Stránka 1 z 1

Farba kokpitu Ki-61... a inych IJAAF eroplanov

PříspěvekNapsal: 28 úno 2011, 05:55
od Marian Holly
V sekcii "rozestaveno" je momentalne niekolko rozbehnutych (a peknych) stavieb Kawasaki Ki-61. Evidentna neistota a nejasnost okolo tej "spravnej" farby interieru ma priviedli k napisaniu nasledujuceho prispevku. Pravdou je, ze nie je uplne jasno ani v kruhoch serioznych vyzkumnikov ci uz v Japonsku alebo inde a vyrobcovia kitov bohuzial situaciu nezlepsuju uvadzanim nespravnych ekvivalentov modelarskych farieb, napriklad RLM79 Sandy Yellow, alebo nomenklatury typu "Kawasaki green" a pod.
Urcite fakty su vsak zname. Na zaciatok mala rekapitulacia.
Standartna farba IJAAF pre kokpity v obdobi 1932-1936 bola "aotake" t.j. priehladny modry lak naneseny priamo na kovovy povrch. Znacna cast modelarskej komunity tuto farbu stale tvrdohlavo nazyva "modra metaliza". V polovici roku 1936 sa predpis zmenil a standartnou farbou sa stala nepriehladna tmava modro-siva c.3, hairanshoku 3. Jej pouzitie je dokazane na Nakajima typ 91, Ki-21, Ki-27, Ki-36/55, Ki-43, Ki-44, Ki-48, ciastocne Ki-49. Predpis platil do polovice roku 1943. To vcelku harmonizuje so zavedenim Ki-61 do vyzbroje cize je vcelku mozne, ze hlavne prva verzia Ki-61-I ko, mohla mat tuto farbu v kokpite! Vrak Ki-61, ktory zachranil Justin Tayland z Novej Guinei a momentalne sa restauruje, udajne preukazal male stopy sivo-modrej farby v kokpite.
Po juni 1943 sa IJAAF predpis zmenil znova a hairanshoku 3 mala nahradit zlto-zelena c.7, ohryoku 7 go shoku, ktora je podobna na US Olive Drab, niekde v intervale FS34088. Tu je vsak zaciatok nejasnosti. IJAAF mali v inventari este dalsiu "zlto-zelenu" farbu-zlto-olivovo zelenu c.29, ki midori iro 29.Vyzera, ze doslo k nespravnje interpretacii prikazu a zacala sa pouzivat tato farba (podobna "Nakajima interior green", vyrabana napr.Aeromaster ci Gunze), kedze "ohryoku 7 go shoku sa pravidelne zacala objavovat v interieroch IJAAF eroplanov az o rok neskor, v 1944! (napr. Ki-45, Ki-84, Ki-100). Mimochodom tato farba bola predpisana tiez na vrchnu kamuflaz vsetkych IJAAF typov.
Co mi z vyssie uvedeneho vyplyva?
1. je znacne pravdepodobne, ze v kokpite Ki-61-I-ko a mozno aj otsu, bola hairanshoku 3
2. pouzitie RLM79 Sandy Yellow z flasticky (bez ohladu na vyrobcu) u neskorsich verzii je diskutabilne pretoze jej odtien je znacne vzdialeny vyssie uvadzanemu standardu ki midori iro 29, obsahuje prilis vela cervenej je teda prilis hneda a malo zelena
3. pouzitie ohryoku 7 go shoku v interieri Ki-61-I-tei je uz mozne
4. existencia nejakej "specialnej zlto-zelenej interierovej farby", typickej a unikatnej pre Kawasaki je silne myticka hoci to pan Shigeru Nohara vo svojej monografii Ki-61 vydanej Model Art tvrdi.
Zdravi,
Marian
in The Big Apple

Re: Farba kokpitu Ki-61... a inych IJAAF eroplanov

PříspěvekNapsal: 28 úno 2011, 12:19
od JIRKA-P
Ahoj Mariane,
potřeboval bych si upřesnit barvu kokpitu Ki-84.
U Ki-84 vyrobených v roce 1944 v NMF nebo kamuflovaných tmavě zelenou (midori iro č.21, ao moidori iro č.27) předpokládáš jakou barvu kokpitu či int. krytu motoru? Je možno použít světle olivovou (ki midori iro č.29)? Tady by mi ta (ohryoku 7 go shoku) nepřišla logická.
U Ki-84 vyrobených v roce 1945 a kamuflovaných (ohryoku 7 go shoku) předpokládám stejnou barvu i v kokpitu.

Díky.
Jirka-P

Re: Farba kokpitu Ki-61... a inych IJAAF eroplanov

PříspěvekNapsal: 28 úno 2011, 14:49
od Marian Holly
Nazdar Jirko,
Jediny prezivsi Hayate, c.1446, bol vyrobeny ku koncu 1944, kamuflovany vo fabrike a v kokpite sa zachovali stopy c.29 a c.7.
V miestach trupovych zbrani sa zachovala c.29, je mozne, ze bol taky aj kryt motora znutra.
Marian
in The Big Apple

Re: Farba kokpitu Ki-61... a inych IJAAF eroplanov

PříspěvekNapsal: 09 srp 2013, 22:06
od VojtaH
Zajímavé! :arrow: