Stránka 1 z 10

Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 08 čer 2018, 22:31
od Pavel Klouček
Poslední dva měsíce jsem se zabýval tématem československých Junkersů Ju-52 a zjišťoval, že je v tomto tématu řada nejasností, dohadů, záhad a dokola opisovaných chyb. Uvažoval jsem o článku a proto mě zaujala informace, že Jakab vydává publikaci právě na toto téma. Dnes jsem práci pana Irry dostal do rukou a musím ocenit, že přináší řadu upřesnění a dalších drobných informací v porovnání například s knihou stejného autora o výzbroji našeho letectva vydanou před pár lety. Psát další článek na toto téma už asi nemá význam, proto bych využil této platformy a předhodil ctěnému čtenářstvu to, k čemu jsem došel já a třeba se přidá někdo se svými střípky a dobereme se zase o krok dál v odkrývání historie. Nejlepší by bylo založit na každou mašinu extra chlívek, ale s tím by mi museli pomoct moderátoři.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 11 čer 2018, 13:15
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: 1/D-1 (OK-JUA)

Verze/charakteristické znaky: Ju-52-3mge, zřejmě původní předválečná dopravní verze – bez nákladových vrat vpravo, za dveřmi vlevo kulaté okénko, typické znaky pro verzi ge (a starší) – výfuky středového motoru vcházejí do trupu a ústí pod podlahou pilotního prostoru, výfuky krajních motorů procházejí otvory v krytu, sloupek antény za kabinou je v ose trupu a za ním kruhová anténa, na pravém boku za dveřmi obdélníkový panel. Toto provedení výfuků a antén nenesla žádná další ze zdokumentovaných D-52. V roce 1945 jsou všechny vrtule opatřeny malým kuželem, v roce 1946 už bez kuželů.

Zbarvení: Spolu s dalšími stroji CDS (Ju-352, Siebel Si-204D s označením „20“, Ju W-34) nátěr světlou barvou na všech plochách, snad světle šedou. Motorové kryty a část přídě tmavá (tmavě modrá, černá?), stejně jako lomený pruh na trupu. Tmavé pásy na křídlech za motorovými gondolami. Na snímku před odletem do Moskvy 22.8.45 (JAKAB – Irra), je patrný zatřený kruhový znak na trupu, podle dalších snímků nenesl zřejmě znaky ani na křídlech. V následujícím období kruhové znaky bez lemu na křídlech a trupu. Viditelné označení – malá bílá „1“ na SOP. Na přídi pod kabinou bílý nápis ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE a bílý kruhový znak/logo na začátku trupového pruhu (zřejmě po dobu působení na civilních linkách před odštěpením ČSA, tj. podzim 1945 až únor 1946). Později označení ČSA zatřeno (viditelně), tmavá příď z provedení obloukově přecházejícího ke štítku a břichu trupu změněna na rovný přechod podél panelů, už v roce 1946 výrazné zašpinění a opotřebení povrchu.

Záznamy o provozu: Na Ruzyni je první výskyt československého Junkersu zaznamenán 14. srpna 1945, stroj má zapsané označení 1 – 18 a provádí cvičný let s pilotem Šnoblem. Osmnáctka v označení mě vede k zamyšlení nad číselnou řadou strojů z řad Cvičné dopravní skupiny, zde známe „Basu“ Bü-181 s označením bílá 13, Junkers W-34 s devatenáctkou a „ušatého“ Siebela Si-204D s dvacítkou. Všechny tyto stroje však létaly s rudými hvězdami a označení bylo fyzicky aplikováno. Na Ju-52 se tato podoba nepodařila prokázat. V srpnu a září jsou prováděny zejména cvičné lety, kniha startů a přistání Ruzyně zpravidla uvádí jen Ju-52 bez označení, ale druhý v té době létající kus má v záznamech uvedeno výrobní číslo, takže většina neoznačených zápisů se nejspíše týká právě stroje D-1. První let do Bratislavy s uvedeným označením Ju 52-1 se konal 7.9.45. Od 21.9.45 se objevuje zápis volací imatrikulací OK-JUA a používána je až do roku 1949. Dále je stroj používán hojně k letům na vnitrostátních linkách i pro mimořádné zahraniční lety. Lety v řadách LDP jsou zaznamenány ještě v červnu 1949 (2.6.49 do Londýna, pilot Bobek) a 25.7.49 stroj ze Kbel do Mariánských Lázní převáží generála Palečka (pilot ppor. Hynek).

