Stránka 1 z 2

Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 04 bře 2009, 11:14
od Sigimaus
Čauky lidi!
Žádám o pomoc při hledání materiálů na "speciály" ze závodů o cenu presidenta republiky(1923-26).Třeba Letov Š-14,chtěl bych ho postavit v míře 1:4. Hlavně se mi jedná o fotky, interiéry ,motory atd. atd. Nakoukněte do "archlívů" a sem s tím ,neraději vše a v barvě! :grin:

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 04 bře 2009, 12:48
od zdesko
..tak to jsem zvědavej,kde seženeš interiéry na Š-14..! Já mám jen tyhle fotky.. :-k

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 04 bře 2009, 12:50
od zdesko
..další závoďák..: Š-4.. :wink:

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 04 bře 2009, 12:53
od zdesko
..a nejznámější..: Š-8.. :wink:

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 04 bře 2009, 12:54
od zdesko
..motory proberu večer... :-k

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 05 bře 2009, 22:58
od Sigimaus
Díky za snahu ,vidím že asi nic novějšího už neseženem. No právě o interiér se mi jedná nejvíc. Na oplátku přikládám do "archlívu" fotomontáž Š-8 , verze r.1924. Sestaveno z filmových záběrů z "HZČ".

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 24 srp 2013, 07:39
od Sigimaus
Po delší odmlce opět zde.
Získal jsem pár nových fotek "Kanónů" . Sem s nimi.
S8-1.jpg

S8-2.jpg

S8-3.jpg

BH7B (2).jpg

BH7Bee.jpg

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 26 srp 2013, 21:29
od Michal Dub
Sigimaus píše:Po delší odmlce opět zde.
Získal jsem pár nových fotek "Kanónů" . Sem s nimi.


Hezké fotky, díky. Skála si je i podobný, docela klika, že tu nehodu/havárii přežil.

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 08 pro 2013, 12:46
od zbyna
Už tu máme Letov Š-8 ze všech ročníků rychlostního závodu kromě roku 1925. Tak tady je jeden. Obrázek byl vyfocen 19. září 1925, tedy den před samotným závodem, kdy továrnu Letov navštívil Roald Amundsen. Všichni hosté se pak vyfotili před připravovaným závodním strojem se startovním číslem 1, který v závodě nakonec skončil druhý.
Letov S-8 1925a2.jpg

K Š-8 bych měl jeden nemodelářský dotaz. Uvádí se, že Š-8 držel nějakou dobu národní rychlostní rekord výkonem 342km/h. Němeček chybně uvádí trať 300km, L+K asi správně trať 3km. Nicméně žádné další info jsem nenašel (Kdy? Kdo pilotoval? Jak dlouho vydržel? apod.).

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 08 pro 2013, 13:50
od Michal Dub
zbyna píše:K Š-8 bych měl jeden nemodelářský dotaz. Uvádí se, že Š-8 držel nějakou dobu národní rychlostní rekord výkonem 342km/h. Němeček chybně uvádí trať 300km, L+K asi správně trať 3km. Nicméně žádné další info jsem nenašel (Kdy? Kdo pilotoval? Jak dlouho vydržel? apod.).


Mnoo, tak já vím jen o rekordu 271,002 km/h na 100km trati ze dne 7.9.1924, pilotoval Alois Ježek na LZR 1924, překonal o rok později dne 20.9.1925 Karl Fritsch na LZR 1925 v BH-21R výkonem 301,330 km/h. Rekordy na 3km bázi v ČSR byly snad měřeny až později...

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 08 pro 2013, 21:06
od zbyna
Díky za reakci, špatně jsem se vyjádřil. Nemám na mysli oficiální rekord schválený FAI, ale spíš neoficiální nejlepší dosažený výkon v té době u nás. Informace o oficiálních národních rekordech schválených podle pravidel FAI se dají dohledat snadno, takže vím, že Fritschův výkon (301km/h na 100km trati) z roku 1925 byl platný ještě na začátku roku 1938 a pravděpodobně první schválený výkon na 3km trati - Kočího výkon z roku 1934 (B-534, 366km/h) byl taktéž platný ještě na začátku roku 1938.
Neoficiální výkony (ve smyslu nezaslané FAI) však byly vyšší a o ty mi jde.

