Stránka 1 z 1

Ford Trimotor OK-FOR

PříspěvekNapsal: 06 zář 2017, 09:23
od Michal Dub
Možná už o horké novince Světa křídel víte, nicméně si dovolím na ni upozornit i zde.
Ze 100 fotografií je na 30 věnováno právě našem jedinému Fordu Trimotor.
Na E-Dayi bude kniha se slevou a možná i nějakou tou "miniautogramiádou".

Sedlar_obalka.jpg

Autorské shrnutí (celé knihy):
Kniha připomíná dnes již vzdálenou etapu vzniku československé letecké dopravy, piloty, letadla a události této éry. V první části systematicky popisuje, jak československé vojenské letectvo výběrem pilotů a poskytnutím prvních letadel vyzkoušelo a pak uvedlo do provozu pravidelnou leteckou dopravu na hlavních tratích Československa. Další část přibližuje na životním příběhu pilota Josefa Sedláře osudy a osobnosti necelé desítky zakládajících pilotů Československých státních aerolinií. Připomíná tak ve vší skromnosti ty, kteří u nás konali dílo jejich velkého druha Antoine de Saint-Exupéryho. Třetí část je věnována historii v Evropě ojedinělého letadla Ford Trimotor, které zanechalo v naší letecké historiografii výraznou stopu. Jsou zde proto autenticky a komplexně popsány události, které provázely vstup letadla Ford Trimotor do služeb Československých aerolinií, obdiv a problémy s tím spojené i autenticky doložený průběh katastrofy OK-FOR.

Recenzní slovo (výňatek k OK-FOR):
Poslední, vrcholící oddíl zabývající se Fordem 5-AT-C u ČSA, přináší velmi zajímavé dosud ne v úplnosti publikované údaje o okolnostech kolem pořízení letounu, který prodělal evropské předváděcí turné. Vrcholně zajímavá je polemika zainteresovaných složek, která se přenesla i do mediálního tisku. Před nástupem licenčně vyráběných třímotorových Avia-Fokkerů obou známých typů byl Ford OK-FOR skutečně průlomem a lze říci „vlajkovou lodí“ u ČSA. Naděje do něj vkládané byly přervány tragickou katastrofou, první se ztrátami životů u ČSA, za letní bouře nebývalé síly v blízkosti Jihlavy. Poslední část přináší veškeré možné pohledy na aspekty této tragédie, včetně postřehů svědků. Ke vzpomínce na letadlo přispěl v osmdesátých letech svým barvitým způsobem též pan Jan Trnka, syn tehdejšího ředitele letiště Praha Ing. Bedřicha Trnky – v roce 1930 mladý chlapec. Měl nejenom fenomenální paměť, ale vedl si až do pozdější doby podrobné denní záznamy, včetně povětrnostní situace.

Re: Ford Trimotor OK-FOR

PříspěvekNapsal: 06 zář 2017, 10:18
od Jakub Vilingr
Ty jsi spoluautor koukám. No tak to je super Michale! Moc gratuluju k vydání knihy :-) Pokud to bude v knihkupectvích, tak na to samozřejmě mrknu, jestli by se mi to hodilo do knihovny. Díky za upozornění.

Re: Ford Trimotor OK-FOR

PříspěvekNapsal: 06 zář 2017, 15:15
od abonar
Za mňa celkom jednoducho: \:D/

Re: Ford Trimotor OK-FOR

PříspěvekNapsal: 21 zář 2017, 22:28
od Michal Dub
Tak s "miniautogramiádou' na E-Day dne 23. 9. 2017 zatím počítáme mezi 13.00 a 15.00 přímo na stánku Světa křídel...

Re: Ford Trimotor OK-FOR

PříspěvekNapsal: 03 říj 2017, 16:08
od Michal Dub
Díky všem, co se u nás na E-Day zastavili. Možná víte, že Luboš Vinař, tedy APC Decals, vydal obnovené obtisky na OK-FOR. Liší se od těch původních nejen technologií tisku, ale i tvarovými změnami podle fotografií v knize. Kdyby měl někdo zbytečný model Trimotoru od Aifixu, tak se ho rád ujmu.

Re: Ford Trimotor OK-FOR

PříspěvekNapsal: 11 lis 2017, 22:15
od zbyna
Konečně mám tuhle moc pěknou knihu taky doma =D>
Dva obrázky původní podoby našeho Forda na výstavě v Londýně 1929.
ford trimotor.jpg
ford NC8412 ok-for3.jpg