Dle Irra – JAKAB: V létě (červen – červenec?) 1945 zprovozněn v továrně Letov, předán CDS 1. čs. smld. V srpnu 1945 převzat LDS, přidělena civilní imatrikulace OK-JUA. Od 1.4.46 u 1. letky LDP, v lednu 1947 tamtéž jako D-1, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu z radiomajáků a rozhlasových stanic EZ 2. 13.11.47 let se škpt. let. Hoffmanem, 25.11.48 dva přejímací lety škpt. let. Otakar Hrubý. K 18.5.50 u LDP 1. Od 7.6.50 částečná revize Letov.

Ostatní: Na leteckých snímcích letiště Kbely je v roce 1947 jasně patrný jeden světlý Ju-52 s čs. znaky – jejich průměr a umístění se liší od zelených strojů. Na snímcích z roku 1949 je opět jeden světlý stroj, snímky jsou však méně kvalitní a nelze tak s jistotou určit, zda jde o armádní kus. Stojí však ve společnosti armádních Dakot. Dosud známé snímky na stroj D-1 pocházejí z let 1945-47, v té době nenese předpisové armádní kódy, pouze číslo na SOP.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 11 čer 2018, 13:16
od Pavel Klouček
A zbytek fotek na D-1.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 13 čer 2018, 11:53
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: 500116

Označení: 2/D-2 (OK-JUB), D-41?

Verze/charakteristické znaky: Ju-52-3mg8e, produkce firmy ATG, na pravém boku dlouhá nákladová vrata, za nimi pětiúhelníkové okno, na levém boku za dveřmi pětiúhelníkové okno, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách dole přídavné nasávače, na trupu nad křídlem po obou stranách zábradlí, sloupek antény vyosený vpravo. Na hřbetě patrné zakryté střeliště.

Zbarvení: Schéma stejné se strojem D-1, tj. světlý základ s tmavou přídí, kryty motorů a pruhem na křídle za motorovými gondolami. Lomený pruh na trupu, kruhové znaky bez lemu na trupu a křídlech, na SOP malá bílá „2“. Znaky na křídlech jsou výrazně menší než u následujících armádních mašin. Na přídi nesl označení a logo Československých aerolinií, pravděpodobně v období září 45 až únor 46. V pozdějším období standardní armádní zbarvení zelená/modrá, kód D-2 na trupu bílý, na spodních plochách černý. Černá příď s obloukovým přechodem, na ní bílý nápis začínající na S. Kruhové znaky s bílým lemem na standardních místech. Údajně tento stroj nesl později označení D-41. Stroj s tímto označením také nesl klasické zbarvení zelená/modrá, armádní kódy a znaky s bílým lemem, na SOP měl malou bílou dvojku.

Záznamy o provozu: Stroj výrobního čísla 500116 přelétá 18.8.45 z Bystřice u Benešova pilot Kládek. Ten s ním také vykoná dva cvičné lety 24.8.45 nad Ruzyní, 27.8.45 provede cvičný let pilot Korda. Od 16.9.45 působí u LDS jako Ju 52-2 a zahajuje letem do Moskvy. Od 21.9.45 se v záznamech objevuje také jako OK-JUB.

Dle Irra – JAKAB: W. Nr. 500116, získán z letiště Bystřice u Benešova. 24.8.45 zálet tovární pilot Kládek, předán LDS, přidělena civilní imatrikulace OK-JUB. Od 1.4.46 u 1. letky LDP, k 6.10.46 v opravě v Letovu, poškozen při vynuceném přistání. V lednu 47 u 1. letky LDP jako D-2, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu EZ 6. K 18.5.50 (let s ppor. let. Chvátelem) u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut, zjištěny běžné provozní závady neohrožující bezpečnost provozu. Od revize 4.9.47 do 25.8.50 nálet 467 hod. Dne 26.8.50 vyhotoven správkový list pro vybavení radiostanicí LR 16 (FuG 16) a úpravu pro potřeby výsadkového vojska. 20.11.50 hlášen do generální revize u Letov, práce zahájeny 25.11.50. Po roce 1950 zaznamenán u LDP 1 jako D-41 (k 15.8.51 a 1.5.52 u 2. letky, k 15.11.53 již není vykazován).

Ostatní: Podle různých zdrojů měl stroj tohoto výrobního čísla nést u Luftwaffe označení GN+OU nebo GN+JJ. Stroj si zahrál roli ve filmu Muži bez křídel (1946), kde má zatřeny kruhové znaky a nahrazeny německými kříži, na SOP doplněn hákový kříž, jinak zůstal v původním zbarvení. Stroj posloužil také k převozu Jozefa Tisa a dalších členů vlády Slovenského štátu zpět do Československa dne 29.10.45. V březnu 1946 byl stroj využíván k přepravě zásilek vajec z Londýna. Dne 15.6.46 přiváží čestnou rotu z Anglie. Na leteckém dnu na Ruzyni 1946 je využíván k vyhlídkovým letům. V souladu s výše uvedenými záznamy (Irra) je poslední let na Ruzyni zaznamenán 3.10.46 – přílet z Brna a odlet do Kbel, pilot Lančík. Další zatím dohledaný záznam z Ruzyně je pak až ze 7.9.47, kdy se opět účastnil leteckého dne. Jako D-2 lze dohledat lety na Ruzyni ještě v květnu 1950.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 13 čer 2018, 11:55
od Pavel Klouček
Následuje D-2 jako fimová hvězda v Mužích bez křídel a snad následné podoby.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 09:57
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: 3/D-3 (OK-JUC)

Verze/charakteristické znaky: snad Ju-52-3mg5e, na pravém boku nejspíše krátká vrata a dveře, na levém boku pětiúhelníkové okno za dveřmi, na hřbetě patrné zakrytí střeliště, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů skrz kryt?, na motorových gondolách dole přídavné nasávače, sloupek antény vyosený vpravo.

Zbarvení: Standardní schéma pro stroje 3 až 5, tj. všechny plochy tmavé (zelené), světlý lomený pruh na boku (není bílý, barva neznámá). Kruhové znaky nejprve zřejmě na trupu a křídlech, na SOP malá bílá „3“. Na přídi nápis a logo Československé aerolinie. Později na trupu a spodku křídel bílý kód D-3 a znaky s bílým lemem na křídlech a SOP. Bílá 3 na SOP zůstává.

Záznamy o provozu: První zaznamenaný let na Ruzyni 16.9.45, odlet do Bratislavy s pilotem Šedou. U odletu do Moskvy 22.8.45 zřejmě chybně uvedeno označení „3“, protože oba stroje (Ju 52 i Ju 352) přilétají na Ruzyň už o den dříve včetně posádek a zde správně uveden stroj Ju 52-1, což odpovídá i fotografiím z odletu. Od 28.9.45 se objevuje záznam volací imatrikulací OK-JUC. 24.10.45 při letu do Bratislavy má zaznamenánu poruchu motoru. Poslední dohledané lety v ruzyňských knihách mám zatím v květnu 1947.

Dle Irra – JAKAB: získán na Ruzyni, v létě 1945 zprovozněn v továrně Letov, předán LDS, civilní imatrikulace OK-JUC. 22.8.45 let do Moskvy, pilot rtm. let. Jaroslav Šnobl. K 28.9.45 tamtéž, let s npor. let. Radinou. Od 1.4.46 u 1. letky LDP, v lednu 1947 tamtéž jako D-3, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu EZ 6. 11.3.50 převzat po opravě (revizi?) v Rudém Letovu, motory č. 64574, 58893, 68044, 12.4.50 přidělen z opravy k LVÚ, 17.5.50 přemístěn od LVÚ k LDP 1.

Ostatní: Stroj si zahrál ve filmu Muži bez křídel (1946), kde je patrné zatření kruhového znaku na trupu a nahrazení křížem. Na jednom záběru je také patrné, že minimálně v době natáčení měl krajní motory se starým provedením výfuků, tj. skrz kryt. Všechny ostatní snímky stroje pocházejí nejspíše z roku 1946 a ukazují pouze jednu variantu zbarvení.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 10:37
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: 36?

Označení: 4/D-4 (OK-JUD), OK-PDC, OK-PCC

Verze/charakteristické znaky: snad Ju-52-3mg5e, na pravém boku nejspíše krátká vrata a dveře, na levém boku pětiúhelníkové okno za dveřmi, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách nemá přídavné nasávače, na trupu nad křídlem po obou stranách zábradlí, sloupek antény vyosený vpravo, nákladový otvor ve stropu trupu.

Zbarvení: Standardní schéma pro stroje 3 až 5, tj. všechny plochy tmavé (zelené), světlý lomený pruh na boku (není bílý, barva neznámá). Na SOP malá bílá „4“ a praporový znak. Logo a nápis ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE na přídi. Bílá imatrikulace OK-PDC na trupu a křídlech. V roce 1946 přetřen do schématu ČSA, tj. hliníkový nátěr všech ploch s černou přídí, motorovými kryty a pásy na křídlech za motorovými gondolami. Na SOP praporový znak a malé černé flotilové číslo 36. Černá imatrikulace na trupu a v dělené podobě na křídle – blíže k trupu než OK-TDI a ZDO.

Záznamy o provozu: První výskyt na Ruzyni je cvičný let z 3.11.45, následuje zálet 5.11.45 a pak již pravidelný provoz na linkách. Od počátku uváděn pod volací značkou OK-JUD. 4.12.45 provádí pilot Taiber imatrikulační let a je přidělena imatrikulace OK-PDC. Pod ní je ale první let zapsán až 8.1.46, do té doby stále OK-JUD. V lednu a únoru 46 někdy zapsáno kombinované označení Ju 52-4 OK-PDC. 27.2.46 je poprvé let uváděn jako ČSA namísto předchozího LDS. V různých zdrojích je uváděno flotilové číslo ČSA 34 a výrobní číslo 36, na fotografiích flotilové číslo na SOP jasně čitelné 36, mohlo by jít o záměnu flotilového čísla a čísla výrobního. Do civilního rejstříku je stroj zapsán pod číslem zápisu 922 dne 10.12.45. Je uveden jako typ Junkers Ju 52 B/3 mgBe bez výrobního čísla, výrobce Junkerswerke Dessau. Rejstřík uvádí výrobní čísla motorů BMW, a to 351397, 69459 a 74105. Původní zapsaný uživatel LDS byl opraven na ČSA, poznámka dále uvádí, že 8. deník byl vyřazen 24.2.49. Mezi zářím 48 a červnem 49 dochází v rámci změn systému registrací strojů ČSA ke změně registrace na OK-PCC, flotilové číslo si stroj ponechal. Z rejstříku byl stroj vymazán reg. č.j. 27199-LR-51 z 1.11.51. Poslední ne zcela dobře čitelná poznámka uvádí „předáno do Rumunska“.

Dle Irra – JAKAB: Získán na letišti Zbraslavice, v létě 1945 zprovozněn v továrně Letov, předán LDS, civilní imatrikulace OK-JUD. 30.11.45 tamtéž, let s npor. let. Prchalem. Po 1.4.46 u 1. letky LDP jako D-4. K 18.5.50 u LDP 1.

Ostatní: Stříbrný nátěr stroj prokazatelně nese v září 1946 na leteckém dnu, kdy sloužil k vyhlídkovým letům. Zřejmě již odstavený se mihl ve filmu Botostroj (1954), sice není vidět celá imatrikulace, ale podle zbarvení a pozice imatrikulace na křídle lze vyloučit jak OK-TDI, tak OK-ZDO. Film se pravděpodobně natáčel minimálně rok před premiérou, tj. 1952-53.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 10:43
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: 5922

Označení: 5/D-5 (OK-JUF), OK-ODH, D-5

Verze/charakteristické znaky: Ju-52-3mg1e, na pravém boku jen vstupní dveře a okna až k nim, nemá nákladní vrata, na levém boku za dveřmi kulaté okénko, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách dole přídavné nasávače, sloupek antény vyosený vpravo.

Zbarvení: Standardní schéma pro stroje 3 až 5, tj. všechny plochy tmavé (zelené), světlý lomený pruh na boku (není bílý, barva neznámá). Na SOP malá bílá „5“ a praporový znak. Snad byl původně jako Ju 52-4 určen k civilnímu provozu a nejspíše tedy neměl znaky na křídlech. V další podobě praporový znak zatřen a částečně zakryt kulatým znakem s bílým lemem, kulaté bíle lemované znaky i na křídlech, na spodku křídla a boku trupu bílý kód D-5. Na rozdíl od D-3 kód natřen přes lomený pruh bez přerušení, stroj tedy nejspíš nenesl kruhový znak na trupu. Ještě později stroj celozelený bez pruhu na boku, zmizela bílá „5“ ze SOP, znaky bíle lemované, kód D-5 v mírně užším fontu. Tato podoba je na snímku datovaná rokem 1947. Letecký snímek letiště Kbely z 1.7.47 ukazuje jeden z armádních Junkersů s výraznými stopami po zatření civilní imatrikulace na horní straně křídla, lze tedy předpokládat, že se jedná o tento stroj po navrácení ze služby u ČSA (viz níže).

Záznamy o provozu: Záznamy z Ruzyně uvádějí zálety 16. a 17. 1. 1946, od 18.1.46 na pravidelných linkách jako OK-JUF u LDS. 1.2.46 převáží z Bratislavy hokejový tým. 26.9.46 je přelétnut ze Kbel na Ruzyň pilotem Schořem a předán ČSA. Do civilního rejstříku je zapsán 30.9.46 pod číslem zápisu 1072 jako OK-ODH, Ju 52-3mg, v.č. 5922, výrobce Junkers Dessau, držitel Čs. stát (MNO), uživatel Čs. Aerolinie. K témuž dni proběhl na Ruzyni zálet a imatrikulační let. Od 1.10.46 již stroj pod civilní imatrikulací létá na dopravních linkách, a to minimálně do ledna 1947. Zápis v rejstříku byl vymazán až v rámci hromadných čistek rejstříku v roce 1959. Dne 21.5.47 se však tento stroj objevuje v rejstříku podruhé, tentokrát jako D7-5 v.č. 5 a držitelem je MNO. Takto bylo zapsáno několik strojů dopravního pluku, zřejmě ty určené k zahraničním letům. Lze tedy předpokládat, že v té době je stroj již navrácen armádě, 23.5.47 s označením D-5 přilétá na otočku do Mariánských Lázní a 20.7.47 je zaznamenán přílet stroje D-5 na Ruzyň ze Kbel s pilotem Fürstem.

Dle Irra – JAKAB: Původní W.Nr. 5922, získán na Ruzyni. V létě 1945 zprovozněn v továrně Letov, předán LDS, civilní imatrikulace OK-JUF. 16.1.46 tamtéž, zálet pilot Kaucký, další let týž den škpt. let. Taiber, 24.1.46 let s prap. let. Jakabem. Po 1.4.46 u 1. letky LDP, v lednu 1947 tamtéž jako D-5, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu EZ 6. 26.9.46 předán k ČSA, zapsán v civilním rejstříku 30.9.46 jako OK-ODH. Zápis o výmazu chybí, je uvedeno pouze „zrušeno“ a číslo výnosu. Podle M. Pajera byl u ČSA do IX/1948, pravděpodobně byl vrácen k LDP. 29.12.49 hlášen do generální revize u Letov, práce zahájeny 2.1.50. K 18.5.50 u LDP 1.

Ostatní: U Luftwaffe měl tento kus nést označení NA+BO.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 10:46
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-6?

Verze/charakteristické znaky:

Zbarvení:

Záznamy o provozu: Podle mého názoru tento armádní kus vůbec neexistoval. Poměrně silný podpůrný argument je přidělování volacích imatrikulací armádním kusům – D-1 až D-5 byly OK-JUA až JUF (JUE přiděleno Ju 352), následuje D-7 OK-JUG a D-8 OK-JUH. Nejspíše tedy opravdu pořadové číslo 6 v rámci oprav dostal stroj v.č. 6428 létající u ČSA jako OK-TDI. Otázkou je, jak armáda vykazovala kusy přidělené k ČSA, protože i Ju 52-4 OK-PDC/PCC je údajně 1.4.46 a 18.5.50 vykazován u LDP (Irra), přestože prokazatelně působí u ČSA.

Dle Irra – JAKAB: Po 1.4.46 u LDP jako D-6? Možná jde o Ju 52.6428 předaný ČSA? (zápis do rejstříku 14.3.46 jako OK-TDI, škrtnuto a opraveno na OK-TCE, výmaz 29.10.51.) K 18.5.50 u LDP 1.

Ostatní:

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 10:51
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-7 (OK-JUG)

Verze/charakteristické znaky: na pravém boku nemá vrata, okna po celé délce, na levém boku pětiúhelníkové okno za dveřmi, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách dole přídavné nasávače, sloupek antény vyosený vpravo. Díky upozornění Michala Duba - D-7 v určitém období nesla aerodynamické kapotáže podvozku, které byly jinak typické pro stroje francouzské výroby.

Zbarvení: Standardní armádní schéma zelená/modrá, kruhové znaky s bílým lemem na SOP a křídlech, kód D-7 na trupu bílý, na spodku křídla černý. Malá „7“ na SOP tvořená bílým obrysem (barevný střed?).

Záznamy o provozu: Dne 21. května 1946 přilétá z letňanského Letovu na Ruzyň "na kompenzaci" (pravděpodobně nastavení kompasu?) a vrací se zpět do továrny. Další stejnou otočku vykoná pilot Kládek s cestujícími 23.5.46 a 25.5. stejný pilot přiváží stroj na Ruzyň, kde pak 27.5. létá okruhy. Dne 1. června 1946 už odlétá do Londýna ve službách LDS (nadvakrát, poprvé se pro poruchu rychloměru vrátil). Provoz na Ruzyni zaznamenán do září 1947.

Dle Irra – JAKAB: 10.6.46 u LDP let s rtm. let. Steinem, v lednu 1947 u LDP jako D-7, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu EZ 6. 7.9.47 let s por. let. Schořem, k 18.5.50 u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut a konstatovány běžné provozní závady neohrožující bezpečnost provozu. 1.8.50 let s šrtm. let. Hynkem. Od 30.4.47 do 25.8.50 nálet 762 hodin, 26.8.50 vyhotoven správkový list pro vybavení radiostanicí LR 16 (FuG 16). 16.10.50 převzat do opravy u Letov, oprava zahájena 15.12.50.

Ostatní:

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 10:54
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-8 (OK-JUH)

Verze/charakteristické znaky: na pravém boku nemá nákladní vrata – okna po celé délce. Na levém boku za dveřmi pětiúhelníkové okno.

Zbarvení: kombinace zelená/modrá, černě zbarvená příď a motorové kryty, kód bílý na trupu D-8, znaky s bílým lemem na SOP a křídlech. Na SOP malá bílá „8“.

Záznamy o provozu: První lety na Ruzyni 27.8.46, přelet z Letňan, pilot Kládek. V září již nasazován na zahraniční i tuzemské lety. 20.11.46 zvláštní let do Londýna „pro Spitfiry“, lety do června 47. Pravděpodobně v srpnu 1947 stojí snad na letišti v Letňanech bez ocasních ploch (na pozadí foceného nově představeného větroně Šroubek Ferdík). Dne 30.10.47 je zaznamenán let škpt. Ryby do Mariánských Lázní. V roce 1949 zaznamenán 27. května opět v Mariánských Lázních, kam vezl por. Rezek z Prahy bulharské důstojníky. Snad ve stejném roce létá na leteckém dnu v Hořicích, kde je zachycen na videozáznam.

Dle Irra – JAKAB:
V provozu od 1.11.46, k 21.10.46 v opravě v Letovu, poškozen při přistání. 14.11.46 let s npor. let. Šafránkem, v lednu 1947 u LDP jako D-8, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu EZ 6. K 18.5.50 u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut, konstatováno vybočování vlevo při přistání, což ale neohrožuje bezpečnost provozu. Od 1.11.46 do 25.8.50 nálet 698 hod., 26.8.50 vyhotoven správkový list pro vybavení radiostanicí LR 16 (FuG 16). 22.9.50 předán do generální revize u Letov, práce zahájeny 1.11.50.

Ostatní: V albu aeroklubu Partizánske se objevily tři snímky na tento stroj z účasti na leteckém dnu. Z nich je patrné novější uspořádání výfuků na všech motorech, černé zbarvení přídě a potvrzuje se schéma zelená/modrá s přetaženou zelenou přes náběžnou hranu. Znak na spodku křídla má také bílý lem. Podvozkové vzpěry nesou aerodynamické kryty typické pro francouzskou produkci, kola jsou však původní německá.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 11:00
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-9

Verze/charakteristické znaky: na pravém boku nemá nákladní vrata – okna po celé délce. Na levém boku za dveřmi pětiúhelníkové okno, pod bočními okny vystupující lišta, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, nákladový otvor ve stropu trupu.

Zbarvení: standardní kombinace zelená/modrá, černé pásy za motorovými gondolami a černá příď, kód D-9 na trupu bílý, na spodní straně křídel černý, kruhové znaky s bílým lemem na SOP a křídlech. Na SOP malá bílá „9“.

Záznamy o provozu: Stroj přivádí z Letova na Ruzyň pilot kládek 15. listopadu 1946 a týž den se vrací. Velmi pravděpodobně mohl následně působit na Slovensku. Stroj je uváděn při asistenci bombardování Dunaje, video ho zachytilo na leteckém dnu pořádaném na letišti ve Vajnorech ke dni čs. letectva (tedy nejspíše v polovině září) roku 1947.

Dle Irra – JAKAB: 15.11.46 zálet? pilot Kládek, 3.12.46 u LDS let s npor. let. Žežulkou. I/1947 u LDP jako D-9, s radiostanicí FuG 10 a přijímačem signálu EZ 6. III/1947 nasazen při zásobovacích a průzkumných letech z letiště Malacky v rámci letecké likvidace ledů na Dunaji. K 18.5.50 u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut a konstatovány běžné závady neohrožující bezpečnost provozu.

Ostatní: Pro seskoky parašutistů měl ve dveřích na levém boku vsazen čalouněný lem, dveře vysazeny.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 11:01
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-10

Verze/charakteristické znaky: ?

Zbarvení: ?

Záznamy o provozu: Zatím jediný dohledaný záznam je přílet z Letova na Ruzyň dne 24. června 1946 (zaznamenán jako Ju 52-10) - pilot Kládek, a jeho návrat týž den do továrny.

Dle Irra – JAKAB: V provozu od 4.9.46 u LDP jako D-10, v lednu 1947 u VLÚ jako V-5, s radiostanicí FuG 10, přijímačem signálu EZ 6 a radiovýškoměrem FuG 101. 29.6.48 let se šrtm. let. Plechatým. K 18.5.50 u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut a konstatovány běžné závady neohrožující bezpečnost provozu. K 25.8.50 nálet 453 hodin. 26.8.50 vyhotoven správkový list pro vybavení radiostanicí LR 16 (FuG 16) a úpravu pro potřeby výsadkového vojska. 21.10.50 hlášen do částečné revize u Letov, práce zahájeny 23.10.50.

