Stránka 1 z 2

Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 17 bře 2008, 20:44
od Matouš Rybár
Tak jsem si myslel, že je to jednoduchý: P-51B má vnitřek pilotního prostoru interior green, podlaha dřevěná, podvozkový šachty zinc chomate... pak jsem si řek´, že si to raději prověřím a k naprostému zděšení jsem našel toto:

"...Since you didn't mention which version you are interested in building (and assuming you mean a US-built aircraft), the Alision-engined aircraft appear to have used Dull Dark Green. Some of the early Bs and Cs possibly (probably?) used Dull Dark Green, but at some point they switched to Interior Green (ANA611). At the time the new orders were cut to change the cockpit color, no one bothered to revise the requirements for the seat color, which probably explains why so many Ds had Interior Green cockpits with Dull Dark Green seats. (NASM's aircraft has this combination of colors.)

At the time Interior Green came into existence, it was defined as a mixture of zinc chromate [yellow] and black; in other words, green zinc chromate. However, there were other green zinc chromate formulas early in the war, so you can find a zinc chromate for modelers that doesn't match Interior Green." (http://www.ipmsnymburk.com/forum/viewte ... tema=12416, citována Dana Bell z Hyperscale)

No jo, jenže Martin Černý někde psal - a nemůžu to najít, tak doufám nekecám - že sice interior green byl mix 1:1 žlutý a černý, ale že ta žlutá rozhodně nebyl zinc chromate, protože tahle barva byla toxická... Tak jsem hledal dál a našel jsem ještě tohle:

"...Another subject of long-going controversy is the colour of the cockpit floor, which in P-51 was made of plywood. Erection and Maintenance instructions for the P-51D specify all wood floor areas to be covered in black non-skid surfacer purported to be a mix of silica sand and matt black paint, the kind of finish that was also used for wing walks. Metal floor areas were to be left in bare metal finish...

...Similarly to other aircraft types, the camouflaged P-51 most probably had wheel wells painted in Neutral Grey. On later-production natural metal aircraft, the wheel wells were Interior Green. Additional piping and wiring inside the wheel well area was painted in Aluminium lacquer."

Takže nakonec nevím, jestli green zinc chromate je totožný s interiour green nebo ne, jestli podlaha má být černá nebo dřevěná ani jestli podvozková šachta má být neutral gray nebo žlutý zinc chromate... Jediný, co neni (alespoň přespříliš) sporný je to, že vnitřní plochy, co nejsou vidět, jsou žlutý zinc chromate. Ach jo, prosím pomozte...

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 18 bře 2008, 10:41
od Jarda Rankl
Ono to nebude tak složitý. Vnitřní konstrukce je ZCHP, cocpit interierová zelená, podvozkové šachty bych taky udělal ZCHP a pokud máš spodek křídel šedivý, tak by mě ujela ruka s touto barvou i do šachet. Podlahu ušpiň prachem a blátem a máš po starostech. Obrázky pro inspiraci.

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 19 bře 2008, 19:53
od Matouš Rybár
Díky za radu a za super fotky. Hlavně ta zabahněná podlaha je super nápad, předpokládám, že v Bodney měli bahna něurekom.

Nicméně, na tý druhý fotce to vypadá, že ač jsou spodní plochy neutral gray, stěny podvozkový šachty jsou zinc chromate. Zbytek šachty potom bude šedý, nebo v kovu?

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 20 bře 2008, 17:09
od Jiří Gerold
Jen dotaz. U kořene křídla Hovardova Mustangu prosvítá ZCHP nebo ne ? Měl jsem za to, že základovkou stříkali jen křídlo pod stříbrnou, ale tady je to už na trupu. Díky JG

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 26 dub 2008, 15:09
od zdenek1
Já bych to s tou zabahněnou podlahou nepřeháněl.Divili by jste se,co dokáže kamínek nebo kousek bahna v oku,když
se otočíte na záda.Pokud manévrujete energicky,což se v boji dá předpokládt,lítá po kabině všechno co není připevněné.
Na nasazování brýlí nemusel být čas.Takže piloti a technici i za války dbali,podle mě,na čistotu v kabině.

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 26 dub 2008, 18:07
od mobba
Před vstupem do kabiny boty řádně očistiti prosím :-D

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 10 črc 2008, 14:41
od Víťa Výmola
Otvírám znovu toto téma, protože i já jsem z toho jelen. Jak mají vypadat podvozkové šachty P-51D? Našel jsem tyto možnosti:

1) zinc chromate
2) bare metal + nosník zinc chromate
3) interior green

Možná se ptám na něco už stokrát probrané, ale i přes pátrání jsem se zatím pravdy nedobral.

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 11 črc 2008, 18:02
od Matouš Rybár
No a ještě - čistě teoreticky - kamuflážovaný Dčko by mohlo mít podvozkový šachty v neutral gray... A co teprv když sloužilo v jiným letectvu, než v emerickým...

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 14:50
od Hammer
Jarda Rankl píše:Ono to nebude tak složitý. Vnitřní konstrukce je ZCHP, cocpit interierová zelená, podvozkové šachty bych taky udělal ZCHP a pokud máš spodek křídel šedivý, tak by mě ujela ruka s touto barvou i do šachet. Podlahu ušpiň prachem a blátem a máš po starostech. Obrázky pro inspiraci.


Jo, bahna není v kokpitu letadla nikdy dost!!!!

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 15:07
od Hammer
Jak jsem čerstvě zjišťoval a díky za pomoc kolegům, z výroby byla ZCHG stříkána na všecky letadla P-51D vyrobená v USA a ta barva byla skutečně toxická!!! To bylo docela slušné svinstvo, ale to víme až dneska co to všechno dokáže časem. Tehdy se to až tak moc neřešilo.

Uvnitř kabiny byla barva ANA 611 aneb interior green. Podlaha byla tvořena vodovzdornou překližkou, (to slovo překližka zní jako kdyby se tím dalo propadnout, ale je to taková ta po které můžeš jet i osobákem) která měla barvu něco mezi červenou a hnědou. Bylo to bukové vrstvené dřevo napuštěné ještě nějakým roztokem skrz vodu. Na tom byla nahnětena vrstva adhesivních zrníček s černou matnou barvou, takže povrch podlahy kde pilot všude mohl stát byl hrubý, aby neklouzal. Nebylo možné, aby tato vrstva byla vydřená jak to někteří umělci předvídějí na modelech, tohle tam nebylo skutečně na parádu, ale čistě z velmi praktických důvodů - rychlost opuštění letadla jak na zemi tak ve vzduchu - nezapomínejte, že pilot neseděl zdaleka vždy vodorovně (jak letadlo neletělo jenom vodorovně) a že mnohdy překonával přetížení.

Takže hodně bahna dovnitř!!!!! A udělej ještě pilota s hubou od bahna, jak v dogfightu manévroval, že mu to zapatlalo obličej!!! :lol: :lol: :lol: A Mustangu rudý ocas!!! :lol: :lol: :lol:

Pokud nemáš k tomu, co stavíš, žádné jiné fotky, kdy by byly podvozkové šachty, nosníky motoru atd atd. stříklé nějakou jinou barvou, pak bych to osobně neřešil a ZCHG.

Pozor, taky jsem měl ješě před týdnem za to, že ZCHG byla i v kokpitu!!!

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 15:37
od Víťa Výmola
Hammer píše:Na tom byla nahnětena vrstva adhesivních zrníček s černou matnou barvou, takže povrch podlahy kde pilot všude mohl stát byl hrubý, aby neklouzal. Nebylo možné, aby tato vrstva byla vydřená jak to někteří umělci předvídějí na modelech...

Zní to logicky, ale... kazisvěti jedni američtí! :grin:

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 15:48
od Hammer
Pane kolego, "v operačním stavu letounu" jsem měl svůj příspěvek na mysli. Pakliže stavíš "předškolní" stroj, do kterého dnes a denně vlezla celá škola i s učiteli, jako je to na té fotce patrné, pak určitě ano, podlahu proder na překližku. Jinak ten stroj na té fotce stojí kolik let na zemi? Třicet?

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 19:08
od Ludek Spunda
Nerad bych vyvolal zbytecny flame....ale par fotek k zamysleni.

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 21:12
od Hammer
Ten komentář pod tou první fotkou s těma třiceti hodinama provozu je tam odkud? 30 hodin provozu čeho, podlahy? Protože ten zbytek kokpitu (hlavně otlučený knipl) svědčí buď o značně větší sumě hodin nebo boji zblízka v kabině. Stroj to byl ještě válečný nebo něco na ukázky po válce?

Pokud by to bylo jak komentář říká, ten nátěr té překližky musel být slušně nekvalitní.

A všecky tři fotky jsou stejně hodně dlouho "jeté" mašiny. Kdyby tam bylo 300 hodin a dvacet let ve službě, tak pak tomu věřím. Ale že by někdo měnil nebo natíral jen podlahu u takové ojetiny? Nerad bych zaměnil podlahu bojové mašiny za "předškolní" vrak.

Re: Barvy interiéru P-51 aneb "to jsem z toho jelen!"

PříspěvekNapsal: 02 pro 2012, 21:36
od Hammer
Arccos píše:Otvírám znovu toto téma, protože i já jsem z toho jelen. Jak mají vypadat podvozkové šachty P-51D? Našel jsem tyto možnosti:

1) zinc chromate
2) bare metal + nosník zinc chromate
3) interior green

Možná se ptám na něco už stokrát probrané, ale i přes pátrání jsem se zatím pravdy nedobral.


Mám fotku, kde jsou podvozkové šachty i konstrukce u motoru světle šedé! Ale je to stroj vyloženě muzeální. Pak mám fotku, kde jsou šachty kulometů všechno, jen ne zinc chromate taky, to je nějaká zeleň svinibrodská. :lol: :lol: :lol: Ty dochované nebo pořízené fotky stojí prostě za prdlačky, chybí tomu data o fotce kdy, kde, na jakém stroji, verze, jaký čas atd atd atd. aby jsi si mohl říct, tak tohle bylo fakt vyšoupané hnátama, tohle bylo fakt stříkané takhle v téhle fabrice a tak dále.