Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Hansa Brandenburg CC-serie A

Odeslat odpověď
Příspěvků: 37 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 27 úno 2008, 12:35

Dovoluji si sem dát k nahlédnutí další jeden můj hřích.. :) No a protože jsem to pustil ven mezi garážové firmy na reziny,tak se všechny nové modely tohoto éra vyrábí dle těchto výkresů.. Problám je ale v tom,že výkres je pouze na konkrétní éro..! A to na A.29..! Výrobci ovšem při výběru kamufláží vesměs sáhnou po letounu A.24 na kterém létal G.Banfield. Jeho letoun se však lišil v mnoha,mnoha detailech..namátkou: Jinak provedená chladící soustava..jiný rozměr spodního křídla..jiný štítek před pilotem..odlišné provedení zbraně..atd..atd.. A totéž platí pro každý jeden stroj..jehož ladění zřejmě probíhalo při výrobě..po té,co byl přepracován původní německý prototyp s motorem Austro-Daimler (jehož rozměry se stále dokola uvádějí jako směrodatná data-ačkoli seriové stroje stavěné u Phönixe se trochu lišily. O letadle se traduje,že bylo velice rychlé a obratné a dokázalo si poradit i s Macchi-Nieuportama.. No,já tomu docela věřím,protože je to letounek s malými převislými hmotami,má to pořádně našláplej motor..co si přát víc..! Sám bych se v tomhle ďáblíkovi rád proletěl..! :-D
Přílohy
00-CC_top03.jpg
00-CC_top02.jpg
00-CC_top01.jpg
00-CC_front01.jpg
00-CC_bok01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod fokker » 27 úno 2008, 15:37

zdesko píše: Sám bych se v tomhle ďáblíkovi rád proletěl..! :-D


Já bych se docela bál, že tomu dám plný plyn a ono se to po čumáku zapíchne do vody. Start nemohl být jednoduchý.
Uživatelský avatar
fokker
 
Příspěvky: 61
Registrován: 01 kvě 2007, 22:08
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod Tom Binter » 27 úno 2008, 19:46

fokker píše:
zdesko píše: Sám bych se v tomhle ďáblíkovi rád proletěl..! :-D


Já bych se docela bál, že tomu dám plný plyn a ono se to po čumáku zapíchne do vody. Start nemohl být jednoduchý.


Řekl bych že právě proto tam byl tlačný motor :)
Všechno vím a všechno znám a to co nevím a co neznám, tak na to se zeptám.
Uživatelský avatar
Tom Binter
 
Příspěvky: 488
Registrován: 19 črc 2004, 08:07
Bydliště: Chomutov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 27 úno 2008, 21:35

..to já bych se startu nebál... :-D ..ale horší bylo asi přistání..! Klouzavost této lodě asi nebyla nic moc a když si představím,že vezu na pramici jeden šutrák na stavbu pyramidy a najednou s tím skočím přes jez.. :shock: ..no,potěž pánbu..! A asi tak nějak to vypadalo.. :wink:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod FiSe » 22 dub 2011, 09:45

Vytahuju zapadly tema...

Zdesko, chtel bych se zeptat, bylo by mozne neco vic k tomu von Banfieldovi? Zacinam se tak trosku vrtat v Irech ve velke valce a von Banfielduv deda byl Ir a jeho otec se narodil v Corku a tak by me to celkem zajimalo. Cokoliv a jakakoli informace. Zatim jediny, co jsem nasel je clanecek na wiki.
Nemam to na komercni ucely, jenom bych chtel dat dohromady clanecek pro nas mistni IPMS magazin - jak cas dovoli.

Kdyz tak SZ

Diky
Hoch Habsburg
Uživatelský avatar
FiSe
 
Příspěvky: 2846
Registrován: 08 črc 2008, 13:39
Bydliště: za vodou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 22 dub 2011, 11:08

..zkusím probrat HPM..kdysi tam Petr A. Tesař psal o něm článek. Pak to opajcovali i rusové, do nějakého svého časopisu. Takže jak to najdu, pošlu Ti to. Jestli ale máš HPM doma, tak článek se snad jmenoval "Orel z Feltre", nebo tak nějak. Bohužel ročník si nepamatuju.
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod FiSe » 22 dub 2011, 11:22

