Stránka 1 z 2

Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 16 lis 2023, 12:31
od Robert Blaschke
Keďže Special Hobby pripustilo, že by mohlo v budúcnosti vydať 1/72 kit tohto stroja, možno by nebolo zlé rozvinúť presnejšiu diskusiu o jeho predlohe.

Aero_AP.32_(Letectví,_september_1930).jpg

aero32-1.jpg
aero32-6.jpg

Zatiaľ mi to vyšlo, na základe knihy od pána Kučeru,
vyroba.jpg

že vývoj išiel asi takto:
1) tri prototypy A-32, dva s motorom Jupiter IV, jeden s motorom Škoda
2) 16 strojov pre Fínsko, A-32 GR
3) séria A-32 pre ČS. armádu, motory Jupiter IV, priebežná os podvozku.
4) série AP-32 pre ČS. armádu - motory Jupiter VI, delený podvozok
5) série APb-32 pre ČS.armádu.

Niektorá literatúra píše, že pre Jupiter VI sa lietadlo predĺžilo vpredu cca o 40 cm.
Otázka by mohla byť, či sa to týkalo iba APb-32 (to určite), alebo aj AP-32.

Z fotiek tiež vyplýva, že prvé A-32 vrátane všetkých Fínskych, mali "krátku" sedačku pilota - na sedací padák.
kratka sed.JPG

Posledné už mali nastaviteľnú sedačku na chrbtový padák (dlhší otvor pilotného priestoru)
dlha sed.JPG


Takže ďalšia otázka by mohla byť, že či motor Jupiter VI automaticky znamenal aj predĺženie trupu vpredu, plus nastaviteľná sedačka na chrbtový padák plus delený podvozok. Alebo či existovali aj nejaké prechodové stavy.

Popravde povedané, zatiaľ neviem vizuálne na fotke rozlíšiť AP-32 od APb-32.

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 16 lis 2023, 13:28
od Petr Tomančák
Dobrý počin Roberte. Vůbec se v Aerech 32 neorientuji.

Možná v některém L+K byla monografie ?

Petr

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 17 lis 2023, 16:01
od Robert Blaschke
Skúsil som si v AutoCADe porovnať tie dva výkresy, ktoré sú uverejnené v knihe od pána Kučery - jeden zobrazuje prvotné Aero A-32 (na obrázku nižšie dole) a druhý konečné Aero APb-32 (na obrázku hore).
Dal som ich do cca 1/1 mierky (samozrejme, iba približne) a vyšlo mi, že motor bol pri APb posunutý podľa výkresu približne o 360mm dopredu - ale zaujímavé je aj posunutie krídel voči chvostu - približne o 200mm dopredu.
Okrem toho aj kolesá sú na výkrese u APb nakreslené väčšie.
Snímka.JPG

Tá dĺžka prvotnej verzie by cca sedela s rôznymi udávanými dĺžkami - či už 8,2 m alebo 8,14 m (podľa rôznych zdrojov).

Jedna vec sú však výkresy, ktoré môžu byť z fázy projektu a iná vec sú fotky reálnych strojov.
Ale myslím, že ako taká orientačná informácia to nie je na zahodenie.

A mne teda osobne vychádza, že ten kratší bokorys by mohol správne reprezentovať štandardný fínsky stroj a ten dlhší zas štandardný "late" československý stroj.

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 17 lis 2023, 20:22
od Michal Dub
Jenom kontrolní dotaz - první dvě čísla Hobby Historie máš?

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 17 lis 2023, 20:51
od Robert Blaschke
Nemám. Čo je v nich?

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 18 lis 2023, 00:00
od Michal Dub
Dvoudílná monografie od Bohumíra Kudličky Já ty dvě čísla HH mám, ale ve druhém kitníku, ke kterému se dostanu za 14 dní. Co se pamatuji, tak je tam zejména popis vývoje a jedna výkresová muška.

