Stránka 4 z 13

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 09 kvě 2012, 09:04
od messer
Ahoj,

díky moc všem za skvělé info.

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 21 zář 2012, 10:35
od zbyna
Na aerowebu se nedávno objevil pěkný článek o leteckém dnu ze srpna 1936.
http://aeroweb.cz/clanek.asp?ID=3434&kategorie=3

Jsou tam i pěkné fotky Ambrušovy OK-AVI s křídelky na obou křídlech a motorem Walter Pollux.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 17 led 2013, 19:18
od zdesko
Velmi hezké filmové záběry..(akrobatické schopnosti i lety propojených letounů gumovým lanem..atd..atd) k vidění zde.: (odkaz jsem smazal, protože už bylo video odstraněno) :cry:

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 19 led 2013, 11:31
od Viliam
Josef Studený píše:
messer píše:Snad ještě ke kamu tohoto stroje. Měli u cvičné letky LP3 taky nějaké kódy, nebo se tato mašina podobala sesterské Bš.122.28?
Resp. existuje nějaké foto na toto konkrétní éro?

Stručně se dá říci, že na všechno existují fotky a zejména pak, když se jedná o havárii, která byla povinně sfocena ze všech stran. Jen míváme obvykle problém se k těm fotkám dostat. :lol:
Havárie se stala v době, kdy bylo u LP3 už upuštěno od užívání letkových kódů /to rozhodnutí odhaduji někdy na počátek léta 1938, důvody nám snad někdy vysvětlí chlapci zo Slovenska, ale také to nemusí mít souvislost/, které byly později nahrazeny těmi "prolomenými" trojúhelníky. Stroj byl v době havárie bez jakéhokoliv označení /původně cvičná letka s označením "M"/. Vypadal tedy jako mašina na uvedené malůvce. Jen k těm lemům výsostných znaků mám výhrady. Červené lemy na stříbrném podkladě je dávno překonaný mýtus neodpovídající skutečnosti. Vznikl nejspíše na základě nevysvětlené zvyklosti továrny Avia lemovat /ne vždy!/ výsostné znaky tmavou modrou /inkoustovou/ barvou, která se na černobílých fotkách jeví přibližně odstínově stejná jako červená ve výsostném znaku.


Vrátim sa k staršej téme a k príspevku Pepíka Studeného. Najskôr k otázke letkových kódov. V období havárie tejto mašiny, vyšlo nariadenie, že sa musia zamalovať plukovné znaky na všetkých čs. lietadlách, nielen na strojoch LP 3. Mám v archíve jeho kópiu a musím ju pohladať. Toto nariadnie sa ale neršpektovalo na 100 %, lebo ešte aj za mobilizácie mašiny s plukovnými znakmi lietali a aj po nej a tiež v roku 39. problematika označovania letiek je ešte ďaleko zložitejšia a jej štúdium je náročné. Ako príklad môže slúžiť chaos v označovaní niektorých letiek. Ten chaos nevznikol v dobe ich fungovania ale naopak v dobe nedávneja spôsobili ho niektorí historici bez overenia faktov. Tieto ich omyly vyvracia dostatok dobových fotiek - napr. oznacenie letiek 13 a 15 od LP 3! K uvedenej havárii Bš.122.29. Mašina nemala na trupe žiadne označenie príslušnosti k cvičnej letke LP 3, ani znak ani písmená letky. Potvrdzujú to zábery z havárie lietadla nasnímané z oboch strán. Čat. Hanzlíček utrpel ťažké zranenie - otras mozgu, zlomeninu nosnej kosti a tržnú ranu a pomliaždeniny na tvári. Lietadlo bolo zrušené. Pilot - inštruktor, mal od veliteľa pilotnej školy, povolenie na akrobaciu nad Piešťanmi spojenú s orientačným letom v dĺžke 40 minút. Trasa orientačného letu nebola presne stanovená. Doobeda lietal Otto Hanzlíček s pilotnými žiakmi na Š-328. Pri obci Kvétná došlo k náhlemu poklesu výkonu motora a pilot volil núdzové pristátie. Snažil sa vyhnúť skupine ľudí, ktorá prechádzala cez vyhlaidnuté miesto núdzového pristátia a zmenil miesto pristátia. Po náraze sa mašina prevrátila.
K niekoľkým havárkam Bš.122 došlo aj v nasledujúcich rokoch počas ich služby v SVZ. Na jednej z mašín havaroval aj Jozef Menšík a lietadlo zdemoloval. Stroj bol zrušený. Za trest bol pilot degradovaný, dostal striktný zákaz lietania a bol prevelený ako vojak k pešiemu pluku. To bol zrejme dôvod jeho emigrácie a zapojenia sa do zahraničného odboja.
Snáď pár týchto informácii pomôže.
Viliam

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 19 led 2013, 16:57
od Josef Studený
Viliam píše:Najskôr k otázke letkových kódov. V období havárie tejto mašiny, vyšlo nariadenie, že sa musia zamalovať plukovné znaky na všetkých čs. lietadlách, nielen na strojoch LP 3. Mám v archíve jeho kópiu a musím ju pohladať. Toto nariadnie sa ale neršpektovalo na 100 %, lebo ešte aj za mobilizácie mašiny s plukovnými znakmi lietali a aj po nej a tiež v roku 39. problematika označovania letiek je ešte ďaleko zložitejšia a jej štúdium je náročné.

Vilo, nerozumíme si. To poznámka se netýkala plukovních znaků. Ostatně, Hanzlíčkova havárie se odehrála 11.8.1938 a rozkaz o odstranění plukovních znaků je až někdy z konce srpna, tuším 29.8. nebo tak nějak. Jeho plnění či neplnění, resp. liknavé plnění, ostatně jako jakéhokoliv jiného rozkazu vyžadujícího nějakou práci, je jiná věc. Mně šlo o letkové kódy. Ty se u pluků užívaly dál až do konce II.republiky. Tedy kromě LP 3. Tam, z nějakých mně neznámých důvodů, přestaly být užívány už někdy na počátku léta 38, možná i dříve. Alespoň tedy u stihacích letek pluku, u dalších nevím. A této problematiky se týkala moje poznámka.

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 19 led 2013, 19:37
od Viliam
Josef Studený píše:
Viliam píše:Najskôr k otázke letkových kódov. V období havárie tejto mašiny, vyšlo nariadenie, že sa musia zamalovať plukovné znaky na všetkých čs. lietadlách, nielen na strojoch LP 3. Mám v archíve jeho kópiu a musím ju pohladať. Toto nariadnie sa ale neršpektovalo na 100 %, lebo ešte aj za mobilizácie mašiny s plukovnými znakmi lietali a aj po nej a tiež v roku 39. problematika označovania letiek je ešte ďaleko zložitejšia a jej štúdium je náročné.

Vilo, nerozumíme si. To poznámka se netýkala plukovních znaků. Ostatně, Hanzlíčkova havárie se odehrála 11.8.1938 a rozkaz o odstranění plukovních znaků je až někdy z konce srpna, tuším 29.8. nebo tak nějak. Jeho plnění či neplnění, resp. liknavé plnění, ostatně jako jakéhokoliv jiného rozkazu vyžadujícího nějakou práci, je jiná věc. Mně šlo o letkové kódy. Ty se u pluků užívaly dál až do konce II.republiky. Tedy kromě LP 3. Tam, z nějakých mně neznámých důvodů, přestaly být užívány už někdy na počátku léta 38, možná i dříve. Alespoň tedy u stihacích letek pluku, u dalších nevím. A této problematiky se týkala moje poznámka.