Pokud by to slo, byl bych zavazan. HPM mam doma akorat dve, nebo 3/?/ s clankem o tankach na Dyji...
Hoch Habsburg
Uživatelský avatar
FiSe
 
Příspěvky: 2846
Registrován: 08 črc 2008, 13:39
Bydliště: za vodou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 22 dub 2011, 11:25

Ještě musím dodat jednu věc k tomu éru samotnému. Všiml jsem si na modelech jedné chyby, která se poměrně často objevuje. Bohužel na výkresech to není vidět, protože výrobce stavebnice na to byl upozorněný jen ústně. Potože půdorys je kreslený s určitým kompromisem. Pravá strana tak, aby bylo vidět uspořádání "X" vzpěr a levá, aby bylo vidět to, na co chci upozornit. Jde o to, že vzpěry které podpírají to "fošnové" motorové lože mají sice všechny stejnou šířku..ale pouze jen TŘI..! levá přední vzpěra je o poznání širší..! Je to proto, že skrze ní procházelo kompletní ovládání motoru z kokpitu pilota. Takže u modelu NEZABRUŠOVAT na šířku ostatních vzpěr..! [-X
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod Sláva Vaňous » 23 dub 2011, 05:41

zdesko píše:Dovoluji si sem dát k nahlédnutí další jeden můj hřích.. :) No a protože jsem to pustil ven mezi garážové firmy na reziny,tak se všechny nové modely tohoto éra vyrábí dle těchto výkresů.. Problám je ale v tom,že výkres je pouze na konkrétní éro..! A to na A.29..! Výrobci ovšem při výběru kamufláží vesměs sáhnou po letounu A.24 na kterém létal G.Banfield. Jeho letoun se však lišil v mnoha,mnoha detailech..namátkou: Jinak provedená chladící soustava..jiný rozměr spodního křídla..jiný štítek před pilotem..odlišné provedení zbraně..atd..atd.. A totéž platí pro každý jeden stroj..jehož ladění zřejmě probíhalo při výrobě..po té,co byl přepracován původní německý prototyp s motorem Austro-Daimler (jehož rozměry se stále dokola uvádějí jako směrodatná data-ačkoli seriové stroje stavěné u Phönixe se trochu lišily. O letadle se traduje,že bylo velice rychlé a obratné a dokázalo si poradit i s Macchi-Nieuportama.. No,já tomu docela věřím,protože je to letounek s malými převislými hmotami,má to pořádně našláplej motor..co si přát víc..! Sám bych se v tomhle ďáblíkovi rád proletěl..! :-D

Tak konečně vím, kdo je autorem těhto výkresů a děkuji za ně. Před řadou let jsem si koupil CC od Omega models a byly tam ve stavebnici přiloženy. Po prolezení všech dostupných fotografií, co jsem měl tehdy k dispozici, musím potvrdit, že se jedná o nejvýstiřnější a nejpřesnější výkresy tohoto typu. Předělával jsem podle nich celou stavebnici, protože paradoxně, byť byly součástí stavebnice, výkresům odpovídaly pouze křídla - trup byl tvarově mimo hlavně v oblasti čumáku a centroplánu spodního křídla. Mezi hydroplány, hlavně Rakousko uherskými to byl superrr brus. Samozřejmě řadu věcí jsem musel podle fotek přizpůsobit do podoby stroje A.24, protože jsem stavěl stroj Banfielda.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 23 dub 2011, 11:49

Viděl jsem Tvůj model Slávo tenkrát v Modeláři a moc se mi líbil. Taky jsem konečně viděl, jak ty výkresy vypadají ve "3D". Problém tohoto letounu je přesně jak říkáš, v tom, že je víc, než kterékoli jiné.."kusovou záležitostí". Přecijenom, když už se něco dostane do sériové výroby, tak se už drží nějaká výrobní lajna. Tady ne..! Rozdíly jsou takové, jako u "luxusních aut na zakázku".. :-k Původně měla vzniknout serie výkresů všech fotograficky dostupných letounů.. Jenže Honza Pala měl tehdy nějaké plodné období a vymýšlel pořád nové a nové stroje pro výrobu. No, a tak jsem musel odskočit ke kreslení dalších typů..například H-B W-20 a pak celá série Fokkerů. Hodně času jsem tenkrát taky strávil u pokusu nakreslit Albatrose C.IX. Těch bylo postaveno snad jen 5, nebo dokonce jen tři (to už si přesně nepamatuju) a s nima je to stejné jako s těma CC Branďákama. Co kus, to originál a rozdíly jsou ještě brutálnější, než u CéCéček. Tak z toho nakonec nebylo nic. No a jak šel čas, tak se výkresy ostatních "CC" odložily na neurčito.. :-k S Omegou jsem ještě tenkrát probíral "předpokládaný" tvar a vybavení pilotního prostoru ..(nejsou žádné foto podklady) a tím můj "přínos" pro výrobu toho resinu skončil.. Tříplošná A-45 pak už byla čistokrevná "Omegovina"..
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod Sláva Vaňous » 23 dub 2011, 15:47

