StandaK píše:Ahoj, ono je to komplikovanější, než se na první pohled zdá.
Je dobré myslet na to, že mezi technologické postupy při natahování plátěného potahu patřil i nátěr lakem, v němž byl ovšem rozmíchán pro zpevnění či zvýšení odolnosti hliníkový prášek. Takže plátěné plochy již z tohoto důvodu působily stříbřitě a ne vždy se znovu natíraly stříbřitou barvou. V podstatě se dá zjednodušit velmi obecně, že u kamuflovaných mašin se natíraly jen horní a poční plochy kamuflážními barvami, zatímco spodní plochy byly ponechány v barvě stříbřitého prolakovaného plátna. Školní mašiny byly bez kamuflážních barev na všech plochách (na některých fotkách bývá vidět prosvítání plátna, tedy pouze lak s rozpuštěným hliníkovým práškem a žádná hliníková barva), dřevěné části pak v barvě přírodního lakovaného dřeva, tedy se zřetelnou strukturou dřeva (odtud ono zjednodučené "křídla stříbrná a trup hnědý"). Kovové části mohly být zaleštěné a mohly být také natřeny ochranným lakem, ale rozhodně vypadaly jinak "stříbřitě", než plátěný potah. Chce to fotku konkrétního stroje a tu řešit. ALE tak to nemuselo být u všech BH21/22, tím spíš, když se přidaly opravy laku po různých generálkách a pod.
Já bych si dovolil s tímto tvrzením tak trochu nesouhlasit. Tohle by tak mohlo platit pro "pramáti šestku" tam bych to ještě uznal. Ale BH-22 už je něco jiného. Ta už byla natíraná podle předpisů platných u vojáků. Nátěr sám byl na těchto Aviích vždy lesklý. A to vysoce lesklý.! Druhá věc je ta, že lesk šel po čase do kopru. Co se týká školních, které měly odpovídat standartu "dřevěný trup a stříbrný křídla+OP" Tak je zdokumentováno, že Avia se chovala tak trochu šplhounsky. Trupy se totiž natřely kopletně celé hnědou, nebo hnědozelenou barvou. A když říkám celé, tak myslím celé, tedy včetně kapot, krytek a podvozku. Křídla a OP byly natřené stříbrně. A když říkám natřené, tak myslím natřené..žádnej sypanej prášek do cellonu. A když pak přišel předpis o celostříbrných letadlech, tak se prostě natřely celé. Jednou barvou celý éro a šmytlik. Tady na té fotce je vidět, že ten stříbrný nátěr je aplikovaný i na vejfuky...
Poukazování na "rozdílné" porty u havarované Avie je hodně zavádějící. Všechno je to prostě jeden nátěr, ale stříbrná (nebo hliníková, chcete-li) je tak trochu laškovná barva. Dokáže hodně zkreslovat. Prostě "hází prasátka". Je třeba si uvědomit, že plátno mezi žebry je při osvitu v jiném úhlu, než porta a to už stačí k tomu, že jakoby "barevně" vystupují.