Stránka 1 z 2

Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 06 úno 2011, 03:35
od liborcio
Pratele, nemate nekdo nejaky fotky a vykresy na B-634? Ziskal jsem vacuform a rad bych zjistil, co se z toho da pouzit.
Predem dekuji.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 08 úno 2011, 04:39
od liborcio
Sakra, vidim, ze se lidi muzou pretrhnout, aby mi sem neco dali. No, nemyslete si, ze jsem nebadal. Treba tahle fotka je suprova:
B-634 - Copy.jpg


Taky jsem zjistil, ze RS Models to delali v resinu. Tak urcite nejaky slusny podklady meli. Opravdu se nenajde nekdo s vicero detailama nebo vykresem zespod?

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 08 úno 2011, 06:56
od Radek K.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 08 úno 2011, 17:48
od Josef Studený
liborcio píše:Sakra, vidim, ze se lidi muzou pretrhnout, aby mi sem neco dali. No, nemyslete si, ze jsem nebadal.
Taky jsem zjistil, ze RS Models to delali v resinu. Tak urcite nejaky slusny podklady meli. Opravdu se nenajde nekdo s vicero detailama nebo vykresem zespod?


K tomu se dá pouze konstatovat, že kde nic není, ani smrt nebere. Výkres na B-634 /kromě té malé mušky/ neexistuje, resp. nikdy nebyl publikován. Snad ho jednou někdo nakreslí. Tak nádherný stroj, by si to zasloužil. Pokud se týká textu ve výše uvedeném odkazu /vinar/, obsahuje řadu chyb a to nejen gramatických. Nejpodstatnější je, že byl postaven pouze jeden stroj, nikoliv dva. Na snímku z nehody jen klame tělem, jedná se o stejný stroj, pouze po přestavbě.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 09 úno 2011, 07:08
od liborcio
To, ze byl jen jeden kousek, je zajimava informace. Zatim jsem vzdy cet, ze byly dva stroje, s otevrenou a zakrytou kabinou. Na druhou stranu jsem nikdy nevidel fotku ty 634 se zakrytou kabinou

Me ten prvni link od Radka nefunguje a ten mini vykres uz mam. I tak moc dekuju za ochotu. Bylo by fakt fajn, kdyby byl nekde slusnejsi vykres a to i s pohledem zespodu. Ale jak tu nekdo nekde trefne poznamenal, mnohy vykresy jsou i tak jen naprosta fantazie.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 09 úno 2011, 10:10
od Pavel Soukup
Nejkvalitnější fotky jsou v publikaci Photo Hobby Manual na B-534 od CMK, máš jí?

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 09 úno 2011, 17:30
od liborcio
No jo, nasel jsem ji. Potouchle jsem si tuhle publikaci nechaval az na stavbu B-534. Ale i tak toho tam neni o 634 zrovna moc. Diky za info.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 09 úno 2011, 18:32
od Tom Binter-klon
liborcio píše:To, ze byl jen jeden kousek, je zajimava informace. Zatim jsem vzdy cet, ze byly dva stroje, s otevrenou a zakrytou kabinou. Na druhou stranu jsem nikdy nevidel fotku ty 634 se zakrytou kabinou


jj byl jen jeden, teď bych kecal,ale myslím že na fotce co 634 stojí na čumáku a má už klasická kola z 534, má i zakrytou kabinu.... :wink:

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 09 úno 2011, 23:09
od liborcio
Pravda, pravda. Dve fotky tyhle Avie na cumaku jsou v ty knizce, co tu uvadel Pavel Soukup. Ta kabina je jasna. Co se kol tyce, tak jsou proste bez krytu. Jestli jsou z primo z 534, to nevim, ale davalo by to smysl.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 14 bře 2011, 07:36
od mitte
Při prohlížení jedné méně známé fotky havarované B-634 ve druhém provedení (dříve vydávána za druhý prototyp) jsem si všiml, že poloviny spodního křídla už postrádají onen zub na odtokovce u trupu - původní provedení tam má menší hloubku. Můžeme fabulovat, jestli v tomto provedení náhodou nedostala i standardní křídla B-534. Posoudit a porovnat hloubku křídel z těch fotek vůči standardní B-534 si ale netroufám.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 14 bře 2011, 18:33
od Josef Studený
mitte píše:Při prohlížení jedné méně známé fotky havarované B-634 ve druhém provedení (dříve vydávána za druhý prototyp) jsem si všiml, že poloviny spodního křídla už postrádají onen zub na odtokovce u trupu - původní provedení tam má menší hloubku. Můžeme fabulovat, jestli v tomto provedení náhodou nedostala i standardní křídla B-534. Posoudit a porovnat hloubku křídel z těch fotek vůči standardní B-534 si ale netroufám.

