Tomáš Rusek píše:Unikátní foto!
Pokud vyjdu z toho, že četnické Be-51 byly imatrikulovány až začátkem roku 1939, tak bych fotografii datoval někdy na únor-březen 1939 (kdy vlastně byla naše letadla přeznačena na D-xxxx?). Nevím jaké bylo tou dobou na Ruzyni počasí (15.3. bylo hnusně, což je všeobecně známo), ale nevypadá to, že by ta postava v pozadí byla nějak navlečená. Dále se uvádí, že okupace zastihla F-IX.5 v Kunovicích při přestavbě na dopravní verzi.
Přikláním se k imatrikulaci OK-AFI vzhledem k posloupnosti AFF, AFG, AFH (AFH zapsán do rejstříku 21.10.1938).
Další spekulace bych raději přenechal lépe informovaným.
Ono je to vždycky trochu složitější. Nevím, kdy byly Be-51 fakticky imatrikulovány, značky však byly objednaným strojům přiděleny MVP již 12.4.1938. Četníci ale Be-51 nikdy komisionelně nepřevzali a letouny skončily na skladě ve Zbraslavicích. Výjimkou jsou stroje Be-51.5 OK-POB a Be-51.6 OK-POC, které byly převzaty v Chocni 26.9.1938 /piloti Mareš a Bláha/. Přebíralo je však MNO v rámci mobilizace /předpokládám, že stroje byly v barvách ČLH/. Následně je pak MVP marně vymáhalo od MNO zpět. Tlačilo hlavně na Be-51.6, který chtělo testovat u VTLÚ.
Podobně komplikované je to i s F-IX. Ještě v roce 1938 prošly v Kunovicích opravami F-IX.5 /přelet do Olomouce 24.5.1938/, F-IX.6 /převzato 20.10.1938/, F-IX.4 /odlet do Prahy 31.1.1939/ a také F-IX.7, protokolárně sice vojáky převzat 28.2.1939, zůstal ale ve fabrice a zastihla jej tedy okupace /přelet až 9.5.1939/. Okupace nejspíše zastihla v Kunovicích i F-IX.2 /zálet po opravě 18.5.1939/, možná i F-IX.9 /zálet 18.9.1939/ a asi i zmiňovaný F-IX.5, který se tedy objevuje ve fabrice znovu /zálet Dalecký, Hlaďo 1.8.1939, těžko říci jestli po opravě, či přestavbě, v každém případě dostal stroj dva nové motory/. Takže, určení kusového čísla F-IX na ruzyňském snímku, je docela problematické.