Trochu sme sa asi naozaj nerozumeli Jozef. Fakt je, že sa u stíhacích letiek LP 3 začalo s experimentovaním ohľadne označenia lietadiel dosť skoro na jar 1938. Príkladom je napr. B-534.256 od letky 49, ktorú pilot postavil v Piešťanoch na hlavu 5.4. 1938. Mašina mala plukovný znak LP 3 a iba biele č.6. Na dalších záberoch mašín letky 45 a 49 sú lietadlá iba z plukovným znakom, a to už od začiatku leta 1938. Pritom na lietadlách pozorovacích letiek zostali písmená letiek a čísla mašín do decembra 1938 a dokonca až do marca 1939. Niektoré mašiny cvičnej letky neniesli žiadne označenie cvičnej letky ani v roku 1937. Niektoré mali iba biely obdlžník, niektoré iba plukovný znak, iné zas iba číslo, niektoré nič. Snáď sa to podarí všetko objasniť v krátkej dobe. Absenciu označenia na mašinách cvičnej letky čiastočne prisudzujem aj faktu, že mašiny k cv. letke boli presúvané aj od iných letiek a naopak. A tak personál nestíhal lietadlá preznačiť. Alebo to v niektorých prípadoch ani nebolo potrebné, kedže po nejakom kurze či výcviku sa mašiny vracali k pôvodným letkám. Niekedy je sledovanie konkrétnej mašiny riadny detektívny príbeh. Sám to veľmi dobre poznáš. No a keď sa k tomu pridala mašina, ktorá bola k LP 3 premiestnená od iného LP, tak je v tom guláš poriadny - napr. B-534 B1. Neporiadok v označovaní lietadiel pokračoval aj počas ich služby u LP 3 (napr. lietadlá cv. letky s označením písmenami A) do leta 1939 a niektoré aj pozdejšie. Príkladom sú aj mašiny cv. letky LP 3 a neskôr LP, ktoré mali ešte v roku 1941 s novými slovenskými krížami na trupe aj prázdny biely obdlžník cv. letky - teda označenie ešte z ćs. letectva. Alebo B-71 V 3, ktoré mala mašina od havárie v roku 1938 až do úletu do Turecka v roku 1943. Slovenský MB-200.12 nemal do leta 1939 žiadne ozančenie, okrem kokárd na trupe a na krídlach. Takto bol označený ešte od jesene 1938 počas mobilizácie. Keď boli zavedené nové znaky SVZ v lete 1939 s bielym širokým lemom, tak spústa mašín mala na horných plochách ešte pôvodné úzke lemy a na spodných nové so širokými lemami a naopak. Po zavedení nemeckých trámových krížov ako doplnkov v polovičke Poľskej kampane to aj tak nebolo ihneď prevedené na všetkých mašinách a napr. mašiny letky 12 mali kríže iba na pravom spodnom krídle spolu so starým úzkym lemom znaku SVZ. Ľavé spodné krídlo malo nový hrubý lem znaku SVZ. Trámové nemecké kríže neboli u tejto letky na niektorých mašinách ani na trupe a na horných krídlach. Tieto odlišnosti neupravoval žiadny predpis! Chcem tým povedať iba toľko, že tie zmetky v označení neboli len otázkou LP 3 a určitého obdobia ale aj ostatných letiek leteckých plukov cs. letectva a samozrejme aj mašín SVZ. Ten rok 1938 sa chystám definitívne rozlúsknuť teraz na jar. Dám Ti vedieť. :call: Popritom som narazil už na dve varianty reorganizácie LP 3 v roku 1938 a na výstavbu dvoch nových plukov na Slovensku v tomto roku s výhľadom na roky ďalšie.
#-o
Vilo

Re: Avia Ba.122

PříspěvekNapsal: 10 úno 2013, 13:30
od kahy
Prosím, zda by mne mohl kontaktovat pan Josef Studený na email:kahoun.tomas@email.cz;
prosím o konzultaci k připravované stavbě repliky 1:1 Avia ba. 122 s devítiválcovým motorem.
Děkuji

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2013, 06:17
od Mirek glock Říha
:arrow:

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 09 čer 2013, 09:05
od Mirek glock Říha
:arrow:

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 19 črc 2013, 11:03
od zbyna
Zdravím pánové, měl bych dotaz na olympijské Avie.

Jak asi víte, v dětském časopise ABC vychází komiks (i online) "Král vzduchu" o Františku Novákovi.
První díl:
http://www.abicko.cz/clanek/komiksy-kra ... vezda.html

Přestože beru zbarvení letadel v časopise pro děti s rezervou, chci se zeptat na olympijské zbarvení našich Avií, které údajně nesly olympijské kruhy. Jsou nějaké fotky? Mohly vypadat jak jsou zobrazeny v komiksu?
http://www.abicko.cz/clanek/komiksy-kra ... -1963.html

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 22 črc 2013, 14:09
od zdesko
..trup vypadá podle fotky dobře, ale kruhy na křídle a VOP odpovědět nedokážu. Na fotce, ani při kovertu do negativu nic takového nevidím. Přesto je tam lze vytušit, protože na "normální" fotce něco vidět je. Fotka je bohužel nic-moc.. :(

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 13 srp 2013, 22:37
od robes12
Byly tam. jen v tom komiksu mu chybí ten pátý kruh na kormidlech. OK-AWA, Ba.122.8, letoun ztracen při havárii, i na fotkách vraku jsou ty kruhy vidět.

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 16 srp 2013, 07:40
od zbyna
Perfektní fotka, velké díky. A protože s jídlem roste chuť, nebyla by fotka potvrzující také komiksové olympijské zbarvení OK-AWE (pruhované křídlo)?

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 16 srp 2013, 08:43
od robes12
Stačí ?

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 16 srp 2013, 19:33
od zbyna
robes12 píše:Stačí ?

Perfektní, ještě jednou díky [-o<