Začněme tedy prvními sériovými Boskami, typem BH-9. Těch bylo dodáno v průběhu roku 1924 armádě 10 ks ze sériové produkce (značeny B.9.1 až B.9.10) plus o rok později prototyp B.9.11 (Avia jak jsem vypozoroval zařazovala prototypy až na konec armádního značení) použitý pro stavbu rekordního speciálu. Pan Sezemský zmiňuje ještě stroj B.9.12, který měl údajně posloužit pro stavbu typu BH-11E L-BONH. Stroje byly armádou objednány dle č.j. 641213/14999/37 odd. ze dne 16. srpna 1923 spolu s první sérií strojů BH-10. Na základě četných, mnohdy smrtelných, nehod na jednoplošných Aviích byla všem "Boskám" ke dni 16. září 1924 zakázána akrobacie. Tento zákaz byl odvolán až za dva roky k 16. červnu 1926.
Rozlišovací znaky: Oválná motorová přepážka, absence vnější vyztužovací lišty na trupu - platí pro sériové kusy, u B.9.11 je to složitější, viz karta tohoto kusu.
Technická data, viz Letectví 5/1924:
motor Walter 60HP, rozpětí 9.72 m, délka 6.64 m, výška 2.53 m, nosná plocha 13.60 m2, váha prázdného letadla 345 kg, únosnost 205 kg, váha v letu 550 kg, zatížení na 1 m2 40.4 kg, zatížení na 1 HP 9.2 kg, největší rychlost při zemi s plným zatížením 157 km/h, nejmenší rychlost v letu vodorovném 75 km/h, rychlost přistávací 60 km/h, stoupavost s plným zatížením: 1000 m za 3 min. 50 vteř., 2000 m za 12 min. 30 vteřin, dosažitelná výška 4000 m.
Koeficient bezpečnosti nosného systému 10 pro let s pilotem, 8 pro let s plným zatížením. Řízení žáka (přední pilotní prostor) je i za letu instruktorem odpojitelné.
Křídla až k zadnímu podélníku kryta dýhou, celé křídlo potažené plátnem. Křidélka a jejich táhlové ovládání z ocelových trubek, vzpěry také, profil docílen dýhovým krytem. Trup obdélníkového průřezu ze dřeva a dýhy. Kormidla z ocelových trubek, řízena lany. Ostruha z ocelových pružin.
Stavba série pro armádu byla započata v roce 1923.
Děkuji všem co se zapojují a přispívají do tohoto tématu. Zejména chci poděkovat panu Josefu Václavíkovi, který mi zaslal svoje sebrané archivy na toto téma a doplnil tak řadu fotografií a hluchých míst. Pomoc přislíbil i další odborník na slovo vzatý Pepa Studený.
Ještě slovo k armádnímu zbarvení - z továrny přicházejí BH-9 v tříbarevné kamufláži shora a hliníkovým bronzem odspodu a s praporovými znaky. Další doložená podoba je s hnědým trupem a hliníkovými křídly a ocasními plochami, znaky již kruhové a na trupu stále jen bílý obdélník (viz zde přiložená letovka, ale tuto podobu nemáme doloženou ke konkrétním výrobním číslům). Na přelomu let 1928/1929 se dle předpisu zavádějí "žalovací" kódy na trup, aby obyvatelstvo mohlo nahlašovat leteckou nekázeň. Po tomto období jsou známy dvě podoby - stroj shora zelený, odspodu hliníkový a kód na trupu bílý, znaky kruhové a nebo celohliníkový stroj s modrým kódem a kruhovými znaky (viz např. v.č. 8 a 9, kde jsou u obou fotograficky doloženy obě provedení zbarvení).
Naposledy upravil Pavel Klouček dne 26 led 2022, 15:20, celkově upraveno 7