Stránka 1 z 6

Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 16 zář 2014, 17:24
od leo62
Zajtra uplynie presne 70 rokov odo dňa, keď sa sa 1.československý samostatný stíhací letecký pluk vyzbrojený 21 lietadlami La-5FN presunul na poľné letisko Zolná neďaleko Zvolena a zapojil sa do bojov v SNP.
Tento deň bol niekoľko desaťročí slávený ako Deň československého letectva.
No a ďalšie okrúhle výročie významnej udalosti týkajúcej sa čs. vojenského letectva, ktorú nepochybne stojí za to si pripomenúť, je 25 rokov od zavedenia lietadiel MiG-29 do jeho výzbroje.
Čas od času sa objaví na stránkach modelfora žiadosť o kamuflážne schéma niektorého z čs. Fulcrumov.
Keďže sa tejto téme venujem už dlhšiu dobu, rozhodol som sa podeliť s výsledkami svojej práce na stránkach modelfora.
Kamuflážne schémy sú vytvorené výlučne na základe fotografií vlastných a foto dostupných na nete. Zakreslené sú iba kamuflážne polia viditeľné na fotografiách.
Prechody medzi niektorými kamuflážnymi poliami boli dosť neostré už pri dodaní. Neostrosť prechodov kamufláže samozrejme narastala vplyvom prevádzky a počasia. Preto je dosť obtiažne, priam až nemožné, identifikovať z fotografií prechody medzi kamuflážnymi poliami so 100% presnosťou.
Každý deň chcem pridať kamuflážne schéma jedného stroja a to v poradí, v akom boli dodávané k 11.slp v Žatci.
Kamuflážne schéma sa bude skladať z trojpohľadu s kompletným rozložením kamuflážnych polí v čase dodania k 11.slp.
Ďalej bude uvedený bokorys s prvkami markingu ktoré boli aplikované počas služby u 11.slp a v prípade strojov slúžiacich v letectve SR aj bokorys s príslušnými prvkami markingu.
Stroje, ktoré sa dostali z Čiech do Poľska, nebudú zobrazené v poľskom markingu, nakoľko nemám k dispozícii potrebnú fotodokumentáciu. Bokorysy týchto strojov v poľskom markingu a v ex čs. kamufláži sú zobrazené na stránkach Muzea Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Z pera toho istého autora sú aj bokorysy v publikáciách Polish Wings N°11 a N°12. Kresby sú to celkom pekné avšak s dosť závažnými nepresnosťami.

Ku skompletizovaniu kamuflážnych schém čs. Fulcrumov mi žiaľ chýbajú zábery na centroplán a horné plochy krídiel strojov ev.č. 3709 a 5113. Týmto prosím šťastných majiteľov takýchto záberov o ich poskytnutie.

V systéme PVO bolo kódové označenie typu MiG-29 „havran“.
Evidenčné/trupové čísla boli zložené z posledného dvojčísla výrobného čísla a doplnené o číslo (dvojciferné) poradia v dodávke .
Kamuflážne schéma československých dvadsaťdeviatok bolo tvorené piatimi farbami. Spodné plochy boli nastriekané odtieňom FS 26293 (svetlošedá). Na horných plochách boli na základ tvorený odtieňom FS 24079 (tmavozelená) nastriekané kamuflážne polia z farieb FS 20227 (svetlohnedá), FS 20045 (tmavohnedá) a FS 24266 (svetlozelená). Tieto odtiene podľa Federal Standard 595 (Colors) patria do radu Semi-gloss. V niektorých publikáciách sú uvedené odtiene z radu FS Low-gloss (flat), konkrétne FS 36495, FS 34079, FS 30227, FS 30045 a FS 34227. Osobne sa mi zdá pravdepodobnejšie použitie farieb radu Semi-gloss. Rovnaké farebné odtiene boli použité aj na východonemeckých dvadsťdeviatkach.
Rozloženie kamuflážnych polí na horných plochách „spárok“ vyrobených v Gorkom bolo individuálne.
Rozloženie kamuflážnych polí na horných plochách „jednosicov“ vyrobených vo výrobnom závode Luhovici (Moskovská oblasť) však bolo rozdielne. Polia boli aplikované zrejme podľa kamuflážneho predpisu určeného pre čs. MiG-29A.
Existenciu tohto predpisu predpokladám z dôvodu, že rozloženie kamuflážnych polí na MiG-29A dodaných čs. letectvu je v podstate zhodné, aj keď tvar a veľkosť kamuflážnych polí sa značne líši stroj od stroja. Na niektorej mašine je tiež dáke to políčko naviac, na inej mašine zasa chýba.
Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo je MiG-29A ev.č. 5918, ktorý ma celkom rozdielne rozloženie kamuflážnych polí.
Kamuflážne schémy boli podľa tohto „predpisu“ aplikované v troch variantoch:
Prvý variant, ktorý nazývam „Typ-A“ /bledohnedka. Bledohnedka podľa farby prvého kamuflážneho poľa za radomom a farby kamuflážnych polí na zvislých chvostových plochách .
Druhý variant, ktorý nazývam „Typ-B“ /bledozelenka. Rozloženie kamuflážnych polí zhodné s typom A. Prehodené je však sfarbenie jednotlivých polí. Bledohnedá je nahradená bledozelenou, bledozelená tmavohnedou a tmavohnedú nahrádza bledohnedá.
Tretí variant, ktorý nazývam „Typ-C“ / tmavohnedka. Rozloženie kamuflážnych polí zrkadlovým obrazom (okolo pozdĺžnej osi) typu A. Prehodené je však sfarbenie jednotlivých polí. Bledohnedá s tmavohnedou sú navzájom zamenené, svetlozelená bez zmeny.

Toľko krátky prehovor, teraz budú nasledovať sľúbené kamuflážne schémy.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 16 zář 2014, 17:34
od leo62
Začínam spárkou MiG-29UB ev.č. 4401 ktorá pristála na letisku v Žatci 10. Apríla 1989. Kamuflážne schéma tohto stroja bolo zverejnené aj v časopise APKR N° 5.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 17 zář 2014, 06:53
od leo62
Dnes pokračujem jednosicom MiG-29A ev.č. 7501 ktorý priletel na letisko v Žatci 27. Júna 1989.
7501-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-A.
Kamuflážne schéma tohto stroja bolo zverejnené v časopisoch HPM 1996/6 a Modelar 2011/8. Rozloženie polí v HPM v podstate správne. Kamuflážne schéma v Modelári krásne, žiaľ s chybičkami v rozložení polí.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 19 zář 2014, 18:49
od leo62
Keďže mi včera pracovné povinnosti neumožnili prístup na stránky modelfora, dávam do pľacu kamuflážnej schéme kamuflážne schéma stroja MiG-29A ev.č. 7702 ktorý priletel na letisko v Žatci 27. Júna 1989.
7702-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-A.
Kamuflážne schéma tohto stroja bolo zverejnené v časopise APKR N° 5 a v stavebnici EDUARD.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 19 zář 2014, 18:50
od leo62
Dnes pokračujem jednosicom MiG-29A ev.č. 8003 ktorý priletel na letisko v Žatci 27. Júna 1989.
8003-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-B.
Nenašiel som žiadny zdroj, kde by bolo kamuflážne schéma tohto stroja publikované. Rekonštrukcia podľa vlastných foto.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 20 zář 2014, 17:56
od leo62
MiG-29A ev.č. 8304 pristál na letisku v Žatci dňa 27. Júna 1989.
8304-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-A.
Nenašiel som žiadny zdroj, kde by bolo kamuflážne schéma tohto stroja publikované. Rekonštrukcia podľa foto dostupných na nete.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 20 zář 2014, 18:16
od pknotek
tohle je super práce, tleskám a děkuji =D> [-o<

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 21 zář 2014, 07:21
od Stýblo
[-o<

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 21 zář 2014, 11:44
od leo62
MiG-29A ev.č. 8605 pristál na letisku v Žatci dňa 28. Júna 1989.
8605-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-A.
Nenašiel som žiadny zdroj, kde by bolo kamuflážne schéma tohto stroja publikované.
Rekonštrukcia podľa foto dostupných na nete.
Stroj od mája 2013 vystavený v Múzeu letectva v Košiciach. Zvláštnosťou je, že stroj je vystavovaný s pravou výškovkou pochádzajúcou zo stroja ev.č. 9308! A naopak 9308-ka, ktorá sa v súčasnosti nachádza vo Vojenskom historickom múzeu Piešťany, má namontovanú pravú výškovku z 8605-ky!

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 21 zář 2014, 18:25
od Aleš R.
Dobrý, dávám si do sledování. =D>

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 22 zář 2014, 17:00
od leo62
MiG-29A ev.č. 8906 pristál na letisku v Žatci dňa 28. júna 1989.
8906-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-B.
Kamuflážne schéma tohto stroja bolo zverejnené v časopise APKR N° 50 a v stavebnici KOPRO.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 23 zář 2014, 07:22
od Jouza
Výborný nápad! Díky za něj. Takové informace jsem hledal. =D>

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 23 zář 2014, 16:42
od leo62
MiG-29A ev.č. 9207 pristál na letisku v Žatci dňa 28. júna 1989.
9207-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-A.
Kamuflážne schéma tohto stroja v šrafovanej forme bolo zverejnené v dekáloch Propagteam N°72034.

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 24 zář 2014, 18:54
od leo62
MiG-29A ev.č. 9308 pristál na letisku v Žatci dňa 28. júna 1989.
9308-ka nosila sfarbenie v kamuflážnej schéme Typ-B.
Nenašiel som žiadny zdroj, kde by bolo doteraz kamuflážne schéma tohto stroja publikované.
Rekonštrukcia podľa foto dostupných na nete.
Stroj od septembra 2012 vystavený vo Vojenskom historickom múzeu Piešťany. Zvláštnosťou je, že stroj je vystavovaný s pravou výškovkou pochádzajúcou zo stroja ev.č. 8605! A naopak 8605-ka, ktorá sa v súčasnosti nachádza v Múzeu letectva v Košiciach, má namontovanú pravú výškovku z 9308-ky!

Re: Kamufláže československých Fulcrumov

PříspěvekNapsal: 25 zář 2014, 17:42
od leo62
Spárka MiG-29UB ev.č. 4402 pristála na letisku v Žatci 1. júla 1989.
Kamuflážne schéma tohto stroja bolo zverejnené v časopise APKR N° 50 a v stavebnici EDUARD.
Emblém čierneho havrana iba na vnútornej strane ľavej zvislej chvostovej plochy.
Prihliadnuc na systém vytvorenia evidenčného/trupového čísla pre typ MiG-29 v československom letectve, bolo označenie tejto spárky nesprávne. Číslo malo byť zložené z posledného dvojčísla výrobného čísla a doplnené o číslo (dvojciferné) poradia v dodávke, teda 2802. Počas služby v Poľsku nosí tento stroj správne ev.č. červená 28.