Stránka 1 z 1

Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 09:52
od Pavel Klouček
Tak jsem se zase trochu badatelsky nudil a cvrnklo mi kolem nosu téma mašin používaných v Letecké vojenské akademii s akademickými kódy A-xxx, zejména ve spojitosti s vydáním Eduardích Mezků. Zkusil jsem poskládat ze všech mi dostupných zdrojů přehledy podle jednotlivých typů a v některých případech to dává poměrně jasnou představu, u někerých typů je to děravé jak zuby staré báby. Tak jsem si říkal, že by to mohlo být další vhodné téma na kolektivní činnost. Takže vás opět vyzývám a zároveň prosím, máte-li jakékoli další info k doplnění a chcete se o něj podělit, napište sem nebo do SZ a já rád do tabulek či jinam doplním.

Pro začátek přehledové tabulky počtů kusů pro jednotlivé typy, jak je uvádí web vrtulnik.cz:

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 09:59
od Pavel Klouček
Pro jednotlivé typy byly určeny číselné bloky trupových kódů. Pravděpodobně s postupem času docházelo následně i k některým anomáliím, ale o tom později. Takže v základu prý takhle:

A-1 a výše Aero C-4/104
A-101 a výše Avia/Letov C-2, C-2B, C-2B-1
A-301 a výše Aero C-3A/C-3B
A-401 a výše C-8/K-68 (čili Piper)
A-501 a výše C-5/K-65 (tedy Čáp)
A-601 a výše K-75 (Aero Ae-45)
A-701 až A-734 S-89 (Spitfire)
A-734 a výše Avia S-99/CS-99/S-199/CS-199

Některé prameny uvádějí, že u Mezků mělo platit, že A-751 a výše byly CS-199 a A-770 a výše potom jednomístné S-199. V přehledech si názorně ukážeme, že to rozhodně neplatilo.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 10:11
od Pavel Klouček
Aero C-4

Budeme-li postupovat vzestupně s kódy, začneme u A-1, tedy Aera C-4. Těch bylo k LVA dodáno 20 kusů a zatímco Basy C-6 šly k leteckému učilišti a jejich trupové kódy UA-xx odpovídaly jejich armádnímu evidenčnímu číslu, pro C-4 totéž platilo u LVA s kódem A-x nebo A-xx. V tabulce jsou červeně označené ty údaje, které jsou ověřeny fotkou. Tj. pokud je vyfocena mašina s daným trupovým kódem, je kód červený. Pokud je na snímku patrné i výrobní nebo evidenční číslo, je červené i to. Modře jsou pak označeny údaje potvrzené písemnými záznamy (záznamy o nehodách, kniha startů a přistání Ruzyně a Mariánské Lázně, zápisníky letů atd.). Některé mašiny se postupně přesunuly k jiným útvarům. Kde jsem dohledal, tam mám připsán i další trupový kód z nového působiště. Některé C-4 zřejmě prošly přestavbou na C-104 výměnou motoru. Sloupec období pak určuje, ve které době byl stroj s daným kódem zaznamenán.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 10:34
od Pavel Klouček
Aero C-104

Hned dalším typem se dostáváme na první tenký led. Předně v publikaci od Jakabu se polemizuje o rozhraní kódů pro typy C-4 a 104, zda to bylo skutečně A-20 nebo A-24 či něco mezi. Vzhledem k tomu, že stroj s kódem A-21 je fotograficky doložený jako C-104, předpokládám, že čtyřek bylo dodáno nejspíše opravdu jen dvacet. U prvních C-104 platilo stejné pravidlo jako u předchozího typu, tj. armádní evidenční číslo bylo použito v trupovém kódu. Bohužel vzhledem k potřebám dodávek i k jiným útvarům a následně i aeroklubům (od v.č. 181 po 224) se toto pravidlo rozbilo a nevíme přesně u kterého kusu. Trupové kódy tvořily pravděpodobně ucelenou řadu, těžko ale říct kde končila. Pan Irra uvádí, že šla až do stovky, ale možná vychází pouze z předpokládaného rozsahu trupových kódů pro daný typ. Mně se nepodařilo dohledat jakékoli záznamy o trupových kódech nad A-86. Tomu by napovídaly i celkové počty C-4/104 vykazovaných u LVA, které v tabulce uvedené výše nikdy nedosáhly ani 60 ks. Mašiny z výroby byly i nadále přidělovány v určitých blocích výrobních čísel. Šedivě uváděné údaje v seznamech výrobních čísel jsou stoje, které nejsou prokazatelně určitelné k LVA, ale zároveň nemají v dané době doložené přidělení jinam, tj. potenciálně mohly u LVA být. U strojů s kódem A-80 až A-86 by teoreticky opět připadalo do úvahy použití jejich evidenčních čísel, protože minimálně ev. č. 80 až 85 u LVA prokazatelně byly, důkazy pro to však nemám.

