Stránka 5 z 9

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 04 bře 2017, 21:27
od Martin Hatala

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 08 črc 2019, 10:33
od Pavel Nykodým
Ahoj. Mám na vás prosbu. Chtěl bych si postavit S-199 která létala na našem letišti v Chebu. Podařilo se mi sehnat pouze dva stroje. Bohužel jsou známy svojí nehodou. Nehoda se stala 9. 8. 1948 (někteří uvádějí rok 1949). Dostal jsem se k článku pilota Gustáva Gembického, který sám uvedl rok 48. Proto věřím spíše pánovy, který to zažil a bohužel ho to sálo jeho létání kvůli zranění. Sehnal jsem čísla obou strojů. Jedna S-199.360 pilot rt. Jan Morava. a druhá S-199.136 s pilotem rt. Gustávem Gembickým. Bohužel se mi nepodařilo sehnat imatrikulace. Oba letouny byly s letecké divize LP 4. Na Chebském letišti létala v rámci výcviku druhá letka, která měla na trupech KS- ?. Na jeden letoun se my podařilo, snad správně, zjistit že měl KS-7. V seznamu jsou uvedena jen čísla 1 až 6, 8, 10 až 12. chybí tam zrovna 7 a pak 9. Možná to byly oni. Nemám však ponětí zda to bylo na stroji KS-07 nebo jen KS-7. některé letky to měly bez nuly a některé s nulama. No a nevím kdo pod touto imatrikulací letěl. Máte-li o těchto dvou strojích informaci o označení, budu vám vděčný, Díky

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 08 črc 2019, 12:35
od Pavel Klouček
No podle mým zdrojů je to rok 1949, bohužel trupové kódy v seznamech chybí. A co se týká mašin s kódem KS, tak 24.5.48 s S-199.54 kódu KS-10 ulétl rt. Novák do NSR, stroj vrácen až v březnu 1950 (foto se zalepenými kódy na letišti v Neubibergu v příloze). 11.2.49 je při odskoku po přistání na Borech poškozen S-199.167 KS-22, 18.6.49 Gembický poškodil při vzletu S-199.164 KS-39 (další z nehod Gembického datovaná do roku 1949, takže bych věřil datu oné osudné havárky v Chebu 9.8.49, foto v příloze). 24.8.49 pak por. Krist urazil vrtuli při odskoku s S-199.122 KS-41 na Borech.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 12 črc 2019, 17:10
od Pavel Nykodým
Ahoj. Tak jsem strávil pár dní v knihách. Všude uvádějí rok 1949. Bude to skutečně tak. Dal si parádní fotky a mám z nich zase broučka v hlavě. Není někde uvedeno, kde takhle přistál s KS-39 ? V dokumentech jsem o místě tohoto nouzáku nic nenašel. Možná jsem již trochu postižen, ale mám podezření, že je to na Chebském letišti. Obrys kopců za mezkem je schodný s kopcem Dyleň. Na letišti jsem často a tak to mám v oku. Je to jen odhad protože cvičení se konalo až 4-12. 8. Možná se pletu, tak mě prosím nekamenujte. Byla by to ale paráda. Konečně bych mohl postavit éro co by mě mohlo létat nad barákem (kdyby v té době stál a já nebyl ještě na houbách).

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 13 črc 2019, 11:23
od Pavel Klouček
Pavle místo havárky bohužel taky neznám, ale LP4 standardně působilo z letiště Plzeň-Bory a nehodu mají zaznamenanou třeba i na Letkově. Protože mělo jít o poškození po vzletu, mělo by se to odehrát někde v okolí letiště. Tak bys musel kouknout, jestli někde v okolí Borů je taková krajina taky. Jinak jsou v rámci cvičení v Chebu zaznamenané ještě dvě další nehody - 3.8.49 rt. Birko s S-199.333 prosedl při startu a zachytil o zem, čímž mašinu zrušil. 6.8.49 pak rt. Král s S-199.113 při výběhu utekl, prasklo mu kolo a postavil mašinu na čumák. Bohužel ani u jedné z nehod není zaznamenán trupový kód.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 13 črc 2019, 13:12
od jenda58
Toto se ke cvičení nevztahuje? Ten 9.8.49 byl "úspěšným" dnem. http://www.leteckabadatelna.cz/havarie- ... detail/66/

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 14 črc 2019, 08:34
od Pavel Nykodým
Ahoj. Moc díky. Jsou tu dva další k pátráni. Snad se jednou něco objeví. Letadel z Chebu mám zatím dost, tak je co stavět. Snad se něco ukáže.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 06 zář 2021, 20:45
od zabra

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 08 zář 2021, 20:11
od Jindřich Rosa
Z této fotky je pěkně vidět, že zadní strana vrtulových listů byla černá.
(zatímco z toho známějšího záběru z boku to moc patrné nebylo, resp. to mohlo být považováno za výraznější stín)

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 09 lis 2021, 10:40
od Milan Holzapfel
A co když to černá nebyla? Co třeba černozelená nebo tmavě zelená? (čs. ekvivalenty RLM 71 a 70 např.)

