Vážení přátelé a letečtí fandové,
osobně jsem rád za tuto debatu a veškeré připomínky ohledně Hartmannovi K4 a i našeho čtyřdílného článku. Souhlasím s tím, že byl publikován cca před 12 lety a od té doby se objevilo mnoho nového (a že obsahoval - ze současného stavu znalosti věcí - některé chyby a omyly). Jenže zakopaný pes je v tom, že to nové (ohledně Hartmanna) nikdo dosud nedokázal souhrnně sepsat a zpracovat a publikovat (včetně opravy těch našich chyb a omylů). A to řeba i na internetu. Ani nevíte jak rád bych si přečetl článek NOVÝ který by souhrnně zpracoval toto téma a opravil všechny naše publikované chyby, omyly a "uvedl na scénu" věci nové. Místo toho na leteckých forech nacházím diskuze podobné této, t.j. zejména působení JG 52 na českém území, sestřelu číslo 352., dalších fotek na Hartmannovi mašiny, atd. V těchto diskuzích se většinou probere známé, pak se diskutuje o omylech (které už většinou byly objevené) a nakonec nějaký (současný) fundovaný letecký historik "hodí náznak" že má v rukávu něco nového překvapujícího (a že to bylo jinak). A tím to končí. A to mě dost mrzí, protože za těch 12 let se objevilo spousty nových věcí.
Já jsem podrobně přestal sledovat veškerou leteckou literaturu cca před pěti lety a vůbec se necítím odborně zdatný zpracovat toto téma. Od toho jsou dnes jiní a myslím, že by Hartmann a JG 52 (na českém území) mnoho leteckých fandů rozhodně zajímala. Do této diskuze (proti svým zvykům) jsem vstoupil jen proto, aby se okolo Hartamnnovi K4 "znovu neobjevily staré omyly a doměnky" (vzniklé většinou na základě vymyšlených kamufláží ze stavebnic).
Pokud někdo máte foto K4 (nebo jiné) Hartmannnovi mašiny než ty, co byly publikované v REVI (nebo jakékoliv historické písemné záznamy), zveřejněte je, já se strašně rád poučím. Ale tím podkladem nejsou plánky ze stavebnic ...
M.Šíla