Stránka 2 z 4

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 21 bře 2013, 18:14
od nightfalcon
Chcel by som Vás požiadať, či niekto nemá k dispozícii scan článkov o Spitfire V v Československu z periodík Historie a vojenství 4/2010 a Hobby Historie 1/2011. Chcel by som si tohto výstavného spita postaviť a nejako mi tieto články ušli.
vopred vďaka

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 22 bře 2013, 21:45
od JardaKVLH
Ano originál je v archivech a o překlep určitě nejde - bych to jinak na net nedával ... tomu věř ..však brzo to bude i publikováno v chystaných publikacích - ox je v archivech zapsáno v několika hlášeních ..jak o zřícení v Lomnici ..dále záznam o ztrátě vysílačky z TE-562 a záznam letů na OX-1 v několika případech .. v četně jména pilota co na něm letěl -to vše ..

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 24 bře 2013, 23:53
od Milan Holzapfel
Pokud tato hlášení vychází z hlášení stanice SNB tak bych tomu velkou váhu nedával. četníkům bylo srdečně jedno jestli na trupu bylo C nebo O zvlášť když bylo písmeno poškozeno. Chyba vznikne jedna dvě a při opisování to už málokoho zajímá.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 28 bře 2013, 15:13
od JardaKVLH
Bohu žel o překlep nejde ..spíš bohu dík ...Rajlich již má také bokorys s novou imatrikulací ..jedná se o kopie hlášení a zápisů letců ..ne o přepis ...

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 28 bře 2013, 15:40
od JardaKVLH
Jednoduše asi takhle chyba vznikla při přepisu v z archivních materiálů ..v několika dokumentech, tedy vlastně z těch dochovaných je všude ox-1 ..to opravdu o náhodu nejde a navíc ..seznam letů ...na spitfire ..jednoho letce z řad RAF a aby se u jenoho seknul ...to fakt by byla náhoda ..tedy trvám na OX-1 ...jo jak těžké přesvědčit ... :D

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2013, 11:28
od Milan Holzapfel
Mě se zdá prostě divný PROČ by mělo být na trupu toho Spitfiru označení OX které se nikde jinde neobjevuje. Ano je těžké přesvědčit - nejlepší by byla fotografie. Písemné doklady jsou sice fajn, ale pořád je to jen ASI nebo MOŽNÁ.
Jiřího Rajlicha si vážím, odvedl na poli letecké historie obrovské množství poctivé práce, ale taky se dopustil mnoha chyb. Namátkou chyby v publikaci Czechoslovak Spitfires in detail (např. určení LS-1 ) nebo článek v HPM, kde stříbrnému Spitfiru TE515 přisuzuje označení EV-13 což je naprostý nesmysl (fotografie to dokládají).

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2013, 13:04
od Randalf
Ono by vůbec nebylo špatné zmapovat všechny provedení některých zajímavějších kusů, třeba zrovna TE515 si prošla několika hezkými kabátky :-k

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 29 bře 2013, 18:11
od JardaKVLH
Pánove já trvám na OX-1

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 07 dub 2013, 01:56
od Midar
Přiznám se, že ve spěchu, v jakém si píšu po letu zápisník letů, jsem za svůj život vyplodil už kvanta neexistujícich imatrikulací (a typů letadel), takže ani data ze zápisníku letů bych jako bernou minci nebral. Totéž platí i o časech, vždycky když nějaký historik tvoří konstrukce na základě času v zapisníku letů (nebo jakéhokoliv bloku časoměřiče), vždycky se nad tím pousměju. Tak 10-20% záznamů je spíš (ne-)kvalifikovaný odhad, než záznam reality. A to je prosím pěkně mír, za války si tu "přesnost" nedovedu představit už vůbec...

Osobně se přikláním na stranu Milana, že OX (taky se mi moc nezdá) je následek přepisování jedné či více chyb a dokud nebude fotka, tězko se to dokáže