Mirku, jsi všímavý chlapec! Vypadá to na standard B-534. Samozřejmě, jenom ta spodní. Tomu by odpovídal i fofr, se kterým bylo to zlomené pravé spodní křídlo vyměněno. Vojáci si protokolárně přebrali stroj 19.1.1938 a znovu už 11.2.1938. Ale bez dalších podkladů, je to jen dohad.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 19 bře 2011, 19:44
od Josef Studený
Pro zájemce o historii tohoto krásného, leč vojáky nechtěného dítěte firmy Avia, pár údajů vytažených z tovární knihy letů a méně či více navazujících úvah:
Nový stroj zvedl stroj poprvé do vzduchu na krátký desetiminutový let dne 3.7.1936 tovární pilot Rudolf Dalecký a následně tentýž den si jej vyzkoušel i druhý tovární pilot Oldřich Košař. Stroj měl originální motor Hispano-Suiza Ycrs č.495163.
Již při třetím letu, 9.7.1936, poškodil Košař při startu ke zkušebnímu letu jeden list kovové vrtule. Následující den dostal stroj dřevěnou /!!!/ vrtuli Avia č.2129, se kterou pak absolvoval do 16.7.1936 celkem 8 letů, při kterých se střídali oba tovární piloti. Kovová vrtule Letov mu byla vrácena 17.7.1936. Tentýž den byl letoun předveden Daleckým ruské delegaci, která byla v závodě na návštěvě. V průběhu dalších tří měsíců pak proběhly zhruba dvě desítky zkušebních letů, poslední 23.9.1936. Následuje tříměsíční pauza, která byla ukončena 12.1.1937 přeletem do Letňan s návratem zpět do Čakovic druhý den. Důvody přestávky se můžeme jenom domýšlet, ale testy ve VTLÚ, které by se nabízely, můžeme s ohledem na vykazované letové hodiny směle vyloučit. K datu 13.1.1937 měl stroj nalétáno 12 hod a 21 min. letu, z toho zkoušky 4 hod. 27 min. V následujících měsících pak absolvoval zhruba další dvacítku letů, téměř polovina z nich je označena jako měření teplot, což je poněkud nestandardní a napovídá to na určité problémy v této oblasti. Poslední dva lety 13.5.1937, běžné měření stoupavosti a rychlosti. Nikde sebemenší stopa po nějakém zájmu MNO.
Pak následuje dlouhá devítiměsíční pauza v létání, ve které, podle mého názoru, byl stroj přestavěn do druhé známé podoby. Důvody přestavby se opět můžeme jenom domnívat, ale je jasné, že fabrika se potřebovala stroje zbavit, resp.potřebovala za něj dostat zaplaceno, což bez získání objednávky od vojáků nešlo. Ti zase byli ochotni koupit jen vojensky použitelný stroj, protože projekt jako takový, už byl dávno koncepčně překonaný a neperspektivní. Převzetí vojáky předcházel běžný postup pro sériové stroje B-534, zde konkrétně v knize letů začínající nástřelem zbraní 11.1.1938, a pokračující záletem stroje Daleckým 19.1.1938 a ještě tentýž den Daleckého předváděcím letem pro vojáky a verifikační letem, který absolvoval za vojenskou přejímací správu pplk.Mareš. Stroj byl formálně předán příslušným protokolem /zakázka č. 12-520/. Původní originální motor už byl zaměněn za licenční, v Avii vyrobený Ycrs č.2, vrtule Letov HD.349. Tím by mohla záležitost skončit, ale pak nastávají další podivnosti, v níchž mohla /ale nemusela/ sehrát svoji roli menší havárie, známá sice ze série snímků, datum ale neznáme. Dne 11.2.1938 Dalecký předvádí stroj s novým motorem Ycrs č.4 a vrtulí HD.692, pplk. Mareš provádí přezkušovací let. Zakázka má číslo 2-1345 a je ze série zakázek na opravy strojů B-534. Běžný zálet po opravě, který by měl samozřejmě předcházet převzetí vojáky, provádí Dalecký až 17.2.1938 /???/. Následuje další zálet 21.2.1938 a pak přelet blíže neurčeným vojenským pilotem k ústavu do Letňan. Dále už jenom z nejasných důvodů ojedinělý zálet Daleckým 11.3.1938, nic před, nic potom. Chybí jakákoliv stopa. V knize měřených letů VTLÚ, kterými prošel kdekterý prototyp a spousty sériových strojů nejrůznějšího původu, se stroj vůbec neobjevuje. Záhada. Alespoň zatím.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 26 led 2016, 15:57
od liborcio
Vratim se s dovolenim k tomuhle staremu tematu, protoze jsem B634 prave dokoncil, velice kvalitni vakuform od nejake firmy VP Canada, ikdyz moje provedeni az zas tak kvalitne nedopadlo. Je to ostuda ceskych vyrobcu, ze takovou fesandu ztvarnili v Kanade a u nas neni ani poradny vykres. Ze by vyzva?
Chtel jsem se podelit s mym zjistenim. Pravda, tech fotek neni moc, mluvi se o prvnim a druhem provedeni, ze se lisily krytou kabinou a podvozkovymi koly. V tomle tematu si i jeden clovek vsimnul, ze spodni kridlo na druhem provedeni je z B-534. Ja bych chtel jen dodat, ze pokud se kouknete na prilozenou fotku, kterou bez dovoleni a s omluvou prikladam (zdroj: CMK, Photo Hobby Manual #1001, Avia B-534), tak vidite, ze s tim spodnim kridlem to nebylo jen tak jednoduche. Na horni fotografii je jasne patrne, jak Avia nastavovala kridelni vzpery kovovymi vykovky, aby to vubec pasovalo. Oni ty vzpery totiz vychazeji delsi a taky ty originalni byly pod jinym uhlem.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 26 led 2016, 16:39
od mitte
Nastavované vzpěry? Velmi překvapivá a odvážná teorie. Za sebe si dovolím ji neuvěřit. Fotky vašeho modelu by nebyly? Mám svůj od RS rozdělaný, ale je to tragédie, tak by mě "konkurenční" vacu zajímal.