PS dovolím si využít příležitost a poděkovat za článek v HH Stíhači nad Malou Dohodou a Polskem 1929 - pro mě článek roku [-o<

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 08 pro 2013, 23:31
od Michal Dub
zbyna píše:Díky za reakci, špatně jsem se vyjádřil. Nemám na mysli oficiální rekord schválený FAI, ale spíš neoficiální nejlepší dosažený výkon v té době u nás. Informace o oficiálních národních rekordech schválených podle pravidel FAI se dají dohledat snadno, takže vím, že Fritschův výkon (301km/h na 100km trati) z roku 1925 byl platný ještě na začátku roku 1938 a pravděpodobně první schválený výkon na 3km trati - Kočího výkon z roku 1934 (B-534, 366km/h) byl taktéž platný ještě na začátku roku 1938.
Neoficiální výkony (ve smyslu nezaslané FAI) však byly vyšší a o ty mi jde.


Čest a sláva panu Němečkovi, ale proč to nenapsal i do druhého (dvoudílného) vydání? Že by si tou informací nebyl moc jistý? Na druhou stranu, Lidové noviny z 25.9.1925 reportují: "Příští týden bude vypsána soutěž na rychlost letadel o věcně putovní cenu M. R. Štefánika. Soutěž vypisuje Svaz čs. pilotů: získání ceny vyžaduje prolétnutí určené trati 3 km za kontroly Sportovní komise Aeroklubu RČS. Závodní letadlo Š. 8 , které bylo řízeno pilotem Belešem na závodu o cenu prezidentovu, bude startovati v této soutěži. Š. 8 má rychlost na rovné trati 320 km/hod., ale v zatáčkách v důsledku stejného profilování velmi ztrácí; proto se umístilo jako druhé." Ale pořád u toho měla být sportovní komise, tak proč to potom nenahlásit jako rekord? Pokud u toho sportovní komise nebyla, tak proč se tím továrna nechlubila alespoň v novinách? Letectví 1925 ani další propagační materiály továrny totiž nic takového nezmiňují...

zbyna píše:PS dovolím si využít příležitost a poděkovat za článek v HH Stíhači nad Malou Dohodou a Polskem 1929 - pro mě článek roku [-o<


Pokud se článek líbí, tak to je pro mě ta největší odměna ;-I
A tak jako vždy - po vydání článku se objevily další informace ](*,)

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 16 pro 2013, 13:48
od Michal Dub
zbyna píše: K Š-8 bych měl jeden nemodelářský dotaz. Uvádí se, že Š-8 držel nějakou dobu národní rychlostní rekord výkonem 342km/h. Němeček chybně uvádí trať 300km, L+K asi správně trať 3km. Nicméně žádné další info jsem nenašel (Kdy? Kdo pilotoval? Jak dlouho vydržel? apod.).


Možná už jsme doma: MNO LO Přejímaci komise. 376. Letňany dne 10. září 1926
Podle výnosu MNO čj 14131/let z roku 1926 hlásím přezkoušení letounu Š-8. Dle TP objednacího výnosu byl letoun prohlédnut a zvážen... Na to provedena zkouška rychlosti, pilot pplk. Skála. Docílená rychlost na trati 3x3 km 314,165 km/h... Při přistání byla uražena ostruha... O tom, zda letoun je vykonáním rychlostního letu a vzhledem k docílené rychlosti (technickými podmínkami stanovená jest rychlost 342 km/h) považovati za definitivně převzatý, je nutno urychleně vyžádati rozhodnutí MNO.

Letounu byl na základě rohodnutí MNO dne 11.9.1926 převzat vojenskou správou a zařazen k Leteckému pluk č. 1. Druhý den 12.9.1926 se konal rychlostní závod, při kterém ho pplk. Skála havaroval, drak byl zrušen a motor dán do revize. Takže pokud někdo staví pouze čs. vojenská letadla, tak mu právě do sbírky přibyl pěkný námět...

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 06 úno 2014, 16:20
od Sigimaus
Koukám že se nám tady trochu hnula diskuse na téma českých "Racerú".Měl bych něco taky k tomuto tématu a to k BH7B. Snímek který jsem tady umístil 24.srpna 2013, pocházi z 1.LZR 06.07.1923.Je na něm patrné ,že kokpit je nějak pozměněn. Púvodní kruhovitý výřez kokpitu (k 17.06.1923) nahradil výřez obdélníkovitý a doplněn něčím co by mohly být "dvířka" nebo snad "rolety". Jaký je váš názor pánové?
cockpit.jpg

Re: Letov Š-14 a spol.

PříspěvekNapsal: 12 led 2015, 17:50
od Pavel Klouček
Na Š-8 jsem překvapivě potkal článek v posledním čísle časopisu Klassiker 2015/2, podepsán autor Ferdinand C.W. Käsmann.