Stránka 2 z 2

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 26 pro 2016, 14:51
od Falcon
Podle fotografií bych se přikláněl k trupové barvě z obou stran vrtulových listů. A disky kol - černé. Po havárii v srpnu 1948 mohlo být vše jinak. Tedy pokud jde o nahrazené vrtule. Asi záleží na období služby tohoto Mezka. Vše z té doby je ale jen subjektivní odhad.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 18 led 2017, 19:17
od Martin Hatala
Rad by som sa zapojil do temy otazkou ohladne kamuflaze. V knihe Desert Hawks: An American Volunteer Fighter Pilot's Story of Israel's War of Independence, 1948, autor Leo Nomis uvadza , ze Avie boli striekane na vrchnych plochach "light tan"= svetlo hneda a na spodnych svetlo modrou. Je to mozne ?,,, Aplikoval sa Izraelsky nastrek uz v Ceskoslovensku, alebo az po prilete do Izraelu?
Vopred Vdaka

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 19 led 2017, 11:52
od Martin Černý 'Černoch'
Dovolím si tuto tezi zpochybnit. Držel bych se toho že Avie byly nastříkaný jednou barvou na celém povrchu barvou Smalt Avion 02 která nějakou záhadou odpovídá zrovna odstínu RAL 6013 z produkce firmy Tambor a je to barva odstínově příbuzná s RLM 02, ale tmavší. Fotografie ze služby nenaznačují že by byly mašiny dvoubarevné. Vyjímka je stroj z let. učiliště který dostal jako učební pomůcka tříbarevnou kamufláž, tak jak jí prezentovalo AZ ve své stavebnici. Pak ještě vyšel článek z pera pana Ovčáčika v jednom z čísel Info AZ, že udajně byly použity barvy které odpovídají zelenošedé používané v té době k nátěrům autobusů. Článek vypadá věrohodně, ale osobně si myslím že je to špatná úvaha.

Tato informace z publikace o zbarvení S-199 je dle mého obdobná fáma, jako že Spitfiry byly v Izraeli přestříkaný do hnědo - zelený kamo na vrchních plochách, aby se zamezilo záměně se stroji RAF.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 19 led 2017, 17:30
od Martin Hatala
Dakujem za vysvetlenie Martine. Tiez ma napadlo, ze autor zrejme reagoval na zmenu svetelnych podmienok a mohlo sa mu zdat, ze sa jednalo o iny odtien. A este jedna otazka, na dolozenej fotke (D-108) je vidno, ze popiska na chladici ma svetlejsi podklad. Je mozne , ze by bola spodna cast kapotaze, v inej farbe?
Obrázek

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 19 led 2017, 17:49
od Miloslav
Martin Černý 'Černoch' píše:Dovolím si tuto tezi zpochybnit. Držel bych se toho že Avie byly nastříkaný jednou barvou na celém povrchu barvou Smalt Avion 02 která nějakou záhadou odpovídá zrovna odstínu RAL 6013 z produkce firmy Tambor a je to barva odstínově příbuzná s RLM 02, ale tmavší. Fotografie ze služby nenaznačují že by byly mašiny dvoubarevné. Vyjímka je stroj z let. učiliště který dostal jako učební pomůcka tříbarevnou kamufláž, tak jak jí prezentovalo AZ ve své stavebnici. Pak ještě vyšel článek z pera pana Ovčáčika v jednom z čísel Info AZ, že udajně byly použity barvy které odpovídají zelenošedé používané v té době k nátěrům autobusů. Článek vypadá věrohodně, ale osobně si myslím že je to špatná úvaha.

Tato informace z publikace o zbarvení S-199 je dle mého obdobná fáma, jako že Spitfiry byly v Izraeli přestříkaný do hnědo - zelený kamo na vrchních plochách, aby se zamezilo záměně se stroji RAF.

Asi to bude, jak píšeš. Vzhledem k tomu, že hlavní protivník, byly Tempesty 213Sq.RAF, v barvě DE + LSG, byla by blbost nastříkat spity taky hnědou.
Ale možné je vše.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 20 led 2017, 09:24
od Martin Černý 'Černoch'
Ta popiska na spodku chladiče- myslím si že jde o opravu nátěru chladiče a popisku prostě zalepili páskou a přetřely kryt novou zelenošedou barvu která je tmavší než původní.

To Miloslav - nejen Tempesty, ale i Spitfiry Mk.IX a 18 z Palestiny. S těma se párkrát potkali a i nějaký sundali.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 21 led 2017, 01:11
od Martin Hatala
Martin, vdaka za odpoved. To by ale znamenalo, ze originalna farba sa v pustnych podmienkach dramaticky zmenila. Je celkom mozne, ze az do podoby svetlej olivovej/ light tan, co by vysvetlilo poznamku autora k rozdielnosti farieb. Existuju informacie o dodavke farieb z Ceskoslovenska, alebo by to mohla byt farba lokalna?

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 21 led 2017, 02:11
od Martin Černý 'Černoch'
Až tak hluboce jsem problematiku nezkoumal, ale myslím že žádná dodávka barev z československa se nekonala. Tipuju že barvy dodávala lokální továrna, myslím že už tehdy barvy vyráběl zmíněný Tambor, ale jistý si nejsem. Zeptám se na to.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 21 led 2017, 16:23
od Miloslav
Martin Černý 'Černoch' píše:Ta popiska na spodku chladiče- myslím si že jde o opravu nátěru chladiče a popisku prostě zalepili páskou a přetřely kryt novou zelenošedou barvu která je tmavší než původní.

To Miloslav - nejen Tempesty, ale i Spitfiry Mk.IX a 18 z Palestiny. S těma se párkrát potkali a i nějaký sundali.

Sundali i Tempesta, vlastně sundali a počkodili toho dost

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 06 úno 2017, 11:03
od pelikan
Martin Černý 'Černoch' píše:Ta popiska na spodku chladiče- myslím si že jde o opravu nátěru chladiče a popisku prostě zalepili páskou a přetřely kryt novou zelenošedou barvu která je tmavší než původní.



Už jsem to kdesi psal a je to opravdu jen moje úvaha. Ta barva nemusela být nutně tmavší, ale jen prostě novější, viz úvaha o aplikaci po opravě. Jedna věc je odstín barvy v plechovce, druhá věc jak se odstín jeví po nastříkání a dalšíjak stejná barva vypadá po půlroce používání. Byly ty letadla hangárovaný? Podle mě spíš stály na sluníčku a v tý oblasti umí sluníčko asi hodně hřát, takže čert ví jak se s tím popraly barvy vyrobené někde v české kotlině.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 06 úno 2017, 11:16
od Martin Černý 'Černoch'
Hangáry na letištích měli, ale jak často v nich letadla měli těžko říct.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 11 črc 2022, 07:25
od Lesný Ladislav
Řeším problém s tvarem podvozkových šachet u strojů dodaných Izraeli. Eduard u svého modelu 1:72 má pouze kulaté šachty, stroj vystavený v Izraeli (D-121) je má, směrem ke koncovému oblouku, s rovným zakončením. Co je správně? Děkuji.

Re: Avia S-199 Shakin

PříspěvekNapsal: 11 črc 2022, 08:09
od Pavel Klouček
Správně je oboje. Do Izraele šly zejména první vyrobené kusy a ty pořád vycházely z nalezených zbytků Bf 109 na našem území, takže co kus, to originál, dá se říct.