Re: Avia B-634, prosba o podklady

PříspěvekNapsal: 27 led 2016, 04:53
od liborcio
DSC00105.JPG
DSC00103.JPG
DSC00102.JPG
DSC00104.JPG
DSC00099.JPG
DSC00097.JPG
No tak to ja jsem naopak o tom nastavovani kridelnich vzper, s kolegialni uctou, uplne presvedcenej. Jsem zvedav, jestli se tu najde nekdo, kdo to rozsekne.
Prikladam par "narychlo" fotek. Je to, jak to je, nebudu nic ukecavat. Vim o nespravnem poctu zaluziji na celni strane olejoveho chladice a taky si myslim, ze tahlo k ovladani kridelek vedlo nejak vnitrkem kridla a nevystupovalo na horni obrys jako u B534. Me se ten detail ale libil. Navic "kazdy dite vi", ze cs zaky na B634 mely cervene lemovani. No, jednak jsem takove obtisky nemel k dispozici (model je nenabizel) a za druhe zadna fotka me o tom nepresvedcila. Spis si myslim, ze znaky mely ten zvlastni nestandartni lem o kterem se tu nekde psalo, ktery byl Avii tolerovan a to tmavofialovy, coz nekdo muze povazovat za modry ale i klidne cerveny nebo dokonce cerny.
Model je proste vakuform, neco se povedlo, neco slo udelat lip. Zradila me kombinace surfu a zelene barvy nebo lepe receno redidla, ktere jsem pouzival, takze povrch moh byt mnohem lepsi. Odstin zelene? Je to ruska AKAN. Amikum to bude jedno, stejne tady o nejake B534 nebo dokonce 634 nikdo nikdy neslysel a me to staci. Jeste musim vykouzlit stupacku.