle pripade. Spodek je GAC1 coz je H324 nebo stejne Cko, vrchni NC4 micham z H310 a 79 v pomeru 2,5 ku 1 a oblacky z C38 a C18 2 ku 1. Do H312 namichej trochu svtele sede treba te 324 aby vypadal jako starsi...To co ma ma hawa v navodu je blbe...

Díky, nějak se s tím poperu.

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 15 srp 2012, 13:13
od Mirek glock Říha
Fotka (sice malá) ukazující, že bojové útvary používaly Mc 202 různých kamo ve stejné době. Rozdíly na 1-3 Mc 202 jsou celkem dost patrné.

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 02 říj 2012, 09:13
od Mirek glock Říha
Dvě pěkné fotky na Mc.202.

Na horní fotce je Mc 202 od 97 Sq. Kamuflážně i výrobně se jedná o příbuznou Macchi jako na spodním snímku. I zde je to stroj od 9 Gruppo, 4 Stormo. Je možné že i lokace focení byla shodná.

Na dolni je Mc .2002 III serie (výrobně byla první). Jedná se o MM.7744 taktického čísla 73-10 - přidělný 73 Sq - 9 Gruppo, 4 Stormo. Na této Macchi létal velitel Sq kapitán Mario Pluda. Fotky byly pravděpodobně pořízeny na základně Comiso 8 listopadu 1941. Na Macchi je použita kamufláž staršího typu (platná do poloviny roku 1941). Letoun již nemá žlutý identifikační doplněk na začátku trupu (jeho používání bylo ukončeno v druhé polovině roku 1941).

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 20 pro 2012, 08:10
od Mirek glock Říha
:arrow:

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 29 bře 2013, 08:41
od Mirek glock Říha
Docela rarita. Mc 202 s MM.7731. Původní kamo byla "rozkleplá vejce". Tady je Macchi po repaintu na metropolitní kamo. Výrobní číslo neni bílé, ale nejspiš modré Azzuro 11.

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 23 dub 2013, 10:59
od Mirek glock Říha
:arrow:

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 29 pro 2013, 09:36
od Mirek glock Říha
jedna z Mc 202 III série v metropolitní kamufláži.

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 17 led 2015, 09:51
od Mirek glock Říha
:arrow:

Re: Kamufláže použité na Mc 202

PříspěvekNapsal: 24 led 2015, 10:56
od Mirek glock Říha
:arrow: