Stránka 2 z 3

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 05 lis 2010, 22:28
od Tomáš Rusek
Zatím nejlepší fotky, ze kterých se dá vytušit tvar zadního střeliště.
Pořád to ale není jednoznačné. Snad se časem objeví nějaký detail z toho správného úhlu....

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 07 lis 2010, 19:44
od 007
Nádherná fota,Tomáši děkuji za zveřejnění :shock:

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 07:12
od Mirek glock Říha
že by civilní verze?

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 08:30
od Pavel Klouček
Tak Glocku, teď jsi mě úplně rozhodil. Civilní devítky létaly tři, OK-AFF, AFG a AFH (nepočítám imatrikulaci přidělenou armádní mašině na přelet do Curychu). Nic s imatrikulací AFI nebo AFL v rejstříku před válkou nemám. Buď by to mohla být fabrická záletovka před exportem nebo bílé místo v čs historii. Každopádně ještě skoro větší pecka je další foto na četnickou Be-51, těch je ještě míň jak šafránu (vím snad o třech). Tu fotku vlastníš? Na lepším scanu by mělo být k přečtení výrobní číslo Fokkera pod kabinou.

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 08:38
od Mirek glock Říha
To Pavel nevlastnim tu fotku nasle sem ji na netu :wink:

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 19:37
od Tomáš Rusek
Unikátní foto! :shock:
Pokud vyjdu z toho, že četnické Be-51 byly imatrikulovány až začátkem roku 1939, tak bych fotografii datoval někdy na únor-březen 1939 (kdy vlastně byla naše letadla přeznačena na D-xxxx?). Nevím jaké bylo tou dobou na Ruzyni počasí (15.3. bylo hnusně, což je všeobecně známo), ale nevypadá to, že by ta postava v pozadí byla nějak navlečená. Dále se uvádí, že okupace zastihla F-IX.5 v Kunovicích při přestavbě na dopravní verzi.
Přikláním se k imatrikulaci OK-AFI vzhledem k posloupnosti AFF, AFG, AFH (AFH zapsán do rejstříku 21.10.1938).
Další spekulace bych raději přenechal lépe informovaným.

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 20:11
od Pavel Klouček
Bety by měly být imatrikulovány k 22.2. 1939. Fokker AFH byl převzat od armády v roce 1938 na rozdíl od strojů AFF a AFG, které byly zakoupeny v polovině roku 1935. Fokker na fotce má podle všeho jednomístné výrobní číslo, mě osobně to nejvíc přišlo jako devítka, ale proč ne pětka. Každopádně dvoulisté vrtule i armádní označení kusu pod kabinou svědčí o armádním původu. Dokonce mi přijde, že když si to zvětším, tak skrz kabinu Bety vidím odskok trupu za břišním střelištěm. Na fotce jsem ještě identifikoval Letov Š-39 OK-IPH od Verein deutchen Flieger Praha, ale to moc nepomůže, spíše pro zajímavost. Teorie o nedokončené přestavbě armádního stroje, který by nesl imatrikulaci AFI mi přijde dost pravděpodobná.

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 20:29
od Mirek glock Říha
Tak to sem rad ze to zaujmulo.. :wink: jeste tam byla ceska SM.73 a tusim ze i DC-2 (fotka z hangaru)

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 20:47
od Tomáš Rusek
Doufám glocku, že ta DC-2 nebyla OK-AIZ. Protože pak byto byl další unikát.

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 21:18
od Mirek glock Říha
to Tomáš Rusek to asi ne . Je jasne od ČLS ale imatrikulace bude asi OK-AID(R,G) posleni pismeno me polokulatej vrsek ale cert vi co to je je to videt jen castecne na spodku kridla.. :wink:

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 21:19
od Mirek glock Říha
jo a doplneni urcite je to po 15 breznu 39, pred masinou stoji nejaky "WH-cko"...

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 11 lis 2010, 21:57
od Josef Studený
Tomáš Rusek píše:Unikátní foto! :shock:
Pokud vyjdu z toho, že četnické Be-51 byly imatrikulovány až začátkem roku 1939, tak bych fotografii datoval někdy na únor-březen 1939 (kdy vlastně byla naše letadla přeznačena na D-xxxx?). Nevím jaké bylo tou dobou na Ruzyni počasí (15.3. bylo hnusně, což je všeobecně známo), ale nevypadá to, že by ta postava v pozadí byla nějak navlečená. Dále se uvádí, že okupace zastihla F-IX.5 v Kunovicích při přestavbě na dopravní verzi.
Přikláním se k imatrikulaci OK-AFI vzhledem k posloupnosti AFF, AFG, AFH (AFH zapsán do rejstříku 21.10.1938).
Další spekulace bych raději přenechal lépe informovaným.

Ono je to vždycky trochu složitější. Nevím, kdy byly Be-51 fakticky imatrikulovány, značky však byly objednaným strojům přiděleny MVP již 12.4.1938. Četníci ale Be-51 nikdy komisionelně nepřevzali a letouny skončily na skladě ve Zbraslavicích. Výjimkou jsou stroje Be-51.5 OK-POB a Be-51.6 OK-POC, které byly převzaty v Chocni 26.9.1938 /piloti Mareš a Bláha/. Přebíralo je však MNO v rámci mobilizace /předpokládám, že stroje byly v barvách ČLH/. Následně je pak MVP marně vymáhalo od MNO zpět. Tlačilo hlavně na Be-51.6, který chtělo testovat u VTLÚ.
Podobně komplikované je to i s F-IX. Ještě v roce 1938 prošly v Kunovicích opravami F-IX.5 /přelet do Olomouce 24.5.1938/, F-IX.6 /převzato 20.10.1938/, F-IX.4 /odlet do Prahy 31.1.1939/ a také F-IX.7, protokolárně sice vojáky převzat 28.2.1939, zůstal ale ve fabrice a zastihla jej tedy okupace /přelet až 9.5.1939/. Okupace nejspíše zastihla v Kunovicích i F-IX.2 /zálet po opravě 18.5.1939/, možná i F-IX.9 /zálet 18.9.1939/ a asi i zmiňovaný F-IX.5, který se tedy objevuje ve fabrice znovu /zálet Dalecký, Hlaďo 1.8.1939, těžko říci jestli po opravě, či přestavbě, v každém případě dostal stroj dva nové motory/. Takže, určení kusového čísla F-IX na ruzyňském snímku, je docela problematické.

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 12 lis 2010, 06:50
od Tomáš Rusek
Děkuji Josefovi za upřesňující informace. Přesně takhle si představuji plodnou diskusi.

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 14 lis 2012, 23:56
od robert pajas
Dobrý den - nevím si rady s touto fotografií...
Zbarvení letounu...

Re: AVIA F-IX

PříspěvekNapsal: 07 bře 2014, 11:30
od Tomáš Rusek
Vracím se ještě k oné neznámé civilní F-IX. Dnes jsem na ni čirou náhodou narazil v rejstříku. Dle oficiálních zdrojů tedy můžeme s jistotou tvrdit, že se jedná o OK-AFI - zapsáno do rejstříku 21.10.1938, uživatel ČSA, Praha (položka rejstříku 861). Zápis je bohužel bez uvedení výrobního čísla.
Ony četnické Bety byly zapsány všechny 10.10.1938.