Avia S-199.210 MP-10Přátelé, chtěl bych se zde zeptat, zda někdo nemáte lepší fotografii na tento stroj. Nebo nějaké informace.
Mám jen jednu fotografii viz níže a spoustu otázek.
1) Dislokace stroje- firma Eduard uvádí, že tento letoun sloužil na letišti Dobřany (Líně), asi myšleno Plzeň – Líně v roce 1950. Ale toto letiště bylo v provozu dle záznamů až v roce 1952.
- tedy by měl letoun sloužit na letišti Plzeň – Bory, kde podle záznamů působil Letecký pluk 5.
2) Znak na kapotě - fotografie je velmi nekvalitní a v některých místech dosti přepálená, a tak se znak zdá jen jako bílá plocha na kterou měl být následně namalován znak. Zda tomu tak je nebo je na letounu opravdu nějaký znak z této fotografie nevyčtu.
- jako alternativu k bílému znaku nabízí Kovozávody Prostějov (pana Muzikanta, model
KPM0019) a firma Eduard znak Baníku Líně. Netuším, jak k tomuto znaku některý z autorů přišel, ale snažím se o tomto znaku zjistit více neb jsem našel, že tento klub měl v minulosti znak v jiném provedení.
- s největší pravděpodobností je na kapotě motoru buď jen základ znaku v bílé barvě nebo jiný neurčitý znak.
3) Vrtulový kužel- jeho barva je také záhadou. Jak jsem psal, fotografie je dosti přepálená, a tak stejně jako na křídlech se jeví jako, že je ve světlé barvě, nejspíše bílé. Ale spodní část je tmavší a rozdělení je téměř rovnou linkou. Zadní část kužele (tenká u trupu) je v tmavší barvě nejspíš v barvě letounu.
- pokud se najde jiná fotografie nebo tato v lepší kvalitě dokázala by se barva kuželu odhadnout lépe.
4) šipka ke stupačce- černá šipka ke stupačce na přiložené fotografii není.
Níže přikládám popis, který má firma eduard u tohoto zbarvení. Avia S-199.210, Letecký pluk 5, Dobřany (Líně), Československo, 1950
Zdobení letounů československého letectva malůvkami bylo v padesátých a šedesátých letech zřídkavé. Tuhá disciplína a předpisy podobným aktivitám nepřály, čas od času ale velitelé zřejmě přivřeli oko. K něčemu takovému mohlo dojít někdy v období 1949-50 u Leteckého pluku 5. Na letounu se totiž objevila pečlivě vyvedená heraldická silueta v bílé barvě. Jaký znak na ni měl být následně doplněn, se dnes již asi nedozvíme, protože ještě před dokončením letoun absolvoval nouzové přistání a během následné opravy dostal buď nový kryt motoru, nebo byla započatá kresba odstraněna. Jednou z pravděpodobných možností je znak místního fotbalového klubu Baník Líně. Můžete si tedy tento stroj postavit jak v reálné podobě, tedy pouze s bílým erbem, tak v podobě, jakou by zřejmě dostal, kdyby nezasáhla „vyšší moc“. Zda měl být znak namalován i na pravé straně přídě nevíme, zdokumentována je pouze levá. Obtisky jsou ale k dispozici pro jakoukoli variantu. Také se již zřejmě nedozvíme, jakou barvu měl vrtulový kužel. Příslušnost k Letecké divizi 2 by znamenala modrou barvu, ale v tomto případě by to musela být modrá velmi světlá, neboť na dochované fotografii havarovaného stroje se kužel jeví bílý. Letoun byl později využíván u výcvikových jednotek. Nejprve byl od LP 5 předán 8. července 1950 Leteckému učilišti, od dubna 1953 sloužil u 4. lšp, poté byl předán 2. lšp a na konci roku 1954 byl předán 1. lšp, kde dosloužil.