Knížku samozřejmě máme, díky moc za info. K Mustangovi se toho dá skutečně hodně sehnat, jen teď mám v práci strašný kalup a to už tři měsíce, takže nestačím vůbec nic.
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Pro pobavení nějaký komentář: - pomačkané kryty hlav motoru. Motor byl natřený základním metalickým nátěrem a jeden kluk ho měl vyleštit měkkým kartáčkem na frézce. Frézka byla kolegy, klasika nářadí, má to vysoké a velmi vysoké otáčky. Kolega se ptá, jaké otáčky má klukovi nastavit, já mu říkám, že vysoké. Jaksi jsem netušil co jsou to vysoké otáčky u toho stroje, něco jsem patlal a měl jsem jen srovnání se svojí flusačkou s vláčkovým trafem. Kluk to zapnul a místo leštění strouhal a strouhal... Že mu to motor ostrouhává, to tyhle borce nebere. Prostě něco se zatmelilo, něco nechalo jako pomačkané.
Lepty: to dělá další klučina, který pásy přilepí k sedačce tak prima, že mu na každou stranu leze milimetr a půl velké půlkolečko vteřiňáku... Bez problémů to tak nechá, třeba si toho nikdo nevšimne. Už to opravil, aneb všecko se dá zmastil, ale taky opravit.
Paneláž a nýtování: všecko naprosto znovu, všecko se tmelilo a kluci se učili po porovnání paneláže skutečného letadla, překreslení tužkou na povrch a nachystání a fixaci vodítka rýt. Na šestý pokus stálého znovutmelení jakž takž. Každopádně nešetřete kritikou, co uvidíte, hlaste.
Od stavu, který vidíte na fotkách, se na poslední naší session změnila řada věcí: je přidaná kabeláž do rádia , boční pásy na sedačce, další lepty v kokpitu, stěny šachty ostruhy, nýtování klapek, čepy klapek, úprava trupu v místě, kde klapky přiléhají pomocí styrénu a Alteca. Došlo k nalepení kulometných šachet, abychom měli kam osadit mosazné trubičky, kulomety se otevírat nebudou, leda kdyby zbyl čas. Řešíme jak udělat, abychom mohli ukázat motor a přitom byl model ve stavu po nouzáku.
K fotkám: dával jsem to na makro při umělém světle bez blesku, nemám na to mašinu, aby to bylo super ostré, není to bůhvíco. Navíc ani podložka není zrovna nejlepší.
Přílohy
Naposledy upravil Hammer dne 03 bře 2013, 18:45, celkově upraveno 1
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Tak já bych hlavně neleštil barvu kotoučkem ,ale obyč flanelem v ruce.Kotouč bych použil pouze na vyleštění plastu při zaškrabávání povrchu. Jako frézař říkám...né vždy vyšší ,zamená lepší !! Vubec bych se nevyjadřoval ,ale po naší slovní rozepři...mi to nedá... hlevně se nehodí od nikoho tady ,hodnotit...kritizovat ,práci druhých ,byt tebou prezentovanou. Natož dětí v kroužku... ,být to tvá práce...najdu tam dost nedostatku ! Pokud tvé rady a postřehy aplikuješ v klubu stejně jako zde ...nedivim se ,že to vypadá ,jak to vypadá...fakt sorry ! Jinak držim děckám palce...mládí já podporuju !!
Barvu leštíme kartáčkem na frézce odjakživa, ale měkkým, ne tím co byl u frézky a ne otáčkama co ta profi frézka má. Špatná domluva, špatné pochopení toho, co jsou vysoké otáčky a měkký kartáček.
Nepotřebujeme brát ohled na věk nebo na osobu toho, kdo to dělá. Díky!
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Hm...to nedává smysl ,chceš říct ,že nemám brát ohledy (přivřít oči) nad výtvory náctiletých ,méně zkušených modelářu ? Pokud opravdu stojíž o přínosnou kritiku ,dej vlákno do sekce letadla...rozestaveno a napiš ,že jde o tvou stavbu .Aby jsi se vyhnul případnym ohledum. Pokud bych já ,jako rodič ,sem měl dát fotky modelu mé osmileté dcerky a žádat o vyjádření...bylo by co hodnotit ,když na to nemá dost zkušeností?? Naštěstí jí modelařina nic neříká... .