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 08 dub 2013, 09:49
od Pavel Klouček
Osobně jsem si taky dlouho myslel, že úřední záznamy jsou nade vše. Od té doby co na webu zveřejnili scany rejstříkových knih jsem vyšel z iluze. Tam je takových nesmyslů snadno vyvratitelných třeba fotkama. Nesedí výrobní čísla, občas je blbě zapsaná i imatrikulace, vše v kombinaci razítek, pera, červené pastelky, špatně ořezané tužky ... Takže opravdu od příště pokud není fotka, tak je možné vše.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 12 dub 2013, 08:48
od Martin V.
Vážení pánové.
Sice s Vámi souhlasím, že fotka je fotka, ALE ...!!! Doufat v to, že se najde nějaká, která potvrdí tvrzení je bláhový nesmysl! Nebo naopak nalezená fotografie může být chybně prezentována jako tomu bylo např. u fotografie JT-1 vydávané za NH 174 nebo A-717 vydávané za MH 758. Kde obě tyto chyby byly způsobeny nečistotou nebo zrnem fotografie.
Zajímalo by mne z čeho vycházíte při tvrzení, že kód CX-1 je potvrzený v archivních dokumentech ???
Zmiňovaný pan Rajlich v tomto směru neudělal téměř NIC !!! Největším odborníkem v našem poválečném letectvu je pan Miroslav Irra a odkázal bych na jeho publikace.
Tento autor již v roce 2004 ve spolupráci s pány Matoulkem a Vystavělem vydal publikaci "ČS vojenské letectvo 1945 - 57 - (označování a zbarvení)", kde se na str. 7 píše: cituji "MNO hl. štáb Vel. letectva vydalo 21.1. 1946 nařízení č.j. 157 Taj. let. 1946 ....je pozoruhodné, že toto nařízení NENÍ mezi dokumenty DOCHOVANÝMI A ZPŘÍSTUPNĚNÝMI k bádání ve VHÚ... existují dvě verze tohoto nařízení,jedna z ÚSTNÍHO podání pamětníků (Vystavěl) a druhou publikoval (bohužel již nežijící - moje poznámka) Standa Skala v Leteckých listech"
Takže otázka zní "Kde vznikl onen zmiňovaný PŘEPIS"??? Nesrovnalostí s tímto předpisem je daleko více.
Vzhledem k tomu, že ve VHÚ existují minimálně 3 dokumenty kde je zmiňován kód OX (jeden z nich je dokonce podepsán generálem Janouškem) a já osobně znám minimálně 10 různých zápisníků letů, kde je tento kód zaznamenán (a že by se spletlo 10 lidí najednou je nepravděpodobné), tak tento kód považuji za fakt.
A pokud "nevěřící Tomášové" to potřebují mít "černé na bílém" nechť si počkají na knihu Miroslava Irry "ČS vojenské letectvo 1945 - 50", která vinou pana Mouchy ze Světa křídel vyjde až v tomto nebo příštím roce (první díl byl vydán v r. 2006), kde označování bude zmíněno.
Martin V.

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 12 dub 2013, 10:38
od JardaKVLH
Díky :D

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 12 dub 2013, 13:48
od zdesko
MartinV a JardaKVLH..Vaše obhajoba tohoto kódu je samozřejmě hodně přesvědčivá. Možná máte i pravdu a opravdu to tak bylo. Ale i tak nemohu souhlasit s tím, že "co je psáno, je dáno". Zápisník letů, ve kterém se kód opakuje může totiž být klidně také chybný. Ono totiž, když něco děláte několik let a je s tím spojená jakási administrativa, tak jí..(a to mi věřte)..provádíte strojově a často si ani neuvědomujete co píšete. Zní to podivně..? No, ani ne. Mě se to stává každou chvíli třeba u knihy jízd. Stačí jedna chybka a už jí perete stránku za stránkou, protože jí prostě opisujete jak robot. Zpravidla se na to přijde až na konci stránky, nebo měsíce. Totéž platí i o dalších knihách, které je člověk nucen vypisovat. Kdyby se to stalo jen mě, tak o tom vůbec nemluvím, protože bych se musel sám pozorovat, jestli nejsem tydýt.. Stává se to tedy i jiným a relativně dost často. Zápisník letů je samozřejmě hodně prokazatelný důkaz, ale ani on není stoprocentní.! Proto zatím také o tomto kódu pochybuju, pokud nebude prokázaný fotkou. On mi totiž nepřipadá logický i z alfabetického hlediska. Přes co se to k tomu "O" tehdy dopracovali..? :-k Proto by se také v tématických knihách měly takto nově zjištěné informace řádně popsat a ne říct naostro, že "takhle to bylo a šmytlik"..!

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 12 dub 2013, 15:17
od JardaKVLH
Však to napsal Martin přesně a srozumitelně - trochu mi to tu případá jako když církev nechtěla připustit že země je kulatá :D Tak ještě jednou, bylo by trochu divné aby do knih zápisů letů, cirka 10 letců, nezávisle na sobě.se ...přepsala a uvedla místo kodu CX-1 OX-1 ( nedělejte z nich, s prominutím blbce . :evil: .tato společnost jim pořád ještě hodně dluží ) mimo jiné.....-tak tedy počkáme na novou publikaci od Pana IRRY :D Každopádně já trvám na OX-1 jak říkám pořád je něco nového .... :)

Re: Spitfire v čs. letectvu

PříspěvekNapsal: 12 dub 2013, 19:57
od Martin V.
No, já bych byl občas i rád, kdyby se řádně popisovaly i původní informace ....
Věřte nebo nevěřte, velice rád bych Vám předložil fotografii jako důkaz! Ale prostudoval jsem něco kolem pěti stovek fotografií ČS Spitfirů a některé letouny (a není jich málo) se prostě nefotili !!!
Pokud mi zprostředkujete kontakt na někoho kdo nějaké fotografie má, budu Vám jen vděčný a velice rád Vám ten důkaz potom předložím ....
Jinak nezbude věřit tomu, že to tak je "A basta"!