zdesko píše:Viděl jsem Tvůj model Slávo tenkrát v Modeláři a moc se mi líbil. Taky jsem konečně viděl, jak ty výkresy vypadají ve "3D". Problém tohoto letounu je přesně jak říkáš, v tom, že je víc, než kterékoli jiné.."kusovou záležitostí". Přecijenom, když už se něco dostane do sériové výroby, tak se už drží nějaká výrobní lajna. Tady ne..! Rozdíly jsou takové, jako u "luxusních aut na zakázku".. :-k Původně měla vzniknout serie výkresů všech fotograficky dostupných letounů.. Jenže Honza Pala měl tehdy nějaké plodné období a vymýšlel pořád nové a nové stroje pro výrobu. No, a tak jsem musel odskočit ke kreslení dalších typů..například H-B W-20 a pak celá série Fokkerů. Hodně času jsem tenkrát taky strávil u pokusu nakreslit Albatrose C.IX. Těch bylo postaveno snad jen 5, nebo dokonce jen tři (to už si přesně nepamatuju) a s nima je to stejné jako s těma CC Branďákama. Co kus, to originál a rozdíly jsou ještě brutálnější, než u CéCéček. Tak z toho nakonec nebylo nic. No a jak šel čas, tak se výkresy ostatních "CC" odložily na neurčito.. :-k S Omegou jsem ještě tenkrát probíral "předpokládaný" tvar a vybavení pilotního prostoru ..(nejsou žádné foto podklady) a tím můj "přínos" pro výrobu toho resinu skončil.. Tříplošná A-45 pak už byla čistokrevná "Omegovina"..

Co se týká těch stíhacích hydropolánů, te v tá době se s nimi dodně experimentovalo, vyrojila se řada až téměř bizardních typů. Výroba byla kusová a zejména v motorech, použili to co někde sehnali.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod Sláva Vaňous » 23 dub 2011, 15:52

FiSe píše:Vytahuju zapadly tema...

Zdesko, chtel bych se zeptat, bylo by mozne neco vic k tomu von Banfieldovi? Zacinam se tak trosku vrtat v Irech ve velke valce a von Banfielduv deda byl Ir a jeho otec se narodil v Corku a tak by me to celkem zajimalo. Cokoliv a jakakoli informace. Zatim jediny, co jsem nasel je clanecek na wiki.
Nemam to na komercni ucely, jenom bych chtel dat dohromady clanecek pro nas mistni IPMS magazin - jak cas dovoli.
Kdyz tak SZ
Diky

Jinak, jak se Zdesko zmínil, moc pěkný článek je od Jana Zahálky v HPM 4/2000.

něco ke stavbě - článek z modeláře:
http://www.ipmsnymburk.com/vanous/HB_CC1/HB_CC.htm

něco k modelu:
http://www.ipmsnymburk.com/vanous/HB_CC ... index.html
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 23 dub 2011, 21:45

Co se týká celé KuK serie týkající se Brandenburgů CC, tak se uvádějí celkem dvě série. Ta první zahrnovala letouny A.12-A.24 Nevím jestli neoznačený prototyp s motorem A-D, který je známý z jedné ,dost ničemné fotky je totožný s prvním strojem A.12... :-k Podle mě má (německý) prototyp delší trup, než letoun A.12.. :arrow: Brandenburg A.12 byl také poháněný motorem A-D a původní označení na trupu bylo "C.C.", to bylo později přepsáno na A.12..nemám po ruce fotku, jen náčrtky a tam je kód A.12 napsán klasicky, tedy litera i číslice stejně velké.. Toto provedení ale není tak jisté, protože stroj A.13 měl kód napsán tak, že "A" bylo standartně velké, ale číslice 13 velikostí odpovídala 1/5 výšky písmena. Také A.13 poháněl motor A-D. Stroj A.14 už měl literu i číslo stejně velké.. V této první serii letounů byly dále kromě motorů A-D 185k také užity motory Hiero s výkonem 160k a motory Hiero s výkonem 200k. Všechny tyhle CéCéčka první série byly vyzbrojené jedním kulometem Schwarzlose 8mm. Netýká se to však letounu A.22, který měl kulomety dva.