Prostě napiš co tam vidíš špatně a ohledy si nechej pro nějaké slečinky, až jim budeš chtít říct, že jsou zmalované jak kraslice a hlavně už to neokecávej.
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Od doby posledního příspěvku jsme pokročili, dodávám fotku jedné poloviny trupu, co mi akorát poslal kolega. Kluci už nemají problémy s výrobou nových dílů, naučili se měřit šuplérou, vytvořit si měřítko mezi obrázkem a modelem, prudce se zlepšil technologický postup lepení a v Angličtině a historii jsme zase o silný kus dále. V historické sekci soutěže bojujeme na Guadálu s 1. divizí USMC a učíme se hymnu USMC, v podstatě si trochu u práce zabékáme, když se zrovna nevykládají vtipy nebo všechno možné o třeba nastřelování palubních zbraní atd atd.
Máme dalšího nováčka a začínáme mít problémy kam se všichni posadí, stolů máme ještě dost.
U Mustangu jsme zjistli další nedostatky a všechny krytky na celém letadle hodláme aplikovat jako již vyrobené obtisky, proto kluci zatmelili úplně všecko včetně těch velkých šroubů. Ty mají na obtisku i drážku pro šroubovák, každý šroub je jinak natočený.
Pánové výtečně pokročili rovněž v broušení, kdy dneska spolehlivě vyhladí do lesku jakékoliv místo. Práce s pistolkou šla nahoru
Borci dokončili první návrhy dopisů pro paní Kurtzovou v češtině, teď druhá etapa bude dopilování dopisu.
Maká se už na figurkách jak Bůřila v monterkách (kolega se s nima má vyfotit kvůli drapérii a postoji) tak pilota jen v košili a bomberem přes levou ruku, upocené vlasy... Základ byl Tamiya Němci, ostrouhat, změnily se polohy končetin a všecko znovu, hlavy budou od Hornetu.
Přílohy
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
A doprčic!!!! Luďku díky moc, na tom modelu to vypadá teda značně jinak a to nás teda ale silně spletlo. To na té foto od tebe je prostor pod rádiem? Na tom bylo položeno rádio za pilotem? Ještě jednou díky za upozornění!
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Jj to je ten prostor za pilotem s odsroubovanou pancerovou deskou a odstranenym radiem....radio samotny bylo pripevneny ke kovovy konstrukci tak jak ji vidis na fotce. Tusim to sedelo jeste na takovych plotnach ale presne Ti nereknu.
Absolutně jsem netušil, že to, co vypadá jako skříň u Dragonů může být samosvorná nádrž umístěná v kovové kleci. Uděláme to ze staré duše od kola, vidět budou v podstatě jen ty zlomy a kraje, jak vidím ty pruhy na té nádrži, přetáhneme ji nějakým nástrojem místo vedle místa, aby to tam bylo vidět a zalakujeme. Jak uděláme rám ještě nevím, ale mám tam nějaké jaklíky, tak bude stačit ten vrch...
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Včerejšího dne jsme přesně lokalizovali místo přistání. Díky kontaktům na piloty 1. vracovské práškovací squadrony jsme totiž získali tři fotky z tří různých směrů místa crash landingu, vždy pohled přes samotné letadlo na okolní terén. Nedávalo to moc smysl. Pak jsme si prolezli celé okolí a museli jsme skutečně hluboko do polí. Použili jsme všech dostupných dokumentů pro bližší lokaci, zejména četnické hlášení, které hovořilo o dvou kilometrech od obce SV směrem. Pilot přistával podle svých slov ze svahu, letadlo se také nacházelo předkem ze svahu, muselo tam být dostatek místa pro ten nouzový přistávací manévr a musely být z obou stran letadla protisvahy, z jedné vyšší, z druhé strany nízký protisvah a za ním vzdálenější horizont. Všechny tři fotky musely odpovídat terénu za letadlem.
Řešení nabízel samotný název části katastrálního území: Křivolán. V té části je totiž vidět, jak je zde terén silně zvrásněný od severu k jihu, na padesáti metrech jdou souběžně dvě terénní nízké vlny v délce cca 250 až 300 metrů, na západ on nich je terén o cca 25 metrů výše a na východ pak terén klesá a záhy se za ním nachází další horizont dalšího zvlnění terénu.