První dvě části tabulky shrnují přehled strojů podle trupových kódů, druhé dvě pak podle evidenčních čísel. V případě, že jsou známy oba údaje, je stejný záznam dohledatelný v obou tabulkách.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 11:11
od Pavel Klouček
Avia/Letov C-2, C-2B, C-2B-1

U Arad je situace jedna z nejhorších, bylo jich spousta a evidentně neplatilo pravidlo žádné. Z těch málo kusů, kde se podařilo dohledat kombinaci trupového kódu a výrobního/evidenčního čísla (U Arada to bylo totéž) jasně plyne, že žádný systém neexistoval. Tabulka v úvodu uvádí v jednu chvíli až 87 kusů a to už byly některé zničené havárií. O plánovaných velkých počtech tak svědčí i to, že pro trupové kódy byl rezervovaný blok přes dvě stovky rozsahu. Mnohdy neznáme ani přesnou verzi konkrétních kusů. Podle trupových kódů to vypadá na minimálně 105 kusů, výrobních čísel ale zatím známe jen 65. Výrobní čísla získáváme zejména z přehledů nehod, kterých měl tento typ požehnaně. Bohužel armádní úředníci neuváděli v záznamech trupový kód a tak v tomto případě pomohou pouze kompletní spisy s obrazovou přílohou.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 11:51
od Pavel Klouček
Aero C-3A/C-3B

Jsme u Síblů. Zde při pohledu na tabulku a rozdělení verzí to na mě působí, že proběhla snaha oddělit verze A a B. Stroj s kódem A-314 je vykazován v různých pramenech různě. LVA vykazovala (dle tabulky) vždy poměrně nízký počet Síblů, maximálně 26 kusů. Přehled výrobních čísel má 35 položek, z toho 17 Aček a 18 Bček. Je tedy otázkou, jak moc byla řada trupových kódů ucelená. Na mě to působí tak, že A-301 a výše bylo použito pro verzi C-3A a Bčka dostávaly trupové kódy A-350 a vyšší. U A-317 jde buď o výjimku potvrzující pravidlo, nebo (spíše) o chybný zápis úředníka. Podobný problém je s trupovými kódy A-416, 421 a 750, které uvádí v přehledech v publikaci Jakab pan Irra. Podle mého názoru jde alespoň u prvních dvou a úřednickou chybu, kdy někdo zmatlal v záznamech dohromady trupový kód a výrobní číslo. V.č. 416 u LVA prokazatelně bylo a u 421 je to velmi pravděpodobné také.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 11:54
od Pavel Klouček
C-8/K-68 (Piper L-4 Cub)

Pipery zřejmě v LVA sloužily pouze jako služební vozy, nikoli k výcviku. Proto byly jejich počty velmi malé, maximálně je vykazováno 7ks. Doloženy máme čtyři stroje a vypadá to na postupné číslování od 401 výše. Známa jsou také dvě výrobní čísla, která zatím neumím k trupovým kódům přiřadit.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 11:59
od Pavel Klouček
C-5/K-65 Čáp

Čápy na tom byly asi obdobně jako Pipery, sloužily jako štábní. Opět jich bylo jen pár, vykazováno je maximálně 5ks zároveň. Trochu zmatečné se tak může jevit užití vyšších trupových kódů až do 514. Trochu by do toho ale mohl vnést světlo záznam uvádějící, že stroj s trupovým kódem A-513 nesl výrobní/evidenční číslo 513B. Je tedy možné, že i v případě Čápů byla využita shoda výrobního čísla a trupového kódu. Podařilo se mi zatím dohledat právě pět kusů Čápů, možná jich tedy ani víc nebylo.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 12:03
od Pavel Klouček
S-89 (Spitfire LF Mk.IXE)

