Zdravím všechny příznivce poválečného letectví.
Jeho symbolem jsou bezesporu stroje MiG verzí 15/17/19/21/23 a 29, které v poválečné historii sehrály naprosto klíčovou roli.
V našem letectvu sloužily stovky těchto legendárních mašin, za jejich řízení usedaly tisíce pilotů a staraly se o ně další ticíce rukou technického personálu.
Jako pocta tomuto "fenoménu" vznikla nová kresba s názvem "Éra Migů"
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Kresba na grafickém papíře 300 gm2, velikost 60x30 cm
Při obrovském počtu MiG. v našem letectvu bylo poměrně složité zvolit nějaký "klíč" pro výběr jednotlivých strojů. Nabízela se napřílad verze "In Memoriam", která by vzdávala hold mnoha desítkám pilotů, kteří při létaní na MiGách přišli o život. Nakonec jsem ale tuto "pamětní" verzi opustil a zaměřil jsem se na "radostnější" část historie MiGů a volil jsem stroje "display" týmů případně stroje něčím důležité, či takové, které ještě stále můžete vidět v některém z českých leteckých muzeí. Určité hledisko sehrála také snaha nepreferovat pouze jednu jednotku, ale zasáhnout co nejvíce možností. Bohužel MiGů je jen 6 a základen respektive jednotek bylo o poznání více. Tímto se tedy "omlouvám" všem fandům, na jejichž oblíbenou jednotku v seznamu nevyšlo místo.
K jednotlivým strojům:
Titulní - MiG-15 bis, "3234" - vedoucí stroj populární akrobatické trojice původně od 15.slp z Žatce (piloti Paldus/Křemen/Polášek). Trojice se v roce 1957 účastnila mimo jiné leteckého dne v Cottbusu.
MiG-29 A - 11.slp z Žatce
MiG-21 MF - "2410" šedivka Delta Display Teamu 9.slp v Bechyni
MiG-23 ML - jedna ze "žraločích tlam" 41. stíhací letky z Čáslavi
MiG-19 S - "0102" - tento stroj byl prvním letectvu dodaným letounem z licenční výroby Aera Vodochody, sloužil u 4.slp v Pardubicích
MiG-17 PF - "1015" - tento stroj je v současnosti součástí sbírek leteckého muzea ve Kbelích
S pozdravem
Vladimír Urbánek
http://www.aviationart.cz