Ostatní: Jediný snímek údajně zachycující stroj D-10 je uveden v publikaci JAKAB. Ukazuje stroj v zeleném armádním zbarvení s bíle lemovanými kruhovými znaky na SOP a křídlech, ale bez jakéhokoli dalšího viditelného označení. Údajný stroj z VLÚ má zachycovat i snímek pohlavárů na letišti ve Kbelích. Stroj má patrně na SOP pořadové číslo řešené obrysem, podobně jako stroj D-7. Na desítku to ale nevypadá. Zajímavé je taky provedení tmavé přídě v obloukovém provedení, to se u zelených strojů vyskytovalo zřídka. Podle aerodynamických krytů podvozku je na fotografii s pohlaváry tedy nejspíše stroj D-7.
Podle zmiňované „úpravy pro potřeby výsadkového vojska“, kterou absolvoval i stroj D-2, by se dalo usuzovat, že u D-10 by mohlo jít o stroj s nákladovými vraty.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 11:07
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-11

Verze/charakteristické znaky: na pravém boku možná krátká vrata a za nimi okno, na levém boku pětiúhelníkové okno za dveřmi, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách nemá přídavné nasávače, sloupek antény vyosený vpravo, druhá anténa pod centroplánem, nákladový otvor ve stropu trupu.

Zbarvení: standardní kombinace zelená/modrá, černé pásy za motorovými gondolami, kód D-11 na trupu bílý, na spodní straně křídel černý, kruhové znaky s bílým lemem na SOP a křídlech. Na SOP malá bílá „11“.

Záznamy o provozu: Na Ruzyni se objevuje 18.12.46 příletem z Letova, pilot Kládek. Od ledna do července 1947 zaznamenáno několik letů v řadách LDP. Nikde v záznamech se neobjevuje civilní volací imatrikulace.

Dle Irra – JAKAB: V provozu od 13.2.47 u LDP jako D-11, 6.12.47 let s por. let. Schořem, 29.5.48 let s kpt. let. Jedounkem. K 18.5.50 u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut a konstatovány běžné provozní závady neohrožující bezpečnost provozu. K 25.8.50 nálet 350 hod.

Ostatní: Při civilním leteckém dnu na Ruzyni 20.7.47 posloužil tento stroj pro výsadek mladých francouzských parašutistů, což bylo jedno z prvních předvedení civilních seskoků u nás. Pro seskoky parašutistů měl ve dveřích na levém boku vsazen čalouněný lem, dveře vysazeny.

Re: Ju-52/D-7/D-52 v Československu

PříspěvekNapsal: 14 čer 2018, 11:09
od Pavel Klouček
Výrobní číslo: neznámé

Označení: D-12

Verze/charakteristické znaky: ?

Zbarvení: ?

Záznamy o provozu: První lety na Ruzyni 21.5.47 – přelet ze Kbel do Letňan, pilot Kládek, poslední zatím dohledaný záznam 7.9.47. Nikde v záznamech se neobjevuje civilní volací imatrikulace.

Dle Irra – JAKAB: V provozu od 9.7.47 u LDP jako D-12, 1.8.47 let se škpt. let. Lanczikem, 13.11.47 let s kpt. let. Kopalem. K 18.5.50 u LDP 1, zde 8.7.50 komisionelně prohlédnut a konstatováno vybočování vpravo při přistání, což neohrožuje bezpečnost provozu. K 25.8.50 nálet 350 hod., 26.8.50 vyhotoven správkový list pro vybavení radiostanicí LR 16 (FuG 16). 26.9.50 předán do generální revize u Letov, práce zahájeny 20.11.50. 1.12.53 předán od LVZÚ k 1. ldp.

Ostatní: Snímek z archivu ČTK z 23.4.48 snad v pozadí zachycuje stroj s kódem D-12.