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 09 lis 2021, 11:24
od jenda58
Drobný rozdíl odstínu vrtule/disk kola (ten tipuju na tm. zelený) je patrný. Spíš odpovídá tomu kousku nepřelepeného trupového označení. Tím bych asi vyloučil tm. zelenou RLM 71.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 25 dub 2022, 20:52
od sr71
Neznáte někdo délku vrtulového listu S199? Našel jsem (v pozůstalosti po pilotovi který mj. krátce S199 létal) věc - návlek, která mi připomíná tvarem, že by to mohl být potah na vrtuli právě pro S199. Délka je cca 162cm.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 26 dub 2022, 05:54
od Atlis
Môžem ti dať tie listy zmerať, kamarát má tri.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 26 dub 2022, 08:05
od Pavel Klouček
Zajeď si k Eduardům, tam taky listy z Mezka mají.

Re: Avia S-199/CS-199

PříspěvekNapsal: 27 dub 2022, 07:55
od Chmell
Avia S-199.210 MP-10

Přátelé, chtěl bych se zde zeptat, zda někdo nemáte lepší fotografii na tento stroj. Nebo nějaké informace.
Mám jen jednu fotografii viz níže a spoustu otázek.
1) Dislokace stroje
- firma Eduard uvádí, že tento letoun sloužil na letišti Dobřany (Líně), asi myšleno Plzeň – Líně v roce 1950. Ale toto letiště bylo v provozu dle záznamů až v roce 1952.
- tedy by měl letoun sloužit na letišti Plzeň – Bory, kde podle záznamů působil Letecký pluk 5.
2) Znak na kapotě
- fotografie je velmi nekvalitní a v některých místech dosti přepálená, a tak se znak zdá jen jako bílá plocha na kterou měl být následně namalován znak. Zda tomu tak je nebo je na letounu opravdu nějaký znak z této fotografie nevyčtu.
- jako alternativu k bílému znaku nabízí Kovozávody Prostějov (pana Muzikanta, model KPM0019) a firma Eduard znak Baníku Líně. Netuším, jak k tomuto znaku některý z autorů přišel, ale snažím se o tomto znaku zjistit více neb jsem našel, že tento klub měl v minulosti znak v jiném provedení.
- s největší pravděpodobností je na kapotě motoru buď jen základ znaku v bílé barvě nebo jiný neurčitý znak.
3) Vrtulový kužel
- jeho barva je také záhadou. Jak jsem psal, fotografie je dosti přepálená, a tak stejně jako na křídlech se jeví jako, že je ve světlé barvě, nejspíše bílé. Ale spodní část je tmavší a rozdělení je téměř rovnou linkou. Zadní část kužele (tenká u trupu) je v tmavší barvě nejspíš v barvě letounu.
- pokud se najde jiná fotografie nebo tato v lepší kvalitě dokázala by se barva kuželu odhadnout lépe.
4) šipka ke stupačce
- černá šipka ke stupačce na přiložené fotografii není.

Níže přikládám popis, který má firma eduard u tohoto zbarvení.
Avia S-199.210, Letecký pluk 5, Dobřany (Líně), Československo, 1950
Zdobení letounů československého letectva malůvkami bylo v padesátých a šedesátých letech zřídkavé. Tuhá disciplína a předpisy podobným aktivitám nepřály, čas od času ale velitelé zřejmě přivřeli oko. K něčemu takovému mohlo dojít někdy v období 1949-50 u Leteckého pluku 5. Na letounu se totiž objevila pečlivě vyvedená heraldická silueta v bílé barvě. Jaký znak na ni měl být následně doplněn, se dnes již asi nedozvíme, protože ještě před dokončením letoun absolvoval nouzové přistání a během následné opravy dostal buď nový kryt motoru, nebo byla započatá kresba odstraněna. Jednou z pravděpodobných možností je znak místního fotbalového klubu Baník Líně. Můžete si tedy tento stroj postavit jak v reálné podobě, tedy pouze s bílým erbem, tak v podobě, jakou by zřejmě dostal, kdyby nezasáhla „vyšší moc“. Zda měl být znak namalován i na pravé straně přídě nevíme, zdokumentována je pouze levá. Obtisky jsou ale k dispozici pro jakoukoli variantu. Také se již zřejmě nedozvíme, jakou barvu měl vrtulový kužel. Příslušnost k Letecké divizi 2 by znamenala modrou barvu, ale v tomto případě by to musela být modrá velmi světlá, neboť na dochované fotografii havarovaného stroje se kužel jeví bílý. Letoun byl později využíván u výcvikových jednotek. Nejprve byl od LP 5 předán 8. července 1950 Leteckému učilišti, od dubna 1953 sloužil u 4. lšp, poté byl předán 2. lšp a na konci roku 1954 byl předán 1. lšp, kde dosloužil.