Samozným popocházením na místě samém jsme našli i všechna tři místa, odkud byly nám dostupné fotografie v červnu 1944 pořízeny.
Místo samotné doznalo od roku 1944 řady změn, především v tom, že vinohrady soukromníků kolem zmizely a jsou zde jen družstevní lány. Dále přesně v dráze nouzového šusu letounu byl zbudován remízek jednak jako úkryt pro zvěř a jednak kvůli zadržení rozjíždějící se vody při deštích. Dnes by tam Kurtz sice mohl přistát, ale přes remízek by Mustang asi neprojel vcelku.
Místo je velmi blízko hranic katastru Vracova a Žeravic, což je obec za kopcem. Do Vracova na křižovatku ulic Polní a Husova, kde byla tehdy četnická stanice, je to 1.8 km, na kraj Těmic 2.2 km, do Bzence 3 km, do Žeravic 2.6 km, vše vzdušnou čarou. Na satelitní mapě se místo nachází pod remízkem běžícím od západu k východu připomínajícím knírek, kde je i z velké výšky vidět zvlnění křivého lánu aneb Křivolánu.
Jedná se o tyto souřadnice GPS:48°59'56:21" S a 17°13'56:21" V, nadmořská výška 236 m.
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě
Fotky postupu prací. Výjev s letadlem bude děsná práce co se týká obilného lánu, obilí manufakturně vyrábíme skoro všichni, ale teda zatím nic moc, viz fotky výjevu, kde se setká Bůřil s Kurtzem na polní cestě. Nemáme ho ještě ani nabarvené, vše je ve stadiu pokusu. Počkáme do 30. června a půjdeme si barvu obilí pořádně prohlídnout.
Vyrábíme listí na to jedno pole vinohradu a taky hrozny. Listí klukům namalujeme a oni ho skalpely vyřežou, pak se barví a dělají žíly.
Hlavy vinohradu, čtyři v jednom poli, vyrobil kolega Tom, stejně jako začal zaplétat výhonky. Na to se nalepí listí a hrozny. Hrozny vyráběl dneska jedenáctiletý hoch z Alteca, Duvilaxu a písku. Všecky ty serepetičky ještě představíme.
Kolu musíme utlumit ty hrozné lesklé špice. Skoro před dokončením je stříkací mosazná konev se všemi serepetičkami podle skutečné předlohy. Dělá ji třináctiletý kluk z plechovky a styrénové destičky.
Na polní cestu přijdou ještě úlomky střešních tašek a prach se stopami vozidel, hlavně teda jízdních kol. Taky vodou vymletá strouha dojde ještě silně zatravnit, jak je tomu ve skutečnosti.
Samotné letadlo bylo komplet celé zatmeleno a znovu ryto, některé spáry i desetkrát dokola, kluci se musí naučit. Taky jsme museli zamakat na spoustě věcí jako čelo klapek na trupu, čepy výškovek, panty směrovky atd atd. Směrovka došla celá předělat styrénem a tekutým tmelem = hustým surfem. Momentálně se dotmelují spáry po lepení trupu a křídel a výškovek. Pak opraví a vyčistí rytí a začne povrchovka.
Přílohy
Tohle je základ pole pro letadlo, mírný boční a podélný svah podle místa, kde se letoun během crash landingu zastavil
Místo setkání pilota a Bůřila. Trávy je tam ještě málo a ani cesta není hotová. Obilí je ve stadiu hokus pokusu.
Tohle je s bleskem, jako kdyby venku nesvítilo sluníčko. Otřes.
Taky blesk, snažili jsme se vytvořit klasický profil odvodňovacího járku a polní písčité cesty zpevněné všemožnou stavební sutí.
Jiný pohled na Kurtzův stroj zatím ve stupni skládání.
Na kolo vyrobil Tom pravý vracovský nosič. Hamatné špice si nedovolíme ničím nahrazovat. Nemáme na to odvahu.
Je dobré padnout za svoji vlast. Ale je ještě lepší přinutit ty druhý bastardy, aby padli za tu svoji.
gen. Georg S. Patton, velitel 3 US Army v Evropě