Do druhé série Brandenburgů CC jsou řazeny stroje A.25-A.48 Všechny tyto letouny byly poháněné motorem Hiero 200k. Na letounech této druhé série už se častěji objevovaly jako výzbroj, dva kulomety. Jako příklad lze uvést stroje A.31, nebo A.40. Vzhledově z této serie trochu vybočuje stroj A.45, který se kdoví proč, stal trojplošníkem. Svým způsobem ta jeho trojplošnost vykazovala známky jekési provizority..řekl bych že i "ajeťákoviny". Také A.45 měl výzbroj dvěma kulomety.

Určitou podobu s Brandenburgama CC vykazuje Brandenburg W.17. Ten nesl kód A.49 Byl to jeden a půl plošník v podobném uspořádání vzpěrového systému, jako měl například Šavrov Š-2. Nebo zůstaneme-li u Branďáků, tak stejné uspořádání měl německý H-B W.20 v první verzi. Ten byl však menší a poháněný rotačním motorem, kdežto KuK stroj W.17(A.49) měl trup z CC typu. Také W.17 byl vyzbrojen dvěma kulomety a poháněl ho 200koňový Hiero.
KuK kód A.50-A.96 byl pak přidělen strojům Brandenburg W.18.

A jen pro doplnění..tak předcházející kód A.11 nesl Banfieldův osobní letoun Mickl-Oeffag H..který byl později celý přebarvený na modro a vešel ve známost jako "Blauer Vogel"
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod airco2 » 14 čer 2015, 18:19

Dobrý den,
nejsou náhodou informace o tom jestli na Hansa Brandenburgu CC létal nějaký Český pilot???
Chtěl bych jej postavit jako polomaketu asi tak 1:10,ať to rozseknem, jak to bude jako model létat.

Jsou informace ohledně jakéhosi zkušebního Hansa Brandenburgu s vojenským označením K 184 co na něm sestřelil sokolovák hrabě Nostitz Rieneck jedno bombardovací Caproni.
Mám od toho asi tři fotky ale chybí mi půdorys. Je to aspoň něčemu v půdorysu podobné?

Nostitz Rieneck asi letěl občas na A49 ale to je hrozná kraksna. Díky
Přílohy
vs_img_5140_2869[1].jpg
vs_img_5140_2869[1].jpg (11.12 KiB) Zobrazeno 4221 krát
Uživatelský avatar
airco2
 
Příspěvky: 44
Registrován: 14 čer 2015, 13:37
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Hansa Brandenburg CC-serie A

Příspěvekod zdesko » 14 čer 2015, 19:52

Letoun H-B K184 byl bohužel opravdu zkušební a byl postavený jen v jednom exempláři. Zajímavé na něm je i to, že se vytrvale tvrdí, že měl motor Mercedes 160k. Tedy typ Mercedes D.III (?) Každopádně to stejně není pravda, protože na fotkách je jasně vidět, že je poháněný motorem Austro-Daimler 160k. (Já to pořád říkám, že zvyknout si na označení motoru Mercedes D.III pod názvem Daimler D.III vede k nesmyslným fámám.! Tohle je jeden ze zářných případů, kdy se "Daimler" zaměňuje vesele za "Austro-Daimler".!) Stejnou chybu uvádí i údaje v Schupitově knize (ale je možné, že zde je pramen toho nesmyslného tvrzení). Pokud se nemýlím, tak výkres není k dispozici. Kromě bokorysu (právě v Schupitovi). Malinko je K184 křídlama podobný letounu K151 (Weichmann-Albatros). Ta podoba bude ale asi jen vzdálená. Co se týká námořního letectva a Čechů v něm, tak jako zajímavý údaj může být, že od dubna 1917 celému námořnímu letectvu velel pražský rodák Bořivoj Radoň (1867-1953, ale uvádí se i datum úmrtí 1954).
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 37 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY