Stránka 2 z 2

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 03 čer 2011, 17:25
od zdesko
Díky Pavle za Vaši odpověď.. [-o< Také se přikláním k názoru, že ten první havarovaný S.VII by mohl být stroj No11255. Tak nějak soukromě jsem si to myslel..ovšem bez jistoty.. :-k Druhá sedmička je tedy zatím neidentifikovaná.. :-k Jestli tomu ale dobře rozumím, tak z té havarované třináctky je známé výr.č. (10279), ale fotka, zatím není..? Styl kamufláže může odpovídat barevné rekonstrukci, kterou jsem přeškrtl, ale jestli i tento stroj nesl otazník (nebo berlu..chcete-li), a v jakých vlastně lítal znacích je zatím ve hvězdách..?
A ještě jedna otázka k samotnému Lachmanovi..: Jaké byl vlastně tento chlapík národnosti.? Svádí mě to k doměnce, že byl a zůstal francouzem..? :-k

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 03 čer 2011, 18:11
od Josef Studený
Pavle, zastoupil jsi mne více než dobře. Není co dodat. Snad jen to, že ten světlý kříž na trupu, který Zdesko označil za opravené poškození trupu, nejspíše žádným opravením není. Vyskytuje se totiž na témže místě trupu i na jiných strojích v tomto období bojů na Slovensku /např. SVA 10, L.V.G. C.VI/. Důvod takového označení nevíme, alespoň zatím.
Lachmann byl samozřejmě Francouz jako poleno.

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 10 čer 2011, 09:28
od Honza Kaše
Jen malé doplnění. S otazníkem u nás létaly dva Spady. První z nich, velmi pravděpodobně 11 255 rozbil Cpt. Lachman (letadlo bylo opraveno), na druhém se zabil ve Kbelích 21.5.1919 npor. Ferdinand Hánek 32.letka 1.pluku. Měl prokazatelně číslo 11 248, trupové číslo "9" a po havárii už nelétal. Naproti tomu veterán 1.polní setniny 11 255 byl opraven, létal dál a zrušen byl až v roce 1924 v Chebu.
Fotky z obou havárií bývají často zaměňovány - já používám pro identifikaci jednoduchou pomůcku - Ferdova mašina má "ocas nahoru", Lachmanovi jen tak leží...

Oba Spady byly samosébně sedmičky...

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 10 čer 2011, 10:24
od Pavel Klouček
Tak tady vzniká nějaký historický renonc, pokud se Ferdinand Hánek zabil na Spadu 21.5.1919, jak je možné že další prameny uvádějí jeho odvelení na frontu k Omsku o dva dny později, havárii s Nieuportem XXI č. 1359 snad v průběhu června a opětovný návrat do Omska?

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 10 čer 2011, 10:29
od Pavel Klouček
Aha, tak už jsem našel kde je pes zakopán, nehoda se nestala 21.5.1919, ale 19.5.1921.

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 10 čer 2011, 15:11
od zdesko
Honza Kaše píše:Jen malé doplnění. S otazníkem u nás létaly dva Spady. První z nich, velmi pravděpodobně 11 255 rozbil Cpt. Lachman (letadlo bylo opraveno), na druhém se zabil ve Kbelích 21.5.1919 npor. Ferdinand Hánek 32.letka 1.pluku. Měl prokazatelně číslo 11 248, trupové číslo "9" a po havárii už nelétal. Naproti tomu veterán 1.polní setniny 11 255 byl opraven, létal dál a zrušen byl až v roce 1924 v Chebu.
Fotky z obou havárií bývají často zaměňovány - já používám pro identifikaci jednoduchou pomůcku - Ferdova mašina má "ocas nahoru", Lachmanovi jen tak leží...

Oba Spady byly samosébně sedmičky...


..takže SPAD XIII (10297), byť by na něm Lachman létal..(a padal..?) nikdy žádný otazník na sobě nenesl..? Jestli tomu správně rozumím.. :-k

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 15 čer 2011, 19:23
od Honza Kaše
Ale třeba i ten otazník nesl. Není ale jediná fotka, která by to vyvracela, nebo potvrdila... Lachman tohle letadlo, s motorem HS 42164 poškodil při přistání v Nitře 9.5.1920. Asi nijak závažně, protože v listopadu téhož roku na něm opět létal u 3. pluku (motor HS 36035)
Co se havárie 10 279 na Slovensku v rámci BRE 590 týče, nic o tom nevěděl ve své době ani technický důstojník Merhaut. Ve svém dopise z 27.9.1919 píše, že záznamy vedl francouzský seržant, který je už demobilizovaný a ostatní svědci havárie jsou na dovolené ve Francii.
Letadlo samotné pak fungovalo poměrně dlouho u jednomístné školy v Chebu, kam jej přelétl 11.4.1924 rtm. Jan Anderle - to je ale taky poslední náš záznam o provedeném letu. Příkaz ke zrušení je z 21.5.1926

Re: SPAD S.XIII s otazníkem. Opravdu existoval.??

PříspěvekNapsal: 14 dub 2014, 22:13
od zdesko
..po nějaké době..(to,to letí..!!)..zase něco kolem Lachmana. Tohle jsem našel včera na netu v náhledu do knihy o "balonbusterech". Co si o tom myslíte..? Respektive, co je to za vlastně za éro.? (vím, že S.VII..ale mám na mysli úřední ttú..) :x