Díky neúnavné práci všech našich Spitfirologů je S-89 jediným typem, kde snad víme opravdu o všech kusech, a to včetně spárování trupových kódů a sériových čísel. U LVA bylo používáno 34 kusů.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 12:22
od Pavel Klouček
Avia S-99/CS-99/S-199/CS-199

S velkými otazníky se potýká také přehled stíhacích Avií. Ačkoli tabulka v úvodu uvádí 11 ks typu C-10 (tedy S-99), nevím zatím o žádném, který by v LVA působil. Je tak možné, že se jedná spíše o stroje CS-99 (pro ně mělo být zavedeno původně označení C-110, ale tušíme jaký v tom panoval chaos). Stroje CS-99 se v LVA prokazatelně nacházely v nemalém počtu. Některé z nich jsou pak později vykazovány jako CS-199 a je poměrně pravděpodobné, že mohlo dojít k jejich přestavbě na nové motory a tím i změně typu. U trupových kódů se nejspíše jednalo o ucelenou řadu, i když má zatím v doložených kusech místy mezery. Nelze však vysledovat žádné rozumné rozdělení číselných bloků podle verzí. U čtyř dvoumístných kódů je opět otázkou, kde se vzaly. Teoreticky mohl úředník vynechat sedmičku na začátku, ale tomu brání kód 31, protože A-731 byl Spitfire. V některých případech se také dublují trupové kódy. Jak jsem psal výše, pokud se jedná o typ CS-99 a CS-199, pravděpodobná je přestavba. Horší to je například u A-761 vykazovaného jako CS-99 i S-199, stejně jako u A-768. Pro A-786 se kombinuje pro změnu CS-199 a S-199 (zde možná ale někdo proházel při zápisech trupovky 768 a 786?). Stroj s trupovým kódem A-784 máme pak zaznamenaný u dvou havárií, u té z roku 1949 nesl výrobní číslo 134, kdežto u té o rok později má uváděno výrobní číslo 7. Záznamů o nehodách je u tohoto typu opět spousta, bohužel i zde zpravidla pouze pod výrobním číslem.

Pokud by měl někdo k dispozici publikace Mezek od Jakabu a byl by ochoten doplnit o informace z nich, tak prosím pište.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 12:47
od Pavel Klouček
C-106 (Zlin Z-381)

C-106 neboli Basy zřejmě primárně pro LVA určeny nebyly a neměly proto přidělený ani svůj blok trupových kódů. Přicházely postupně za ztracené C-104 a přebíraly volné trupové kódy z jejich řady, alespoň tak to uvádí publikace od Jakabu. Já osobně zatím žádný jiný důkaz (foto, zápisy atd.) o fungování C-106 u LVA nemám krom pěti záznamů o nehodách, kde jsou ale stroje (uváděné jen dle v.č.) přisuzovány Školní základně IV, ve dvou případech pak kombinaci LVA ŠZ IV.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 22 črc 2022, 12:53
od Pavel Klouček
Z výše uvedeného zbývá už jen jeden kus K-75, neboli Aero Ae-45. O něm ale netuším nic, jen že je vykazovaná na konci roku 1950, kdy už se ustupovalo od používání trupového kódu s Ačkem, ale zaváděl se nový (oficiálně až od března 1951), a to velitelský roj AV, 1. letka AS, 2. letka AO, 3. letka AK.

Tak ode mne prozatím vše, odebéřu se na týden na dovolenou, tak teď je to případně na vás.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 30 črc 2022, 16:42
od Pavel Klouček
Díky Pepovi Václavíkovi nám pár dalších položek v tabulkách zčervenalo, tj. mašiny jsou doloženy i fotograficky. Týká se to typů C-4, C-104, C-2, C-3 a S-199.

Re: Letouny LVA

PříspěvekNapsal: 14 zář 2023, 09:58
od Pavel Klouček
K-75 (Aero Ae-45)

Díky upozornění kolegy Josefa Bíny můžeme doplnit další světlé místo - v knize o výzbroji našeho letectva 1945-50 pana Irry je uváděna jediná K-75 působící u LVA jako stroj výrobního čísla 5052 (ve skutečnosti 50052, ale zkrácená čtyřmístná forma se používala u armády následně jako trupovka) a nesla kód A-601. Tím se krásně uzavírá mezera mezi pětistovkovými kódy u Čápů a sedmistovkovými u stíhacích mašin. Mašina tohoto výrobního čísla se nikdy nedostala do civilního rejstříku, takže nejspíš u armády i dosloužila.