Stránka 1 z 13

Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 02:27
od zdesko
Při svém "úklidu" v kompu jsem se dopracoval k těmto Aviáckým akrobatkám a hned zezačátku jsem se zakousl. Jak většinou všichni víme, tak to začalo dvěma akrobatkama B.122 z roku 1934. A teď jak je popisován jejich vývoj (výroba)..: První by měl být hotový letoun pro rtm.Nováka a druhý byl určený pro škpt. Ambruše. Z logiky věci lze tedy předpokládat, že letoun pro Nováka nesl v.č. B.122.1 a druhý stroj B.122.2 Pak se píše, že první letoun, tedy Novákův dostal imatrikulaci OK-AVE a Ambrušův OK-AVI. A je tu první zádrhel. Ono to totiž bylo naopak..! Avia B.122.1 (Novákova.?) nesla imatrikulaci OK-AVI a druhý letoun byl imatrikulován OK-AVE..! Bohužel fotku druhého letounu v této jeho ranné podobě nemám, takže se o jeho výrobním čísle jen domnívám, že bylo B.122.2 Trochu tomu napovídá i to, že když byl tento stroj přestavěný do definitivní podoby (stále s původní imatrikulací OK-AVE) bylo jeho v.č. B.A.122.2.. :-k

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 02:54
od zdesko
..nesrovnalosti pokračují ale dál.: pomineme to, že obě první Avie dostaly poměrně brzo novou, větší směrovku a s tou také odlétly do Vincennes. Tuhle novou směrovku dostaly i následující dva stroje, postavené v roce 1935. Ty už ale nesly označení Ba-122. Byly to stroje B.A.122.3 a B.A.122.4 "Trojka" dostala imatrikulaci OK-VIL a "čtyřka" OK-VIM. Co ale vlastně z těchto dvou mašin udělalo typ Ba-122..??? Motory měly stejný, jako první dva stroje, směrovky byly také nové, jako u prvních dvou strojů. A co víc křidélka měly také pořád jen na dolním křídle, jako první dva stroje. Chápu označení "Ba" u dalších mašin se 4-mi křidélky a silnějšími motory, ale u těchto dvou ho nechápu... :-k Už také proto, že další vývojové prototypy nesly "normální" označení "B" (B.222, B.322 a B.422) i když se najdou autoři, kteří o nich píší jako o typech "Ba"..ale beru za směrodatné označení, které na sobě opravdu nesly.. Že například "trojka" byla typ B.A.122.3 dokazuje fotka..

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 03:07
od zdesko
Němeček píše, že při vyrobení "trojky a čtyřky" byly na jejich "technickou úroveň" přestavěné i "jednička a dvojka". A že na nich (jedničce a dvojce) byly krátce zkoušené i motorové kryty Townend. Ty se neosvědčily a tak už pak s nimi dále nelétaly. Chci se tedy zeptat.: Když byla například "jednička" v této podobě (foto), jaké nesla v.č. ? Bylo to už B.A.122.1, nebo ještě původní B.122.1 :?: Nemám bohužel kvalitní fotku, z které by se to dalo přečíst.. :(

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 03:10
od zdesko
Doufám, že se rozproudí podnětná debata, jako u jiných našich letadel, protože tyhle aviácký "sporťáky" považuju za jedny z nejhezčích, které firma vyrobila.. :-D

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 09:53
od robes12
Tak komplikované to asi zase nebylo... OK-AVI 122.1 byla postavená pro škpt.Ambruže a OK-AVE 122.2 pro rtm. Nováka na akrobatickou soutěž v červnu 34 v Paříži. A tyto imatrikulace nesly oba stroje pořád stejnou. I když se modernizovaly. Více známá je OK-AVE, ale OK-AVI už v podobě se zvětšenou směrovkou létala třeba na Olympiádě v Berlíně. A asi i s motorem Pollux aby to bylo "jednoduché". Už neměla to pěkné zbarvení, ale ten pejsek na směrovce byl. Kolem Avií je víc nejasností.. např. nikdy nebyla Ba.422.1 OK-AVD, ale OK-AVB ale také Ba.222 OK-AVB...a obě jsou zachycené na fotkách v Jugoslávii.. více k Aviím zde.. viewtopic.php?f=256&t=62434


zdesko píše:Při svém "úklidu" v kompu jsem se dopracoval k těmto Aviáckým akrobatkám a hned zezačátku jsem se zakousl. Jak většinou všichni víme, tak to začalo dvěma akrobatkama B.122 z roku 1934. A teď jak je popisován jejich vývoj (výroba)..: První by měl být hotový letoun pro rtm.Nováka a druhý byl určený pro škpt. Ambruše. Z logiky věci lze tedy předpokládat, že letoun pro Nováka nesl v.č. B.122.1 a druhý stroj B.122.2 Pak se píše, že první letoun, tedy Novákův dostal imatrikulaci OK-AVE a Ambrušův OK-AVI. A je tu první zádrhel. Ono to totiž bylo naopak..! Avia B.122.1 (Novákova.?) nesla imatrikulaci OK-AVI a druhý letoun byl imatrikulován OK-AVE..! Bohužel fotku druhého letounu v této jeho ranné podobě nemám, takže se o jeho výrobním čísle jen domnívám, že bylo B.122.2 Trochu tomu napovídá i to, že když byl tento stroj přestavěný do definitivní podoby (stále s původní imatrikulací OK-AVE) bylo jeho v.č. B.A.122.2.. :-k

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 11:38
od zdesko
..no, to jsi moc nepomohl..zatím jsem se na nic z toho, co jsi napsal neptal... Ptal jsem se na to, kdy se z jedničky a dvojky staly typy "Ba"..pak jsem se ptal jak to vlastně ze začátku bylo s oběma stroji. Novák sice lítal na OK-AVE, ale nebylo to později.? Znova opakuju, že se tvrdí, že ve Vincennes lítal Novák na "prvním" vyrobeném stroji a Ambruš na druhém. Jestli sis ale nevšiml, tak oba stroje mají přehozené imatrikulace. To znamená, že první vyrobený stroj má v pořadí "druhou" imatrikulaci tedy OK-AVI, kdežto druhý vyrobený stroj má v pořadí "první" imatrikulaci, tedy OK-AVE. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Novák létal ve Vincennes na OK-AVI a na OK-AVE Ambruš.. :-k A znova opakuju..tehdy to byly ještě B.122. A já se ptám, kdy se z nich staly Ba.122..??? A taky se ptám, proč..??? Proč to byly "Ba", když lítaly pořád ještě (v době výroby "trojky a čtyřky") s Castorama II, stejně jako "trojka a čtyřka" a měly pořád jen křidélka na dolním křídle.. :-k Zatím jsem se na další typy a prototypy neptal, tak je prosím zatím do toho nepleť..dík.

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 14:16
od robes12
Já myslel že chceš rozvinout debatu... OK-AVI vždy 122.1 ať jako B nebo Ba. akrobatická.. OK-AVE zase B nebo Ba. 122.2 . To že si piloti letadla půjčovali bylo běžné, i když lítali později v Novákové trojce tak Fr. Novák aby dělali na nebi trikoloru neletěl v OK-AVE. Koukni se na tu startovní listinu z Berlína a taky tam přihlásili jiná letadla a navíc i tam není Novák na OK-AVE. Kdy a jak je přestavěli a tedy přejmenovali přesně z hlavy nevím, musím pohledat, ale mám fotku OK-AVE s malou směrovkou a už s nápisem Lisboa 1935 tedy v roce min.35 a v roce 36 už je Ba. s velkou. OK-AVI v roce 36 s velkou, do kdy měla malou zkusím ještě najít. Ty směrovky se i zvětšovaly postupně např. na nové B.122.3 je taková něco mezi..a křidélka nahoře nemá. V roce 36 už je jako Ba.122.3 OK-VIL má. I velkou směrovku.

