Stránka 3 z 4

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 12 dub 2013, 20:15
od Josef Studený
Martine, řešením nemusí být jen fotka tohoto konkrétního Spitfira, o kterém je diskuze. U velitelského roje LP 12 létal s největší pravděpodobností ještě jeden Piper C-8. I ten může být někde zachycen na snímku, kde by bylo označení roje čitelné.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 13 dub 2013, 15:18
od JardaKVLH
Jak napsal Martin ,ani v jednom případě ....co jsou v archivu známé zápisky z letů Spitfire není uvedeno CX-1 ale vždy OX-1 tak že, sice předpis ...kde by měl mít velitelský roj LP.12 CX- ve skutečnosti není . Otázka je, proč tedy OX - ??? Je nutno čerpat z originálních zdrojů , Tedy Archivních materiálů: Opis může být zavádějící . Tak si počkáme na pana IRRU:

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 26 čer 2013, 06:56
od JardaKVLH
Přátelé doporučuji NAŠI SE VRACEJÍ .... :D

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 26 čer 2013, 11:47
od JardaKVLH
A těším se, že.. brzo tu bude i Truhlářův OX-1 TE-562 a nebo DU o R :D ve čtvrtce od Édy :-D

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 03 čer 2015, 14:13
od Randalf
Pánové, drobný kvíz - jakou verzi vlastně složili při rekonstrukci z naší SL633?

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 09 čer 2015, 17:29
od Milan Holzapfel
Je to pořád IXe jen s kulatou směrovkou a koncovými oblouky

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 09 čer 2015, 21:02
od Randalf
Souhlas, na první pohled to tak vypadá.
Ale po detailnějším ohledání najdeš boule na křídlech pro tříparsková kola, ale hlavně dekl na motoru, což mi vrtá v palici, z toho dělá tak trochu XVI, ne?

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 09 čer 2015, 21:26
od jbr
Boule nad kolama na křídlech neznamená automaticky XVI, tahle modifikace je na spoustě warbirdích Spitfirů z pragmatického důvodu - Dunlop přestal už před mnoha a mnoha lety vyrábět pneu na 10" 4/5 paprsková kola, takže to nejjednodušší bylo přejít na 12" třípaprsková, na která seděly gumy obouvané na nějaké pozdější britské tryskáče.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 15 led 2016, 01:38
od Martin Janoušek
OX-1/CX-1
Před lety mě nechala debata ohledně OX-1/CX-1 zcela klidným, protože rekonstruovat kamufláž podle záznamu je úplná blbost. Tenhle týden jsem si náhodou vytáhl knížku z Naši se vracejí a padl mi pohled právě na OX-1. Tak jsem schválně zapátral v nově vydávaných publikacích, co je vlastně OX za jednotku. Je to velitelský roj 44.leteckého pluku (zpravodajský) v Bratislavě. Ta měla nějaké Storchy a Pipery. První letka měla C-3. Po zrušení stíhacího pluku v Piešťanech s La-7 se zbytek pluku stal 2. (odloučenou ) letkou 44.pluku. Takže, to, že by tento pluk měl ve výzbroji Spitfire OX-1 je zjevný nesmysl. Pan Truhlář byl příslušníkem 12.pluku, jehož velitelský roj měl označení CX- a ten měl mít letadla CX-?.
Fajn, byl by to zjevný omyl, na Spitu bylo CX-1 a všechny záznamy s OX-1 jsou chybné. Ale co když to bylo tak, že přišel k 12. pluku rozkaz, jak se mají označit letadla a tam se někdo přehlédl (při psaní rozkazů na psací stroji to není žádný problém) a toho Spita označili skutečně OX-1 místo CX-1. A třeba to pak nikomu nevadilo. Spit OX-1 od 12.pluk se nijak nemusel potkat s nějakým Piper nebo Storchem OX-1 ani fyzicky ani "papírově" někde na stole, kde by se přišlo na to, že máme dvě stejně označená letadla. V tom množství různých kódů nemohl mít nikdo v hlavě všechny kódy. Velitelský roj asi žádné další letadlo neměl a tak je zase o důvod víc k omylu.

Podobná úvaha, jako když později u nás létaly deset let dva MiGy-21MF se stejnými čísly a teprve až se poprvé potkaly v Praze v LOKu, tak z toho byl problém a jeden z nich přečíslovali.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 20 dub 2016, 12:37
od Kubouš
Jak to bylo u čs. Spitfirů (v době návratu a poválečná služba) s výzbrojí? Zůstala jim plná výzbroj 2x kanon a 2x kulomet nebo se to pak redukovalo? Narážim na šnekovu zmínku o záslepkách v náhledu na přebal http://modelweb.modelforum.cz/2016/04/2 ... prostejov/

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 20 dub 2016, 13:34
od Martin Černý 'Černoch'
Foto z přehlídky na Ruzyni ukazují plnou výzbroj v době návratu a hlavně přelepený plátnem. V dalším obdobý to asi bylo individuální dle potřeb. Viz pahýly na NMF akrobatu. Stejný pahýly jsou i na další kamuflovaný mašině, a byly použity i pro přelet Spitfirů při op. Velveta do Izraele.
EB4a8ff0_A303Ruzyne310TE516NN_Rvpopredi.JPG

1947-spitfire-cb-3.jpg

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 20 dub 2016, 14:06
od Kubouš
OK, díky. U těch poválečných mi konkrétně jde o JT-10 a A-708. Na A-708 jsem v tomto tématu našel i nějaké fotky, ale moc z nich poznat nelze.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 20 dub 2016, 16:07
od Johny22
JT-10 1. května 1946.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 21 dub 2016, 07:27
od Martin Černý 'Černoch'
Ještě nějaký fotky na JT-10 co jsem našel různě po netu.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 21 dub 2016, 13:49
od Kubouš
Hm, vypadá to všude na slepé špalky. Ty bych popravdě čekal spíš u té A-708, když byla u letecké akademie A ještě dodělání černého písmena pod čumákem. Díky!