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 18 lis 2023, 10:54
od Robert Blaschke
Tak to by som si veľmi rád prečítal.
Hľadal som tie čísla na internete, že by som si to kúpil, ale nikde nič.

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 18 lis 2023, 11:58
od Michal Dub
Pokud to někdo nenajde dřív, tak to za 14 dní najdu a udělám si elektronickou zálohu pro vlastní potřebu. Mezitím jsem našel monografii z Model Hobby Magazínu 1/2002 na AP-32 od Petra Kolmanna, mrkni se do emailu, jestli tam je něco užitečného.

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 18 lis 2023, 12:14
od Michal Dub
Už nemusíš čekat, našel jsem mou elektronickou zálohu HH a zkusil jsem Ti ji procpat emailem.

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 18 lis 2023, 18:09
od Robert Blaschke
Wow, na prvý pohľad sú to super podklady. Musím si to podrobne preštudovať :)

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 17 pro 2023, 18:53
od Robert Blaschke
Jedna zaujímavosť, ktorej som si všimol pri štúdiu fotiek.
Motory Jupiter IV a Jupiter VI sa okrem iného líšia aj v dĺžke od osi valcov k vrtuli - Jupiter VI má túto vzdialenosť približne 90 mm väčšiu:
Snímka obrazovky 2023-12-17 182606.jpg

Pri skúmaní fínskych strojov mi jednoznačne vyšlo, že mali namontované motory, ktoré dĺžkou zodpovedajú Jupiteru IV.
Snímka obrazovky 2023-12-17 182943.jpg


To je trochu zaujímavé, pretože literatúra píše, že v nich boli originál motory Gnome Rhone o výkone 450 koní. Ale Jupiter IV taký vysoký výkon (podľa wikipedie) nemal. Takže taká zaujímavosť. Fínske A-32GR mali motory rozmerovo zodpovedajúce Jupiteru IV.

Na sériových československých strojoch, ktorých fotky mám, sú zjavne montované dlhšie motory, teda tvarovo zodpovedajúce Jupiteru VI - to plne zodpovedá tomu, čo sa píše v literatúre o tomto type - že postupne boli aj staršie vyrobené kusy spätne prerobené na tento silnejší motor.
Snímka obrazovky 2023-12-17 183203.jpg


Aj tam však existuje istá zaujímavosť a to, že na továrnom výkrese APb-32 je priamo napísaná dĺžka 8,600 m,
delka3800.jpg

ale ten výkres, na ktorom je to napísané, má nakreslený motor v obrysoch kratšieho Jupitera IV (:)

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 08 kvě 2024, 09:26
od Robert Blaschke
Láskavosťou a ústretovosťou pracovníkov múzea vo Finsku, kde je vo výške zavesené pôvodné, nerekonštruované Aero A-32GR, sa ku mne dostali fotky interiéru, o ktoré som ich prosil.
Takže skutočne jedinečné fotografie, z ktorých som nadšený.

S láskavým dovolením z The Vesivehmaa Aviation Museum, Finland.:
IMG_20240502_122453.jpg

Pilotova sedačka má akúsi zvlášnu ľavú časť. Že by to bolo miesto, kam príde padák?
IMG_20240502_122545_edit_156046626356397.jpg


IMG_20240503_113416.jpg

Toto by ma teda zaujímalo, na čo sú tie očká. Azda by to mohli byť tiahla uvoľňovania podvesených bômb? :
IMG_20240502_123004.jpg

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 08 kvě 2024, 09:37
od Petr Tomančák
No paráda =D>

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 08 kvě 2024, 12:03
od Robert Blaschke
Tá červená farba bokov predného cockpitu ma fascinuje :o

Re: Aero A-32, AP-32, APb-32

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2024, 08:07
od Pavel Klouček
A proč tě ta červená fascinuje? Podívej se do libovolného brita z třicátých let a najdeš ji tam. Typickým příkladem je třeba Cierva, případně Wellingtony. Souvisí to se šponováním a lakováním plátna, tj. základovou barvou, která se propila dovnitř.