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 21:27
od zdesko
..ježíš..! To je madlajs..! Myslím ta informace a fotky s OK-AVE a malou směrovkou a s nápisem Lisboa 1935.. :-k To by ale mohlo znamenat, že jde o v pořadí druhou směrovku, protože se vesměs tvrdí, že oba první stroje dostaly nové-větší směrovky hned po úvodních letových zkouškách ještě v roce 1934. Také se ta původní malá popisuje, jako "tvarově dosti poplatné vzoru B-22". Je tedy možné, že fotky s touto úplně první směrovkou neexistují, nebo zatím nejsou známé.. Snad byly na letounech namontované opravdu jen po kratičkou dobu.. :-k Jinak ještě k tomu nápisu "Lisboa 1935".. Předpokládám, že čerpáš z čitelného nápisu letopočtu..? V Lisabonu totiž Novák létal už v roce 1934 a v roce 1935 tam byl už podruhé..
Ohledně letounu OK-VIL..všimni si, že výše jsem dal její obrázek ještě s tou "střední" směrovkou..(.tedy možná v pořadí už třetí typ, pokud připustíme, že první, nejmenší typ není fotograficky zdokumentovaný), bez křidélek na horním křídle, ale imatrikulaci už má také.. Zaujalo mě ale i to, že u tohoto stroje zmiňuješ seriál B.122.3.. :-k Pokud vím, tak trojka a čtyřka byly už od počátku stavěné, jako "Ba" tedy od počátku by měl letoun nést seriál B.A.122.3 (což na té mojí fotce opravdu nese..)

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 21:37
od robes12
stačí takhle ?? Je zajímavé že tam byl i ten nápis Walter.. pak už zmizel.. jo maglajs to je..a to je teprve začátek... :-D

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 21:44
od zdesko
..ano, tohle je jasný důkaz.. [-o< A našel jsi tedy nějaký podklad, kdy se z B.122.1 a B.122.2 staly B.A.122.1 a B.A.122.2 ??

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 21:45
od robes12
Tady je B.122.3 :grin: ..museli s tím dělat hrozné věci.. vůbec nepočítali s tím že to budeme chtít někdy pochopit... :( Mám ještě hodně fotek nenaskenovaných a taky je to už pár let co se dělal model. Já věděl proč jsme se těm prvním elegantně vyhnuli... :-D

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 21:51
od zdesko
..no, to vůbec není vtipný..! :grin: :grin: Tady má pomalovanou směrovku a je bez imatrikulace a fakt je to B.122.3.. :? Na mojí fotce..no, však to vidíš sám... :-k

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 21:56
od robes12
Jo není..já říkal že je to teprve začátek.. :-D Jak budu mít chvilku tak se ještě po něčem kouknu... :-D Právě že nejznámější je OK-AVE, ale ty ostatní také stojí za pozornost a byly tak nějak vždycky přehlížené.. jo jak to nemá kulomet tak o tom nikdo nechce psát.. :(

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 22:15
od zbyna
Zdravím pánové, jen připomenu starší diskuzi, pan Studený tam podrobně popisuje životopis B-122.2/Ba-122.2
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=56588&st=0&sk=t&sd=a

Re: Avia B.122-B.422

PříspěvekNapsal: 15 led 2012, 22:18
od zdesko
..tady.: viewtopic.php?f=256&t=62434 píšeš, že OK-AVE by mohla mít v Berlíně motor Walter Pollux.. Zatím nemám z Berlína žádné fotky, ale co má tedy tato OK-AWA za motor..? Na Avii RK-17 jsem tento výfuk (sání.?) zatím neviděl..(pod kurzorem mám napsáno, že je to Walter Castor, což je původní popis fotky, ale ten to evidentně není..)